Nieuwe PC ter vervanging van de huidige.

Pagina: 1
Acties:

• noostenb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:31
Ook aan mijn vorige PC kwam een eind. Hij heeft het meer dan vijf jaar volgehouden maar vandaag is een Pentium 4 Northwood 2.8 GHz niet meer wat hij geweest was. Tijd dus voor een upgrade!

Ik gebruik de PC voornamelijk voor office werkzaamheden en Internet. Zo nu en dan speel ik een spelletje dat geen zware eisen aan de hardware stelt (Myst, anyone?). Zo nu en dan kijk ik een film, zo nu en dan programmeer ik eens iets, zo nu en dan... tsja... doe ik van alles en nog wat, en de rest. Mijn prioriteiten zijn dan ook: stil, zuinig, moet lang mee kunnen, klein en niet teveel kosten.

Waar ik op ben uitgekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220T Boxed€ 109,90€ 109,90
1MSI B75IA-E33€ 71,95€ 71,95
1Chieftec FI-01B€ 51,40€ 51,40
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,-€ 32,-
1Crucial CT51264BA160BJ€ 27,-€ 27,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 90,50€ 90,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 382,75

Aangezien ik in mijn vorige PC meerdere DVD branders heb versleten zonder erg veel DVDs te spelen of te branden wordt dit een externe. Op de harde schijf komt Windows 8, Office 2007, Mapsource, en nog wat meer van dat spul. Een grote harde schijf heb ik niet nodig want ik heb een NAS voor opslag.

Wat denken jullie ervan?

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

(jarig!)
edit: whup, dit topic had natuurlijk in DAA gemoeten, tsk ;)

Waar komt die pc te staan, en hoe klein moet hij precies zijn? Persoonlijk zou ik serieus overwegen om een andere kast te pakken (op zich niet veel tegen je huidige keus, echter:), en voornamelijk een andere, degelijke, voeding. Echter zonder te weten hoe groot de kast wel mag/kan zijn maakt het het kiezen van een alternatief lastig.

Voor het gebruik wat je noemt is je processor redelijk overkill. Op een 6 jaar oude dual-core (met SSD) werkt het genoemde even goed als op welke nieuwe cpu dan ook. Ik zou overwegen naar een Celeron G1610 of evt. een Pentium G2020 te kijken. (Of evt. iets als een A6-5400k - A8-5600k) als je toch nog een 'iets' moderner spelletje zou willen draaien. Een besparing waarmee jij eigenlijk niets lijkt in te leveren.

Big Shuriken is heerlijk stil in idle / lage load, echter met de huidige voeding in die chieftec kast krijg je het systeem zelf helaas nog niet stil, en vind ik het een beetje geld verspilling. Als je een kast kan vinden welke aan je formaat eisen voldoet, en ruimte heeft voor een ATX voeding, pak dan iets als:

pricewatch: be quiet! System Power 7 300W

Dan hoor je nog maar weinig. Daarnaast als het een mATX case is kan je nog iets besparen op het moederbord, een h61 bordje zou meer dan voldoende moeten zijn.

• noostenb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:31
:) de belangrijkste aanleiding voor de aanschaf is het geheugen: die 1GB is toch wat weinig en de upgrade is moeilijk.

Die PC komt in een kast onder mijn bureau te staan, op vijf meter van ons bed, vandaar de wens van stil. De hoogte van de ruimte is 30 cm, breedte van de plank 40 cm, vandaar de wens van klein. Ik heb overwogen de Silverstone SG05B kast te nemen maar deze was de helft van de prijs. De voeding zit ik inderdaad over in, maar 200W moet meer dan genoeg zijn, gezien de rest van de apparatuur. De Extreme PSU calculator berekende 138 watt. Blijft over het geluid.

De processor heb ik gekozen omdat ik weer 6 jaar met deze PC wil doen. Daarom heb ik ook 4GB in één module gekozen: dan kan ik dat later uitbreiden. Als het tenminste dan makkelijker is...

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-02 19:46

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Prima systeempje zo te zien. Externe DVD speler is onzin, een normale kost toch geen drol. En hoe vaak gebruik je die nou nog? Ik heb mijn DVDspeler al twee jaar niet meer gebruikt zo'n beetje.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

(jarig!)
De reden dat ik de voeding aan draag is meer de kwaliteit (Zeker met 6 jaar ;) ) en de geluidsproductie daarvan (eventueel wel open te schroeven en er een stille fan in zetten als je per se aan die case wil blijven?). Ik draagde die 300W voeding aan simpelweg omdat er eigenlijk weinig leuke suggesties zitten boven de pico-psu en onder de 300W be-quiets.

Als hij naast je bed staat zou ik persoonlijk investeren in een degelijke stille case zoals bijv. de Fractal Node 304 met een degelijke voeding (Bovengenoemd, of beter nog de Seasonic G-360 als het budget het toe staat?). Zeker die setup in combinatie met een Big shuriken zal dat inderdaad goed geluidloos zijn, maar kost wel wat meer. Als je hem in de nacht aan laat staan zeker de moeite.

Mbt de CPU. Het verschil tussen de i3 en de g2020 zit voornamelijk in HT, er zijn wel wat kleine verschillen, maar praktisch is dat zelden relevant. Als je echt toekomst gerichter wil kijken zou ik eerder overwegen iets meer uit te geven aan een volbloed quadcore, zoals een instap-i5. De i3 zit met zijn prijs eigenlijk net even wat te hoog om voor huis/tuin/kantoor/knutsel werk een goede suggestie te zijn tov de pentiums, en aan de andere kant tov de echte quadcore i5's welke ook maar een paar tientjes meer zijn. Het is uiteraard helemaal aan jezelf :)

succes!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:03

P_Tingen

omdat het KAN

Als hij stil moet zijn zou ik nog wat onderzoek doen naar de kast. Ik heb het idee dat kleine kasten gevoeliger zijn voor lawaai dan grotere. Ik heb een Thermaltake Element Q en die valt me eigenlijk vies tegen qua lawaai, ondanks dat er een Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile in zit voor de koeling.

Voor wat je met je pc gaat doen lijkt me een i3 al overkill. Een SSD + Pentium of Celeron zal ook ruim voldoen lijkt me.

[ Voor 11% gewijzigd door P_Tingen op 29-07-2013 09:36 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Pagina: 1