PC start niet meer na doorgebrande voeding

Pagina: 1
Acties:

• SumatroX
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-01-2024
Ik heb wat hulp nodig bij het repareren van de PC van mijn moeder. Deze is op een gegeven moment, toen zij er achter zat en ik er niet bij was, zomaar uitgevallen, en ze zei dat hij toen ook begon te stinken.

Ik dacht gelijk aan de voeding natuurlijk, en deze was inderdaad van binnen helemaal gesmolten (en stonk nog steeds als je er aan rook). Deze heb ik toen vervangen, maar daarna deed hij het nog steeds niet. Dit is wat er gebeurt:

Als je hem aankoppelt aan het stroomnet, de voedingsschakelaar omzet, en daarna op de powerknop drukt, gaat het powerledje één keer even aan, en daarna gelijk weer uit. Als je daarna nog eens op de powerknop drukt gebeurt er niks meer (ook geen powerledje). Als je hem vervolgens weer helemaal afkoppelt, even wacht, en weer aankoppelt en aandrukt, gaat weer één keer het powerledje branden, etc.

Ik heb na overleg besloten dat dit waarschijnlijk door het moederbord kwam wat een spanningsklap had gekregen, dus heb ik nu het moederbord vervangen á €60,-. Maar nu ik hem probeerde aan te zetten, doet hij nog steeds exact hetzelfde als hierboven beschreven.

Nu weet ik het eigenlijk niet meer, kan het zijn dat de processor kapot is gegaan? Zo ja, zou dat oude moederbord dan nog goed zijn? Of iets anders?

Bij voorbaat dank!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:24

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Er kan van alles mis zijn met het apparaat, dat krijg je met een overdosis stroom. Ik zou ook eens kijken of zoiets niet verzekerd is. Zelf zou ik het zaakje niet vertrouwen en overstappen op wat anders, maar daarmee ben jij niet geholpen.

Kom je ook verder met se hardwaretroubleshooter?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Geheugen kan een tik hebben gekregen, processor kan naar de haaien zijn en de rest kan ook kapot zijn.

Maakt maar weer eens duidelijk hoe belangrijk een voeding is, of hoe belangrijk het is dat je een goede voeding in je pc zet. Is gewoon een belangrijk onderdeel.

SumatroX, ik vraag me nu ook even af, heb je nu wel een goede voeding gekocht? Of gewoon de goedkoopste en heb je nog eens niet naar het merk gekeken (alleen naar hoeveelheid watt op het stickertje?)

• SumatroX
Bedankt voor de reacties.

@Outerspace, ik heb alles afgekoppeld behalve de het mobo (en de processor zegmaar), en ik kom niet verder dan dat ene lampje. Dus er valt verder weinig te troubleshooten.

@Reepje, die PC was bij elkaar geraapt door iemand anders, met inderdaad volgens mij een el-cheapo voeding. Nu heb ik er gewoon eentje bij de Mycom gehaald, van Corsair. Dat zou goed genoeg moeten zijn.

Maar je zou zeggen dat zelfs met kapot RAM er wel iets meer moet gebeurden dan één ledje, bijvoorbeeld een ventilatortje ofzo wat gaat draaien...?

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:11
Nee. Er wordt eerst een checkup gedaan (POST) voordat er echt gestart wordt. Hierbij worden enkele cruciale onderdelen "gecontroleerd" (CPU, RAM, beeld). Wat de bovenstaande 2 users al zeggen, er kan van alles kapot zijn.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Verwijderd

Waarschijnlijk is de processor kapot ja, het kan ook nog de RAM zijn.

Probeer eens op te starten zonder hardeschijven en andere rand apparatuur.
Wanneer het moederbord opnieuw hetzelfde doet weet je dat het 1 van deze 3 onderdelen is.
Je kan eens proberen zonder de RAM ook, als je een speaker hebt zouden er biepjes moeten te horen zijn.

Het monteren van een defecte processor in een nieuw moederbord kan ook het nieuwe moederbord beschadigen, maar laten we hopen dat dit niet gebeurd is. Indien wel hoop ik dat je garantie hebt op het moederbord.
SumatroX schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 18:15:
Bedankt voor de reacties.

...

Maar je zou zeggen dat zelfs met kapot RAM er wel iets meer moet gebeurden dan één ledje, bijvoorbeeld een ventilatortje ofzo wat gaat draaien...?
Je hebt de ventilator van de processor hopelijk toch aangesloten hé.
Als er een RAM chip puur in kortsluiting staat door een opgeblazen chip kan het moederbord niet werken.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2013 20:15 ]

• SumatroX
Ik heb hem nu inderdaad geprobeerd op zijn uber minimaalste op te starten. Zonder RAM, zonder videokaart, alles er af. Dat leverde nog niks op, maar toen ik hem in een uiterste poging ook probeerde op te starten zonder voeding naar de CPU begon opeens de CPU fan even te draaien. Kennelijk gaat er dus toch iets fout bij de CPU, ik denk dat ik maar een nieuwe CPU ga halen.
Pagina: 1