Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop levensduur verlengen

Pagina: 1
Acties:

• Cryothic
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09-2024
Ik heb een Toshiba Satalite P200D-10H.

Specs:
1.6Ghz AMD Thurion 64x2
2GB DDR2 667Mhz (2x 1GB)
120GB 5400 RPM Sata
Windows 7

Hij wordt vooral gebruikt om te internetten, en met name Facebook games als Farmville 2.

En daar zit ook meteen de bottlenek.
Farmville 2 neemt inmiddels zo'n 800MB aan ram in beslag (flash.exe process).

Het is niet meer te doen.
Daarbij loopt zelfs de browser vast bij het openen van animated gifjes. Al ligt dat meer denk ik aan een software probleempje :P

Nou is mijn vraag, hoe kan ik voor weinig geld, de levensduur van de laptop nog wat rekken?
Ik kan er een 60GB SSD in hangen (kom ik tegen voor +/- 60 euro)
Ik kan ook de 2GB RAM vervangen voor 4GB (2x 2GB). Op marktplaats kom ik die tegen voor zo'n 20 euro per stuk. Dus 40 euro totaal.

Maar wat levert nou het meest op in dit specifieke geval?

Als ik er op google kom ik voornamelijk mensen tegen met laptops die al voorzien zijn van 4GB, en die twijfelen tussen 8GB of een SSD. En ja, voor normaal internet-gebruik is 8GB natuurlijk wel wat overkill.

Ik ga van t weekend maar eens proberen of een lichte linux variant nog wat doet. Maar ik vrees dat een van de upgrades toch echt nodig gaat zijn. Maar welke zouden jullie adviseren?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ubuntu o.i.d. zal er prima op draaien met 2 GB.
Met 2 GB ram mag het niet uitmaken als een applicatie 40% gebruikt. De grote vraag is wat er met de resterende 60% gebeurt. Heeft het OS dat nodig?
Een SSD gaat je ram-problemen niet oplossen. Meer ram is altijd fijn, dus daar zou ik mee beginnen.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-11 17:36

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Het kan nooit kwaad meer ram te nemen.

Heb menig trage laptop gefixed door er een reepje ram bij te hangen.

SSD heb je niks aan met online spelletjes

[ Voor 17% gewijzigd door NLKornolio op 26-07-2013 11:23 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:07

Tazzios

..

Als flash 800MB gebruikt zal het ook veel CPU vragen, Flash staat niet bekent om zijn goede prestaties.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je geheugen volzit, bijvoorbeeld door dat spelletje veel te veel geheugen gebruikt, dan gaat je computer "swappen", oftewel je harde schijf wordt gebruikt als geheugen - dat heeft een dramatische invloed op de performance. Als je harde schijf SSD opslag is, dan zal dat "swappen" een stuk minder vertragen.

Als je simpelweg te weinig geheugen hebt, kun je beter voorkomen dat swappen überhaupt gebeurd door extra geheugen te plaatsen :P. Probeer er dus achter te komen in hoeverre dat speelt.

Ik zou zelf voor de SSD gaan denk ik, daarmee is de performance impact het grootst mee.

🌞🍃

• Cryothic
RemcoDelft schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 11:18:
Met 2 GB ram mag het niet uitmaken als een applicatie 40% gebruikt. De grote vraag is wat er met de resterende 60% gebeurt. Heeft het OS dat nodig?
Een SSD gaat je ram-problemen niet oplossen. Meer ram is altijd fijn, dus daar zou ik mee beginnen.
caanova1984 schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 11:22:
Het kan nooit kwaad meer ram te nemen.

Heb menig trage laptop gefixed door er een reepje ram bij te hangen.

SSD heb je niks aan met online spelletjes
Dank, denk dat ik dat maar eens ga proberen dan.
Tazzios schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 11:23:
Als flash 800MB gebruikt zal het ook veel CPU vragen, Flash staat niet bekent om zijn goede prestaties.
Wordt ook tijd dat ze daar vanaf stappen :D
Maar goed, de processor upgraden is wel een compleet ander verhaal natuurlijk.
Afgezien van de kosten (als er uberhaubt losse processoren voor deze laptop te koop zijn), is het plaatsen ook een hele klus opzich.

Edit:
ff gekeken, ik ga er even vanuit dat het een Socket S1 is.
Op ebay zie ik dan:
AMD Phenom II Triple-Core
N870 HMN870DCR32GM CPU
Socket S1
2.3Ghz

Voor zo'n 43 dollar. Dat is denk ik ook een hele verbetering.
Of zou dat niet passen?

[ Voor 9% gewijzigd door Cryothic op 26-07-2013 11:36 ]

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:15

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Genoemde CPU gaat niet passen, de snelste CPU die compatible is met je notebook is de Turion X2 TL-66. Alleen ga je daar niet veel mee opschieten, je kan beter investeren in meer RAM en een SSD, zie daarvoor ook bovengenoemde redenen :)

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:23
Het beste kan je inderdaad investeren in een combinatie van meer ram en een SSD. Eventueel nog een verse installatie van windows erbij.
Ik zit hier op een redelijk oude pc te werken. Deze hebben ze ook een upgrade met een ssd gegeven en deze werkt weer perfect.

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:02
Ik zou er geen Ubuntu op gooien. Flash is buggy en traag als dikke poep door een dunne pijp...

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

• Cryothic
DaMarcus schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 14:45:
Genoemde CPU gaat niet passen, de snelste CPU die compatible is met je notebook is de Turion X2 TL-66. Alleen ga je daar niet veel mee opschieten, je kan beter investeren in meer RAM en een SSD, zie daarvoor ook bovengenoemde redenen :)
Ah, dat is handig om te weten. Ik dacht Socket 1 = Socket 1 dus gaat werken. :)
Xyphoid schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 15:05:
[...]

Ik zou er geen Ubuntu op gooien. Flash is buggy en traag als dikke poep door een dunne pijp...
Hebben die 2 met elkaar te maken? Ik bedoel, Flash is buggy op Ubuntu? Of je zou geen Ubuntu installeren, EN flash is buggy?

Nou, aangezien die processor dan niet kan, ga ik volgende maand maar eens rondkijken voor een SSD erbij. Vanmiddag via marktplaats 4GB ram gekocht. Hopelijk komt dat morgen binnen en werkt t ook nog eens probleemloos.

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:02
Cryothic schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 15:32:
[...]

Hebben die 2 met elkaar te maken? Ik bedoel, Flash is buggy op Ubuntu? Of je zou geen Ubuntu installeren, EN flash is buggy?
:P
Flash in Ubuntu is traag en buggy.
Behalve als je een supersnelle CPU hebt.

Je zou het altijd even kunnen proberen.
Gewoon live CD van Ubuntu branden en dan gaan. Hoef je niks voor te installeren.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
ram upgraden naar 4gb en een ssdtje zou genoeg moeten zijn.

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Kijk ook eens in Resource Monitor wat er veel in gebruik is: CPU, ram of hdd.
Maar gevoel zegt: Eerst je RAM. Helpt dat niet of amper dan de SSD. downsize daarna je RAM weer om te kijken wat de impact daarvan is, dan kan je eventueel je 2GB modules weer verkopen.
Probeer je RAM dus voor een scherpe prijs te scoren ;)

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:07

Tazzios

..

Cryothic schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 11:29:
[...]

Wordt ook tijd dat ze daar vanaf stappen :D
Maar goed, de processor upgraden is wel een compleet ander verhaal natuurlijk.
Afgezien van de kosten (als er uberhaubt losse processoren voor deze laptop te koop zijn), is het plaatsen ook een hele klus opzich.
Upgrade is inderdaad lastig ik vermeld het ook meer om aan te geven dat je je met meer geheugen of een ssd misschien te rijk rekent kwa performance winst.
Je geeft namelijk alleen aan dat flash 800MB gebruikt niet hoeveel er nog vrij is en of de hardeschijf druk aan het mee ratelen is vanwege het swappen en of de cpu het druk heeft. Daarbij het je ook de kans dat er te weinig werkgeheugen is EN de cpu te langzaam.
Ik zou eerst dus even verder meten zoals xAn52 aangeeft voordat je onderdelen gaat kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Tazzios op 27-07-2013 12:00 ]

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-11 23:07

P_Tingen

omdat het KAN

Misrekening.

Mijn dochter had een oude laptop van 6 jaar oud en die was zo traag als dikke ^%#^#. Ik zat te twijfelen - net als jij - wat ik moest doen en overwoog extra geheugen te kopen. Maar toen had een kennis van mij een SSD over die ik mocht hebben. Die heb ik in de laptop gezet en nu herken je hem echt niet meer terug. Opstarten van 3 minuten terug naar 15 seconden, Word opstarten terug van 50 naar 1 seconde. Alles wat je nu doet op die laptop is snel snel snel.

En dat is logisch. Zoals Datafeest zei:
Als je geheugen volzit, bijvoorbeeld door dat spelletje veel te veel geheugen gebruikt, dan gaat je computer "swappen", oftewel je harde schijf wordt gebruikt als geheugen - dat heeft een dramatische invloed op de performance. Als je harde schijf SSD opslag is, dan zal dat "swappen" een stuk minder vertragen.
Onderschat dat swappen niet. Windows swapt als een dolle en dat kost met een SSD zo goed als geen tijd. Ik durf te beweren dat een SSD minstens drie keer zoveel effect gaat hebben als een geheugenuitbreiding.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:52
Ik zit met exact hetzelfde probleem als de TS.
Laptop bezit het volgende:

- Intel® Core™2 Duo Processor T5600 1.83 GHz
- Mobile Intel® i945PM
- 2 GB DDR2 SO-DIMM PC2-4200 (533Mhz)
- 160 GB HM160JI SATA 2.5 schijf.

Nu weet ik dat bij Farmville 2 deze inderdaad ongeveer 900 MB voor Flash in het werkgeheugen wordt geladen. Tel Chrome er nog bij op en je zit op 1GB. Daarnaast heb je nog je Windows die 800-900MB gebruikt en de standaard zaken waardoor je zo boven de 2GB uitkomt in werkgeheugen.

Bij mij was het zo dat bovenstaande natuurlijk enorm ging swappen en je het spel niet eens meer fatsoenlijk kon spelen. Het bleef meer hangen dan dat het werkte. Tot frustatie aan toe bij mijn vriendin.

Nu ik dit topic las, dacht ik dat ik er nu wel eens iets aan moest gaan doen. Op zowel mijn werklaptop als mijn desktop heb ik ongeveer 2,35GB in gebruik als ik Farmville 2 open heb staan. 4GB moet dan ook wel voldoende zijn voor mijn laptop.

Afgelopen weekend heb ik dan ook Kingston ValueRAM KVR667D2S5K2/4G (667Mhz, kleine betering dus) gekocht die hopelijk aankomende dinsdag binnenkomt.

Met een beetje geluk werkt dit geheugen in mijn 6 jaar oude laptop. Want het is toch altijd wel een beetje de loterij hiermee, zeker als de hardware al wat ouder is. Mijn chipset moet het ondersteunen dat zegt althans de datasheet dat 4GB supported is.

Ik zal je op de hoogte houden of dit mijn probleem oplost. Voor 6 tientjes heb je nergens een nieuwe laptop voor, maar kan je toch gebruik blijven maken van je huidige laptop! Dat zou pas value voor money zijn! _/-\o_

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• Cryothic
Nou, ik heb zaterdag mijn 4GB geheugen binnen gekregen.
De laptop zelf knapte er wel wat van op, maar Farmville 2 blijft onspeelbaar.

Ik heb toen even gekeken in Chrome.
In totaal zo'n 1GB aan ram in beslag (proces/performance window van windows zelf gaf aan dat er nog genoeg ram vrij was). Processor staat dan op 10-16%, dus ook niks. Maar de HDD is ook gewoon rustig.

Misschien dat er binnen niet al te lange tijd nog wel een SSD in komt voor de overige performance, maar ik vrees dat Farmville2 niet meer te redden is op dit ding.

Ik zal nog even met zo'n performance-monitor kijken binnenkort.

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:52
Dbm12 schreef op maandag 29 juli 2013 @ 06:31:
Ik zit met exact hetzelfde probleem als de TS.
Laptop bezit het volgende:

- Intel® Core™2 Duo Processor T5600 1.83 GHz
- Mobile Intel® i945PM
- 2 GB DDR2 SO-DIMM PC2-4200 (533Mhz)
- 160 GB HM160JI SATA 2.5 schijf.

Nu weet ik dat bij Farmville 2 deze inderdaad ongeveer 900 MB voor Flash in het werkgeheugen wordt geladen. Tel Chrome er nog bij op en je zit op 1GB. Daarnaast heb je nog je Windows die 800-900MB gebruikt en de standaard zaken waardoor je zo boven de 2GB uitkomt in werkgeheugen.

Bij mij was het zo dat bovenstaande natuurlijk enorm ging swappen en je het spel niet eens meer fatsoenlijk kon spelen. Het bleef meer hangen dan dat het werkte. Tot frustatie aan toe bij mijn vriendin.

Nu ik dit topic las, dacht ik dat ik er nu wel eens iets aan moest gaan doen. Op zowel mijn werklaptop als mijn desktop heb ik ongeveer 2,35GB in gebruik als ik Farmville 2 open heb staan. 4GB moet dan ook wel voldoende zijn voor mijn laptop.

Afgelopen weekend heb ik dan ook Kingston ValueRAM KVR667D2S5K2/4G (667Mhz, kleine betering dus) gekocht die hopelijk aankomende dinsdag binnenkomt.

Met een beetje geluk werkt dit geheugen in mijn 6 jaar oude laptop. Want het is toch altijd wel een beetje de loterij hiermee, zeker als de hardware al wat ouder is. Mijn chipset moet het ondersteunen dat zegt althans de datasheet dat 4GB supported is.

Ik zal je op de hoogte houden of dit mijn probleem oplost. Voor 6 tientjes heb je nergens een nieuwe laptop voor, maar kan je toch gebruik blijven maken van je huidige laptop! Dat zou pas value voor money zijn! _/-\o_
Ik heb inmiddels ook mijn geheugen ontvangen en geinstalleerd. Helaas blijkt nu mijn chipset (i945PM ) een 32 bit chipset te zijn en kan ik hierdoor slechts 3,25 GB gebruiken in Windows (Ja het is een 64 bit windows).

Het mag de pret niet drukken, want voor mij is Farmville nu *Acceptabeler* geworden. Het feit dat hij niet meer hoeft te swappen naar de harddisk zorgt ervoor dat het stukken beter speelbaar wordt. Nee het is nog niet zo soepeltjes als op mijn desktop/werklaptop. Maar daar zit dan ook 4/5 jaar tussen.
Het is namelijk zo dat ik van deze bottleneck naar een nieuwe bottleneck ben gegaan. Namelijk GPU/CPU.

Beide staan nu op ongeveer 85% continue om alles te laten werken. En echt soepel loopt het dus niet.... Maar! Het is stukken beter dan het was! :+

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
P_Tingen schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 13:09:
[...]

Onderschat dat swappen niet. Windows swapt als een dolle en dat kost met een SSD zo goed als geen tijd. Ik durf te beweren dat een SSD minstens drie keer zoveel effect gaat hebben als een geheugenuitbreiding.
Ja, maar als dat swappen komt door structueel te weinig systeemgeheugen (en Windows dus de schijf als systeemgeheugen gaat gebruiken), dan slijt je SSD wel tikkie sneller* en kun je beter ook wat extra RAM erbij plaatsen (wat Datafeest ook al zei).

*of het zoveel erger dat het de normale levensduur van de gemiddelde SSD dusdanig beinvloedt dat 'ie stuk gaat voordat 'ie/de laptop verouderd is, durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Maar aangezien defragmentatie ook afgeraden wordt, zou ik toch voor de zekerheid wat uitgeven aan extra systeemgeheugen ipv. dat je over een jaar weer een SSD moet kopen :P
Pagina: 1