zoek even hulp van degene die handig zijn met elektra (230v ac.)
betreft schakelaars aansluiten .
situatie
achter op de keuken muur willen we graag een dubbele schakelaar (welke de lamp apart aan en uit kan zetten)
daarnaast zou de lamp achter dus geschakeld moeten zitten om deze via een losse schakelaar voor uit te kunnen zetten (z.g.n hotel schakeling).
hoe het nu zit :
Dubbele schakelaar
2 (zwarte) schakel draden van de dubbele schakelaar naar de schakelaar voor
1 zwarte draad direct naar de lamp
1 blauwe draad (aanvoer/afvoer spanning)
[b]schakelaar voor[b]
alleen 2 zwarte draden naar de dubbele schakelaar
resultaat
ik kan de lamp achter alleen via de knop achter bedienen, lamp gaat dus alleen via achter aan en uit.
een duidelijke tekening kon ik helaas niet op google vinden (al diverse manieren van aansluiten geprobeerd maar nog altijd niet de juiste tegen gekomen).
betreft schakelaars aansluiten .
situatie
achter op de keuken muur willen we graag een dubbele schakelaar (welke de lamp apart aan en uit kan zetten)
daarnaast zou de lamp achter dus geschakeld moeten zitten om deze via een losse schakelaar voor uit te kunnen zetten (z.g.n hotel schakeling).
hoe het nu zit :
Dubbele schakelaar
2 (zwarte) schakel draden van de dubbele schakelaar naar de schakelaar voor
1 zwarte draad direct naar de lamp
1 blauwe draad (aanvoer/afvoer spanning)
[b]schakelaar voor[b]
alleen 2 zwarte draden naar de dubbele schakelaar
resultaat
ik kan de lamp achter alleen via de knop achter bedienen, lamp gaat dus alleen via achter aan en uit.
een duidelijke tekening kon ik helaas niet op google vinden (al diverse manieren van aansluiten geprobeerd maar nog altijd niet de juiste tegen gekomen).