Kan router bekabelde verbinding vertragen?

Pagina: 1
Acties:

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-11 22:00
De topictitel zegt het al. Kan een router een bekabelde verbinding vertragen?

Ik heb een abonnement met 100 Mb/s. Als ik mijn pc op zolder direct aansluit op mijn kabelmodem, dan haal ik met gemak een downloadsnelheid van 100 Mb/s. Soms 99, dan weer 101. Maar redelijk stabiel.

Zet ik mijn router ertussen (Linksys wrt610n) dan zakt deze downloadspeed naar waardes die schommelen tussen de 85 en 93. Nog altijd niet slecht, maar blijkbaar niet het maximale. De ping en de uploadsnelheid blijven wel hetzelfde.

Zijn er instellingen in de router die ik kan proberen aan te passen zodat deze vertraging niet optreedt? Of is hier niks aan te doen en zorg een router per definitie voor vertraging?

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-12 10:08
snellere router kopen :)

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Volgens deze review moet je router wel 136Mbps kunnen halen:
http://www.smallnetbuilde...reviewed?showall=&start=1

Heb je de firmware al een geupdate?

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12 22:50
Megamind schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 09:53:
Volgens deze review moet je router wel 136Mbps kunnen halen:
http://www.smallnetbuilde...reviewed?showall=&start=1

Heb je de firmware al een geupdate?
Mijn ervaring is dat ie idd rond de 85 a 90 blijft hangen (en de reden dat ie toen ook vervangen is).

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• kadoendra
Ok, duidelijk. De snelheid van de router is dus het probleem. Maar als ik een andere router aanschaf, hoe weet ik dan of die sneller is dan deze? Want deze heeft in theorie vier 1Gbps poorten, maar in de praktijk komt die dus niet boven de 100 uit. Haal ik dat dan alleen uit reviews?

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ja, smallnetbuilder is een best goede bron hiervoor aangezien die vrij goede tests doen.

• kadoendra
Is het nog de moeite waard om te kijken of hij met de dd-wrt firmware wat sneller gaat? Of is dat technisch gewoon onmogelijk?

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11 17:41
Kan prima, gewoon proberen dus. Mijn TP link presteert ook beter met de dd-wrt firmware. :)

edit: overigens zou voor mijzelf stabiliteit veel belangrijker zijn dan die laatste paar Mbps. Als je ping verder prima is en je er verder geen problemen mee hebt kun je er ook voor kiezen hem te blijven gebruiken.

[ Voor 54% gewijzigd door warcow op 26-07-2013 11:07 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zou persoonlijk DD-WRT qua stabiliteit een stuk meer vertrouwen dan de Linksys/Cisco meuk. Maar goed, ook hiervoor geldt dat je het gewoon kunt proberen. Alternatief is toch nieuwe router kopen.

Oslik blyat! Oslik!

• kadoendra
Als ik die DD-WRT firmware erop zet, moet ik eerst die 30-30-30 reset toepassen. Verdwijnen dan al mijn instellingen (SSID, WPA-codes, vaste IP adressen, et cetera)?

• kadoendra
Nog een aanvullende vraag. Ik heb er boven op zolder nog een sitecom WL-351 tussen hangen die ik alleen als switch gebruik.

Die zit er ook tussen als ik mijn UTP kabel gewoon zonder de linksys op het modem aansluit en 100Mb/s haal. (maw, die zorgt dus niet voor de vertraging)

Stel nu dat ik de linksys en de sitecom omwissel. De sitecom wordt dan router en de linksys stel ik in als switch. Zou ik dan in theorie nog steeds max 92 ofzo halen, of kan ik dan wel de 100 halen.

Het gaat me nu namelijk een beetje duizelen met de termen WAN-LAN throughput en LAN-LAN throughout.

Als ik het goed begrijp haal ik nu geen 100 MB omdat de WAN - LAN throughput van de Linksys niet hoog genoeg is. Maar als ik een router enkel en alleen als switch gebruik, gaat het dan alleen om de LAN-LAN throughput. Dan zou ik immers kunnen proberen ze om te wisselen.

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11 17:41
Maak je het jezelf nu niet onnodig moeilijk? Het begint je te duizelen zeg je maar wat merk je in de praktijk van je "lage" snelheid?

• kadoendra
Ik ben van 60mb abbo naar 100 mb gegaan, dus als ik er dan 15 laat liggen dan vind ik het zonde. Bovendien vind ik het leuk om ervan en erover te leren.

Daarnaast, vroegah waren er genoeg mensen die uren aan hun brommers sleutelden om hem 3 km/u harder te laten rijden. Laat mij dan lekker een beetje aan mijn router klooien om die 15mb er nog uit te persen ;)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:55

lier

MikroTik nerd

Gewoon omwisselen en testen...en als je met dd-wrt aan de gang wil, die heeft een site vol info!

Eerst het probleem, dan de oplossing

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

kadoendra schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 14:01:
Als ik die DD-WRT firmware erop zet, moet ik eerst die 30-30-30 reset toepassen. Verdwijnen dan al mijn instellingen (SSID, WPA-codes, vaste IP adressen, et cetera)?
Ja, het is een totaal andere besturingssysteem, dus alle instellingen zijn anders en moeten opnieuw ingesteld worden.
kadoendra schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 15:36:
Nog een aanvullende vraag. Ik heb er boven op zolder nog een sitecom WL-351 tussen hangen die ik alleen als switch gebruik.

Die zit er ook tussen als ik mijn UTP kabel gewoon zonder de linksys op het modem aansluit en 100Mb/s haal. (maw, die zorgt dus niet voor de vertraging)

Stel nu dat ik de linksys en de sitecom omwissel. De sitecom wordt dan router en de linksys stel ik in als switch. Zou ik dan in theorie nog steeds max 92 ofzo halen, of kan ik dan wel de 100 halen.
Moet dat ding het wel aankunnen - en in mijn ervaring kan een WL-351 met enorme moeite 120Mbps halen, dan is midner dan die Linksys zou moeten doen.
Het gaat me nu namelijk een beetje duizelen met de termen WAN-LAN throughput en LAN-LAN throughout.

Als ik het goed begrijp haal ik nu geen 100 MB omdat de WAN - LAN throughput van de Linksys niet hoog genoeg is. Maar als ik een router enkel en alleen als switch gebruik, gaat het dan alleen om de LAN-LAN throughput. Dan zou ik immers kunnen proberen ze om te wisselen.
Zo moeilijk is het niet als je even stilstaat bij wat het betekent.

LAN: Local Area Network, je eigen netwerk binnenhuis
WAN: Wide Area Network, je internetverbinding

WAN to LAN: routeren van internet naar jouw binnenhuisnetwerk, downloaden dus (waar het hier om gaat)
LAN to WAN: routeren van jouw binnenhuisnetwerk naar het internet, uploaden.
LAN to LAN: prestaties van de ingebouwde switch voor verkeer wat op jouw binnenhuisnetwerk blijft.

Oslik blyat! Oslik!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Als je zeker wilt zijn koop je een (tweedehands) router die het zeker aankan op de WAN - LAN omgeving. Bijv. een al oude Netgear WNDR3700, maar die rond de 600 Mbit zeker kan routeren. Ook met stock firmware. Dan ben je makkelijk en snel klaar: als je wilt klussen kun je bovenstaande 's doen;

Een 1 Gbps WAN poort is géén garantie dat deze ook tot een Gb kan routeren. Dit is afhankelijk van CPU/mem/OS van de router, o.a.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mijn ervaring met de WNDR3700 is dat het ergens rond de 480Mbps ophoudt - maar goed, vele malen meer dan wat TS nodig heeft natuurlijk ;)

Oslik blyat! Oslik!

• dotslasher
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-11 14:48
ik heb zelf ook een WRT-610n v1 (standaard laatste firmware) en haal met mijn 150mbit internet iets rond de 129mbit.

Als je de DD-WRT installeert zal je snelheid nog iets zakken omdat die firmware extra zaken aankan en dus meer CPU nodig heeft waardoor er snelheids verlies zal optreden, dus van 100mbit naar 85-90.( in jouw geval mss nog iets lager, weet je nooit) lees het DD-WRT forum maar.

Ook kan je mss upnp even proberen uit te zetten, mss haal je daar wat extra snelheid uit.

• kadoendra
Dank voor alle tips. De dd-wrt staat erop. Prima gelukt. Heeft het geholpen? Nee. Wordt dus misschien toch een nieuwe router. Of ik moet ergens op het dd-wrt forum nog wat tweaks kunnen vinden. Upnp levert iets snelheidswinst op, maar heb ik nodig voor de PS3, dus die moet aan blijven staan.

Hoe dan ook, een leerzaam klusje geweest. Weer wat geleerd. Eens even kijken wat voor leuks er allemaal mogelijk is met dd-wrt.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:55

lier

MikroTik nerd

Als je dan toch aan het leren bent kan je misschien ook een keer OpenWRT testen :)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• kadoendra
Ik dacht, laat ik eens een andere LAN-poort proberen, ipv nummer 1. Hup, zo 12 MB erbij. Van 81, naar 93. Ik vind 93 wel best. Ga voor die 7 Mb geen nieuwe router van €75,- kopen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Uh, dat is geen 12MB maar 12Mb. 12MB zou 96Mb zijn :o

Oslik blyat! Oslik!

• kadoendra
Update: 93 Mb bleek echt een uitzondering, daarna niet meer boven 83 Mb uitgekomen. WNDR3700 aangeschaft en hoppa 101 Mb. Dank voor de tips.

Iemand nog een WRT610N kopen ;)
Pagina: 1