• Intru
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:49
Vandaag heb ik mijn nieuwe systeem (Gigabyte GA-Z87-HD3 moederbord, i5 4670K processor) in elkaar geschroefd. Nadat ik alles had aangesloten bootte het systeem niet en gaf continue korte beeps, wat volgens de website van Gigabyte een PSU probleem zou zijn, maar mijn PSU zou het makkelijk aan moeten kunnen (OCZ ModXStream Pro 600W). Na alles na te lopen kwam ik er achter dat ik de backplate van m'n cooler (Gelid Solutions Tranquillo Rev.2) verkeerd om er op had zitten.. Ik vrees dat dit zorgde voor kortsluiting. Daarna heb ik de backplate direct goed gemonteerd, maar dat mocht helaas niet baten.

Ik heb geprobeerd om het systeem te starten in een minimale opstelling (kast, psu, moederbord, cpu+koeler, grote atx blok en 2x4 12v blok aangesloten), maar het probleem blijft hetzelfde. Geheugen wel/niet erbij maakt ook niet uit.

Zou het kunnen zijn dat ik hiermee mijn moederbord (of cpu?) permanent heb beschadigd, of zou het een DOA kunnen zijn?

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-02 23:11
Intru schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 17:33:
Zou het kunnen zijn dat ik hiermee mijn moederbord (of cpu?) permanent heb beschadigd, of zou het een DOA kunnen zijn?
Het feit dat het MB beeps afgeeft is een teken dat het probleem waarschijnlijk niet in het MB zit. Op een ander forum vond ik deze post over deze beepcodes:

It is based on the AMI beep code chart

AMI BIOS FATAL ERROR BEEP CODES

1 beep – Refresh failure.- (DRAM-Memory Error)
2 beeps – Parity error. - (Memory parity check error-circuit failure)
3 beeps – Base 64 K memory failure. - (Basic memory 64K address check error)
4 beeps – Timer not operational. - (Real Time Clock=System timer failure)
5 beeps – Processor error.
6 beeps – 8042 – Keyboard controller gate A20 failure.
7 beeps – Processor exception interrupt error. - (Virtual mode exception error)
8 beeps – Display (Graphic card) memory read/write test failure.
9 beeps – ROM checksum error.
10 beeps – CMOS shutdown register read/write error.
11 beeps – CPU Cache memory bad. - (malfunction-error - The L2 cache is faulty)

Wellicht dat je hier meer duidelijkheid mee krijgt.

• Intru
Helaas is het geen van die beep codes, ze beept echt continue (kort en heel snel, in ieder geval een stuk of 30 keer) tot hij uit zichzelf probeert te rebooten

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Intru schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 17:33:
Nadat ik alles had aangesloten bootte het systeem niet en gaf continue korte beeps, wat volgens de website van Gigabyte een PSU probleem zou zijn, maar mijn PSU zou het makkelijk aan moeten kunnen (OCZ ModXStream Pro 600W).
Als de beep codes aangeven dat het de psu is, zou ik als eerste de psu testen.
Die dingen kunnen ook doa zijn natuurlijk.

Of wat ook nog kan (en regelmatig voorkomt) is een installatiefout (afstandbusjes vergeten, of te veel afstandbusjes) waardoor je kortsluiting hebt en het systeem weigert te booten.

Mijn advies, testen met een andere psu, en als dat niet helpt de boel opnieuw inelkaar zetten maar dan buiten de behuizing. (leg je moederbord dan bijvoorbeeld op de doos van het moederbord.

[ Voor 13% gewijzigd door job op 26-07-2013 18:00 ]

• Intru
Sorry, ik was vergeten de vermelden dat de PSU niet nieuw is (komt uit mijn oude systeem). De PSU deed het nog prima, dus daarom ging er vanuit dat dat niet het probleem is. Ik heb nog een oude (maar goedkope) voeding liggen, wellicht dat ik die nog kan proberen om helemaal zeker te zijn.
Aansluiten zonder behuizing is een goed idee, dat zal ik nog proberen.

Update: ik had hier nog een goedkope no-name voeding (400W, geen 2x4 12v maar 2x2), en daarmee doet hij helemaal niks. Maar dat kan natuurlijk goed komen omdat die brakke voeding niet goed genoeg is.
Ik heb hem ook buiten de kast aangesloten (op de doos van m'n mobo), en de resultaten daarbij zijn precies hetzelfde.

[ Voor 30% gewijzigd door Intru op 26-07-2013 19:47 ]

• Intru
Ik heb nog het een en ander geprobeerd, en heb nu iets aan de praat gekregen! Als ik het geheugen stop in slot 2 en/of 4 (de 2 slots het dichtst bij de CPU) dan doet hij het! Slot 1 en 3 vertikken het. Voor dual channel moet je slot 1-2 of slot 3-4 gebruiken natuurlijk (de handleiding adviseert slot 1 en 2 in het geval van 2 reepjes geheugen), dus dit is geen werkbare opstelling.
Nu blijft de vraag, is het mobo stuk of de memory controller op de CPU?

[ Voor 21% gewijzigd door Intru op 26-07-2013 20:51 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je zou eens kunnen kijken of er geen pinnetjes krom zijn in de socket.

• Intru
Reepje schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 21:20:
Je zou eens kunnen kijken of er geen pinnetjes krom zijn in de socket.
Ai, spot on! Er staan inderdaad een aantal pinnetjes scheef in de socket. In ieder geval de oorzaak gevonden dus, maar da's wel stevig balen.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Wat krom is, kan recht gebogen worden.

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-02 23:11
De PSU is wel Haswell-compatible?

• Intru
HenkDePoema schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 23:22:
De PSU is wel Haswell-compatible?
Ja, hij staat in dit lijstje van OCZ: http://ocz.com/consumer/psu/intel-haswell-ready-psu. Maar dat zou ook alleen moeten uitmaken voor de nieuwe sleep state.
Pagina: 1