Ik heb in mijn thuissituatie een probleem waarbij ik werkelijk waar geen idee heb waar dit aan zou kunnen liggen. Zelf ben ik zeer ervaren als't gaat om netwerk- en serverbeheer en ik ga hier proberen jullie uit te leggen wat het probleem is. Ondertussen ben ik radeloos, en dat zegt wat! :-)
Thuis heb ik een server staan met daarop draaiend "Proxmox" (KVM oplossing), gebaseerd op Debian. Hierop draaien een aantal virtuele machines, gebridged naar eth0. Die zitten via een Netgear GS108T aan een Netgear WNDR3800 met daarop OpenWrt AA (12.09) via een KPN Glasvezel (100/100) verbinding. Dit is een PPPoE met MSS clamping aan vanwege de kleinere (1460) MTU door de PPPoE overhead. Mijn verbindingen vanaf het netwerk (zowel server, clients, bedraad en draadloos) zijn zowel inbound als outbound prima, ik haal de te verwachte snelheden.
Daarnaast heb ik een Synology DS209+II (laatste software) staan op een andere locatie via een Ziggo 60/6 verbinding. Ook deze haalt de te verwachten snelheden. Datzelfde geldt voor de clients op dat netwerk.
Oftewel: so far so good en nergens problemen.
Nu draai ik een rsync backup vanaf mijn server (vanuit een virtuele machine) naar de synology. Deze backup gaat met een snelheid tussen de 300-450KBps, consequent. Dit is veel trager dan ik zou mogen verwachten dus daarom ben ik op onderzoek gegaan naar hoe dit kan. De grap is namelijk dat ik vanaf een willekeurige andere client in mijn netwerk WEL de volledige snelheid naar die remote Synology haal. Dat is bizar en ik heb de logica nog niet kunnen vinden.
Server maakt gebruik van MSI B75 Pro3-M:
MTU staat op 1500.
uname -a geeft:
Wat ik heb gedaan:
Uitsluiten dat het aan de server zelf ligt:
Uiteindelijk kom ik dus niet verder dan dat specifiek DIE fysieke server met de offsite Synology een probleem heeft. Al het andere werkt prima. Dat is toch apart? En dat'ie ook nog eens altijd dezelfde snelheden aanhoudt? Ik vermoed een complot want ik snap hier werkelijk niets meer van!
Wat ik nog niet heb gedaan:
21:06u: toegevoegd dat ik ook naar een remote server de backup heb gedraaid en dat wel goed gaat.
Thuis heb ik een server staan met daarop draaiend "Proxmox" (KVM oplossing), gebaseerd op Debian. Hierop draaien een aantal virtuele machines, gebridged naar eth0. Die zitten via een Netgear GS108T aan een Netgear WNDR3800 met daarop OpenWrt AA (12.09) via een KPN Glasvezel (100/100) verbinding. Dit is een PPPoE met MSS clamping aan vanwege de kleinere (1460) MTU door de PPPoE overhead. Mijn verbindingen vanaf het netwerk (zowel server, clients, bedraad en draadloos) zijn zowel inbound als outbound prima, ik haal de te verwachte snelheden.
Daarnaast heb ik een Synology DS209+II (laatste software) staan op een andere locatie via een Ziggo 60/6 verbinding. Ook deze haalt de te verwachten snelheden. Datzelfde geldt voor de clients op dat netwerk.
Oftewel: so far so good en nergens problemen.
Nu draai ik een rsync backup vanaf mijn server (vanuit een virtuele machine) naar de synology. Deze backup gaat met een snelheid tussen de 300-450KBps, consequent. Dit is veel trager dan ik zou mogen verwachten dus daarom ben ik op onderzoek gegaan naar hoe dit kan. De grap is namelijk dat ik vanaf een willekeurige andere client in mijn netwerk WEL de volledige snelheid naar die remote Synology haal. Dat is bizar en ik heb de logica nog niet kunnen vinden.
Server maakt gebruik van MSI B75 Pro3-M:
code:
1
2
| r8169 0000:03:00.0: eth0: RTL8168evl/8111evl at 0xffffc90001850000, bc:5f:f4:81:b5:b7, XID 0c900800 IRQ 27 r8169 0000:03:00.0: eth0: jumbo features [frames: 9200 bytes, tx checksumming: ko] |
MTU staat op 1500.
uname -a geeft:
code:
1
| Linux vbx 2.6.32-22-pve #1 SMP Mon Jul 15 08:36:46 CEST 2013 x86_64 GNU/Linux |
Wat ik heb gedaan:
Uitsluiten dat het aan de server zelf ligt:
- Transfer tussen server en lokale clients: > 12MBps
- Zelfde backup naar andere remote server (in datacentre): goede snelheid, zoals je mag verwachten
- Zowel vanaf host als virtuele machines. Hier ligt't probleem dus niet.
- Een transfer vanaf mijn (wireless) MacBook Pro of raspberry (bedraad 100Mbps) naar de Synology, ongeacht protocol (rsync/ssh/ftp): tussen de 3-5MBps! Ongeveer 10x zo snel!
- Een andere, gelijk geconfigureerde Proxmox server (zelfde mobo) via een XMSnet verbinding met gelijke OpenWrt router en instellingen (op MSS clamping na) haalt WEL goede snelheden naar de Synology.
- In plaats van rsync een transfer via ssh (met en zonder compressie) geprobeerd, net zo traag
- In plaats van rsync een transfer via ftp (met en zonder ssl) geprobeerd, net zo traag
- Nee dus, want vanaf mijn Macbook of raspberry gaat het, ongeacht protocol, WEL snel.
- Transfer niet vanaf virtuele machine maar vanaf host gedaan: net zo traag
- Server netwerkconfig kaal gemaakt (/etc/network/interfaces alleen eth0 interface up gebracht, verder geen bridges of KVM draaiend), net zo traag
- Bovendien zou je dan verwachten dat het verkeer lokaal ook problematisch is.
- net.ipv4.tcp_window_scaling (default 1) ook op 0 gezet: geen verschil.
- tcpdumps gedraaid en oa. windowing tactiek, mtu discovery etc. vergeleken tussen verschillende machines: geen echte verschillen kunnen ontdekken, resultaat blijft hetzelfde
- MSS clamping uitgezet? Geen resultaat (ja, dat m'n verbinding niet goed meer werkt uiteraard)
- iptables/QoS doorgespit: niets ingesteld
- Andere switchpoorten geprobeerd, geen verschil
- Direct op router aangesloten (interne switch), geen verschil
- Boel rebooten, zowel switch, router, server en synology, geen verschil
- Andere lokale IP adressen geprobeerd (ja, logisch vind ik't toch al niet meer dus wie weet): geen verschil
- Router (Cisco wireless ziggo ding) offsite gereboot, geen verschil
- Router offsite instellingen allemaal doorgelopen, geen verschil
- Backupfiles vanaf server via NFS geshared naar raspberry en vanaf daar de rsync draaien: SNEL!
Uiteindelijk kom ik dus niet verder dan dat specifiek DIE fysieke server met de offsite Synology een probleem heeft. Al het andere werkt prima. Dat is toch apart? En dat'ie ook nog eens altijd dezelfde snelheden aanhoudt? Ik vermoed een complot want ik snap hier werkelijk niets meer van!
Wat ik nog niet heb gedaan:
- Server ander OS geprobeerd en kijken of het dan nog steeds is met deze server
- Server naar andere client op remote locatie connecten (staat nu verder niets waarmee ik dat kan testen)
21:06u: toegevoegd dat ik ook naar een remote server de backup heb gedraaid en dat wel goed gaat.