aansluiten wissel/hotel schakelaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klen_ghost
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-04 10:23
zoek even hulp van degene die handig zijn met elektra (230v ac.)
betreft schakelaars aansluiten .

situatie
achter op de keuken muur willen we graag een dubbele schakelaar (welke de lamp apart aan en uit kan zetten)
daarnaast zou de lamp achter dus geschakeld moeten zitten om deze via een losse schakelaar voor uit te kunnen zetten (z.g.n hotel schakeling).

hoe het nu zit :
Dubbele schakelaar
2 (zwarte) schakel draden van de dubbele schakelaar naar de schakelaar voor
1 zwarte draad direct naar de lamp
1 blauwe draad (aanvoer/afvoer spanning)

[b]schakelaar voor[b]
alleen 2 zwarte draden naar de dubbele schakelaar

resultaat
ik kan de lamp achter alleen via de knop achter bedienen, lamp gaat dus alleen via achter aan en uit.

een duidelijke tekening kon ik helaas niet op google vinden (al diverse manieren van aansluiten geprobeerd maar nog altijd niet de juiste tegen gekomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Even wat dingen:
Wat voor schakelaar heb je nou?
Wisselschakelaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.homecare-huisautomatisering.nl/images/jung_schakelaar.jpg
Serieschakelaar
Afbeeldingslocatie: http://kleinspul.nl/products_pictures/schak_dubbel_wit.jpg

Bij een hotelschakeling (met 2 schakelaars 1 functie/lamp bedienen) hoort bij de eerste schakelaar een bruine draad op de P of L of rode aansluiting te zitten. Van daaruit gaan 2 zwarte draden naar de volgende schakelaar. Vanuit de 2e schakelaar gaat 1 zwarte draad (ook weer op de P/L/rode aansluiting) naar de lamp. De blauwe draad is de nul, die gaat direct op de lamp.
Zo dus:
Afbeeldingslocatie: http://bin.ilsemedia.nl/m/m1dytjfw3qu5.jpg
Simpeler kan ik het niet uitleggen.

Als je een serieschakelaar hebt (2 halve), dan heb je 2 aparte functies en krijg je de meest vage dingen en werkt dus niet.
Dat je bij de "schakelaar voor" alleen maar 2 zwarte draden hebt, kan dus niet. Dan is het waarschijnlijk ooit zo aangelegd dat er 2 schakelaars in serie staan (achter elkaar, beide schakelaars moeten aan staan, wil de lamp branden).

Even uitleggen wat je dus wilt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-04 07:17

NielsNL

DigiCow

Er zit een blauwe draad in je schakelaar? Dat is niet de bedoeling. Die hoort in je lamp te zitten.
De schakelaar heeft een met een P gemerkte aansluiting, dat is de aansluiting die tussen de andere 2 contacten wisselt.
Het plaatje hierboven is de makkelijkste manier van aansluiten. De rechter schakelaar krijgt in dat geval 3 zwarte draden.

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klen_ghost
@ bartjez
voor is serie schakelaar (enkele knop) (2zwarte draden naar de wissel schakelaar achter)
achter is wissel (dubbel knop) (3 zwarte draden)

dat er 2 zwarte draden van de de serie naar de wissel schakelaar lopen komt door google en het schema wat ik daar tegen kwam.

even een opsomming van wat de bedoeling is :
de dubbele schakelaar moet de lamp voor en de lamp achter apart bedienen.
de schakelaar voor moet alleen de lamp achter bedienen
de lamp voor is daarnaast ook uitgevoerd met een eigen schakelaar (dimmer).

eigenlijk dus hotel princiepe :
lamp achter en voor moeten dus zowel aan als uit gezet kunnen worden via beide schakelaars

[ Voor 10% gewijzigd door klen_ghost op 27-07-2013 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:00

Onbekend

...

Ik denk dat je een serieschakelaar en een wisselschakelaar door elkaar haalt.

Kan je een link geven naar dat schema van Google?
En met foto's aangeven wat voor schakelaars je hebt?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klen_ghost
http://www.google.nl/imgr...cQ9QEwAg&dur=957#imgdii=_

die link dus.
(gamma doosje :
serie schakelaar 2 licht punten vanaf 1 plaats (dat is die achter zit)
de andere is een enkele knop (bedien je 1 lamp mee normaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Met een serieschakelaar kun je géén hotelschakeling maken, aangezien er in een serieschakelaar nooit een wisselschakelaar zit.

Althans, niet toen ik het bij de Praxis/Gamma/whatever-dudes navroeg.

Ben wel érg benieuwd hoe je nou die "dubbel schakelaar" (dus je serieschakelaar) aangesloten hebt.. :X

Nog geen zekeringen eruit geknald? :o

[ Voor 27% gewijzigd door Osiris op 27-07-2013 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klen_ghost
dus maar weer naar de gamma morgen om 1 hotelschakelaar te halen
(maar deze moet wel 2 lampen vanaf 1 punt kunnen bedienen)
de schakelaar voor hoeft enkel de lamp achter aan en uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klen_ghost
bedankt voor de opheldering (al paar uur bezig met diverse mogelijkheden op dit schakel materiaal).
schema zal ik morgen er weer bij pakken ;)
wat voor schakel materiaal ik daarvoor moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:13

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Je hebt op beide locaties een wisselschakelaar nodig, op de ene positie een enkele en op de andere positie een dubbele wisselschakelaar. Dan krijg je de volgende schakeling:
Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/98196_dubbele_wisselschakelaar_1.gif
(Let niet op de teksten "overloop" en "gang")

[ Voor 8% gewijzigd door Lolhozer op 27-07-2013 20:12 ]

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Als je geen plaats hebt voor 2 wisselschakelaars, kun je een dbbele wissel/wisselschakelaar inbouwen. Kosten wel een oaar euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Bartjezz schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 20:20:
Als je geen plaats hebt voor 2 wisselschakelaars, kun je een dbbele wissel/wisselschakelaar inbouwen. Kosten wel een oaar euro...
Woar dan? :P Ik heb ook eens zo'n ding gezocht, maar kon die dus nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-02 21:17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:00

Onbekend

...

Ik weet niet of er een limiet is op het aantal draden in een doos. Wel max. 5 draden in een buis, maar als je twee buizen hebt lopen is dat geen probleem.
Ik heb trouwens gezocht op dubbel wisselschakelaar ...

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Blijkt wel weer dat de verkoper liever liegt dan dat 'ie daadwerkelijk zegt "ik weet het niet" of "ik heb het niet".. :X

Had ik ook al bij de lokale fietsenmaker. Nee hoor, bestaat niet! Paar dagen later zat 't ding op m'n fiets, dan maar online bestellen hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
NielsNL schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 19:26:
Er zit een blauwe draad in je schakelaar? Dat is niet de bedoeling. Die hoort in je lamp te zitten.
............
Klopt ja, of ooit zat op deze plaats ook een stopcontact of iets anders wat permanent 230 V nodig heeft. Maar in dat geval moet er ook een bruine draad (fase) aanwezig zijn. Anders hoort die blauwe draad daar helemaal niet te zitten.
Verder, niet zo moeilijk doen. Daar is het veel te eenvoudig voor, Bartjez geeft in het allereerste antwoord al duidelijk aan hoe het zit. En als een enkeling dan nog moet Googlen hoe zoiets simpels werkt, dan kan hij er beter afblijven en er geen meningen over ventileren.

[ Voor 36% gewijzigd door Techneut op 27-07-2013 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klen_ghost
heb nu een wissel-wissel (dubbele knop) schakelaar (dit is schakelaar B) gehaald en een wissel (enkele knop) schakelaar (schakelaar A)
maar krijg het geen niet aan de gang ook niet volgens schema van Bartjez.

het is me al vaker gelukt (alleen is dat al weer wat jaren terug, weet nu gewoon niet meer hoe het zit).

van schakelaar B naar A lopen 2 zwarte draden.
Bruine draad kan desgewenst op beide (gezien erlangs stopcontacten zitten) gehaald worden).

van schakelaar A loopt naar de lamp achter al 1 zwarte schakeldraad.
zwarte draden schakelaar A 2
1 Bruine draad

Schakelaar B
3 zwarte draden
(eventuele andere bruine kan gelegd worden).

kan het dan toch zijn dat ik per abuis bijvoorbeeld een serie schakelaar heb ipv een wissel voor schakelaar A en het geen om die reden niet werkend krijg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Maak eens foto's van wat je gekocht hebt dan? En teken dan 't liefst ook d'r ff in met Paint hoe je 't dan wel niet aangesloten had?

Want op deze manier komen we natuurlijk niet verder, aangezien mijn glazen bol helaas tijdelijk in reparatie is.. :/

Tussen de schakelaars moeten inderdaad twee zwarte schakeldraden zitten met dan vanaf één schakelaar een zwarte richting de lamp, een bruine (fase) aan de schakelaar die niet ook naar de lamp gaat en vanaf de lamp vervolgens ook een blauwe (nul).

Dat lijk je zo op 't eerste gezicht te hebben.

Maarja, of je het dan ook allemaal écht goed aangesloten hebt, kunnen we zo natuurlijk niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-05 19:48
Of even nabouwen op de keukentafel? Mogelijk kloppen de kleuren niet in de buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klen_ghost
ter ilustratie :
de schakaar A (wissel - wissel) ziet er op de achterzijde zo uit (in elk vak kunnen 2 draden gemonteerd worden)
Afbeeldingslocatie: http://www.freeimagehosting.net/newuploads/25zcf.jpg

Schakelaar B (welke dus een enkele wissel schakelaar zou zijn denk ik)
Afbeeldingslocatie: http://www.freeimagehosting.net/newuploads/vtgxz.jpg

aansluitschema (zoals ik t van het boekje v/d schakelaar had afgelezen) (zo zat het dus ook aangesloten, op dit moment even de stroom ervan af en beide schakelaars los gehaald)
Afbeeldingslocatie: http://www.freeimagehosting.net/newuploads/w6967.jpg

@ Enerqi
de kleuren kloppen (zijn opnieuw getrokken namelijk ;), lijkt me dus sterk dat daar verwarring in zal zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
En daar ga je de mist in.

Kijk nog eens héél goed waar jouw bovenste zwarte draad heengaat.

Teken het schema voor de grap eens "schematisch" uit zoals je het nu aangesloten hebt. En vergelijk dat met de schema's die hier gepost zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door Osiris op 29-07-2013 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klen_ghost
'waar moet deze dan heen ? (heb hem ook bij de schakel draad boven in bij de lamp gehad maar geloof dat ik mijn lamp dan niet meer uit kan krijgen via de andere schakelaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Teken 't nou maar eens uit ;) Ga 't niet allemaal voorkauwen.
klen_ghost schreef op maandag 29 juli 2013 @ 19:28:(heb hem ook bij de schakel draad boven in bij de lamp gehad maar geloof dat ik mijn lamp dan niet meer uit kan krijgen via de andere schakelaar)
En waar ging de lamp-draad vervolgens heen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Gecorrigeerd:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/645076/w6967.jpg

Je hebt je laten leiden door de pijltjes bij de aansluitpunten. Bij dergelijke schakelaars maakt de stroomrichting niks uit, het gaat beide kanten op. Dit is natuurlijk funest wanneer je er als Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/645076/newbie.gif mee bezig gaat.

[ Voor 62% gewijzigd door sypie op 29-07-2013 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klen_ghost
thanks ( got it working)
ik zat ook helemaal bij het verkeerde gedeelte van aansluit schema's te kijken (fijn zo'n boekje waar er 6 in staan wat meegeleverd wordt bij elk type)

jammer genoeg met kabels trekken vergeten meteen wat extra schakeldraden te leggen anders ging lamp voor ook via een wissel schakel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Mooi dat het gelukt is.

Edit:
Wat me opvalt is dat leken de gebrekkige schema's in het laatst beter schijnen te begrijpen dan de vakschema's van b.v. Bartjezz in het allereerste begin, terwijl ze inhoudelijk hetzelfde zijn.
Toch merkwaardig, want ik als technicus heb ik bij die vakschema's maar een half oog nodig, en bij die gebrekkige schema's moet ik er een paar seconden langer naar kijken.

Overigens die pijltjes in zo'n schema. We hebben met wisselstroom te maken, dus ze kunnen inderdaad (zo luidt een commentaar) nooit stroomrichting aanduiden, helemaal waar. Maar wel energierichting en als zodanig zijn ze zo gek nog niet.

[ Voor 112% gewijzigd door Techneut op 30-07-2013 11:19 ]

Pagina: 1