Windows 8 UEFI + Windows 7 Non-UEFI

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcrtor
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 17:03
Beste tweakers,

Ik zit dus zoals de titel al zegt met problemen UEFI <-> non UEFI, allszins ik denk toch dat dit de oorzaak is.
Ik heb recent een ssd bijgestoken om windows 8 apart te kunnen draaien. Deze heb ik geinstalleerd in UEFI modus omwille van snelheidsverbeteringen. Een eerste probleem was dat hij mijn windows 7 install niet herkende, maar dat heb ik met wat gekloot in de bootloader en een reinstall van Win8 kunnen oplossen, waardoor ik nu dus het nice and shiny Win8 boot scherm heb.

Het probleem: Als ik op het bootscherm windows 8 selecteer = geen probleem, hij boot in een paar seconden.
Als ik windows 7 selecteer gaat mijn pc eerst rebooten, waarna hij onmiddelijk windows 7 laadt(dus geen bootscherm toont ofzo) en je op het scherm komt van "windows exited unexpectedly" , waar je startup repair als optie hebt of gewoonn verder opstarten, dan klik ik verder opstarten en geen problemen voor de rest.

Nu is dat niet een super groot probleem, maar ik zou het toch graag oplossen. Zou het toch niet met die UEFI kunnen te maken hebben? Er is momenteel nog zo weinig informatie te vinden omtrent efi/gpt ipv mbr dat ik er echt niet uit kom...

Mijn redenering is zo: Bios begint mijn ssd met windows 8 op te laden, dit gebeurt in UEFI modus, dan probeer ik van daaruit windows 7 te starten, maar die ondersteunt geen uefi, waardoor mijn pc reboot en de ssd waarop windows 7 staat in normale modus wordt geladen.(Ondertussen was windows 7 wel gecrasht omwille van opstarten in niet ondersteunde uefi)

Kan dit kloppen? Iemand met gelijkaardige setup?

bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:41

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zult een aangepaste installer moeten maken voor je Windows 7, zodat je die via UEFI kan starten. Dan installeren om vervolgens Windows 8 weer te herstellen zodat die kan opstarten, mocht dat niet werken.
Of, in je UEFI BIOS legacy aanzetten en Windows 8 maar in BIOS mode installeren.

Dat zijn je opties. Niet echt veel keus dus ;).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Of CSM aanzetten. Dan kun je in UEFI blijven. Zonder CSM kan Windows 7 niet in UEFI opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:41

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CSM? Kan je dat uitleggen? Wat doet het? Wat heeft dat met Windows 7 in UEFI te maken?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Excuses, het heet niet altijd CSM. Bij Dell heet het bijvoorbeeld Legacy Option ROM's.

Het heeft er mee te maken dat Windows 7 (Vista ook), ondanks UEFI-boot, wel Legacy Option ROM's vereist (BIOSsen van insteekkaarten). Windows 8 vereist dat niet meer en kan dus ook zonder de legacy support booten. UEFI kan trouwens alleen starten van FAT12, FAT16, FAT16B en FAT32 partities (of UDF van CD-ROM's). Daarom staat BOOTMGR op een FATxx partitie en daarom moet je USB disk met de installer wel FAT-geformatteerd zijn. Op het moment dat je install.wim 4 GB of groter wordt, dan kun je met split-wim's gaan werken, waardoor je alsnog FATxx kunt gebruiken.

[ Voor 36% gewijzigd door Trommelrem op 26-07-2013 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcrtor
Bah, heel ingewikkeld allemaal.. En de reinstall van windows 7 was het enige dat ik echt wilde vermijden, dus dat is zowieso geen optie.. ik heb nu wel gemerkt als ik geen restart doe om te switchen maar een shut down en dan opnieuw booten, crasht windows 7 niet. Ok het is een beetje tijdverspilling om te wachten op de windows 8 bootloader om dan op windows 7 te drukken en de pc weer opnieuw opstart, maar in totaal zit ik nog altijd maar aan +- 45 sec tot windows 7 gebruiksklaar is inclusief bios posts. Ik ga het maar zo houden dan :) bedankt voor de nuttige info alleszins, heb weer wat bijgeleerd! Er mag dringend eens wat meer informatie omtrent dit onderwerp komen, zelfs van microsoft uit... Ik kan mij niet inbeelden dat ik de enige ben die deze situatie van windows 7 hebben en dan windows 8 dualbooten incl UEFI?

Of mag ik er gewoon van uitgaan dat bijna niemand weet wat UEFI is en daarom windows 8 maar "gewoon" installeren :p Het viel mij alleszins hard tegen hoe microsoft heeft voorzien in dualboot opties.. Standaard kan je niet eens dualbooten, want fastboot en hibernate staan dan aan, waardoor shut down eigenlijk hibernate is, en je nooit op het bootscherm terecht komt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:29

Eagle Creek

Breathing security

Microsoft heeft zich vooral gericht op gebruikservaring en is daarbij de 'always-on' devices niet vergeten. Een tablet met Windows 8 moet direct beschikbaar zijn en ook op een desktop wil men die gebruikservaring kunnen evenaren. Ik vind het zeer welkom dat mijn Windows 8-machines zeer snel beschikbaar zijn.

Een dual-boot is een uitzonderlijk scenario. Van alle Windows-installaties in de wereld zal slechts een fractie dual-bootconfiguratie hebben. Het is nog steeds prima mogelijk maar is niet de 'standaardinstelling'. Zij die een dual-bootconfiguratie wensen, zullen er ook wel achter komen welke opties dan aan en uit moeten.

[ Voor 6% gewijzigd door Eagle Creek op 27-07-2013 18:19 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcrtor
Klopt, dat heb ik inderdaad gemerkt. Met een UEFI windows 8 installatie op een ssd en standaard instellingen, is er nog amper tijdverschil tussen sleep of shutdown ( voor "normale" gebruikers bedoel ik dan, niet mensen met een stopwatch ernaast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
webcrtor schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 18:14:
Of mag ik er gewoon van uitgaan dat bijna niemand weet wat UEFI is en daarom windows 8 maar "gewoon" installeren :p
Windows 7 bootloader gebruiken, ook voor Windows 8. Vereist wel dat CSM/Legacy ingeschakeld is (UEFI ook!) en in Windows 8 mis je de branded bootloader.
Pagina: 1