Hardware router optie en mogelijkheden

Pagina: 1
Acties:

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:40
l.s.

Ik ben op zoek naar een hardware router.
Tenminste dat denk ik :)

Situatie.
-2 a 3 PC's en een laptop.
-nu 10MBit internetverbinding, later 100MBit.

Er is wat mij betreft NIET de mogelijkheid om een server neer te zetten, omdat ik niet voldoende verstand van linux heb om dat goed te laten draaien.
Win98se en 2k zijn niet echt een optie daar die te vaak gereset moeten worden. Ik ben geen netwerkbeheerder oid, het moet gewoon werken.
Ik kloot al genoeg met mijn eigen PC's, die mogelijke server hoeft er van mij niet nog eens bij.
Budget is ongeveer 300-400 gulden Max.

Vragen
-heb ik het mis,en kan het wel makkelijk met een server, FreeSco een optie? (een 486 met een switch) Maar volgens mij is een router net zo duur.
-Hardware router met of zonder firewall, wat zij de voornadelen van beiden, iemand enige ervaring mee?
-http://tweakers.net/nieuws/15106
-http://dsp.tweakers.net/nieuws/15192

Eisen waaraan de router minimaal moet voldoen
-4-ports
-100Mbit verbinding internet (10/100 waarschijnlijk, maar 100MBit moet))
-10/100 MBit Switch (geen hub, geen dual switch, maar een echte SWITCH)

eventuele extras (niet noodzakelijk)
-8-ports :p
-buildin firewall
-printerserver
-andere opties, mij onbekend

Kortom ik zou graag heel veel willen weten.
Ik heb de afgelopen dagen behoorlijk wat tijd gestoken in het zoek naar iets dergelijks, maar het blijft lastig.

Graag jullie mening en ervaringen

Dank!

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Verwijderd

Bij mijn weten kun je als je een beetje router wqil hebben iig gaan denken aan een andere prijsklasse.
Bovendien moet je een router ook instellen :)

Ik weet toevallig dat een hele simpele isdn router van CISCO iig al 1000 piek kost.

Ik denk dat je beter eens kunt spieken voor een linux-on-flop die dienst doet als router.
Zie bijv http://lrp.steinkuehler.net/

2 Netwerkkaarten erin van 10/100 en klaar is klara.

GRTZ GoofY

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 16:46

Rtificial

as fake as can be

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

• Loft
Dank voor de reacties...

Aanvullende info:
Waarom ik liever een hardware router wil.

De 486 die staat zou er voor geschikt zijn. Maar dan moet ik nog steeds 2 netwerkkaarten aanschaffen van 100MBit ISA. Laatste keer dat ik die zag, schrok ik me lam. Als ik het al goed zag tenminste, want ik kan er nu niets meer over vinden(zo'n 400 piek p/s) En dan ook nog een switch.
Wordt wel erg duur dan :(

Het is een optie, maar dan wel met goedkopere kaarten. Als dat al zin heeft 100 Mbit ISA en dan ook nog in een 486, maar proberen kan altijd.

• Loft
Dank voor de de Linksys, maar die heeft maar 10MBit WAN. ik wil toch echt 100 hebben anders zijn er wel goedkopere oplossingen...

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Dan neem je de SMC barricade 7004BR.
Die heeft dus:
NAT router
Firewall
4 poorten (10/100 switch)
printserver
mogelijkheid voor extern dialupmodem (voor als je provider je in de steek laat).

Kost bij www.outpost.com $100. Met verzendkosten en invoerrechten kom je dan tussen de 300-400 uit..
Goedkoper dan dat krijg je ze niet!!
Voor iets meer heb je btw de 7008BR met 8 (ipv 4) 10/100 poorten.
Aanrader!

Ook

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

Ik begrijp niet helemaal waarom je 100Mbit aan de WAN zijde wilt hebben. Lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat je ooit een internet verbinding zult vinden waarbij 10Mbit niet voldoende is. Uiteraard wil je aan de LAN zijde wel 10/100Mbit hebben - met andere woorden: Linksys (switch). Ik gebruik hem al 2 jaar lang naar alle tevredenheid.

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Voor linksys: http://www.linksys.nl

Ook

Wees consequent, maar niet altijd

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 17:08

collin

Who da man !!

Op dinsdag 05 juni 2001 14:58 schreef mrT het volgende:
Ik begrijp niet helemaal waarom je 100Mbit aan de WAN zijde wilt hebben. Lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat je ooit een internet verbinding zult vinden waarbij 10Mbit niet voldoende is. Uiteraard wil je aan de LAN zijde wel 10/100Mbit hebben - met andere woorden: Linksys (switch). Ik gebruik hem al 2 jaar lang naar alle tevredenheid.
Zit ie zeker op de TU Delft of een andere campus. Daar hebben ze volgens mij tegenwoordig een 100MBit conn. met internet. Wat ook kan is dat hij binnen een bestaand 100MBit LAN een router wil hebben waarachter hij zijn eigen lannetje heeft (bijv. TU Delft :P) zodat hij met zijn 100MBit wan connectie dus ook met 100mbit met andere studenten kan leechen. Denk dat dat het is.

Zo'n optie ken ik niet in hardware vorm trouwens onder de 1000 piek.

Mijn iRacing profiel

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 16:46

Rtificial

as fake as can be

Op dinsdag 05 juni 2001 15:21 schreef collin het volgende:

[..]

Zit ie zeker op de TU Delft of een andere campus. Daar hebben ze volgens mij tegenwoordig een 100MBit conn. met internet. Wat ook kan is dat hij binnen een bestaand 100MBit LAN een router wil hebben waarachter hij zijn eigen lannetje heeft (bijv. TU Delft :P) zodat hij met zijn 100MBit wan connectie dus ook met 100mbit met andere studenten kan leechen. Denk dat dat het is.

Zo'n optie ken ik niet in hardware vorm trouwens onder de 1000 piek.
Dat wordt sowieso een dure hobby, want dan hangt er dus nog een 100Mbit router staan... die zijn best prijzig ;)

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:24

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Freesco....
Je moet dan alleen nog een doosie hebben met PCI sloten voor de 100Mb kaarten.

Laat ik nu net nog zo'n doosie hebben staan. Deze is voor weinig over te nemen (of te ruilen voor een ATX kast met voeding (liefst desktop model))
Specs: 133 MHz, 32 MB RAM (of zo), 1.X GB HD, 2 PCI, 2 ISA, USB, CD-ROM speler en Floppy {State of the Art technology 20 jaar terug :) )

reacties: none53@zonnet.nl

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Verwijderd

100mbit aan de WAN kant lijkt me wel heel erg sterk! 10mbit is het maximale voor gewone betaalbare routers, voor zover ik weet... kijk maar even bij www.practicallynetworked.com voor wat nuttige informatie! (volgens mij heb ik hier gelezen dat 10mbit internet het maximale is, zowiezo voor particulieren)

ik heb zelf een 1 port linksys router
aangezien ik al een 3com 10/100 switch had, was 1 port meer dan voldoende voor bij mij thuis

het werkt perfect, hoef geen aparte pc te hebben om internet te routen (ouders blij ivm met elektra rekening)
en downloaden kan ik nu ('s nachts) op m'n laptop, scheelt stroom en geluidsoverlast :)

nadelen heb ik nog niet ondervonden, misschien bij een lan met vrienden dat sommige spellen niet goed met multiplayer werken, maar dan hebbben we altijd WINROUTE nog, hehe

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 17:08

collin

Who da man !!

We hebben het niet over particulieren hier (ervan uitgaande dat het over een campus gaat) maar er is dan een hele campus op aangesloten! Is niet geheel onrealistisch!

Mijn iRacing profiel

• Loft
Dank voor de reacties zover.
Het maakt het er niet makkelijker op :) Maar wel meer informatie en daar was het me om te doen. icm ervaring van jullie
Op dinsdag 05 juni 2001 20:12 schreef collin het volgende:
We hebben het niet over particulieren hier (ervan uitgaande dat het over een campus gaat) maar er is dan een hele campus op aangesloten! Is niet geheel onrealistisch!
Gaat over Campus, nouja eigenlijk niet, maar wel vergelijkbaar. En gaat WEL over particulier. Ik ben student, maar das toch ook particulier :) :D ;)
Op dinsdag 05 juni 2001 14:58 schreef mrT het volgende:
100 MBit omdat dat de toegang wordt tot het netwerk. De toegang tot internet is/wordt zelfs 1Gbit. Router/server moet dus een 100Mbit "naar buiten" hebben.
Dan neem je de SMC barricade 7004BR.
Die heeft dus:
NAT router
Firewall
4 poorten (10/100 switch)
Is idd een optie, maar helaas geen 100Mbit uplink zover ik kan vinden.
100mbit aan de WAN kant lijkt me wel heel erg sterk! 10mbit is het maximale voor gewone betaalbare routers, voor zover ik weet... kijk maar even bij www.practicallynetworked.com voor wat nuttige informatie! (volgens mij heb ik hier gelezen dat 10mbit internet het maximale is, zowiezo voor particulieren)
Die site had ik idd compleet doorgespit om te kijken of er informatie is over wat ik eigenlijk wil. (kon de sitenaam niet meer herinneren toen ik poste |:( ) Staat idd zeer veel informatie op.

Kortom ik ben er nog niet uit. Misschien dat het toch een PC met switch wordt.. Die router is steeds minder haalbaar.. :( :'(
Misschien maar eens mailen met: BlaTieBla

nu eerst :z

Verwijderd

Kijk eens op http://www.netgear.com daar staat de rt314.Ik wil die heel graag hebben probleem is alleen dat hij hier 600,- kost en in amerika 92$ :r heb al gezocht maar kan geen bedrijf vinden die de boel wil opsturen.

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 19:29

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Ok ff voor de duidelijkheid een hardware router die 100 MBit aan de Wan zijde heeft op een 486 VERGEET HET MAAR ... voor dat soort snelheden heb je echt wel behoorlijk wat CPU power nodig dus ga maar meer denken aan een PIII of een Athlon als je het perse op een p.c. wilt doen.

Een Cisco router die deze spec's aan zou kunnen, dan moet je denken .. ff grove schatting tussen de 20.000 en 50.00 pieken.. maar dan heb je wel een fijne router in huis :-)

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• Loft
Op vrijdag 08 juni 2001 09:37 schreef mig_01 het volgende:
Kijk eens op http://www.netgear.com daar staat de rt314.Ik wil die heel graag hebben probleem is alleen dat hij hier 600,- kost en in amerika 92$ :r heb al gezocht maar kan geen bedrijf vinden die de boel wil opsturen.
De prijsverschillen zijn idd om te :r Eigenlijk best triest dat..
Maar de rt314 heeft een 10Mbit WAN.. (internetconnection) en valt dus eigenlijk af
Jammer, want het is wel een zeer goede router.
Op vrijdag 08 juni 2001 11:15 schreef CyCLoNe het volgende:
Ok ff voor de duidelijkheid een hardware router die 100 MBit aan de Wan zijde heeft op een 486 VERGEET HET MAAR ... voor dat soort snelheden heb je echt wel behoorlijk wat CPU power nodig dus ga maar meer denken aan een PIII of een Athlon als je het perse op een p.c. wilt doen.

Een Cisco router die deze spec's aan zou kunnen, dan moet je denken .. ff grove schatting tussen de 20.000 en 50.00 pieken.. maar dan heb je wel een fijne router in huis :-)
FF verduidelijken:
optie 1: een router met X pc's erachter eraanhangen.
internet connection 100MBit en LAN 10/100MBit.

optie 2: Een X PC met daarin 2 NIC. 2 keer 100MBit. 1 voor internet 1 voor LAN naar/via switch.

Ik ben het met je eens dat een 486 waarschijnlijk te weinig is om het geheel draaien te houden. Afgezien dat die geen PCI sloten heeft maar ISA.

Wil ik deze optie dan kan het een duurdere oplossing worden. :( Vandaar ook mijn voor keur voor optie 1, maar het ziet er steeds meer naar uit dat dergelijke routers niet in de "normale" retailshops te verkrijgen zijn.

Ik zoek nog ff lekker verder :P

Pagina: 1