Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladiebla132
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-02 22:35
Hallo,
Ik heb een tijdje een pc met de volgende specs.
500GB hdd + OCZ 60GB SSD
Asrock N68-VS3 FX
420 Watt voeding
LG 22x DVD+/-RW Brander
AMD HD6850 1GB GDDR5
8GB DDR3-1600 (2x4GB)
AMD FX-4170: 4x4.2Ghz
Nu heb ik er een geluidskaart bijgeplaatst, die ook wel wat verbruikt.
aangezien mijn voeding niet echt groot was heb ik maar gezocht naar een andere voeding.
ik heb toen een solytech van 600w gekocht, via marktplaats.
achteraf bleek de grijze draad, de power ok lijn geen 5 volt uit te sturen(met de verkoper overlegd, hij zou mij het geld terug sturen, heel aardig).
Toen ben ik online gaan kijken hoe ik dit kon repareren.
Volgens een site kon je deze ook door verbinden met een rode draad van 5 volt om te faken dat de power ok is, en dat dit vaak niet een probleem is.
al snel bleek dit een slecht idee om dit te proberen.
Mijn pc startte op en al snel begon de Soly Tech uit te vallen.
Nu probeerde ik mijn oude voeding weer helaas startte de pc niet meer op.
De ventilatoren begonnen te draaien en de hdd startte op, maar ik krijg geen spanning uit mijn usb en geen beeld via me video kaart.
Nu is de vraag is alles dood of alleen het moederbord?
en hoe zou ik dit kunnen achterhalen?
als alles dood is koop ik liever een nieuwe pc.
als alleen het moederbord kapot is dan is die vrij goedkoop te vervangen.
zouden mensen mij kunnen vertellen wat ik het beste kan doen, en hoe ik kan nagaan wat nog heel is. Een vriend van me heeft de zelfde pc, zou ik het daar gewoon in kunnen zetten zonder zijn pc te mollen?
bij voorbaat erg veel dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Tja, als je eerst Hangen en Opstartproblemen troubleshooter had doorgenomen...
Maar misschien dat je er nu toch nog wat aan hebt :)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_hc
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 10:59
Alle onnodige hardware verwijderen dat je alleen de oude voeding, CPU, moederbord, hdd met OS en Ram overhoud en dan testen die dan nog werkt (gebruik onboard gpu). Indien die dan nog niet werkt zou je nog wat kunnen proberen met de RAM latjes te wisselen. Maar als dat niet werkt zul je de hardware in andere systemen moeten uittesten.
Controleer tevens of de moederbordspeakers is aangesloten en of er dan en bij het booten piepjes te horen zijn.
Oja misschien eens beginnen met een bios reset al denk ik niet dat dat veel uithaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladiebla132
bedankt voor de tips, heb alles wat overbodig was er uitgehaald en de bios gereset.
Hij start op na een half uur wachten alleen blijft hij daarna hangen bij het windows startlogo, iemand een idee wat dat betekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Dat je gewoon een creep voeding, gewoon een Zalman voeding of een ander a merk erin zetten, want Solytech :?
Dit zegt genoeg lijkt me
EN met deze kom je al een heel eind om wat te testen: V&A aangeboden: Corsair HX750W

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En als je PC op het Windows scherm hangt zou ik Windows gewoon opnieuw installeren. Mogelijk werkt het dan weer prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Ik zou inderdaad maar gewoon een goede voeding kopen.

dit soort voedingen is wachten op instabiliteit of erger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Nou weet ik niets van geluidskaarten hoor, maar weet je zeker dat die zoveel verbruiken? Ik kan me namelijk echt niet voorstellen dat een geluidskaart ook maar in de buurt komt van wat een CPU of videokaart verbruikt. Er zit meestal niet eens een koelblok op dus dat is hooguit 10 watt, even snel googelen leert ook dat veel metingen daarop uitkomen.

Mocht je een nieuwe voeding kopen: let niet primair op het stickertje waar op staat hoeveel watt het ding levert. Een A-merk 420W-voeding kan stabiel meer leveren meer dan een prul-600W-voeding (en een goede 420W-voeding is voor deze pc genoeg).

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 25-07-2013 13:13 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladiebla132
bedankt voor alle hulp, Tweakers.
Ik ben er uit gekomen en heb het gelukkig maar met een bankje werkgeheugen moeten bekostigen.
ik had al een 420W prul voeding er in zitten.
Mijn geluidskaart heeft toch een aardige eindtrap, ook wou ik mijn videokaart en processor sneller laten lopen.
Ik heb nu wel op de harde manier geleerd dat je nóóit prul voedingen moet kopen.
@Nivida_intel, die voeding is net gereserveerd. weet jij welke merken goed zijn of weet je toevallig iemand die van een degelijke voeding af moet, wou wel onder de 70 euro blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
oh voor 70 euro kun je ook wel een nieuwe voeding kopen anders.

Seasonic en XFX worden goed aangeschreven, net als bijvoorbeeld corsair en antec geloof ik ook wel.

Hier kun je goed zoeken. kun je ook kijken op gebied van populairiteit en kijken naar reviews van gebruiker
http://tweakers.net/categorie/664/voedingen/producten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 21:15
Zoals hierboven al aangegeven wordt, Seasonic is een van de beste keuzes. Met iets als een Seasonic M12ii 520W krijg je zeer goede kwaliteit, 5 jaar garantie en meer dan genoeg vermogen om zelfs een flink overgeclockte CPU en eventueel (in de toekomst) een zwaardere GPU aan te sturen. Voor een review, zie de Seasonic S12ii review (de non-modulaire versie van de M12ii) op Jonnyguru.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Hoe komt het dat mensen in deze tijden nog besparen op de PSU? En dan uitgaan van, "ja, het is toch 600watt?" De voeding is het hart van je PC, als een slechte voeding stukgaat, neemt ie vaak andere onderdelen mee, als een goede voeding stukgaat zijn er tal van beveiligingen die meer problemen voorkomen. Nooit een Sweeks (eeks! a sweeks), Trust (never trust a trust), of ander d merk aanschaffen, gewoon niet doen, echt echt echt niet doen.

voor 3 tientjes meer heb je wel een betrouwbare PSU. Gamed toch heel wat lekkerder!

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 11:15

Fordox

00101010

wat je fout hebt gedaan:

je moest niet de grijze draad hebben, maar de groene. nu valt je voeding continu aan en uit, ik heb hetzelfde een keer gehad. en de groene moet je doorlussen naar aarde, niet naar 5 volt.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladiebla132
fordox, nee. de groene draad is de switch voor je pc.
en ja die moet je door lussen naar de aarde om de voeding aan te zetten.
de grijze draad is de power ok lijn. deze is om de voeding eerst te laten stabiliseren voordat hij stroom gaat geven naar je moederbord. als je grijze lijn onder de 5 volt is, wordt je processor continu gereset om te zorgen dat hij niet met verkeerde spanningen gaat rekenen. Wat ik had gelezen is dat je vaak de power ok lijn gewoon kan door lussen met de 5 volt, om de power ok lijn te faken(dit gebeurt ook met oude/goedkope voedingen). Helaas was er toch iets gammel aan de voeding, waardoor ik verkeerde spanningen op mijn moederbord gekregen heb. Wat er voor gezorgd heeft dat ik een bank ram geheugen moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Processors, Moederborden & Geheugen is voor vragen over een van die onderwerpen. Een voeding is dat niet. Die valt onder overige hardware.

Move PMG -> OH

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1