Ander OS voor mijn routers?

Pagina: 1
Acties:

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-12 06:36
Ik heb laatst van iemand gehoord dat het installeren van DD-WRT of een ander OS op de router de prestaties kan verbeteren.
Ik ben redelijk ontevreden over die routers en mogelijkheden ervan en zou graag een ander OS erop zetten. Na een kijkje op de site van DD-WRT zie ik geen van de 2 (of evt meer) routers er duidelijk tussen staan. Googlen levert geen bijzonder nuttige info op. Ook een ander veelgebruikt OS gevonden, namelijk Tomato.

Het gaat nu vooral om de volgende routers:

DLink Dir655
Sitecom WLR4000

Heeft iemand een ervaring met deze apparaten of met het installeren van een ander routerOS?
Tips en tricks, info zijn welkom!

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-12 19:52

Shunt

Boe

. nee dat kan dus niet zo ver ik weet zijn er geen alternatieven projecten die hier mee bezig zijn voor "alle andere" routers die nu niet ondersteund zijn door dd wrt tomato heeft maar een beperkte hoeveelheid ondersteunde routers. Maar wat niet is zou natuurlijk nog kunnen komen maar de kans bestaat heel goed dat er gewoon geen support voor kan komen door bvb beperkt geheugen of iets in die richting. Ik denk dat je beter gewoon kunt kiezen voor een ander product wat beter aan je wensen / verwachtingen / eisen voldoet.

[ Voor 141% gewijzigd door Shunt op 27-07-2013 22:28 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waar je rekening mee moet houden is dat dit allemaal vrijwilligersprojecten zijn. Of een bepaalde router ondersteund is of niet hangt af van:

- support van de fabrikant (zelden aanwezig, maar zo ja helpt het nogal :P )
- hoeveel mensen zo'n ding hebben
- hoeveel van die mensen zich bezig houden met dit soort hackwerk
- de gebruikte chipset en hoeveel info erover is

In jouw geval heb je een Sitecom en een D-Link. De Sitecom gaat lastig zijn. De fabrikant werkt hier niet aan mee (sterker nog ze schenden herhaaldelijk flagrant de Gnu Public License), Sitecom verkoopt maar in een paar landen (vnl NL en DE) en zijn niet bepaald het type apparaat wat echte hackers kopen. Kortom kans op iets kant-en-klaars is minimaal, en de manier waarop je de vraag stelt doet sterk vermoeden dat je dit niet zelf gaat kunnen.

D-Link is een ander verhaal. Ze supporten geen WRT, maar staan er allerminst negatief tegenover. Hun apparaten worden breder verkocht en een aantal (waaronder deze DIR-655) zijn redelijk populair geweest onder enthousiasts. Helaas heeft dit ding een Ubicom chip waar geen goede Open Source support voor is. Gevolg is dat dit nog een groter probleem vormt dan de Sitecom...

Kortom, je hebt waarschijnlijk pech met deze twee apparaten.

Oslik blyat! Oslik!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het beste kan je ze gewoon vervangen. Dat kost geld natuurlijk, maar dan kan je daarna wel gewoon DD-WRT gebruiken en alles doen wat je maar wil.

Vervangende apparaten hoeven niet duur te zijn. Als je kijkt naar de specs die je nodig hebt (poorten, snelheid, radio modules, cpu, ram, rom) kan je voor twee of drie tientjes prima vervangende apparatuur hebben.

Een WR1043ND kost bijvoorbeeld maar iets van 35 euro. Die heeft gigabit ethernet, 802.11n radio module, USB, 400Mhz CPU, 32MB RAM, 64k NVRAM, 8MB Flash ROM. Het is dan wel een Atheros SoC, terwijl de voorkeur vooral naar Broadcom SoCs ging. Marvell kan je het beste vermijden om dat daar net als bij Ubicom, geen software voor gemaakt kan worden.