Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

TVadvies: 42pfl7008 of 40pfl8007

Pagina: 1
Acties:

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-11 18:03
Mijn ouders gaan eindelijk de oude Philips Matchline weg doen, maar willen er wel iets moois voor in de plaats. Ook nemen we een HTPC + goede audioset dus TV kijken gaat echt een feestje worden :).

Nu zijn er wel een paar eisen aan de televisie:
- 100Hz of meer (échte hertz, niet PMR, CMR of dat soort meuk).
- Zachte kleuren
- 3d (type maakt niet uit, t is meer voor de gein :p)
- Ambilight, het liefst aan 3 kanten (als keuze voor Philips gaat)

Ook zijn er dingen die minder belangrijk zijn:
-SmartTV ivm gebruik HTPC
-snelheid van TVtuner ivm gebruik HTPC

Nu ben ik gaan kijken bij de lokale TVboer en kwam tot de volgende conclusies:

-Samsung wordt het sowieso niet, SmartTV wordt naar mijn mening te veel in je strot geduwd.
-Ambilight blijf ik toch heel indrukwekkend vinden, toch maar een philips dan :)

nu zag ik vandaag een 42pfl7008 voor 1050 (1199-cashback) en een 40pfl8007 (ik weet het oud model) voor 1050. T probleem is dat ik niet weet welke ik moet kiezen. Ik krijg de indruk dat de XXX8 serie meer op smartTV gefocust is en de 8007 dus een betere TV is(200Hz tov 100Hz en actief 3d).

Wat is jullie mening? Met de gedachten dat de beeldkwaliteit het belangrijkst is? Of zit ik totaal verkeerd met mijn keuze en moet ik voor een andere kiezen? xD

Dank u vriendelijk :*)

• Schizo007nl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-11 18:10
7008 is niet echt een verbetering t.o.v. 8007, als je op beeldkwaliteit selecteert zou ik zeker een 8007 kopen mits nieuw in doos en garantie. Geluid van 8007 is beter en ook scherm techniek is beter.. pixel perfect hd, 200hz, actief 3d en qua smarttv aanbod en snelheid is de 7008 geen vooruitgang

It’s supposed to be automatic, but actually you have to push this button.

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
Schizo007nl schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 23:30:
7008 is niet echt een verbetering t.o.v. 8007, als je op beeldkwaliteit selecteert zou ik zeker een 8007 kopen mits nieuw in doos en garantie. Geluid van 8007 is beter en ook scherm techniek is beter.. pixel perfect hd, 200hz, actief 3d en qua smarttv aanbod en snelheid is de 7008 geen vooruitgang
Aan de andere kant is het verschil tussen 40 en 42 inch ook duidelijk zichtbaar.

Heb je trouwens toevallig ING-rentepunten? Ik heb mijn 7008 via de ING-rentepuntenwinkel gekocht en daar kostte hij maar 899,00, plus wat rentepunten uiteraard. Daar komt dan de cashback nog bij, waardoor je hem voor 749,- hebt.... Dat is een absurd lage prijs voor zo'n TV en het is een fantastisch ding.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
In je openingspost lees ik dat beeldkwaliteit de hoogte prioriteit heeft en dan blijft er in deze prijsklasse imho maar één optie over, een plasma tv zoals de ST60 of GT60. De beeldkwaliteit van een plasma is - zeker in deze prijsklasse - onovertroffen. Als je een beetje een fatsoenlijke lcd wil kopen, moet je er op rekenen 2x zo veel geld te moeten neerleggen.

Ambilight is een gimmick die je alleen bij Philips zult vinden. Nadeel alleen is dat deze tv's tegenwoordig volledig in handen zijn van een Chinees bedrijf die er nog wel Philips op mogen plakken. De kwaliteit is niet meer zoals vroeger. De mogelijkheid van 3d en smart-tv zit zo'n beetje wel op elke tv. Verder zie ik dat je voor de audio een nieuwe set gaat neerzetten dus dit onderdeel van de tv is niet zo belangrijk.

• Burlok86
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-09 15:12
Hoppa! schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 09:47:
[...]

Aan de andere kant is het verschil tussen 40 en 42 inch ook duidelijk zichtbaar.

Heb je trouwens toevallig ING-rentepunten? Ik heb mijn 7008 via de ING-rentepuntenwinkel gekocht en daar kostte hij maar 899,00, plus wat rentepunten uiteraard. Daar komt dan de cashback nog bij, waardoor je hem voor 749,- hebt.... Dat is een absurd lage prijs voor zo'n TV en het is een fantastisch ding.
Ik heb helaas te weinig rentepunten :( , ondanks dat denk ik er alsnog over om de 42PFL7008K aan te schaffen. Naast €150,- terug krijg je na registratie bij Philips namelijk ook 5 jaar garantie, en dat is ook zeker wat waard!

• Hoppa!
Burlok86 schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 12:12:
[...]

Ik heb helaas te weinig rentepunten :( , ondanks dat denk ik er alsnog over om de 42PFL7008K aan te schaffen. Naast €150,- terug krijg je na registratie bij Philips namelijk ook 5 jaar garantie, en dat is ook zeker wat waard!
En je niets aantrekken van al het gehaat op Philips ;). Ambilight is geen gimmick, Ambilight is iets waar je nooit meer zonder wilt als je er aan gewend bent.....

• S1NN3D
  • Niet online
Hoppa! schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 12:42:
[...]
En je niets aantrekken van al het gehaat op Philips ;). Ambilight is geen gimmick, Ambilight is iets waar je nooit meer zonder wilt als je er aan gewend bent.....
Als je eenmaal gewend bent aan écht goed beeld, wil je ook niets anders. Vandaar een plasma in deze prijsklasse. Elke lcd uit dezelfde klasse doet er voor onder en komt er bij mij niet in. Maar als de prioriteit bij ambilight ligt, moet je gewoon Philips kopen. Ieder zijn/haar voorkeur. Geef alleen maar advies hoe het beste beeld in huis te halen voor je geld.

• Hoppa!
S1NN3D schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 13:01:
[...]

Als je eenmaal gewend bent aan écht goed beeld, wil je ook niets anders. Vandaar een plasma in deze prijsklasse. Elke lcd uit dezelfde klasse doet er voor onder en komt er bij mij niet in. Maar als de prioriteit bij ambilight licht moet je gewoon Philips kopen. Ieder zijn/haar voorkeur. Geef alleen maar advies hoe het beste beeld in huis te halen voor je geld.
Akkoord, ieder zijn ding. Ik ga voor de beste TV-kijk ervaring en daarin is beeld belangrijk, maar Ambilight voegt daarin voor mij meer toe dan het verschil tussen mijn LCD en een plasma.

Ieder zo zijn keuzes, waar ik altijd een beetje moe van wordt zijn mensen die doen alsof Philips gelijk staat aan inferieure Chinese rommel terwijl het gewoon klasse televisies zijn, net als Samsung, Sony of Panasonic.

• evanraalte
Bedankt voor de reacties! Ja ik krijg de 8007 nieuw in doos (er staat niet op dat het een showmodel is terwijl het bij veel andere TV's wel staat) met garantie van 2 jaar. 5 jaar op de 7008 klinkt ook wel mooi.

Plasma heb ik bekeken maar vooral in donkere scenes vinden ik het lastig zwarte delen te onderscheiden. Het zwart is wel mooi, maar er zit naar mijn mening net te weinig contrast (zeg ik dit goed?) in. Het model betreft de VT50. LED daarentegen lijkt veel veel uitstraling te hebben, het feit dat zwart niet echt zwart is valt dan mee te leven.

Wat voor LED/LCD TV zou dan aangeraden worden? meer richting de 9707 (gezien die 2 keer zo veel kost) dan? Of zijn er nog andere modellen die in de buurt komen. Op eerste gezicht vond ik de 8007 en 7008 een goede Bang for buck hebben :)

• Hoppa!
De 7008 is een prima TV. Zeker als je nu van een Matchline beeldbuis af komt zul je echt kwijlend voor de TV zitten. Dat verschil is gewoon zo ongelooflijk groot dat het kleine beetje dat een nog duurdere TV je zal brengen eigenlijk te verwaarlozen is.

Ik ging zelf van een 1e generatie LCD vorige maand naar een 7008 en moest al bijna janken van geluk. Kun je nagaan hoe de stap is vanaf een nog oudere TV.

• S1NN3D
  • Niet online
evanraalte schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 14:44:
[...]
Plasma heb ik bekeken maar vooral in donkere scenes vinden ik het lastig zwarte delen te onderscheiden. Het zwart is wel mooi, maar er zit naar mijn mening net te weinig contrast (zeg ik dit goed?) in. Het model betreft de VT50. LED daarentegen lijkt veel veel uitstraling te hebben, het feit dat zwart niet echt zwart is valt dan mee te leven.
[...]
Apart dat de VT50 je niet beviel. Het is by far de beste tv van 2012 en wordt op Tweakers erg hoog gewaardeerd. Maar het is niet jou ding dus veel kijkplezier met je nieuwe Philips.

• evanraalte
@D vd V: Als het om kleurrijke scenes gaat, ben ik dat compleet met je eens! Het is een hele mooie TV. Alleen in een donkere scene van "How to train your dragon" (die lieten ze zien in de winkel). Vond ik de LED TV ernaast een stuk helderder. Ik weet niet of dat te finetunen is? Want anders zou het een optie kunnen zijn :).

@Hoppa!: Mooi om te horen!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Hoppa! schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 12:42:
[...]

Ik ben het zeker met je eens dat Ambilight iets toevoegt, maar dan wel voor LCD. Op de slaapkamer heb ik een LCD televisie van Samsung staan en daar heb ik zelf, met behulp van een IKEA LED Dioder, een ambilight kloon van gemaakt. Het is niet direct Ambilight zoals Philips dat aanbiedt, maar het idee erachter is hetzelfde. Namelijk dat het voor een rustigere kijkervaring zorgt. En ja, ik ervaar inderdaad een rustigere kijkervaring wanneer ik de Dioder aanzet dan wanneer hij uitstaat.

Echter werkt dit niet wanneer ik het bevestig op de plasma in de woonkamer. Plasma kijkt namelijk van zichzelf al een stuk rustiger dan dat LCD doet en ambilight zorgt er niet voor dat het nog rustiger kijkt.

Dus nee, van mij zou Ambilight niet hoeven als het beeld van zichzelf al rustiger kijkt.
evanraalte schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 14:44:
evanraalte schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 16:56:
@D vd V: Als het om kleurrijke scenes gaat, ben ik dat compleet met je eens! Het is een hele mooie TV. Alleen in een donkere scene van "How to train your dragon" (die lieten ze zien in de winkel). Vond ik de LED TV ernaast een stuk helderder. Ik weet niet of dat te finetunen is? Want anders zou het een optie kunnen zijn :).
Je bent in een winkel gaan vergelijken. Als er een plek is waar televisies niet te vergelijken vallen, is het wel een winkel. Dit om meerdere redenen:

Winkelmodus: Televisie in een winkel staan doorgaans in de winkelmodus. In deze modus staan alle instellingen op een maximum wat zorgt voor een zeer onnatuurlijke beeldkwaliteit. Contrast, helderheid, luminantie / backlight, scherpte, dynamisch contrast, randverbetering, ruisonderdrukking etc.. Wat uiteindelijk dit zou moeten zijn:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GNo8OlI.jpg

Komt er in de winkelmodus uit te zien als dit:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ux8tCMB.jpg

In een winkel is dit erg aantrekkelijk. Felle en onnatuurlijk beelden trekken nu eenmaal klanten. Maar eenmaal thuis, is zo'n beeld niet om aan te zien.

Omgevingslicht: Iets waar plasma slecht tegen kan. TL-verlichting, zeker die met een lage frequentie, trillen. Plasma trilt ook waar LCD dit niet doet. Die trillingen van het scherm en de TL-balken interfereren met elkander en dat zorgt ervoor dat je meer trillingen waarneemt. Ondanks dat een plasma bijvoorbeeld 100Hz is, is het nog mogelijk om die trillingen te zien waardoor mensen ook niet gauw een plasmatelevisie nemen. Terwijl ze het thuis, in zeer veel gevallen, niet zullen zien. Ze zijn er wel hoor, mensen die de trillingen van plasma kunnen zien. Maar dit zijn echt uitzonderingen. Ik ben nog maar een enkeling op dit forum tegen gekomen.
Naast dat, zorgt het ervoor dat plasma qua lichtsterkte zeer onderdoet aan LCD. Plasma ziet er in een winkel al gauw grauw en donker uit, terwijl dit in een thuissituatie helemaal niet het geval is. LCD is namelijk in staat veel meer licht te produceren, dat zorgt er ook voor dat LCD in een winkel er veel levendiger uitziet dan een plasma televisie. Maar de lichtsterkte zoals je die in de winkel ziet, die wil je niet thuis hebben. Die doet gewoon pijn aan je ogen.

Ruimte: Zeer veel mensen trappen erin. "Goh, ik dacht dat ik xx" wilde hebben, maar dat ziet er wel erg klein uit. Laat ik toch maar een maatje groter nemen." en eenmaal thuis en uitgepakt, is de televisie toch wel erg groot.
Omdat de televisie in een grotere ruimte staat en wordt omringd door andere televisies, is het lastig in te schatten of het formaat wel goed is. Maar dit geldt ook voor de beeldkwaliteit. Doordat je zoveel televisies naast elkaar ziet, kun je eigenlijk niet zien waar de televisie nu eigenlijk tot toe in staat is.

Ga dus niet af op de kwaliteit van de winkel. Het zegt niets.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-11 13:39
Dimens schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 17:40:
[...]
Echter werkt dit niet wanneer ik het bevestig op de plasma in de woonkamer. Plasma kijkt namelijk van zichzelf al een stuk rustiger dan dat LCD doet en ambilight zorgt er niet voor dat het nog rustiger kijkt.
Zou niet meer zonder zo'n stripje kunnen aangezien het zwart van m'n VT50 gewoon grijs is (als je de kamer verduistert en kijkt naar een zwart scherm, bijv. een aftiteling of een extreem donkere scene).

Met dat stripje aan is het beeld (optisch) gelukkig weer écht zwart, zoals het eigenlijk zelf zou moeten zijn :)

Nickname does not reflect reality

• S1NN3D
  • Niet online
evanraalte schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 16:56:
[...]
Dimens heeft hiervoor al uitgebreid uitgelegd hoe het werkt. Het komt er inderdaad op neer dat een lcd met schreeuwerige kleuren in de winkel staat in een stand die thuis niet aan te zien zal zijn en dat de plasma in de winkel niet tot zijn recht komt maar absoluut de betere tv is.

• Dimens
Brad Pitt schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 17:46:
[...]

Zou niet meer zonder zo'n stripje kunnen aangezien het zwart van m'n VT50 gewoon grijs is (als je de kamer verduistert en kijkt naar een zwart scherm, bijv. een aftiteling of een extreem donkere scene).

Met dat stripje aan is het beeld (optisch) gelukkig weer écht zwart, zoals het eigenlijk zelf zou moeten zijn :)
Daar heb ik dan geen last van. Door de Dioder te plaatsen, heb ik juist het idee dat het LED met het plasma interfereert en de kleuren daardoor minder tot zijn recht komen.

• Brad Pitt
Dimens schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 20:07:
Daar heb ik dan geen last van. Door de Dioder te plaatsen, heb ik juist het idee dat het LED met het plasma interfereert en de kleuren daardoor minder tot zijn recht komen.
Ik heb geen Dioder :)

• Dimens
Wat heb jij dan?

• Brad Pitt
Zo'n cheape 5 meter strip met remote en zo die je in elke kleur kan instellen.

• evanraalte
Ik ben vandaag weer bij de winkel geweest om de ST60 en GT60 te bekijken. De GT60 stond niet in de showroom maar gelukkig kon ik de ST60 wel bezichtigen! De TV stond aan op Nederland 1 en toen zag ik pas hoe flets LCD naast plasma is. Ik heb voor de verandering mijn ouders laten kijken, want het wordt toch hen TV en zei vonden het ook prachtig. Ik ben nu druk aan het zoeken naar verschillen in beeldkwaliteit en het schijnt dat de GT60 op papier beter is, maar in praktijk niet heel veel beter presteert(voor de meerprijs die je betaald) dan de goedkopere ST60. De GT60 is wel veel sneller maar zoals ik al zei maakt dat voor mij thuis niet uit!

T wordt echt lastig nu :p

[ Voor 6% gewijzigd door evanraalte op 26-07-2013 21:51 ]

• evanraalte
Ik had bijna de GT60 voor mijn ouders besteld toen ik in het demo model een nederland1 logo zag zitten, inbranding! Dit lijkt mij een heel groot nadeel van plasma, is dit niet heel storend bij het kijken? Dan is een minder mooie LEDtv toch veel beter? Graag jullie meningen hierover.

• S1NN3D
  • Niet online
De kans dat dit gebeurd is relatief klein tegenwoordig maar niet 100% uit te sluiten. De héle dag dezelfde zender kijken is misschien niet het beste idee, maar wie doet dat. En je hebt natuurlijk nog garantie. Zelf zou ik niet kiezen voor mindere kwaliteit.

• Sydney08
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03-2023
Ik zou ook voor plasma gaan, tenzij je een hele lichte woonkamer hebt met veel licht vanuit buiten. De toestellen van tegenwoordig schijnen hier trouwens wel goed mee overweg te kunnen, maar mijn oudere plasma wat minder. Inbranden gebeurt niet zo snel, tenzij je hem inderdaad constant op hetzelfde kanaal hebt staan.

Plasma is een stuk goedkoper en rustiger en niet zo overdreven vel als een LED tv. Vandaar dat ik deze prefereer.

Tomorrow is not today!

• Dimens
evanraalte schreef op maandag 29 juli 2013 @ 16:27:
Ik had bijna de GT60 voor mijn ouders besteld toen ik in het demo model een nederland1 logo zag zitten, inbranding! Dit lijkt mij een heel groot nadeel van plasma, is dit niet heel storend bij het kijken? Dan is een minder mooie LEDtv toch veel beter? Graag jullie meningen hierover.
Logisch dat dit bij een demo-model is gebeurd. Elke dag hetzelfde kanaal en tevens ook nog een op maximale setting is gewoon vragen om inbranden. Alhoewel het ook retentie kan zijn. Pas als het aanhoudend is, is het inbranding. Als de hele dag hetzelfde kanaal aanstaat en tijdens de reclames het logo zichtbaar is, is dit niet per direct inbranding. Het kan net zo goed verdwijnen na enkele minuten en dan is het retentie.
Pagina: 1