Toekomstgerichte GamePC

Pagina: 1
Acties:

• Smeldor
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:15
Hallo iedereen,

Het is weer eens tijd om een upgrade uit te voeren omdat ik merk dat mijn systeem niet meer helemaal mee wilt. Ik ben even op onderzoek uit gegaan en heb nog een paar vraagjes.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen verder niets, ik wil dus de komende jaren zorgeloos de nieuwste games op een hoog niveau kunnen draaien. Niet alles hoeft op Ultra maar zeker wel op High. Games die ik redelijk veel speel zijn (League of legends, WOW, BF3 en in de toekomst BF4, de nieuwe GTA)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Omdat ik een deel van mijn systeem ga hergebruiken heb ik niet echt een prijs. Mijn videokaarten ga ik ook vervangen alleen weet ik nog niet wanneer. Misschien doe ik het gelijk al.

Zijn er componenten of randappartuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem het volgende mee naar mijn nieuwe pc

Seasonic M12 520W
Crucial M4 64g
8gb GEIL ddr3
Coolermaster CM690
2x 6870
Toetsenbord en muis
Scherm

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Processor
Moederbord
Graka?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik heb nooit merkvoorkeuren gehad omdat ik liefst gewoon koop wat op dat moment de beste prijs/kwaliteit heeft. Nu ben ik eigenlijk niet tevreden van mijn huidige pc omdat de crossfire 6870 niet brengt wat ik ervan verwacht had. In BF3 en Skyrim haal ik meer FPS als ik crossfire uitschakel dan inschakel. Nu zijn er meer mensen met dit probleem en zijn het waarschijnlijk driver issues maar ik neig nu wel meer naar Nvidia omdat ik met mijn 8800gt en 8800 gts nooit problemen gehad heb.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag een systeem hebben wat het meeste toekomstgericht is. Nu twijfel ik een beetje over de processor. Ik zou stiekem graag wel weer intel willen omdat ik daar altijd erg tevreden over geweest ben (e6600 gehad). Maar AMD brengt me aan het twijfelen met de 8320/8350. Ook lees ik hier en daar dat het misschien wel verstandig is om te kiezen voor de amd processor ivm met de releases van de ps4 en xbox one.

Het volgende lijstje heb ik na veel lezen en vergelijken samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 204,90€ 204,90
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 105,-€ 105,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 309,90

of

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Black Edition€ 172,90€ 172,90
1ASRock 970 Pro3 R2.0€ 59,76€ 59,76
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 232,66

En dan met 1 van deze 2 kaarten

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 760 2GB€ 227,48€ 227,48
1MSI N660 TF 2GD5/OC€ 169,-€ 169,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 396,48

Dus wat zouden jullie doen in mijn plaatst? er zijn hier vast veel meer mensen die er meer verstand van hebben dan mij en me misschien in de juiste richting kunnen duwen

Alvast bedankt iedereen!

Alvast bedankt!

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Toekomstgericht? Neem dat de nieuwste producten dus een haswell en een 760.

• Smeldor
Waarom de Haswell dan? Dat van die videokaart snap ik want wat het snelste is gaat ook het langste mee.

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Van de Haswell zijn er nog weinig benchmarks, dus is het moeilijk om te kijken hoe deze is games presteert.

Wat je wel kunt doen is zoiets op het internet zoeken: ''fx 8350 vs 3570k wow''. Gewoon de processors waar tussen je twijfelt en het spel dat je speelt intypen. Kijk naar zoekresultaten, afbeeldingen en video's.

• Freeze-Oh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-04 10:03
Smeldor schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 15:26:
Waarom de Haswell dan? Dat van die videokaart snap ik want wat het snelste is gaat ook het langste mee.
Haswell, omdat naast de processor ook de I/O chips van een nieuw type zijn.
Deze geven je nu de laatste technologie op het gebied van connectiviteit (USB 3, etc.), plus de mogelijkheid om later nog eens de processor te vervangen omdat het erop lijkt dat de socket die bij Haswell hoort nog wel even gesupport blijft.

[ Voor 14% gewijzigd door Freeze-Oh op 26-07-2013 16:24 ]

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-04 22:17

Liveshort

Certified Crazy Person

Als je niet van plan bent te gaan overklokken kun je qua intel ook met dit uit de voeten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 175,32€ 175,32
1ASRock B85M Pro4€ 66,20€ 66,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 241,52

Gaat het de komende paar jaar zeer zeker gewoon goed doen. AMD zou je ook kunnen overwegen, maar die redt het m.i. niet ten opzichte vna een i5. Hij is welliswaar iets goedkoper, maar presteert single threaded een stuk minder. In nieuwe games zul je daar echter waarschijnlijk weinig van merken. Het verbruik van deze processoren ligt wel weer behoorlijk hoger, en dat is wat mij betreft naast de matige single threaded performance de hoofdreden om deze generatie FX nog even te laten liggen.

Die 6870's zijn op zich prima kaarten, maar ze komen in BF en Skyrim gewoon videogeheugen te kort. Zeker Battlefield heeft heel veel profijt van 2 GB videogeheugen, omdat het spel zoveel textures tegelijk inlaadt. Een enkele GTX 760 zal daarom een stuk beter presteren.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Verwijderd

Ik zou de Twin frozr versie van msi 760 nemen. Deze zijn vel stiller en eventueel goed oc baar. Ik heb zelf ook een gpu van het zelfde desing als die jij hebt en het is niet leuk hoeveel herrie dat ding op full load maakt. Ook word hij erg heet dus ocen kan neit echt als ik hem 100mhz oc loop ik op 85 graden full load. Het is echt zn geld waard om voor de Twin frozr te gaan imo. En als je voor de AMD kant gaat neem de 8320. Dezelfde cpu alleen de 8350 is standaart geoc'ed dus kan je beter gewoon de 8320 nemen en die oc'en scheelt weer een paar e :)
Als je het geld hebt neem de intel zuiniger en single core peformance is beter. Maar met een 760 en een i5 heebt je een systeem waar je de komende tijd prima mee vooruit kan!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
Liveshort schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 16:59:
Het verbruik van deze processoren ligt wel weer behoorlijk hoger, en dat is wat mij betreft naast de matige single threaded performance de hoofdreden om deze generatie FX nog even te laten liggen.
onzin! zucht ben je druk bezig in topics om dit verhaal de kop in te drukken...

het verbruik in ligt in idle nauwelijks hoger. en duurt 3 jaar, met elke dag 12 uur gamen om dat verschil te gaan merken in kosten.

waar AMD het laat liggen in singlecore performance, maken ze het ruimschoots goed in multicore, waar Intel het laat afweten.

dit zou ik dan doen:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 135,40€ 135,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 195,16

overigens zou ik de kaarten los verkopen en niet als CF set, denk dat je dan meer succes hebt in verkoop.

• Smeldor
Allemaal verschillende meningen, jullie maken het niet makkelijker :D. Het is heel lastig kiezen omdat zowel amd als intel een paar goede cpus op de markt heeft gebracht. Nu moet ik zeggen dat mijn vorige pc intel based was en daar was ik heeeeeel erg tevreden van. Deze pc is amd based en ik vind hem toch niet zo lekker draaien als de vorige. Dat zal ook wel te maken hebben met de slechte performance van crossfire in BF3.

• Liveshort

Liveshort

Certified Crazy Person

Lednov schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 17:56:
[...]

het verbruik in ligt in idle nauwelijks hoger. en duurt 3 jaar, met elke dag 12 uur gamen om dat verschil te gaan merken in kosten.

waar AMD het laat liggen in singlecore performance, maken ze het ruimschoots goed in multicore, waar Intel het laat afweten.

dit zou ik dan doen:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 195,16

overigens zou ik de kaarten los verkopen en niet als CF set, denk dat je dan meer succes hebt in verkoop.
Zolang mensen blijven beweren dat het niet uit maakt, zal ik blijven aangeven dat het weldegelijk een verschil maakt. Idle is het verschil inderdaad niet zo ontzettend groot (alhoewel dat met goed gebruik van de nieuwe power save modus van Haswell nog wel zou kunnen veranderen), maar onder load meten veel verschillende reviewsites atronomische verschillen. Nu ga ik niet zeggen dat die allemaal even realistisch zijn, maar het geeft wel iets aan. Het verschil onder load is aanzienlijk, dat kan niemand ontkennen. Dan mag het op je energierekening niet gigantisch veel schelen, maar het scheelt wel gewoon veel warmte en geluid uit je PC.

Ook mag je mij een benchmark (wel een echte real-world benchmark) laten zien waarbij een intel-processor het multithreaded 'laat afweten'. Voorzover ik reviews heb bekeken zie je dat AMD bij specifieke applicaties een marginale winst boekt, terwijl intel overal prima mee kan komen.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Verwijderd

Smeldor schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 18:07:
Allemaal verschillende meningen, jullie maken het niet makkelijker :D. Het is heel lastig kiezen omdat zowel amd als intel een paar goede cpus op de markt heeft gebracht. Nu moet ik zeggen dat mijn vorige pc intel based was en daar was ik heeeeeel erg tevreden van. Deze pc is amd based en ik vind hem toch niet zo lekker draaien als de vorige. Dat zal ook wel te maken hebben met de slechte performance van crossfire in BF3.
Het verschil tussen AMD en intel is heel simpel. Als je het kan betalen neem een intel ze zijn zuiniger en de duurdere proccesoren presteren simpelweg beter dan de top modellen van AMD. Als je een betere value for money wil is AMD een veel betere keus je krijgt gewoon meer bang voor je buck. Ook als je een syteem met een APU wil is AMD een betere keus.

Verwijderd

Lednov schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 17:56:
[...]

dit zou ik dan doen:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 195,16

De niewe haswell genratie heeft een tdp van ongeveer 77 watt terwiijl de tdp van de 8320 op 130 ligt dus er zit wel degelijk verschil tussen. Dit is ofc wel op 100% load en in de praktijk zal je dit niet halen maar dit is voor beiden het geval dus relatief maakt het niets uit. Je hebt wel echter gelijk in het feit dat het in de kosten niet uit maakt. De multicore peformance van intels is maar een klein beetje slechter en dat ga je in de praktijk niet echt merken.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:42
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 19:41:
[...]
De niewe haswell genratie heeft een tdp van ongeveer 77 watt terwiijl de tdp van de 8320 op 130 ligt dus er zit wel degelijk verschil tussen. Dit is ofc wel op 100% load en in de praktijk zal je dit niet halen maar dit is voor beiden het geval dus relatief maakt het niets uit. Je hebt wel echter gelijk in het feit dat het in de kosten niet uit maakt. De multicore peformance van intels is maar een klein beetje slechter en dat ga je in de praktijk niet echt merken.
intel meet TDP op een andere manier dan AMD deze waarden is appels met peren vergelijken. intel meet een gemidelde load waardoor ze lager uitvallen.
het zou me niet verbazen dat amd iets minder zuinig is. maar dit verschilt is echt niet zo veel als hier gesugereerd wordt.

voor de TS ik zou wachten met het vervangen van de videokaart. je weet namelijk niet wat deze kaarten samen gaan doen in de nog komende games. misschien red je het wel op high. zo niet dan zal een singel 760 dat ook niet doen want die is langzamer als jouw crossfire set. waarschijnlijk heb je nu een cpu die zwaar bottle nek is of een mobo die niet goed in staat is om 16x16 te draaien. amd grakas willen nog wel eens beter presteren op 16x16

Verwijderd

dezejongeman schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 19:55:
[...]

intel meet TDP op een andere manier dan AMD deze waarden is appels met peren vergelijken. intel meet een gemidelde load waardoor ze lager uitvallen.
het zou me niet verbazen dat amd iets minder zuinig is. maar dit verschilt is echt niet zo veel als hier gesugereerd wordt.

voor de TS ik zou wachten met het vervangen van de videokaart. je weet namelijk niet wat deze kaarten samen gaan doen in de nog komende games. misschien red je het wel op high. zo niet dan zal een singel 760 dat ook niet doen want die is langzamer als jouw crossfire set. waarschijnlijk heb je nu een cpu die zwaar bottle nek is of een mobo die niet goed in staat is om 16x16 te draaien. amd grakas willen nog wel eens beter presteren op 16x16
Klopt hier heb je inderdaad gelijk aan had ik wel even moeten noemen in mijn post. Maar alsnog zijn intels een significante hoeveelheid zuiniger. Maar voor een gamesysteem maakt dit niet veel uit dit is met name in laptops en tablets van belang.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Tijdens gamen is het verschil gemiddeld pakweg 20W, echt niet iets om je zorgen om te maken (zeker niet als je hierdoor een 60 euro goedkopere setup hebt).

Echt future proof bezig zijn betekent imo dat je juist moet bezuinigen op voornamelijk de videokaart (maar die koop je al niet), zodat je die over 2-3 jaar kunt vervangen door een betere van het overgebleven geld.
Vaak willen mensen onnodig veel geld uitgeven met het idee dat het dan ook veel langer mee zal gaan, dat valt vies tegen in de praktijk.
Een product dat 2x zoveel kost gaat nooit 2x zo lang mee, hooguit 1,5x.

PS: ik draai 6950CF en met BF3 heb ik letterlijk 2x zoveel fps vergeleken 1 kaart.
Met skyrim is er ook een flinke verbetering (cpu bottleneck).

[ Voor 14% gewijzigd door mitsumark op 27-07-2013 00:20 ]

• Smeldor
Dat is een mooie verbetering 2 x zoveel frames. Ik heb minder fps met crossfire dan zonder, ook zie ik in de monitor dat mijn videokaarten niet voor de volle 100 procent gebruikt worden.

Nu is het nog even twijfelen over de 4670 of de 8350/8320

in de loop van de jaren: pentium 2, athlon xp 2600+, c2d e6600, phenom 955

Heb wel mooi afgewisseld :D

• Liveshort

Liveshort

Certified Crazy Person

Het verschil tussen de 6950 CF en 6870 CF is toch voornamelijk dat verschil in videogeheugen. De 6950 heeft namelijk wel 2 GB. Dat zorgt ervoor dat de bottleneck voornamelijk bij de GPU ligt in BF3. Terwijl bij die 6870's de bottleneck bij het geheugen ligt, dat is gewoon niet groot genoeg.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

mitsumark schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 00:17:
Tijdens gamen is het verschil gemiddeld pakweg 20W, echt niet iets om je zorgen om te maken (zeker niet als je hierdoor een 60 euro goedkopere setup hebt).
20watt :?
http://www.hardwarecanuck...k-i5-4670k-review-25.html
hier scheelt het al 50watt met een A8 3870K, die op zijn beurt een stuk zuiniger is dan een FX-8150 en ongeveer op het niveau van de 2600K van Intel zit. Bij Civ 5, een redelijke cpu-intensief spel.
http://www.guru3d.com/art...md_a8_3870k_review,8.html

Meer als 100watt verschil als je x264 encoding doet:
http://techreport.com/rev...8350-processor-reviewed/4
als de AMD het klusje nou ook 2x zo snel afwerkte....nope. Encoding mag dan iets sneller gaan op de AMS (mits je de juiste multithreaded codecs kan vinden/gebruiken), het kost ook meer.

Perhaps our best measure of CPU power efficiency is task energy: the amount of energy used while encoding our video. This measure rewards CPUs for finishing the job sooner, but it doesn't account for power draw at idle.
Zie link hierboven, laatste grafiek. Hier zie dat de AMD FX-8350 bijna 100% meer energie verstookt om een film te encoderen.

Wat mij betreft mag het bagetaliseren van de FX-serie van AMD dan ook achterwege blijven.

[ Voor 42% gewijzigd door Madrox op 28-07-2013 06:34 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• mitsumark
  • Nu online
20 Watt ja (dat was vergeleken de i7, niet de i5, echter wel met een meer power hungry moederbord dan de 1155 setup).
http://hexus.net/tech/reviews/cpu/46985-amd-fx-8350/?page=6

Ook hier scheelt het tijdens BF3 (een game waarbij de FX8350 goed benut wordt), 'slechts' 40W.
http://www.legitreviews.com/article/2055/13/

Hier is de 8350 tijdens gamen zuiniger dan een i7 2600k en gelijk aan de i5 2500k.
http://www.rage3d.com/rev...unch_review/index.php?p=4

En dan zijn dit nog steeds allemaal piekwaardes, geen gemiddelden.

De links die jij geeft hebben óf niks met de 8350 te maken óf niks met gamen met een discrete videokaart.

Ik geef toe dat intel zuiniger is, maar het verschil is gemiddeld tijdens gamen niet zo groot als sommigen je laten geloven en de intel setup kost bij aanschaf simpelweg (veel) meer.

Laten we zeggen dat het tijdens gamen 20-40W scheelt, maar dus zeker geen 80-100W.

Als je 4 uur per dag gamed scheelt 40W verschil (worst case) nog geen 15 euro per jaar op de energierekening.
Als je setup 4 jaar meegaat praat je dus over 50-60 euro, terwijl de aanschafprijs ongeveer eenzelfde bedrag goedkoper is (ten opzichte van een i5(k) setup).

Dus nogmaals, per saldo maakt het eigenlijk helemaal niet uit (en als je zelf de stroom niet betaalt is de keus imo nog makkelijker).

Wat mij betreft mag het afraden van de FX-serie van AMD vanwege power consumption dan ook achterwege blijven.

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 28-07-2013 14:42 ]

• Liveshort

Liveshort

Certified Crazy Person

Als je een niet overklokbare i5 neemt, scheelt het qua aankoopbedrag niets. In dat geval lijkt mij de keuze een stuk makkelijker.

Ook de reviews die jij noemt zijn niet representatief. Daarin wordt de FX vergeleken met intel-processors van twee generaties terug. Haswell is aanzienlijk zuiniger dan de 2000 serie en een klein beetje zuiniger dan de 3000 serie. (Zoals te zien op http://www.anandtech.com/...-i74770k-i54560k-tested/2). Ook de performance per watt is omhoog gegaan. Een Haswell-processor zal gemiddeld 10% minder stroom nodig hebben om op hetzelfde tempo te rekenen als een Ivy Bridge processor.

Bij een niet overklokbare i5 is een aparte processorkoeler ook niet nodig, terwijl ik het bij die FX altijd aan zou raden. Dit zijn allemaal dingen die ervoor zorgen dat een AMD-setup niet per sé goedkoper uit hoeft te komen. En dan maakt het hogere energieverbruik wat mij betreft wel uit. Dát, en de matige single-threaded prestaties zijn voor mij dé reden om deze generatie te laten liggen en gewoon voor intel te gaan.

• mitsumark
  • Nu online
In de startpost stond een overklokbare i5 setup, anders is de i5 imo ook een interessante optie inderdaad.

De haswell serie is tijdens 'load' niet zuiniger dan ivy bridge, en de ivy bridge is niet zuiniger dan sandy bridge (volgens mijn links).
Ook in je eigen link is de ivy bridge zuiniger dan de haswell, dus mijn links zijn imo representatief/valide.
(3770->4770 is 10% meer verbruik, en net zoveel prestatiewinst?)

Processorkoeler is bij de FX niet echt nodig, maar zal wel een stiller systeem opleveren inderdaad.
Met een overklokbare i5 is dat imo ook aan te raden.

Single threaded is de 8350 inderdaad wat langzamer dan de i5 (al valt dat verschil met de goedkopere 4430 overigens wel mee), echter ik ken geen games die daar nu echt last van hebben.
Alle huidige games draaien prima met de 'langzame' singlecore performance van de FX en nieuwere games worden alleen maar meer multithreaded.

Beide zijn geen slechte keus, beide hebben goede en minder goede punten, maar om de keuze voor de FX nu als 'dom' te beschouwen vind ik te ver gaan.

• DrIezie
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-04 12:59
Link over future proofing: http://www.eurogamer.net/...ing-your-pc-for-next-gen/

1. Aftermarket CPU koeler voor een FX8 is NIET noodzakelijk (eigen ervaring), bij Haswell waarschijnlijk wel (laatste alinea): http://www.legitreviews.com/article/2203/13/

2. Als je graag BF3 online multiplayer mode speelt:
http://www.pureoverclock....shair-v-formula-z-rog/19/

3. GPU: als je een nieuwe koopt, koop dan meteen een GTX760, ik heb een GTX660 en ben hier zeer tevreden over, maar ik vind (persoonlijk) het performantieverschil de meerprijs waard, maar misschien toch voor een GPU gaan met meer geheugen (zie future proofing link).

4. Stroomverbruik van AMD tov Intel is al zoveel maal weerlegd en toch blijven dezelfde mensen eigenlijk nonsens posten. Madrox: je meerverbruik tijdens encoding slaat op niets, want het gaat hier om een gaming rig en geen encoding rig...! Vanaf minuut 9: YouTube: AMD FX 8350 OC vs i5 3570k OC Using an EVGA GTX 670

5. Bewijs dat FX8 beter is in real world multithreaded/multitasking werk: YouTube: AMD FX 8350 vs Intel 3570K vs 3770K vs 3820 - Gaming and XSplit Streaming Benchmarks

=> Beide zijn goede keuzes en zullen huidige generatie games zonder problemen spelen, je GPU is veel belangrijker. Naar de toekomst toe, lijkt de AMD FX8 me beter, maar met een Intel zal je waarschijnlijk ook niet veel aan performantie inboeten.

Assumption is the mother of all F'-ups

Pagina: 1