[Remote/SNMP] Temparatuur Sensor uitlezen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Na een Storing in de koelcel met dit warme weer, ben ik opzoek naar een monitoring van verschillende ruimtes/objecten in een horeca omgeving, maar ik weet niet waar ik moet beginnen.

Ik werk in een horeca gelegenheid waar wij afgelopen week-end helaas te maken hadden met een uitvallende koelcel, waardoor het bier helaas niet geheel op tempartuur was, doordat wij er toevallig achter kwamen hebben wij dit snel kunnen oplossen.
Maar om dit probleem in de toekomst voor te kunnen zijn zou ik dit graag willen monitoren, bijvoorbeeld via SNMP.

mijn idee was om op Arduino meerder NTC/PTC's aan te sluiten en die eventueel via SNMP uit te lezen met PRTG ( PRTG heb ik al draaien voor andere netwerk-gerelateerde dingen).
Alleen heb ik zelf op dit moment nog geen ervaring met Arduino, en het programeren daarvan.

Ik heb zelf wel deze tutorial gevonden, maar deze is helaas incompleet, en bevat maar 1 temperatuur sensor.

ik heb zelf wel ruime ervaring als PHP Programeur, en wat op .NET gebied, maar dit is wel weer een andere tak

Hebben jullie toevallig Ideëen, of punten waar ik om moet denken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:44

ThaHandy

Discovery Channel

DS18B20 sensors icm linux (thin clients?) SNMP software

zie bijv. http://www.julietmikebrav...ng-using-linux-and-cacti/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
Jup, DS18B20 is handig idd.

Kost op eBay geen drol, en dan heb je hem netjes waterdicht in een metalen buisje zitten, afgewerkt met krimpkous.

Dan hoef je zelf ook niet de vertaalslag in je software te maken dat 100k bijv 32 graden is. Die DS18B20 spuugt gelijk de temperatuur uit.

Met Arduino laat je de waarden op een HTTP pagina weergeven, en in PRTG voeg je een sensor toe waarin je HTTP waarden op laat halen. Dan nog een status / niveau trigger eraan hangen en klaar ben je. (En een ping sensor die je Arduino steeds pingt, zodat je ook weet als je Arduino problemen heeft).

En het programmeren van de Arduino lukt je ook wel, als je PHP kennis hebt kom je er ook wel uit met Arduino, beetje loopjes enzo. En je kunt veel voorbeelden van diverse tutorials combineren ;)

Ik heb het zelf omgekeerd gedaan, een Arduino aan PRTG gehangen, zodat de Arduino een lamp laat branden als PRTG waarschuwingen heeft openstaan. Zie daarvoor mijn Tweakblog: ThinkPad's TweakBlog: Server status stoplicht met Arduino
(En dit was mijn eerste Arduino project, ik heb alleen basis PHP kennis, van de Arduino programmeertaal ken(de) ik niks)

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 27-07-2013 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik weet niet precies hoe dat bedrijf er qua indeling uitziet dus waar je die sensoren precies wil hebben, maar zeker bij seriële communicatie bij de DS18B20 mogen je kabels niet te lang zijn, rond de 3m zit je denk ik wel op de max. Kun je beter meerdere arduino's inzetten en via ethernet laten communiceren. Verder, als je PHP beheerst moet Arduino programmeren geen probleem zijn, zeker niet met voorbeeldcode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacGrumpy
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
De DS18?20 kan over veel langere afstanden dan 3 meter.

<snip lang verhaal>

Hier is een tech-brief: http://www.elin.ru/files/pdf/1-Wire/Dguide2.pdf.

100meter zou geen probleem moeten zijn, meer dan 300m is mogelijk als je extra stappen neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:20
Hier een compleet werkend voorbeeld incl code http://exosite.com/projec...o-temperature-web-monitor.
Heb dit zelf gebruikt als basis om ketelwatertemperaturen te loggen en zonder enige voorkennis mbt Arduino binnen een uurtje draaiend. Alle benodigde onderdelen kun je voordelig bestellen bij dx.com

[ Voor 11% gewijzigd door tonschong op 28-07-2013 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:37
Je kan ook kiezen voor een raspberry pi dan kan je helemaal een op zichzelf staand systeem maken als je dat zou willen

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
Kabellengte naar je DS18B20 / DS18S20 is ook afhankelijk van hoe je de sensor voed. Als deze parasitair gevoed wordt mogen de lijnen niet heel erg lang zijn. Als je hem actief voed (dus 5V meesturen), dan kunnen ze veel langer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Sorry voor mijn Late reactie,

Ik heb zojuist mijn Eerste Arduino besteld, en de DS18B20's zijn ook onderweg via Ebay.
ik ga er zo snel mogelijk mee aan de slag, bedankt alvast voor alle info tot nu toe,
als ik alles draaiend heb zal ik er een mooie Tutorial/Howto van maken !
Pagina: 1