[Ubuntu 13.04] Driver ELO touchscreen wil niet laden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik ben aan het proberen om een ELO 15" touchscreen te laten werken met Ubuntu, voor een LapMod project. Op zich werkt het scherm zoals het moet. Het touchgedeelte werkt en via Calibrate Touchscreen is deze ook te calibreren. Dit moet na iedere herstart omdat de Y-as is omgedraaid...

Echter wanneer ik de drivers installeer, zoals hier omschreven, wil deze niet laden. In dat document staat ook dat dit te vinden is in de errorlog van de betreffende driver. Hierin vind ik dit terug:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Successfully connected to Xdisplay.
Found Elo USB Smartset Touschscreen device(s). Device Count:[1] Max devices:[1]
Error opening cmd_fifo. Reattempting operation … [errno = No such file or directory]
Retry [0 of 5] - Return Value [ffffffff], [errno = No such file or directory]
…
Retry [0 of 5]  ->> [5 of 5]
…
Error opening cmd_fifo after multiple attempts. Terminating driver.

Ik heb gezocht op Google naar dit bestand. Ook Google kent het niet. Verder heb ik gedaan wat in het document staat om de driver te installeren. Aangezien ik geen held ben met Linux heb ik letterlijk alle stappen gedaan zoals ze daar staan, met uitzondering van stap 2. Die heb ik enkel gedaan voor Ubuntu boven versie 6.10. (dat weet ik dan weer wel)

Een probleem waar ik tegen aanliep bij deze installatie is dat ik nergens dit tegenkom:
e.) Motif 3.0 (libXm.so.3) or 4.0 (libXm.so.4) library is required to
use the Graphic User Interface (GUI) based control panel
(/etc/opt/elo-usb/cpl). Openmotif or lesstif installation packages
provide the required libXm.so.3 or libXm.so.4 library.
Ik heb getracht om één van deze libraries te installeren maar ik kan ze nergens vinden/installeren. Via Synaptic Package manager kom ik deze libraries niet tegen.

Uiteindelijk is mijn doel om deze lapmod met enkel het externe touchscreen te laten werken en het laptopscherm af te koppelen. Dat gaat op dit moment ook niet, kennelijk moet ik nog ergens iets instellen (maar ik heb geen idee wat en waar).

Is er iemand in de zaal die mij in de richting kan schoppen naar de ontbrekende libraries?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
apt-file search libXm.so.4
libmotif4: /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libXm.so.4
libmotif4: /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libXm.so.4.0.3
libmotif4-dbg: /usr/lib/debug/usr/lib/x86_64-linux-gnu/libXm.so.4.0.3

Dus je kan doen apt-get install libmotif4 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Dank je, weer wat geleerd.

Libmotif is al de nieuwste versie. Dat is dus niet het probleem. Ik vermoed dat het dan in de cmd_fifo zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Het lijkt alsof de driver zoekt maar niet kan vinden, is meestal een kwestie van een symbolische koppeling maken naar de plek waar hij ze zoekt, maar is moeilijk te zeggen met deze closed-source(?) drivers.
Je kan misschien deze proberen?
sudo apt-get install xserver-xorg-input-elographics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Dat pakket was kennelijk nog niet geïnstalleerd. Ik heb dit nu geïnstalleerd en de boel wordt nu herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Het scherm moet na de herstart nog steeds worden gecalibreerd, alleen omdat de Y-as gespiegeld is.

Ik ga proberen uit te vogelen of de drivers nu geladen worden.

EDIT: De cmd_fifo blijft onvindbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door sypie op 27-07-2013 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Misschien heb je hier wat aan (kalibratie): http://rivendell.tryphon....screen_setup_(debian/KDE)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Dat is een goede link, maar helaas voor de seriële aansluiting van dit scherm. De mijne is met USB aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Ok, gaat het om dit scherm? http://www.elotouch.com/Products/LCDs/1515L/default.asp
Hier is nog een kalibratie link voor dat usb scherm: http://innovationsts.com/?p=3040

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ja, het is de Elo 1515L.

Ik ga de link uitproberen, bedankt.

EDIT: Eigenlijk had ik dit moeten zien... Ik heb deze calibratie-tool al een aantal keren gebruikt (na iedere herstart). Iedere keer stond die melding in het scherm, maar niet naar gekeken. Het scherm houdt nu z'n calibratie vast zoals het hoort.

Maar houdt dat ook in of de drivers goed geladen worden of moet ik me daar dan geen zorgen om gaan maken?

En aanvullend op dit verhaal: hoe krijg ik het voor elkaar om dit systeem op te starten zonder het laptopbeeldscherm? Ubuntu zoekt naar dit primaire scherm maar kan deze logischerwijs niet vinden wanneer ik het hardwarematig afkoppel.

[ Voor 82% gewijzigd door sypie op 27-07-2013 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-06 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het scherm hangt toch aan je externe VGA poort en het touch gedeelte gaat via USB? Dan zou Ubuntu 't gewoon moeten kunnen vinden. Heb je toevallig een xorg.conf gemaakt?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Voor zover ik weet ik heb ik niet zelf een xorg.conf gemaakt.

Ik ben vannacht, en zonet, nog even aan het pielen geweest. Het touch-gedeelte doet het ook prima en beeld verschijnt ook netjes. Ik was in de veronderstelling dat ik hiervoor nog drivers moest installeren.

Uiteindelijk bleek de laatste link van Soldaatje de truc te zijn: calibratiegegevens definitief opslaan.

Ik moet nog 2 dingen voor elkaar hebben, dan kan ik verder met sleutelen aan de hardware:
* scrollbalken een stukje breder maken (ik heb ze al weer normaal gemaakt t.o.v. de standaard smalle Ubuntu)
* Het laptopscherm afkoppelen zodat alleen het scherm via de VGA-poort gaat werken.
(moeten dit aparte topics worden?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-06 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bredere scrollbalken kan je krijgen door zo'n theme te kiezen of een aanpassen.

Laptopscherm, dit kan je op verschillende manieren realiseren:
- Hardwarematig verwijderen. Alleen het kabeltje loshalen, want je wifi antenne zit in het scherm verwerkt!
- In het BIOS uitschakelen
- In je DE de display settings zo zetten dat je het interne scherm niet wilt gebruiken. Dit zou je ook met een xorg.conf kunnen verzorgen of met arandr (GUI voor xrandr CLI).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 11:24:
- Hardwarematig verwijderen. Alleen het kabeltje loshalen, want je wifi antenne zit in het scherm verwerkt!
Je weet mijn opstelling hier nog niet. Als ik nou zeg dat de laptop geen laptop meer is maar alleen nog een moederbord, zonder HDD met een USB stick, een display die tegen een stoel aan staat omdat die anders plat op tafel ligt, en dat alles lekker open ligt... Ik kan zonder moeite het kabeltje van het display er uit halen.

Waar ik tegen aanloop is dat zodra ik het display loskoppel en de VGA uitgang alleen wil gebruiken dat Ubuntu niet opstart. Tenminste, ik krijg geen beeld op mijn ELO touchscreen. De resolutie klopt al wel, die staat op 1024*768, de max voor de ELO.

Dat van het thema wist ik, maar dan is die nog niet breed genoeg. Het touchscreen werkt simpelweg niet tot aan de rand aan toe. De makkelijkste oplossing is het scherm kleiner maken met de instellingen in het scherm zelf, maar daar wordt alleen mijn werkbare oppervlak minder van.
Pagina: 1