Processor nodig

Pagina: 1
Acties:

• CamelKnight
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-01 20:59
Hoi,

Met de hitte van afgelopen dagen heb ik het voor elkaar gekregen om mijn processor op te blazen. Ik ben nu dus op zoek naar een nieuwe processor maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik hoop dat jullie me een goed eind op weg kunnen helpen :)

Ik heb momenteel een AsRock P55 Pro moederbord met een Intel Core i5 750 processor (R.I.P.).
De 750 blijkt een LGA 1156 socket te hebben en in de Pricewatch vind ik wel wat modellen die ongeveer dezelfde socket hebben, maar die blijken volgens http://processors.findthe...l-i5-655K-vs-Intel-i5-750 niet compatible te zijn met de LGA 1156 socket.
Is de FCLGA1156 socket daadwerkelijk verschillend van de LGA1156 en zijn die processoren niet uitwisselbaar of valt dat wel mee?

Krijg ik het uberhaupt nog voor elkaar om een passende processor te vinden of moet ik de hoop opgeven en ook een nieuw moederbord aanschaffen?

Alvast bedankt voor de geboden hulp :)

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Schaf toch een nieuw mobo aan ;) s1156 is al te oud om een nieuwe processor voor te kopen.

• CamelKnight
Misschien is het handig om erbij te vermelden dat mijn fondsen enigszins opgedroogd zijn en ik dus de voorkeur geef aan enkel een processor i.p.v. een processor + moederbord :)

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Aangezien dit de goedkoopste s1156 processor is : pricewatch: Intel Core i3 540 Boxed kun je beter wat geld investeren in een nieuw moederbord + processor, eventueel schaf je een budget AMD setje aan. Wat ik eigenlijk niet aanraadt ;) Je kunt een i5 670 aanschaffen pricewatch: Intel Core i5 670 Boxed maar dat is een downgrade en je kunt beter wat geld investeren zodat je weer een paar jaar door kunt.

[ Voor 33% gewijzigd door Teun. op 25-07-2013 13:34 ]

Verwijderd

Even ter zijde. Het opblazen van een processor heeft natuurlijk niks te maken met de buiten temperatuur? tenzij het bij jou meer dan 110grad.C. is geweest. < gewoon zwakke koeling dus of ander gepruts.
Ook staat er nergens dat de 750 niet LGA compatibel is (anders had je hem nooit op je mobo kunnen krijgen)
Ook worden deze CPU's nog gewoon gemaakt en verkocht...Je moet het introduceren van een nieuwe socket niet altijd meteen zien als het einde van de oude socket tenzij Intel je hier een bericht over stuurd, dus waarom zou je dat zomaar verzinnen?
Ook Kan je altijd kijken in V&A natuurlijk?
Ook mag je altijd 'de hoop opgeven' als jij dat leuk vind.....Dat mag je helemaal zelf weten

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-02 15:57

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dan wordt het tweedehands, het lijkt me het niet waard om nog een nieuwe Nehalem-CPU te kopen (als die dingen überhaupt nog te koop zijn)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• CamelKnight
Teun. schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 13:32:
Aangezien dit de goedkoopste s1156 processor is : pricewatch: Intel Core i3 540 Boxed kun je beter wat geld investeren in een nieuw moederbord + processor, eventueel schaf je een budget AMD setje aan. Wat ik eigenlijk niet aanraadt ;) Je kunt een i5 670 aanschaffen pricewatch: Intel Core i5 670 Boxed maar dat is een downgrade en je kunt beter wat geld investeren zodat je weer een paar jaar door kunt.
Volgens http://processors.findthe...el-i5-670-vs-Intel-i5-750 zou die 670 niet compatible zijn met de LGA1156 socket omdat het een FCLGA1156 socket is. Ik heb echter geen idee wat het verschil tussen die twee sockets is en of processoren gewoon op beide kunnen of niet...

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
nou ja, findthebest.com (eerste keer dat ik de naam tegenkom) lijkt me nu niet een hoogstaande technische computersite. Sterker nog, het is helemaal geen computersite.

LGA1156 en FCLGA1156 is gewoon dezelfde socket .

Overigens is het handigste gewoon op de site van Asrock te kijken naar je moederbord en de cpu supported list:

http://www.asrock.com/mb/Intel/P55%20Pro/?cat=CPU

[ Voor 27% gewijzigd door Reepje op 25-07-2013 17:05 ]

• KetchupFTW
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-12-2022
Hoe heb je het in godsnaam voor elkaar gekregen om je CPU op te blazen? Intelburn test gedraait met een mega OC terwijl het 30 graden was in je kamer met de stock cooler?

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-02 15:57

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dan nog zou hij uit moeten vallen (thermische beveiliging) en niet kapot gaan...

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
KetchupFTW schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 17:30:
Hoe heb je het in godsnaam voor elkaar gekregen om je CPU op te blazen? Intelburn test gedraait met een mega OC terwijl het 30 graden was in je kamer met de stock cooler?
Nou ja, hij denkt dat die opgeblazen is.
Ik denk eerder dat de computer ermee is opgehouden, en dat de TS toen besloten heeft dat de cpu "dus" opgeblazen is.

• CamelKnight
Erg prettig dat jullie willen helpen, maar heb je vraagtekens over mijn analyse dan zal ik je de volledige info geven: bij het losdraaien van mijn PC bleek de koeler van de CPU volledig verstopt te zitten. Slordigheidje. Bij opnieuw aanzetten rook ik een brandlucht. Die bleek van de processor af te komen. Na 2e keer opnieuw aanzetten kwam er kortsluiting in de processor. Dus ja, die is dood. Opgeblazen.

Voor de reageerders die met handige reacties kwamen: dank je. Daarmee kan ik een eind verder!
Voor de rest: ...

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-02 21:25
denk je dat het moederbord nog heel is?

de core i5 quads op socket 1156 zie je vaak op vraag en aanbod voor rond de 50 euro ofzo, veel moederborden hebben het ondertussen begeven, processors leven meestal wat langer. Vandaar ook de vele reacties van mensen die zich afvragen of het echt je cpu is, aangezien je daar geen info over geeft.

maar goed, als er echt een brandlucht van de cpu kwam is er een redelijk kans dat je bord ook kapot is.

[ Voor 13% gewijzigd door haarbal op 25-07-2013 18:17 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

• KetchupFTW
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-12-2022
haarbal schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 18:13:
denk je dat het moederbord nog heel is?

de core i5 quads op socket 1156 zie je vaak op vraag en aanbod voor rond de 50 euro ofzo, veel moederborden hebben het ondertussen begeven, processors leven meestal wat langer. Vandaar ook de vele reacties van mensen die zich afvragen of het echt je cpu is, aangezien je daar geen info over geeft.

maar goed, als er echt een brandlucht van de cpu kwam is er een redelijk kans dat je bord ook kapot is.
Dit, als ik jou was zou ik toch maar gaan kijken voor een nieuwe (laatste generatie) CPU.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:38
CamelKnight schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 18:08:
Bij opnieuw aanzetten rook ik een brandlucht. Die bleek van de processor af te komen. Na 2e keer opnieuw aanzetten kwam er kortsluiting in de processor. Dus ja, die is dood. Opgeblazen.
Een processor zit gewoon in een dichte behuizing, als er echt rook vanaf kwam en je weet zeker dat 't niet van 't moederbord (bv vrm's of condensators) komt dan zal het waarschijnlijk van de contactjes afkomen. In dat geval zullen de pinnetjes van je socket waarschijnlijk ook verbrand zijn en heeft een nieuwe cpu niet veel nut.
Pagina: 1