Toon posts:

Welk moederbord? (AsRock, Asus of Gigabyte)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het bouwen van een nieuwe PC. Hierin komt een Intel i7-4770 processor. Echter ben ik aan het twijfelen tussen een drietal moederborden en wellicht kunnen jullie advies geven welke ik het beste kan nemen.

Het gaat om de volgende mobo's:
  • ASRock Z87 Extreme6
  • ASUS Z87-EXPERT
  • GIGABYTE GA-Z87X-UD3H
De Asus heeft een Thunderbolt aansluiting maar dat ga ik toch niet gebruiken. Vorig jaar heb ik een PC gebouwd met daarin een Intel i5-3570K en heb daarvoor een AsRock Extreme4 moederbord gekozen. Ik ben erg tevreden met de kwaliteit van het AsRock bordje maar ik heb geen ervaringen met Asus of Gigabyte.

Ik heb wel op Hardware.info het e.e.a. gelezen maar de keuze wordt er niet bepaald makkelijker door.

Ik wil mijn nieuwe PC vooral gebruiker voor video en audiobewerking en af- en toe een spelletje spelen. Ik heb ook een PS3 dus daar game ik vooral op maar het gaat vooral om PC-exlcusives zoals SimCity. Overklokken doe ik ook niet echt maar het is wel handig als ik de CPU een paar tandjes harder kan laten lopen just-in-case.

Mijn voorkeur ligt vooral bij de AsRock en de Gigabyte mobo's. De Asus is eigenlijk boven mijn budget, maar als die kaart echt boven de andere twee uitspringt wil ik best een paar tientjes meer neerleggen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Thunderbolt kost nog steeds een aardige duit, en als je het niet nodig hebt dan zou ik dat dus niet nemen. Er komen vast wel PCIe kaartjes beschikbaar mocht je het een keer echt nodig hebben.

Persoonlijk zou ik voor de Gigabyte gaan, omdat die iets goedkoper is, en ik wat betere ervaringen heb met Gigabytebordjes dan met ASRocks.

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-02 09:58

amas

Law of Nature: Chaos

Als je wilt overklokken heb je ten eerste de i7-4770K nodig.

Als je niet ver wilt overklokken heb je genoeg aan een goedkoop moederbord met de Z87 chipset met wat extra koeling voor de VRM's. pricewatch: Gigabyte GA-Z87-D3HP deze bijvoorbeeld.

Lees ook http://nl.hardware.info/r...x-h87-en-3x-b85-conclusie ff door.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Tja, jij kunt mij ook vragen welk merk auto jij zou willen. Alle drie zijn niet slecht en goed inlezen (reviews)en goed nadenken wat jij wilt en gaat gebruiken.

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-02 22:21

Pykow

Angelo OTR

Zelf zou ik niet gaan voor de ASRock.
De usb controller is niet helemaal top waardoor apparaten via usb niet goed starten
De andere twee versies doen dat wel een stuk beter.

Ik heb zelf ook een ASRock moederboad en het is een bekend probleem.

Angelo NL / Global Cargo VTC

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Pykow schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 10:13:
Zelf zou ik niet gaan voor de ASRock.
Ook ik heb een Asrock bordje, en daar doen alle usb's het wel goed....om nu dus te stellen dat usb apparaten het daar niet goed op doen is wat kort door de bocht.

Nu moet ik wel zeggen dat de Asrock borden met een scale aan "fantastische" apps komen zoals "Supports ASRock XFast RAM, XFast LAN, XFast USB Technologies". Als je deze drivers voor het moederbord installeert, belooft Asrock gouden bergen aan snelheids winst.

En dat klopte bij mij dus niet. Na de install van XFast USB liep de boel inderdaad geregeld vast, terwijl mijn usb helemaal niet sneller werd. Afblijven van deze "handigheidjes" dus.

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-02 22:21

Pykow

Angelo OTR

Mijn ASRock werkt goed met Virtu dat een kleine performance winst moet bieden in je Frames per seconds.
Echter werkt dit niet in Windows 8, dan kan je geen enkele grafische toepassing starten.

Angelo NL / Global Cargo VTC

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Pykow schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 10:33:
Mijn ASRock werkt goed met Virtu dat een kleine performance winst moet bieden
Grappig, en dat Virtu kreeg ik ook niet voor elkaar. Wel de ene update available na de andere, maar ik merkte verder geen winst. Was wel veel tijd kwijt met die update en het onderzoeken van mogelijke (snelheids) winst. Wellicht ook door mijn ervaringen met de rest van de asrock fancy drivers heb ik dat toen ook maar overboord gezet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad wel gemerkt bij de AsRock Extreme4 dat je bar weinig aan die meegeleverde drivers en apps hebt. Maar over het algemeen is het wel een goed moederbord en heeft een handige BIOS.

Op Hardware.info las ik echter ook veel goeds over de Asus en Gigabyte dus vandaar dat ik hier wat extra advies wil. De Asus valt denk ik toch af vanwege de hogere prijs door Thunderbolt wat ik niet ga gebruiken.

Wellicht dat ik deze keer toch eens een Gigabyte bordje ga gebruiken.
Pagina: 1