• skiwi2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-08-2025
Hallo,

Ik heb vandaag een nieuwe PC gekocht (custom samengesteld), en op het eerste oog leek hij het goed te doen.

Echter al snel kwam ik erachter dat ik mijn GTX770 niet kon instellen als videokaart, hij blijft op de HD4000 (intel onboard) staan. Via cpu-z is mijn GTX770 echter wel zichtbaar, en ik kan er ook drivers voor installeren.

Nu dacht ik het in de UEFI te fixen, aangezien mijn PC op Windows 8 draait, maar ik kom niet in de UEFI.

Moederbord: Asus P8Z77-M

Wanneer ik de UEFI wil enteren en dan de PC opnieuw moet starten, dan laat mij computer geen beeld meer zien, echter hij blijft wel gewoon aanstaan en het lijkt alsof hij ook ergens mee bezig is.

Weet iemand hoe dit op te lossen is? Helaas is het morgen zondag en kan ik dus niet direct naar de winkel terug.

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-02 02:43

Pos

dvi kabel van je onboard naar je gtx 770 switchen?

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:23
Klinkt heel simpel, maar is alles wel goed aangesloten? In de zin van is er 1 monitor op de displayport van de VGA aangesloten, en niet direct op het moederbord?

Daarnaast, kan je wel in de uefi komen maar niet opslaan of kom je de uefi al niet in?

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:46
Pos schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 23:03:
dvi kabel van je onboard naar je gtx 770 switchen?
Dat sowieso!

Hoe probeer je de UEFI te benaderen? Wat als je dat via Windows 8 doet?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/k6Env8N.png

Win+W "uefi" <enter>. De PC wordt dan gereboot naar een menu van Windows. Hierin kan je doorklikken naar het UEFI :)

[ Voor 13% gewijzigd door Ramon op 27-07-2013 23:06 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• skiwi2
Ik kom de UEFI helemaal niet in.

Zou het kunnen dat de kabel op een verkeerde uitgang is aangesloten aan de achterkant van de PC?

• thetrueman2
Er zitten 2 uitgangen op. 1 op het moederbord, als het goed is 2 onderin op de VGA zelf. De monitor moet aangesloten worden op 1 van de 2 aansluitingen onderin (maakt niet uit welke), anders gebruikt de computer de chip van de CPU (in dit geval de HD4000).

//edit: als dit verkeerd is aangesloten zou dat mogelijk ook verklaren waarom je uefi niet inkomt, die zendt waarschijnlijk uit op een kanaal waar geen monitor op is aangesloten.

[ Voor 26% gewijzigd door thetrueman2 op 27-07-2013 23:13 ]

• skiwi2
Hij zat inderdaad verkeerd aangesloten. Wel jammer dat er bij het scherm enkel een VGA kabel werd geleverd en ik dus aannam dat het op de VGA aangesloten moest worden, had veel gescheeld als de verkoper het zou hebben gezegd.

Maar op de achterkant van de kast zit dus 1x VGA, 1x DVI, 1x HDMI die op het moederbord gaan, deze moet ik dus niet hebben. En verder zit er nog 2x DVI die bij de videokaart zitten, en deze werken uiteraard wel.

Nu zie ik ook tijdens het opstarten iets van Asus in beeld, achteraf gezien was het best vreemd dat er 8 seconden lang geen scherm input was, terwijl ik de PC al wel aan had gezet.

• thetrueman2
Het is in ieder geval opgelost :) Aansluitingen op het moederbord worden (meestal) alleen gebruikt als er geen alternatieve adapter aanwezig, zoals in dit geval de VGA. Mocht de kaart er uit klappen dan kan je altijd nog via het moederbord troubleshooten.

Bij de meeste videokaarten zit ook een adapter van DVI->VGA. De conversie daartussen is vrijwel niet merkbaar.

Pagina: 1