Kleine waarschuwing met betrekking tot fan connectors.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
De meesten van jullie zullen deze connectors wel kennen, die vaak worden meegeleverd bij de aanschaf van een ventilator. Ik dacht dat ik deze kreeg bij een Cooler Master Excalibur.

Afbeeldingslocatie: http://daemonart.nl/IMG_3218.jpg

En natuurlijk zorgt de tweaker deze dagen zélf wel voor wat verkoeling, en zo ik ook dus. Hier staat dus een gehijackte voeding waar een 230mm casefan aan hangt. Die ik als persoonlijke ventilator gebruik. En ik had daarbij ook die connector gebruikt omdat het dan net iets beter uit kwam.

Maar toen ik de deur uit ging en de ventilator wilde afkoppelen, brandde ik dus mijn vingers aan die connector. En hij was écht bloedje heet. Er zit een weerstandje in, maar het was écht de draad die zo heet was. De bekleding is niet gesmolten, maar ik denk dat het op lange termijn toch voor kortsluiting kan zorgen.

Ik weet niet of het anderen ook al eens was opgevallen, maar ik denk dat je er dus wel een klein beetje mee uit moet kijken. Want niet alles wat je krijg meegeleverd is altijd van buitengewoon goede kwaliteit. En met name in de zomer kan dit dus voor flinke problemen zorgen, wanneer je er niet op tijd bij bent. ;)

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je ook de specificatie van de kabel gelezen? Als deze voor 5V is gecertificeerd en je pompt er 12V doorheen, kan je krijgen wat je net hebt ondervonden. Nou zijn de meeste fans wel 12V, maar je moet toch blijven opletten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:09

Nemesizz

Untouchable

Ik heb dat ding ook getest (zat bij een Coolermaster 412S) en viel me ook op dat die weerstand heel heet werd. Heb geprobeert te meten, maar m'n IR thermometer pakt iets teveel omgevingstemp ipv de weerstand (weerstand is te klein).

Ik zal (als ik er aan denk) eens proberen met een oven thermometer en dan de sensor op de weerstand houden kijken hoe heet dat ding echt word.

Overigens, heb net snel de manual even doorgelezen, staat niks bij dat ie alleen op 5V mag, staat gewoon aansluiten op een 3-pin (of 4 pin) fan connector op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Specs moeten ook op de kabel staan.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Kan het ook zijn dat het kabeltje eigenlijk voor een kleinere fan geschikt is die minder stroom gebruikt.
Het weerstandje moet denk ik te veel hitte dispenseren.
Ik kan me voorstellen als hij voor een 8 cm fan is en je sluit er een 23 cm fan aan dat die 23 cm fan dusdanig veel stroom vraagt dat het weerstandje te warm word.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Maar meteen even getest (aangesloten op een 12V voeding icm een Xeon ventilator die normaal ruim 3K rpm doet). Na een tijdje bleef ie op ongeveer 63ºC hangen, wat te heet is om (langduring) aan te raken met je vingers.

Op het kabeltje zelf staat niks (paar krabbeltjes, maar geen voltages of weerstand of wat dan ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:43

QinX

Shai-Hulud

Je moet je wel indenken, dat als jij deze kabel bij een fan geleverd hebt gekregen die maximaal 6W verbruikt(vaak piekt zo'n fan naar 6W bij het starten daarna zwakt het meestal weer af). en je hangt de kabel vervolgens aan een fan die bijvoorbeeld 12W verbruikt, zoals een 3K toeren fan of een 230mm fan. Dan wordt die weerstand en ook de kabel heter dan waarvoor die gemaakt is.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-09 23:02

meddle

:o

Hero of Time schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 21:08:
Heb je ook de specificatie van de kabel gelezen? Als deze voor 5V is gecertificeerd en je pompt er 12V doorheen, kan je krijgen wat je net hebt ondervonden. Nou zijn de meeste fans wel 12V, maar je moet toch blijven opletten.
Ik snap je punt, maar je moet bij kabels juist kijken naar de max stroom die er doorheen kan lopen. Voor zo'n lullig kabeltje zal de max stroom niet erg groot zijn.

Daarnaast kun je geen spanning van 12V over de kabel aanleggen met een computervoeding tenzij je de kabel kortsluit.

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Het zat in het zakje met de schroefjes en de bevestigings rubbertjes, zonder papiertje erbij.

De fan headers op het mobo leveren toch ook gewoon 12volt wanneer de ventilator dat er van vraagt? Ik heb recentelijk 3 Spectre fans van Bitfenix gekocht, een Coolermaster Excalibur en een AF140mm van Corsair. Dat zijn iig allemaal ventilators die ook op 12V draaien, en minder stroom van de fan header krijgen wanneer ze langzamer draaien.

Maar het valt me op dat je soms wel erg dunne draad tegenkomt, terwijl er toch 12V doorheen moet. Eenmaal ingebouwd kom je er niet meer zo snel aan, en ontgaat zoiets je misschien nog. Het is dat ik het zelf erg warm had, en even ventilator had opgesteld om mijn eigen lichaam koel te houden. Anders had ik het dus niet eens gemerkt. Het zijn van die kleine dingen die er zo maar doorheen glippen, zonder dat je daar verder erg in hebt. En kortsluiting op een mobo van 200 euro of meer is natuurlijk geen grap.

Edit,

Correctie. Ik heb de verpakkingen even vlug nagekeken. Hij is meegeleverd bij de bij De Spectre Pro 230mm, en het is een Low Speed 7V adapter. Er moet dus 12V in zodat er maar 7V uit komt.

[ Voor 16% gewijzigd door Phaerion op 27-07-2013 02:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Laatst online: 08-12-2024
Minder stroom of PWM gestuurd maakt nogal een verschil.

Overigens dit topic valt in de categorie 'van een mug een olifant maken'. Als je ventilator 5W gebruikt (wat al veel is voor een consumenten pc ventilator. Hoeft er minder als 0,5A door de kabel. Zo gauw de kabel niet te heet wordt is het geen probleem. En ik neem aan dat fabrikanten geen slechte naam willen hebben door doorbrandende kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Nou ik ben echt niet kleinzierig hoor. Maar het was toch echt wel te heet om vast te houden. al is de bedrading niet gesmolten. . En van het jarenlang gitaarspelen heb ik toch wel en klein beetje eelt op de vingertoppen. ;)

Hij hing gewoon met die adapter een een molex van een 350W voeding. Je mag het mierenneuken noemen, maar daar ben ik het dus niet mee eens met een mobo van 200 euro. :P
BlackWhizz schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 02:24:
En ik neem aan dat fabrikanten geen slechte naam willen hebben door doorbrandende kabels?
En heb je wel eens gechecked hoe krom machinaal gemaakte aluminium heatsinks soms zijn? Daar wil je ook geen reclame mee maken, maar ze zijn toch maar wel in de handel. En de groeven die er soms inzitten. Ik lapte dus ook altijd al mijn heatsinks.Dat heb ik alleen niet hoeven doen bij de laatste twee koeltorens die ik in gebruik heb gehad. S

ja....en tweakers zijn nu eenmaal mierenneukers, anders waren het geen tweakers, en hoefde dat laatste extra beetje performance ook niet per se. ;)

[ Voor 66% gewijzigd door Phaerion op 27-07-2013 02:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

QinX schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 22:49:
Je moet je wel indenken, dat als jij deze kabel bij een fan geleverd hebt gekregen die maximaal 6W verbruikt(vaak piekt zo'n fan naar 6W bij het starten daarna zwakt het meestal weer af). en je hangt de kabel vervolgens aan een fan die bijvoorbeeld 12W verbruikt, zoals een 3K toeren fan of een 230mm fan. Dan wordt die weerstand en ook de kabel heter dan waarvoor die gemaakt is.
De Xeon fan is 12v 0.37A, dus bij lange aan geen 12W. Overigens had ik ook een 120mm fan van Coolermaster geprobeerd (niet degene van de CPU, maar een tragere casefan) die 12V 0.16A nodig is en dan schiet de temp ook binnen no-time naar 50ºC+ (ding blijft lastig te meten, is erg klein).

De 120mm fan die bij de 412S geleverd word is volgens mij 'zwaarder' qua verbruik dan die 120mm casefan (die casefan is op 12V ook nog rustig, de CPU absoluut niet), kan daar niet zien wat die verbruikt, dan moet ik de hele boel weer uit elkaar halen.

Maar heb nog zat 3-pin fans in de kast liggen, kan zo testen of wattage veel of weinig uit maakt.

Ondanks dat het ding vrij heet word denk ik wel dat het nog binnen de veilige marges valt.

EDIT
Verschillende fans uit de kast gehaald, en tijdje laten lopen met die weerstand ertussen.
Conclusie is....it makes no sence 8)7 Heb verschillende formaten (dus qua grootte), verschillende snelheden (ene fan draait van zichzelf al traag, sommige zijn echte toerental monster), verschillende wattages, maar allemaal 12V.
Ik dacht eerst (toen ik de resultaten zag) "dat kan niet..." dus nog een keer gemeten met de eerdere fans en resultaten zijn iedere keer hetzelfde.
Resultaten voor wie het intereseren moge;
Xeon fan (12V 0.37A hoog toerental monster) = ~63ºC
120mm Coolermaster casefan (12V 0.16A standaard lage rpm) = ~49,9ºC
Pentium4 stockfan (12V 0.44A middelrange rpm) = ~55,1ºC
Celeron 333 slot1 stockfan (12V 0.06A hoge rpm) = ~33,5ºC
50mm fan (12V 0.14A middelrange rpm) = ~52ºC
80mm fan (12V 0.17A middelrange rpm) = ~76,3ºC
Alles gemeten in een omgevingstemperatuur van ongeveer 24ºC....

Zelf zie ik de logica niet helemaal, een 'zware' P4 fan (0.44A) word minder heet dan een lichtere fan (zoals de 80mm met slechts 0.17A). Heb ze allemaal een tijdje laten runnen, en grondig gemeten (meerdere malen tot de temperatuur redelijk stabiel was).

Bij de 63ºC en 76,3ºC kun je het ding wel een beetje ruiken (warme electronica geur, geen brandgeur).

[ Voor 34% gewijzigd door Nemesizz op 27-07-2013 21:39 . Reden: toevoegingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safetyman
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-09 14:10
Als de snelheid/gelijkspanning van de ventilator omlaag moet, is de piepkleine Zalman Fan Mate 2 (van ca. 5 Euro) een veel beter alternatief. Wordt nauwelijks warm en is veel veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Safetyman schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 08:34:
Als de snelheid/gelijkspanning van de ventilator omlaag moet, is de piepkleine Zalman Fan Mate 2 (van ca. 5 Euro) een veel beter alternatief. Wordt nauwelijks warm en is veel veiliger.
Normaal gebruik ik die kabeltjes ook niet. Ik kan de snelheid ook via windows regelen of via de UEFI instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Die Zalman fanmates worden ook wel heet, maar het ding dat heet word zit in een plastic behuizing met soms een kleine heatsink erop. Fanmate (1) brandden wel eens door, Fanmate 2 (heb ik zelf ook een paar van) worden wel warm maar daar zit al een kleine heatsink op en door die plastic behuizing brand je je vingers er niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Nemesizz schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 14:59:
Die Zalman fanmates worden ook wel heet, maar het ding dat heet word zit in een plastic behuizing met soms een kleine heatsink erop. Fanmate (1) brandden wel eens door, Fanmate 2 (heb ik zelf ook een paar van) worden wel warm maar daar zit al een kleine heatsink op en door die plastic behuizing brand je je vingers er niet aan.
FAN MATE 2
Output Voltage 5V ~ 11V ± 2%
Allowable Power 6W or lower

6W is op zich toch niet zo veel? Als ze ook weleens doorbranden, kom je dan ook niet een beetje op het punt uit waarbij men gaat zeggen; Goedkoop is duurkoop? Ik zie nogal eens dat men de opmerking 'fancy' hanteert wanneer iemand wat duurdere spullen gebruikt.

Een waterkoelingset, van alles bij elkaar toch al vlug zo'n kleine €600,- of méér, wordt dan geregeld met en goedkope fancontroler. En terwijl je lekker op een terrasje net aan een overheerlijke sorbet begint, klapt thuis de fancontroler er ineens uit. Ik geef toe dat,bijvoorbeeld, een Aquero wel erg duur is, maar zo'n apparaat overleeft ook wel weer meerdere configuraties. En dan verdient die aanschafprijs zich ook wel weer een beete terug.

Zelf heb ik het heus niet al te breed, zonder fatsoenlijke baan. Maar ook juist daarom ben ik me er erg van bewust, dat ik geen ondoordachte beslissingen moet nemen bij het bouwen van de waterloop, waar ik nu mee bezig ben. Een goedkoop onderdeel, dat ineens faalt, veroorzaakt kan eventueel ook schade aan duurdere onderdelen toebrengen. En dan ben ik natuurlijk nog verder van huis.

Ik wil niet gelijk beweren dat die fan adapters die je bij een ventilator krijgt definitief niet deugen. Maar ik heb nu ook niet écht het idee dat de fabrikant hier erg veel aandacht aan besteedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoSonic
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-07 16:17
@NemesizzHet
kan zijn dat ik misschien een hele stomme opmerking maak hè, maar de temperaturen worden toch ook veroorzaakt door de wrijving die ontstaat in de lagers? Ik denk eerlijk gezegd dat het aantal ampère wat de fan trekt niet zo'n grote invloed heeft op zijn temperatuur. Voor bepaalde kunststoffen gaan branden heb je trouwens toch een hogere temperatuur nodig dan 75ºC ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

WackoSonic schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 09:12:
@NemesizzHet
kan zijn dat ik misschien een hele stomme opmerking maak hè, maar de temperaturen worden toch ook veroorzaakt door de wrijving die ontstaat in de lagers? Ik denk eerlijk gezegd dat het aantal ampère wat de fan trekt niet zo'n grote invloed heeft op zijn temperatuur. Voor bepaalde kunststoffen gaan branden heb je trouwens toch een hogere temperatuur nodig dan 75ºC ;).
Temperaturen zijn niet van de fans zelf maar van de weerstand in het kabeltje (zie foto openingspost) :P .

Die Fanmates die door branden (Fanmate1) is niet zozeer de plastic behuizing, maar het chipje/weerstand wat in de behuizing zit die te heet werd en door brandde. Fanmate 2 heeft er een kleine heatsink opzitten zodat ze niet meer doorbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Is er een manier om te berekenen hoe dik een draad mag zijn, of zijn daar misschien tabellen voor?

Wanneer ik de vergelijking maak tuissen de bedrading uit een auto en die uit een pc, dan zijn de verschillen wel erg groot. Nu heb je in een auto natuurlijk ook te maken met een heel andere stroomsterkte, Maar sommige fan controllers geven toch al zo'n 30W per kanaal.

Vandaag kreeg ik 3 Prolima Vortex (Aluminium series) binnen, en de fan adapters die daarbij zitten zien er gelijk ook al een stuk betrouwbaarder uit. De draad is, zo op het zicht, al een stukje dikker, en zal dan waarschijnlijk ook al minder warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 14:41
Temperatuur van een kabel is afhankelijk van de hoeveelheid ampere en niet voltage.
Formule voor gegenereerde warmte in joules hiervoor is Ampere² * (weerstand in ohm)
Weerstand is afhankelijk van dikte van kabel, en het soort kabel en de lengte (voor totale verloren energie)
Uiteraard heeft een weerstand een grotere getal voor weerstand in ohm en genereert ook meer hitte.
Formule voor weerstand is: R=rho * L/A
R= weerstand
Rho= een constante per materiaal, dus voor alle kopere kabels is deze hetzelfde en kun je op internet per materiaal vinden.
L= lengte van kabel
A= opervlakte van de doorsnede (straal*straal*pi)

Je zal dus vooral moeten letten op de hoeveelheid ampere die een fan verbruikt. Alle fans zijn normaliter van 5v tot 12v en die kabels zullen daar ook wel voor gemaakt zijn, wellicht niet voor hogere amperages.

daarnaast kunnen veel kabels gewoon 60c+ aan.

[ Voor 19% gewijzigd door marco282 op 02-08-2013 14:36 ]

3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-10 16:12
U = I x R mensen..

Het draadje is een serieschakeling. Dat betekent dat stroomsterkte gelijk is overal. De spanning op de weerstand is dus niet constant, ze hopen op 7 volt op de ventilator uit te komen en 5 volt op de weerstand, maar dit is dus ook afhankelijk van de interne weerstand van het fannetje...

Je kunt er dus wel vanuit gaan dat die weerstand behoorlijk wat warmte moet dissiperen en dat het niet echt energiezuinig is. Beter een fannetje kopen op het juiste voltage en eventueel met PWM terugregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Sinds kort verkoopt Conrad dezelfde adapterkabel van het merk Akasa:
Let op: max. 350mA 12V-DC fan. (max 4,2Watt ventilator dus [12V 0,35A])

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6HOOP25RHz7fJtbVGeL6B0SC/full.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/R5pm6rFCZYZkQ5qqYMS6oQoy/thumb.png

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-10 10:33
Een fan speed reduceren met een weerstan is zooo 1970... De vertraging wordt nota bene omgezet is warmte, iets wat je nu juist net niet wilt! Iedere zichzelf respecterende regulering werkt met PWM of DC-DC omzetters, veel moederborden en videokaarten kunnen dit zelf prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
base_ schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 14:53:
Een fan speed reduceren met een weerstan is zooo 1970... De vertraging wordt nota bene omgezet is warmte, iets wat je nu juist net niet wilt! Iedere zichzelf respecterende regulering werkt met PWM of DC-DC omzetters, veel moederborden en videokaarten kunnen dit zelf prima.
Mijn mobo regelt in mijn pc ook idd de snelheden voor de ventilators. En dat werkt prima. De fan adapter porbeerde ik uit toen ik een ventilator voor mezelf had opgesteld omndat het nu zo warm is. Toen ik daar bijna mijn vingers aan brandde bedacht ik me, dat het eigenlijk niet oké is dat die boel dan zo heet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-10 10:33
meestal hebben moederborden nog wel wat fan aansluitingen voor extra fans die ook regelbaar zijn, extra fancontroller is dan niet nodig en dat werkt echt veel beter als een weerstand of zenerdiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
als ik de ts was zou ik niet teveel nadenken over dat kabeltje zou lekker 12 volt op je fan zetten dat kan je wel gebruiken met dit weer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
maks11223344 schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 17:01:
als ik de ts was zou ik niet teveel nadenken over dat kabeltje zou lekker 12 volt op je fan zetten dat kan je wel gebruiken met dit weer :P
Dat heb ik ook al lang gedaan hoor. ;) Het is ook veel te warm om me er echt druk over te maken. 8)

Pagina: 1