Toon posts:

Ik wil mijn werkgeugen upgraden, wat is mogelijk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eerst wat systeeminformatie:

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2ekmyd4.jpg

werkgeheugen
processor
moederbord

Ik heb zelf het idee dat mijn werkgeheugen een beetje de bottleneck is van mijn systeem. Als ik naar het homescherm kijk met alleen media player aan werkt het werkgeheugen op ongeveer 70% en de processor schommelt rond de 15%.
(word aangegeven door die standaard windows gadget)
Ook in youtube hd krijg ik soms een melding dat het geheugen intensief bezig is.

Ik wil dus beter werkgeheugen maar ik weet niet welke ik moet hebben.
Mijn vragen:

1. Wat is het maximale qua geheugen wat mijn pc kan hebben
2. Hoe weet ik of het geheugen dat ik koop gaat werken in mijn systeem, waar moet ik dus op letten als ik neuwe koop
3. Heeft iemand mischien suggesties

Ik ben bereid om er zo'n 125 euro aan uit te geven, maar het mag uitschieten naar 150 als dat veel meerwaarde heeft.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

- Dual Channel DDR3 memory technology
- 4 x DDR3 DIMM slots
- Supports DDR3 2000(OC)/1866(OC)/1800(OC)/1600(OC)/1333/1066/800 non-ECC, un-buffered memory
- Max. capacity of system memory: 16GB*

Kan toch niet zo moeilijk zijn, gewoon 4 x 4GB er in plempen.

Of ff kijken op http://www.asrock.com/mb/memory/870%20Extreme3.pdf

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-02 13:57
Wat Wim-Bart zegt. Daarnaast zou ik nog even je systeem onder de loep nemen, want 3GB ram gebruiken wanneer je nog niet echt iets onderneemt vind ik wel vreemd. Misschien dat er ongewenste software een stuk wegneemt?

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-02 19:49

OmeJoyo

This is me

Google is je beste vriend:

http://www.asrock.com/mb/...reme3/?cat=Specifications
http://www.asrock.com/mb/memory/870%20Extreme3.pdf

Voor het geheugen kan je één van de tientallen geheugen online configuratie tools gebruiken van de fabrikanten zelf.

Je pc zal ietsje opknappen ervan, maar die youtube melding lijkt me niet daar vandaan te komen.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je gebruikt inderdaad beetje meer ram dan te verwachten, maar een ramp is dat ook weer niet.

Koop gewoon een setje kingston 2x2 GB erbij van 37 euro dus. Dan heb je in ieder geval genoeg geheugen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:16
Ik denk dat je meer hebt aan een versie installatie, meer geheugen zou niet nodig moeten zijn.
Ik heb ook 4GB, met win8 (welke meer geheugen gebruikt) en draai nog steeds de zwaarste games met andere dingen op de achtergrond (skype, browser, log programma's).

• Reepje
  • Niet online
mitsumark schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 23:20:
Ik denk dat je meer hebt aan een versie installatie, meer geheugen zou niet nodig moeten zijn.
Ik heb ook 4GB, met win8 (welke meer geheugen gebruikt) en draai nog steeds de zwaarste games met andere dingen op de achtergrond (skype, browser, log programma's).
Dat klopt.
Maar je moet niet vergeten dat windows zeer creatief met geheugen omgaat. Mijn desktop zit met win7 pakweg op 2 tot 3 GB.
Maar ik heb ook een oude laptop, niet meer voor uit te branden met 1 GB geheugen. Voor de grap win7 eropgezet, en het ding gaat nu weer stukken sneller. Geheugengebruik op die laptop is typisch zo rond de 500-600 MB.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-02 16:09
als je pc idle meer dan 1.4gb ram gebruikt is er iets mis met je systeem.
ik heb 8 gig erin zitten maa hij gebruikt nooit meer dan 1.2 gb en dat is met de geheugen vretende skype geinstalererd.

de zwaarste games gebruiken ongeveer 1.4 gb dus heb ik nog steeds over.
kijk eens onder processen waar al dat geheugen heen gaat en schakel eens wat zooi uit om te kijken o hij dan vlotter loopt.
kijk ook meteen even bij processor tijd om te kijken of er niet een process constant cpu aan het gebruiken is.
zo kan je zien of de bottleneck die jij voelt wel echt door het geheugen komt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er even een paar uitgezocht:

Keuze 1
Keuze 2
Keuze 3
Keuze 4
Keuze 5

Welke van deze 5 zouden jullie aanbevelen, want ik zie er weinig verschillen in. Keuze 5 is 2000MHz en 1 t/m 4 is 1866MHz. Het grootste verschil dat ik zie is de latentie, wat heeft dat voor een invloed op je pc?
Kan ik trouwens beter 4 X 2GB nemen of 2 X 4GB.

Let wel, er zit een Scythe Mugen 2 rev.B SCMG-2100 in dus 2 van de 4 geheugenstrips hebben alle ruimte maar die andere 2 moeten onder de ventilator pasen. Kunnen dus geen heatpipes e.d. op zitten.

Wel wil ik even bedanken voor de al gegeven en nog komende reacties, vooral dit was hulpzaam.
Wim-Bart schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 22:14:
- Dual Channel DDR3 memory technology
- 4 x DDR3 DIMM slots
- Supports DDR3 2000(OC)/1866(OC)/1800(OC)/1600(OC)/1333/1066/800 non-ECC, un-buffered memory
- Max. capacity of system memory: 16GB*

computerjunky schreef op zondag 28 juli 2013 @ 14:54:
als je pc idle meer dan 1.4gb ram gebruikt is er iets mis met je systeem.
ik heb 8 gig erin zitten maa hij gebruikt nooit meer dan 1.2 gb en dat is met de geheugen vretende skype geinstalererd.

de zwaarste games gebruiken ongeveer 1.4 gb dus heb ik nog steeds over.
kijk eens onder processen waar al dat geheugen heen gaat en schakel eens wat zooi uit om te kijken o hij dan vlotter loopt.
kijk ook meteen even bij processor tijd om te kijken of er niet een process constant cpu aan het gebruiken is.
zo kan je zien of de bottleneck die jij voelt wel echt door het geheugen komt.
Hier heb ik ook nog even naar gekeken maar idle gaat gemiddeld zo'n 90% cpu gebruik naar niet actieve processen. Processortijd is nooit hoger dan een paar minuten behalve bij niet actieve processen.
Met ccleaner zie ik dat er ook geen aparte opstartprogramma's zijn die automatisch starten.

Wat ik wel raar vind is dat ik bij processen zo'n 4-6 keer google chrome.exe zie staan terwijl ik maar 1 tab open heb, kan dit door extensies als adblocker komen?

Ik wil nog even toevoegen dat de kast vanbinnen erg stoffig is en ik merkte gisteren dat de cpufan niet meer draait terwijl hij op "full on" in de bios staat. hier koop ik ook even een nieuwe voor.
Heeft dat veel invloed op de algehele prestaties? Ik heb nog nooit een temperatuurwaarschuwing gehad terwijl ik die van Norton 360 of van Catalyst Control Centre wel zou krijgen als het nodig was, dus ik denk niet dat het in de kast te heet is.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:16
Kijk even wat de temperatuur van je processor is op het moment dat hij traag is, dit lijkt me veel aannemelijker dan te weinig geheugen.
Nogmaals, 4GB zou genoeg moeten zijn voor de normale taken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag even de kast vanbinnen opgeschoond. Niet te geloven hoeveel stof er in zo'n ding kruipt in minder dan 2 jaar. Idle draait m'n systeem nu op 15% processor en 45-55% geheugen.
Nieuwe Cpufan heb ik ook al besteld.
Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2013 @ 11:35:
Ik heb er even een paar uitgezocht:

Keuze 1
Keuze 2
Keuze 3
Keuze 4
Keuze 5

Welke van deze 5 zouden jullie aanbevelen, want ik zie er weinig verschillen in. Keuze 5 is 2000MHz en 1 t/m 4 is 1866MHz. Het grootste verschil dat ik zie is de latentie, wat heeft dat voor een invloed op je pc?
Kan ik trouwens beter 4 X 2GB nemen of 2 X 4GB.

Let wel, er zit een Scythe Mugen 2 rev.B SCMG-2100 in dus 2 van de 4 geheugenstrips hebben alle ruimte maar die andere 2 moeten onder de ventilator pasen. Kunnen dus geen heatpipes e.d. op zitten.
Zou ik hier nog een paar van jullie meningen op kunnen krijgen, ik wil ze deze week graag bestellen.
Het valt mij trouwens op dat op Azerty(willekeurig voorbeeld) maar 9 producten van 2000MHz en wel 117 van 1866MHz te vinden zijn. Heeft het een speciale reden dat de langzamere zoveel populairder is?

• Reepje
  • Niet online
En nog veel meer producten van 1333.

Sommige mensen, waaronder jij wellicht, willen zo hoog mogelijk getal. Dat 2133 geheugen soms langzamer is als 1333 zal ze worst wezen. (een buurman van mij heeft een volkswagen golf met 4 dikke uitlaten. Als een kind zo blij is die ermee).
Pagina: 1