• Jascha26
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:09
Beste Tweakers,

een paar weken geleden werd mijn PC ineens heel instabiel. Na wat testjes gedaan te hebben dacht ik dat het probleem terug te leiden was tot het RAM-geheugen (G-Skill RipjawsX, 2x4GB 1600 mhz). Na de twee modules beiden apart getest te hebben bleek al snel dat mijn PC met een van de twee niet op wilde starten. Na het testen van de defecte module en het terugplaatsen van de werkende module wilde hij aanvankelijk ook niet starten, maar na een uurtje uitgestaan te hebben werkte dit ineens weer wel.

Vandaag ontving ik van een vriend vervangend RAM-geheugen, zodat ik het setje waar de defecte module in zat op kan sturen voor RMA en ik nog steeds van mijn pc gebruik kan maken. Na het plaatsen van het nieuwe setje wil mijn systeem wederom niet meer booten (terwijl het geheugen is dat compatible is met het mobo). Mijn scherm blijft zwart, en binnenin de kast brand een rood ledje dat normaal niet hoort te branden. Dit was eerder ook het geval toen ik de defecte module testte.

Vervolgens ben ik beide nieuwe modules apart gaan testen in alle slots, en heb tot slot de enkele module waarop mijn PC de afgelopen weken heeft gelopen weer teruggedaan, maar ik blijf dit probleem houden. Ik heb de MemOK! button gebruikt, maar dit werkte niet, en een CMOS reset werkte ook niet. Ik begin wel te twijfelen of het probleem bij het RAM-geheugen lag, en niet bij bv het mobo...

Heeft iemand suggesties/ideeën wat ik kan doen om dichter bij een oplossing te komen?

Mijn systeem ziet er als volgt uit: Intel 2500K (geen OC), Asus P8Z68-V, 2x4 Gb Gskill Ripjaws 1600mhz, Sapphire HD6950, Coolermaster Silent Pro 600W voeding.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:27

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Wat houdt dat rode lampje exact in? Dat kan je vast terughalen uit het boekje van het moederbord. Persoonlijk krijg ik het gevoel dat je moederbord de oorzaak van alle problemen is.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• NasT89
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09-2025
Is dat LEDje niet gewoon je memory LED?

• Jascha26
DRAM LED staat ernaast inderdaad

Verwijderd

De MemOK! switch

Wanneer de DIMMs installeert die niet compatibel zijn met je MB, kan je op deze knop drukken om ze alsnog in te stellen. (LED knippert tijdens het instellen), dit werkt echter niet altijd.

Je hebt een probleem met de RAM wanneer de LED constant brand.

Dit gedrag kan helaas eveneens duiden op een defect moederbord, dit heb ik ook ooit meegemaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2013 20:01 ]

• Jascha26
Heb die MemOK! switch meerdere keren geprobeerd, waarna de Led inderdaad gaat knipperen, maar na een seconde of 30 stopt hij met knipperen en gaat hij weer constant branden.

Is er een manier om met zekerheid vast te stellen of het het mobo is dat de oorzaak is?

• NasT89
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09-2025
zonder verdere test onderdelen gaat dat wel lastig worden, maar als je nog garantie heb kan je het beter gewoon even laten testen bij de winkel waar je het heb gehaald

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Leen eens een voeding, om te testen of het de voeding is.

Verwijderd

Jascha26 schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 20:40:
Heb die MemOK! switch meerdere keren geprobeerd, waarna de Led inderdaad gaat knipperen, maar na een seconde of 30 stopt hij met knipperen en gaat hij weer constant branden.

Is er een manier om met zekerheid vast te stellen of het het mobo is dat de oorzaak is?
Je kan op de moederbord ook nog dingen "disabelen".
Bijvoorbeeld onboard grafische kaart uitschakelen, onboard geluid uitschakelen.

EDIT: (het waarom)
Als het defect van het moederbord net op die delen zit kan je het alsnog gebruiken en dan weet je waat het probleem zich bevindt.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2013 16:39 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 16:36:
[...]

Je kan op de moederbord ook nog dingen "disabelen".
Bijvoorbeeld onboard grafische kaart uitschakelen, onboard geluid uitschakelen.
Maar welk moederbord heeft tegenwoordig nog graka onboard. Het bordje van de ts in ieder geval niet.

Verwijderd

Reepje schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 17:42:
[...]

Maar welk moederbord heeft tegenwoordig nog graka onboard. Het bordje van de ts in ieder geval niet.
Heb je gelijk in :P
Blijkbaar kan je tegenwoordig het grafische gedeelte van het moederbord niet meer uitschakelen.

Het was uiteraard maar een voorbeeld er zijn nog genoeg andere dingen die je kan uitzetten.
Pagina: 1