Fastboot bijt monitor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:41

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Ik heb had een raar probleem met mijn monitor. Ik heb een nieuwe pc met ssd en windows 8. Daarop staat een programma van MSI genaamd fastboot. Wat dit nou precies anders doet dan de win8 fastboot weet ik niet maar ik had het aanstaan en het viel mij op dat bij het opstarten van de pc de monitor op zwart bleef staan. Na een halve minuut of zo is de pc echt wel helemaal opgestart maar zat ik nog steeds tegen een zwart scherm aan te kijken.

Enige oplossing was een soft reset of de powerknop heel lang indrukken zodat de pc 'hard' wordt afgesloten. Bij opnieuw opstarten is alles dan ok.

Ik kreeg het vermoeden dat het te maken had met MSI Fastboot en heb het verwijderd. En inderdaad: probleem opgelost. En ik merk niet dat de pc trager opstart; nog steeds in een seconde of 20.

Ik blijf alleen nog met 1 vraag zitten: waarom?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Fastboot wordt door meerdere (moederbord) fabrikanten meegeleverd. Het zou er voor moeten zorgen dat het OS sneller opstart. Helaas werken deze tools gewoon weg voor geen meter, zoals jij nu ook al ondervindt.

ASRock heeft ook zo'n buggy programma erbij zitten. Tip dus: gebruik het gewoon niet.

Zorg dat je BIOS-instellingen gewoon zelf beheerd en schakel onnodige poorten/services uit. Dit is btw. precies hetzelfde dat deze Fastboot tool zou moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:50
Hmm instantboot van Asrock werkt wel onder Windows 7, maar is compleet achterhaald met Windows 8.
Wat die tooltjes doen is dat als je je computer afsluit deze eigenlijk rebooten. Dan Windows deels laten opstarten en dan de PC in S3 of S4 powerstate zetten. Zie hier voor wat meer info.
De techniek die in Windows 8 zit is wat geavanceerder en slaat bij afsluiten (of opstarten weet niet meer precies) het geheugen dat de kernel gebruikt op de HDD. Dan sluit het hele systeem af en gaat het uit. Bij opstarten wordt ipv de gehele kernel boot sequence, maar een deel doorlopen en het geheugen geladen van disk. Zie hier voor een blog artikel van MS over dit gedoe: Building Windows 8: Delivering fast boot times in Windows 8

[ Voor 21% gewijzigd door Caelorum op 28-07-2013 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:26

TheVMaster

Moderator WOS
Eigenlijk zou je dus gewoon kunnen zeggen dat je die Asrock/MSI Fastboot software gewoon niet moet gebruiken en gewoon Windows 8 (of straks 8.1) installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:50
Als het je daarom gaat wel ja. Maar TS had al aangegeven Windows 8 te gebruiken en daar deze tool te hebben geïnstalleerd. Het verbaasd me eigenlijk niet dat dat problemen geeft aangezien beide dingen nogal wat ingrijpende veranderingen in de bootsequence aanbrengen.