Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-10 19:40
Goedendag,
Een tijdje geleden heb ik gepost om te vragen naar wat een leuke korting op een offerte zou zijn.
Uiteindelijk ben ik eruit gekomen met de man. Echter is dit totaal niet wat ik er van verwachte.

Hij blijkt een gulzige geldwolf te zijn die voor elke kleine ding een meerprijs rekent. Daarnaast komt hij de afgemaakte afspraken niet na in de offerte. Bijvoorbeeld: Ik spreek met hem af hoe ik het afvoerputje wilt hebben. Hij rekent mij enkele honderden euro's voor een afvoerput. Toch besluit hij dat het teveel moeite is om de afvoerput uit te hakken en gebruikt gewoon weer mijn oude afvoerput! Dan nog met mij discussiëren dat dit echt een nieuwe is (Alleen nieuwe deksel). Zo zijn er nog meer voorbeelden.
Dan stel de vloer erin doen zodat ik niets meer van hem kan eisen.

Ik had in het begin een lekker gevoel bij hem, maar elke dag in de verbouwing voelde ik me minder en minder.

Kan ik een onafhankelijk partij inschakelen voor een controle of hij zijn werk goed heeft gedaan? Zoja, kent iemand zo een partij?

Mvg,
Kz22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-10 20:20
Is hij aangesloten bij een keurmerk oid? Of zo'n bemiddelingsbureau waar je met je klacht heen kunt (Zoals webshops dat ook hebben, heb je dat ook in de bouw meen ik).

Google is my friend: Bouwgarant

Dan heb je een geschillencommissie en dat soort zaken. Voor als je er met de beste man niet uit kunt komen. Maar dan moet hij wel aangesloten zijn bij dat keurmerk.

[ Voor 38% gewijzigd door RedHat op 27-07-2013 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-10 23:31
Idd iets van een geschillencommissie, maar het kan lang duren voor je reaultaat hebt.
Heb je een rechtsbijstand verzekering?

Ik begrijp dat de verbouwing nog bezig is?

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Controle zou je eigenlijk in de prijs moeten overeenkomen.

Dan houd je een percentage van de totaalprijs achter totdat een derde het werk heeft gecontroleerd. Zoiets is vrij gebruikelijk als het om een grote verbouwing gaat en er zijn genoeg bedrijven die daar akkoord mee gaan.

Als je puur op offerte bent afgegaan en op basis daarvan een aannemer hebt aangenomen dan kan het nog getouwtrek worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het valt of staat zo'n beetje met wat je precies hebt afgesproken met je aannemer.

Ik hoop dat je wat zaken op papier hebt staan en door beide partijen ondertekend...

Misschien heb je hem welteveel uitgeknepen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YMGV4LIFE
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 11:22
Ik ga ervanuit dat je nog niet alles hebt betaald en dat je hebt vast liggen wat hij gaat doen voor welke prijs. Als al het voorgaande het geval is, hem de boel laten aanpassen en als hij dat niet wil, het door een ander laten doen.

Heb je niets vast gelegd en/of alles al betaald. Wordt het een gebed zonder einde en kun je fluiten naar alles.

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Ik heb op papier staan wat hij moet doen, maar hij doet het niet en liegt ervoer dat hij het wel gedaan heeft. Ik heb bewijs en foto's maar wat nu? geschillencommissie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-10 23:31
Geschillencommissie als die er is.

En als je nog niet alles betaald hebt kan je weigeren de rekening te voldoen, waarna hij naar de rechter kan stappen.
Of zelf al naar rechter stappen.

Of contact opnemen met rechtbijstandverzekering als je die hebt om wat betrouwbaarder advies te krijgen.

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Metaalhoofd schreef op zondag 28 juli 2013 @ 14:44:
Geschillencommissie als die er is.

En als je nog niet alles betaald hebt kan je weigeren de rekening te voldoen, waarna hij naar de rechter kan stappen.
Of zelf al naar rechter stappen.

Of contact opnemen met rechtbijstandverzekering als je die hebt om wat betrouwbaarder advies te krijgen.
Normale gang van zaken is dat je in termijnen betaald, beetje net als bij nieuwbouw huis.
Gaandeweg financier je kosten zodat de aannemer aan de gang blijft gaan. Stel je voor dat hij een keer een groot bedrag moet financieren, vb dakkapel aanschaffen, of hij betaalt een ondernemer, dan betaal je wat meer.

Het bedrag in een keer betalen/'vooruitschieten' is niet gebruikelijk, maar wachten het bedrag achteraf in een keer betalen komt ook praktisch niet voor, dan zou het risico voor de aannemer te groot zijn.

TS heeft daar verder weinig over verteld, maar mocht hij in termijnen betalen, dan zou ik proberen om de laatste termijn achter de hand te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:03

Barrycade

Through the...

Zo te lezen is het werk al uitgevoerd. Dus dan heb je (tenzij dat overeengekomen is) niet zo veel recht op achterhouden van geld.

Keuring kan je laten doen door bv inspecteurs van vereniging eigen huis.

Daar kan je ook terecht voor juridische raad.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YMGV4LIFE
Als het niet aan de afgesproken eisen voldoet, kun je zeker wel geld achterhouden.

Verder is het heel gebruikelijk om achteraf te betalen. Daar heb je namelijk een termijnschema op basis van puntentelling voor.

De meeste particulieren hebben alleen te weinig kennis van de bouw en een aannemer blijkt achteraf niet te vertrouwen.
Mijn gouden regel: je hebt slechte aannemers en hele slechte aannemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
YMGV4LIFE schreef op maandag 29 juli 2013 @ 07:26:
...
Dat is nogal kort door de bocht ... er zijn er ook meer als genoeg goede.
Veel aannemers zullen trouwens ook exact hetzelde zeggen van hun klanten/betalers.

De gouden regen in de bouw is; goedkoop is vaak duurkoop.

Een gangbare tactiek bij de goedkope cowboys is vaak ook om bij extra zaken (dus niet overeengekomen in de offerte) een stevige meerprijs aan te rekenen - daar maken ze dan hun winst mee.
Of ze gebruiken minderwaardig materiaal en snijden er de kantjes van af - de inkomsten moeten ergens uit gehaald worden.

@TS
In Belgie zou je een architect of een bouwkunding ingenieur kunnen laten afkomen die je per uur betaalt om eens een blik te werpen op het opgeleverde werk.
Komt dat niet overeen met wat is overeengekomen dan begint het:
- Aangetekend schrijven om de aannemer in gebreke te stellen + kans geven fouten te herstellen
Puur wettelijk mag het niet, maar een gerecht gaat je er niet voor afstraffen - maar dan houdt je ook een deel van het geld in - het geheel dat je inhoudt moet wel in verhouding staan tot.

- Volgende stap hangt er wat van af hoe het evolueert: best is om samen met de aannemer tot een vergelijk te komen - rechtgang is vaak traag omdat er vaak externe experten ingeschakeld moeten worden + kosten lopen snel op.

Hou er ook rekening mee dat als je iemand anders of zelf verder werkt op het opgeleverde het lastige wordt om verhaal te halen.
Aannemer heeft vaak het recht om zijn fouten te herstellen + in gebruik nemen staat vaak gelijk aan aanvaarden + als iemand anders verder werkt op die zijn fouten wordt het later toch lastig om te bepalen wie nu die fout gemaakt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rechtgang is vaak traag omdat er vaak externe experten ingeschakeld moeten worden + kosten lopen snel op.
En dat is precies waar dat soort uitvoerders op hopen. Je ziet af van rechtsgang omdat het lang duurt, en als er eenmaal uitspraak is, dan is meneer weg of failliet.

Je hebt de verkeerde gekozen, dat is wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-09 16:49
herkenbaar geval.

Bij mijn ouders hebben ze aantal jaar de badkamer aangepast en mijn ouders wilde er graag vloerverwaming in hebben. na een jaar bleek dat de vloerverwarming maar half werkte. In het begin was het excuus dat dit langzaam zou gaan maar uiteindelijk goed zou komen.

Na verloop van tijd vraagt de aannemer of wij nog foto's hebben van de bouw zodat hij kan kijken hoe het er in ligt en eventueel weer waar het fout is gegaan... Foto's hebben we maar dat gaat het probleem niet oplossen. Vloer ligt erin en die haal je er niet zomaar even uit. Kosten zijn hoger dan het gaat opleveren. Uiteindelijk is het gekomen tot een schikking en hebben mijn ouders een deel van de opdrachtsom teruggekregen...

maar belangrijk blijft dat je goed documenteert wat hij gaat doen en dan afspraken duidelijk op papier staan. betaal sowieso niet 100% bij opdracht maar spreid je betalingen. 30% bij opdracht. 40% bij de bouw van alle sanitaire handel.. en 30% bij oplevering. je kan zelf overeenkomen wanneer je je betaalmomenten in gaat plannen. Zo houd je zelf ook grip op de zaak en zal de aannemer ook zijn verplichting na moeten komen wil hij zijn geld ontvangen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Het gaat om een zakelijk pand, dus vereniging eigen huis heeft weinig zin. Iemand nog partijen die verbouwing keurt? Ik weet even niet meer welke allemaal betrouwbaar zijn. Bedrijf waarmee ik in zee ben gegaan heb ik ook via Internet gevonden. Zat volgens mij aangesloten bij paar branches. Ik heb de branches gemaild en ze kennen hem niet!

Gaat dus om een oplichter. Werk is gedeeltelijk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
kx22 schreef op maandag 29 juli 2013 @ 09:43:
Het gaat om een zakelijk pand, dus vereniging eigen huis heeft weinig zin. Iemand nog partijen die verbouwing keurt? Ik weet even niet meer welke allemaal betrouwbaar zijn. Bedrijf waarmee ik in zee ben gegaan heb ik ook via Internet gevonden. Zat volgens mij aangesloten bij paar branches. Ik heb de branches gemaild en ze kennen hem niet!

Gaat dus om een oplichter. Werk is gedeeltelijk af.
Dat hij volgens jou bij een paar branches zou zitten waar hij niet blijkt te zitten maakt hem niet direct tot een oplichter.

Let op met zo een uitlatingen omdat je altijd met bewijs moet komen - zeker wanneer het richting een breuk aan het gaan is kan je dat best zo correct mogelijk laten verlopen.
Anders zou het wel eens kunnen omdraaien dat de aannemer het op contractbreuk van jou kant laat uitdraaien doordat hij stelt valselijk beschuldigd te worden van oplichten - kan hij nog es ff een annuleringsvergoeding eisen voor het openstaande werk :X

Best zoek je een externe partij die je kan bijstaan, eventueel via je brandverzekering/verwekeringsmakelaar eens horen of ze een goede bouwkundig expert kennen - vaak werken die samen met zo een mensen.
Vervolgens spreek je met die mens af wat een eventuele controle bij jou zou kosten.
Dan heb je ineens ook een externe blik op het geel en die kan je vaak ook een indicatie geven hoe sterk je 'dossier' is.

Met die expert kan het zijn dat de aannemer terug in het gareel gaat lopen - er is nu controle door iemand die er iets van af weet.
Maar het kan ook volledig blokkeren natuurlijk.

Zo een verslag kan natuurlijk ook gebruikt worden bij eventuele brancheverenigingen - die gaan sowieso toch iets moeten hebben van verslag/overzicht.

Belangrijk is wel om vrij snel / kordaar te reageren.
Ook is het nogal belangrijk om emotie achterwege te laten, enkel feiten tellen - dus ook daarom externe partij/buitenstaander aanspreken.

Besef ook dat dit een Business2Business overeenkomst is - daarbij ben je minder beschermd als een consument.
"Voordeel" ten opzichte van consument is dan weer wel dat je gerechts-en expertise kosten op de zaak kunt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het een zakelijk pand is, zal de opdracht waarschijnlijk ook zakelijk zijn? In dat geval geldt extra sterk dat alles goed op papier moet staan. Iets van een bescherming vanuit de wetgever zoals die er vaak voor particulieren is heb je dan namelijk niet.

Zeker als je zaken gaat doen waar het om een aanzienlijk bedrag gaat, moet je *altijd* een profiel maken. Dingen zoals branchorganisaties en keurmerken moet je altijd controleren, check op solvabiliteit - want ook als je niet alles betaald hebt wil je niet met een halve klus blijven zitten als er een faillissement volgt.

Maar goed... Dat is allemaal mosterd na de maaltijd nu. Je zal goed moeten kijken naar wat precies wel en niet beschreven is in je overeenkomst en vastleggen waar het afwijkt.
Kosten voor meerwerk op iets wat niet precies beschreven is, is vrij normaal. Zonder te weten wat precies is vastgelegd en wat is uitgevoerd kunnen wij weinig zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
YMGV4LIFE schreef op maandag 29 juli 2013 @ 07:26:
Als het niet aan de afgesproken eisen voldoet, kun je zeker wel geld achterhouden.

Verder is het heel gebruikelijk om achteraf te betalen. Daar heb je namelijk een termijnschema op basis van puntentelling voor.

De meeste particulieren hebben alleen te weinig kennis van de bouw en een aannemer blijkt achteraf niet te vertrouwen.
Is een dergelijk termijnschema publiekelijk op te zoeken? Zou wel interessant zijn om daar in te verdiepen.

Zelf altijd van huis uit meegekregen dat je alleen grote financieringen op moment van levering betaalt en dat je een aannemer nooit een pot met geld moet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YMGV4LIFE
het is gewoon een schema wat je samen met de aannemer vast stelt.
grofweg is het de verhouding van het element tov de totale opdracht.
door onderdelen van het element af te ronden, krijgt de aannemer punten.
bij voldoende punten wordt er een factuur ingediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10 22:04
Gemakkelijke stelregel/ezelsbrug is dat wanneer ze iets komen brengen de factuur meegebracht mag worden, wanneer ze iets maken komt de factuur wanneer het afgemaakt is.

Je kunt kijken naar een bouwtechnische keuring, of zoek eens op opleverkeuring. Vereniging Eigen Huis kan je hier misschien ook bij helpen, maar voor bedrijven werken ze geloof ik gewoon commercieel en dan zijn er mogelijk wel betere.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Pagina: 1