Toon posts:

CPU raakt overhit (AMD X2 4600+ icm Scythe Shuriken Rev. B )

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik zit met het probleem dat mijn cpu overhit raakt. Nu heb ik daar vandaag een nieuwe koeler voor geïnstalleerd, maar hij raakt nog steeds overhit. Hebben jullie ideëen over de oorzaak hiervan en hoe ik het kan verhelpen?

Geschiedenis:
Het gaat om een pc uit 2005 met een gigabyte ga-kn8f-9 moederbord. Rond 2009 heb ik de CPU (AMD 3200+) vervangen met een dualcore CPU (AMD X2 4600+). Ook is er toen een 8600 Nvidia videokaart (misschien GT) ingekomen. Ook zit er 2 gig ram in, verdeeld over 4 units. En verder twee harde schijven, 250gig Maxtor en 320gig samsung. Toen begon de pc al te overhitten als ik niet handmatig de cpu op 40% zette (ik heb er Ubuntu opstaan waarin je makkelijk de cpu kunt cappen). Toen heb ik hem eigenlijk een hele poos niet gebruitk omdat ik ook een laptop heb, maar onlangs had ik een week vrij en dacht ik dat het wel handig zou zijn als ik de pc toch weer ten volle kon benutten, dus heb ik gister een nieuwe koeler besteld, de Scythe Shuriken Rev. B en geïnstalleerd. Hele pc uit elkaar en weer in elkaar.

Probleem wat ik hierbij tegenkwam is het volgende: De koeler heeft een 4 pins aansluiting, terwijl het moederbord maar een 3 pins aansluiting heeft. Vanwege een moederbord onderdeel die vlak naast de 3 pins aansluiting voor de cpu fan zit, heb ik de koeler dus niet kunnen aansluiten op de cpu fan aansluiting.

In plaats daarvan heb ik hem maar op de systeem fan aansluiting aangesloten, waar wel plek was. Dit is echter ook een 3 pins aansluiting.

Na enige tests bleek dat de pc prima draaide, maar op een gegeven moment toch weer overhit raakte. Ik heb nog geprobeerd de stock systeem koeler erin te hangen en op de cpu fan aan te sluiten, maar dat maakt niets uit.

Kunnen jullie me helpen? Draait de koeler op maximale snelheid als ik hem op de systeem aansluiting heb? Kan ik hier in de BIOS nog iets aan zien of veranderen? Of ligt het misschien aan de CPU, dat die kapot is waardoor hij veel te warm wordt? (lijkt me niet, maar goed).

IK vind het lastig te geloven dat de koeler die ik heb gekocht niet in staat is om een dual-core te koelen, maar nu heb ik er ook weinig verstand van.

En zou het nog de moeite waard zijn om van de 4pins aansluiting de extra pin eraf te zagen zodat hij wel in de cpu fan aansluiting past?

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B
http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=1860#ov
http://products.amd.com/pages/desktopcpudetail.aspx?id=52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Over het algemeen draait een casefan standaard op 100% van het vermogen, dus denk niet dat de andere aansluiting een probleem is en vermoed dat de koeler er zelf niet goed op zit.

Probeer de koeler er eens opnieuw op te zetten.
Let hierbij extra op:
- is het beschermstickertje van de koeler?
- maak de koeler en CPU schoon met een beetje alcohol (of sprititus) en verwijder alle koelpasta
- breng een stipje koelpasta aan, zo groot als een rijstkorrel, op de CPU
- plaats de koeler volgens instructies. Zorg dat deze goed vast zit en niet wiebelt.

Succes!

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je snelle reactie! Ik ben direct aan de slag gegaan en heb de koeler eraf gehaald, koelpasta schoongemaakt (er zat inderdaad meer op dan een rijstkorrel) en er weer opgezet. Hij zit stevig (daarvoor ook al). Beschermstickertje had ik er direct al afgehaald, dus dat is het probleem ook niet.

Toen heb ik de pc weer gestart en in BIOS laten staan op de PC Health Monitor. Volgens mij gebruikt hij dan zijn CPU maximaal (waarom weet ik niet), want vroeger viel hij al in de BIOS soms uit.

Dus ik heb netjes gewacht, temp begon op 40C en de cpu fan (aangesloten op de sys fan aansluiting) draaide op 2250-2310 toeren. Tussen de 40 en 50 graden steeg de temperatuur heel langzaam, toen hij voorbij de 50 was ging het opeens steeds sneller en binnen no time was hij op 64 waarna hij weer uitviel.

Dus ik ben weer terug bij af :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In de BIOS kwam ik erachter dat het voltage op 'normal' stond en dat dit 1,35V is, maar op de site van de chip staat dat hij tussen 1,2 Ven 1,25V functioneert. Toen heb ik het voltage handmatig op 1,225V gezet. Nog steeds raakt hij oververhit en bovendien wil hij ook het OS niet meer starten. Iemand nog suggesties? Heeft het nut om hiermee naar een computerspeciaalzaak (bv. mycom) te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:38
Leg je PC eens zo neer dat het moederbord horizontaal ligt. Zet dan eens je PC aan en druk op de randen van je CPU fan de koeler ongeveer gelijkmatig naar beneden, zodat je hem strakker op je CPU drukt zegmaar. Ik heb het idee dat je cpu koeler niet voldoende contact maakt met de CPU. Wordt het koelblok ook erg warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-10 08:18
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 16:40:
Bedankt voor je snelle reactie! Ik ben direct aan de slag gegaan en heb de koeler eraf gehaald, koelpasta schoongemaakt (er zat inderdaad meer op dan een rijstkorrel) en er weer opgezet. Hij zit stevig (daarvoor ook al). Beschermstickertje had ik er direct al afgehaald, dus dat is het probleem ook niet.

Toen heb ik de pc weer gestart en in BIOS laten staan op de PC Health Monitor. Volgens mij gebruikt hij dan zijn CPU maximaal (waarom weet ik niet), want vroeger viel hij al in de BIOS soms uit.

Dus ik heb netjes gewacht, temp begon op 40C en de cpu fan (aangesloten op de sys fan aansluiting) draaide op 2250-2310 toeren. Tussen de 40 en 50 graden steeg de temperatuur heel langzaam, toen hij voorbij de 50 was ging het opeens steeds sneller en binnen no time was hij op 64 waarna hij weer uitviel.

Dus ik ben weer terug bij af :(
Ik vraag dit vast en zeker ten overvloede... wel weer een rijstkorreltje erop gedaan?
Ik lees wel over je wisselen van de coolers maar nergens iets over je koelpasta gebruik.
Pagina: 1