Ongeveer 1 jaar geleden heb ik 2e hands een Nokia E5 gekocht. Aanvankelijk beviel hij goed, echter naar verloop van tijd traden er steeds meer problemen op:
- GPS gedraagt zich zeer slecht, de ene keer vind hij je positie binnen 5 seconden, de andere keer doet hij er 40 minuten (veertig ja, zo lang) over. Ik heb geen idee waar dat aan ligt, het lijkt er echter op dat het te maken heeft met de tijd dat het geleden is dat je een harde reset doet. Na een reset doet hij het goed, daarna gaat hij het steeds minder doen. Erg vervelend allemaal want navigatie was een reden om hem te kopen
- Het grootste probleem: wanneer ik bel hoor ik degene met wie ik bel niet. Een oplossing is hem op de speaker zetten maar dat is ook niet ideaal. Ook dit is weer een vreemde bug, na een reset doet hij het wel goed maar al gauw gaat hij weer dit vervelende gedrag vertonen. Hoewel ik niet de enige ben is het een zeer zeldzaam probleem en een oplossing heb ik nog niet gevonden.
- De ellende is de wereld nog niet uit: ik heb OS versie 071 draaien. Ik vermoed dat bovenstaande problemen met de software te maken hebben. Omdat OS versie 101 uit is wil ik graag die versie hebben in de hoop dat dat mijn problemen oplost. Echter OS versie 101 krijg ik niet. Nokia rolt updates gefaseerd uit, maar voor de E5 zijn ze daar (naar alle waarschijnlijkheid) mee gestopt. Het is echt ongelooflijk maar waar en het is al bevestigd door iemand van de Nokia helpdesk. Sommige E5 gebruikers hebben dus wel het nieuwste OS, andere zitten nog met een oud OS en kunnen niet updaten. Erg vervelend. Dit heeft er mede mee te maken dat Nokia niet meer de eigenaar is van het OS (Symbian), ze hebben het aan Accenture verkocht.