Advies Aftermarket Cooling 6950s

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:35
Hallo Tweakers :)

Ik heb een vraag over het plaatsen van een aftermarket cooling systeem op HD6950 kaarten. Ik heb al vaker systemen samengesteld, gebouwd (en verbouwd), maar het installeren van aftermarket GPU coolers is voor mij nieuw.

Mijn situatie is als volgt:

Ik heb een diy server met hierin een Asus P8B75-M MB, een RAID kaart op PCI-e x16 en een berg harde schijven ingebouwd in een Fractal Design XL R1. Daarnaast heb ik voor alledaags gebruik een gamesysteem bestaande uit een Asus Z77 Sabertooth en 2x Sapphire HD 6950 2GB Dirt3 Edition kaarten in CrossfireX. Verder geen bijzonderheden die relevant zijn.

De server wordt hoofdzakelijk gebruikt als NAS/El cheapo webhost om op afstand dingen te testen en bestanden te beheren. Om efficienter gebruik te maken van de tijd dat deze staat te idlen wil ik er een parttime bitcoin miner van maken, door het Z77 bord te verwisselen met het B75 bord en daar 1 nieuwe kaart in te plaatsen. De 6950 kaarten worden dan gebruikt voor het minen.

Ondanks de behoorlijke cooler van sapphire maken de kaarten echter tamelijk herrie als ze op 100% draaien. Omdat ik in dezelfde kamer slaap wil ik hier dus stille coolers op zetten. Ik heb goede reviews gelezen over Arctic, en ik begrijp dat dit een van de weinige merken is die nog actief GPU koelers ontwikkelt. Daarom overweeg ik een Accelero Twin Turbo II of mogelijk een Accelero Xtreme III. Geld is niet direct een doorslaggevende factor, maar om nou meer dan 150 euro aan koeling uit te geven vind ik ook weer overdreven.

Ondanks een zoektocht over de achtergrond van de koelers en het plaatsen ervan heb ik nog enkele twijfels bij dit plan, en hoop dat iemand mij kan adviseren over het plaatsen van (een van) deze koelers. Ik zit met de volgende vragen:

- Een beginnersvraag. Ik lees af en toe over 'reference designs'. Ik begrijp wat het inhoudt, maar ik kan op de website van sapphire niet vinden of er bij deze kaart sprake is van een dergelijk ontwerp. Passen deze koelers op deze kaarten? Hoe kan ik dit zien, staat dit op de kaart of in de handleiding?

- In vergelijkingstests gaan deze koelers vrij gelijk op qua temperatuur, is er in dit geval dan een reden om voor de duurdere xtreme III te kiezen, of juist de Twin Turbo ivm de hoeveelheid geluid?

- Gezien de layout van het Z77 bord, gaat een CrossfireX kabel het wel redden om de kaarten te verbinden? er vanuit gaande dat de kaarten in het 1e en het 3e slot geplaatst (moeten) worden zodat de koelers passen icm de raid kaart. Een verlengde kabel aanschaffen is geen probleem, maar ik betwijfel of deze het ook wel haalt :P

- Ondanks zoeken kon ik geen goed te volgen tutorial vinden voor het installeren van dergelijke koelers. Uit gebruikerservaringen begrijp ik dat je zowat een afgestudeerde ingenieur moet zijn om arctic koelers te installeren. Is dit inderdaad lastig, of wordt het overschat?

Elk advies wordt zeer op prijs gesteld. Ik heb mijn best gedaan om zelf informatie op te zoeken, maar ik verdwaal in de hoeveelheid amazon aanbiedingen, forum posts en links die niet langer bestaan :P

Bij voorbaat dank,

Max

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
De verkoop in en een snelle single-GPU kaart weer halen met een goede TF of WindForce koeler. Dat is het enige nuttige dat ik te zeggen heb. SLI/CF is altijd gekloot en aftermarket koelers al helemaal.

Over dat reference design: dat kan je zien aan de lay-out van het bord. Google maar op "reference design 6970" en vergelijk die pcb met jou kaart.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
@lutkeveld
ja aan jouw advies heeft hij dus ook niks hoe stil denk je dat een tf of windforce is onder 100% load....
Als ik de ts was zou ik gewoon proberen saphire zelf een mailtje te sturen en vragen wat die denken over aftermarket koeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:35
Bedankt voor de reacties, de google suggestie van lutkeveld heeft erg geholpen voor de layout. Ik heb verkoop van de 6950s overwogen maar wordt te veel gedoe voor de staat waarin ze momenteel verkeren (nog 3,5 maand garantie). Ik wil meer gebruik maken van de idle tijd, en hoop zo langer gebruik te kunnen maken van de sapphire kaarten. Het bespaart iets gerommel met de installatie om vervangende kaarten te kopen, maar ik betwijfel of ver- en inkoop van een ander type kaart het prijsverschil waard is.

Uiteindelijk heb ik toch 2x Xtreme III besteld in combinatie met een langere CFX kabel. Deze heeft deze iets betere koelprestaties met minder lawaai.

Nogmaals bedankt voor de hulp :)

[ Voor 13% gewijzigd door thetrueman2 op 31-07-2013 00:38 ]

I can tell by your lack of interest that I was kidding.