Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik heb een probleem met de beeldsensor van mijn Pentax K-5II
Soms zijn er puntjes te zien in de foto. Dat zijn er geen 2 of 3 maar ik denk wel een stuk of 40. Deze zitten altijd op verschillende plaatsen. En vallen alleen op tegen een heldere lucht. Zelfs met een diafragma van f/5.6 of lager zijn deze puntjes duidelijk te zien.

Ik denk dat dit geen stof is, aangezien het zich continu verplaatst. Ik weet echter niet wat het wel is, aangezien ik nergens een duidelijke verklaring kan vinden. Soms zie ik het ook helemaal niet terug in een vergelijkbare foto. Ik heb ook even gedacht dat het vogels waren, maar eigenlijk lijkt me dat ook sterk.

Hieronder een afbeelding van het probleem:

Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/726IMGP0920.jpg

Ik hoop dat iemand me kan helpen of een mogelijke oorzaak weet.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-01 18:47

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Stof op de sensor lijkt mij toch echt wel een reële mogelijkheid. Stof kan zich verplaatsen op de sensor en deze deeltjes lijken kleiner dan gebruikelijk (en dus wellicht beweeglijker). Misschien dat de luchtverplaatsing / trillingen van de opklappende spiegel de verplaatsing verklaart?

Worden de puntjes kleiner en donkerder als je op een hoger diafragma test? Een fotovakhandel kan de binnenkant en sensor grondig voor je reinigen. Kost zo rond de 25 euro. Je kunt zelf ook met een blaasbalg aan de slag, maar uit eigen ervaring is het moeilijk om dit soort problemen helemaal op te lossen (mocht het vuil op de sensor zijn). Je hebt ook speciale strips die je op de sensor kan plakken om eventueel vuil te verwijderen. Ik begin daar zelf niet aan, mijn DSLR is mij te duur om met dat soort dingen te experimenteren.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Zit het niet in je lens? Ik heb rond dwarrelend stof in één van mijn (Pentax) lenzen, echter alleen zichtbaar op foto's met hoog F getal.

Je camera lijkt me te nieuw om nu al zoveel stof verzameld te hebben (tenzij op vakantie naar sahara geweest) en neem aan dat je sensor al hebt laten trillen. Zijn je lenzen ouder?

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-01 10:09
Mijn Canon had ook stof op de sensor... bij aankoop.
Klantenservice vertelde me dat het altijd mogelijk was, aangezien de behuizing niet luchtdicht is.

Gelukkig viel een 1e reiniging voor mij onder garantie.

Ik vind het wel raar dat het zich verplaatst. Meestal zit stof toch wel vast, al dan niet door staticiteit oid. Maar het kan haast ook niks anders zijn eigenlijk.
Gewoon even (laten) reinigen inderdaad.

Verwijderd

Topicstarter
DexterDee schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 20:06:
Stof op de sensor lijkt mij toch echt wel een reële mogelijkheid. Stof kan zich verplaatsen op de sensor en deze deeltjes lijken kleiner dan gebruikelijk (en dus wellicht beweeglijker). Misschien dat de luchtverplaatsing / trillingen van de opklappende spiegel de verplaatsing verklaart?

Worden de puntjes kleiner en donkerder als je op een hoger diafragma test? Een fotovakhandel kan de binnenkant en sensor grondig voor je reinigen. Kost zo rond de 25 euro. Je kunt zelf ook met een blaasbalg aan de slag, maar uit eigen ervaring is het moeilijk om dit soort problemen helemaal op te lossen (mocht het vuil op de sensor zijn). Je hebt ook speciale strips die je op de sensor kan plakken om eventueel vuil te verwijderen. Ik begin daar zelf niet aan, mijn DSLR is mij te duur om met dat soort dingen te experimenteren.
Dat ben ik sowieso van plan, ik ga daar zelf ook niet aan beginnen nat te reinigen. Een blaasbalgje geeft inderdaad weinig effect gehad. Ik ga hem sowieso even bij een vakwinkel langs brengen, maar wilde eerst wat informatie inwinnen.

De puntjes blijven in principe ongeveer even groot.
Altijd_Lastig schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 20:14:
Zit het niet in je lens? Ik heb rond dwarrelend stof in één van mijn (Pentax) lenzen, echter alleen zichtbaar op foto's met hoog F getal.

Je camera lijkt me te nieuw om nu al zoveel stof verzameld te hebben (tenzij op vakantie naar sahara geweest) en neem aan dat je sensor al hebt laten trillen. Zijn je lenzen ouder?
Ik weet niet of het in het objectief zit, ik denk van niet. Ik heb die periode met de 18-55WR geschoten, deze zal stof dicht moeten zijn. Het is geen oud objectief. Ik heb de camera ongeveer 2/3 maanden nu, hij is wel al veel gebruikt.
Ik ben zelf met een blaasbalgje aan de gang geweest en ik heb de sensorreiniging van de K-5II meerdere keren gebruikt. Het is allemaal een beetje onduidelijk, daar waar ik mijn K-5 heb terug gebracht voor een productie fout in de beeldsensor, dit probleem ziet er anders uit, maar ik ben er bang voor dat er weer iets aan de hand is.
NeutraleTeun schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 20:19:
Mijn Canon had ook stof op de sensor... bij aankoop.
Klantenservice vertelde me dat het altijd mogelijk was, aangezien de behuizing niet luchtdicht is.

Gelukkig viel een 1e reiniging voor mij onder garantie.

Ik vind het wel raar dat het zich verplaatst. Meestal zit stof toch wel vast, al dan niet door staticiteit oid. Maar het kan haast ook niks anders zijn eigenlijk.
Gewoon even (laten) reinigen inderdaad.
Het vreemde is dat ik dit bij aankoop grondig getest heb, diafragma helemaal dicht en een wit stuk karton gefotografeerd. Toen was de sensor helemaal schoon. Het aparte is dat het soms ook niet te zien is op een foto. Waar het dan naartoe is weet ik niet, maar ik zie het dan niet terug. Ik vind het ontzettend vreemd.
Je zou zeggen als het stof zich verplaatst moet het ook af en toe op het matglas of spiegel terecht komen, maar daar heb ik de afgelopen tijd niks gezien, enkel en alleen de beeldsensor.

Ik wil hem liever ook niet direct opsturen naar Pentax via de winkel, want dat duurt me eigenlijk veel te lang, dat kan ik op dit moment niet gebruiken. Daarom hoop ik dat iemand misschien iets herkent. Maar ik ga hem sowieso laten reinigen! Bedankt voor jullie reacties tot dusver :)

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Pentax heeft een hele handige manier om te testen of er stof op de sensor zit. Die optie kan je in een van de menuutjes selecteren. Je ziet dan een witte foto met daarop heel duidelijk de stofdeeltjes (of niet) Ook kan je daarna gelijk testen of de sensor reiniging heeft geholpen.

Als ik je foto zo zie lijkt het wel alsof je er een stofzuiger op hebt gezet en hem vol hebt gezogen met stof.

Verwijderd

Topicstarter
wouter3 schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 22:10:
Pentax heeft een hele handige manier om te testen of er stof op de sensor zit. Die optie kan je in een van de menuutjes selecteren. Je ziet dan een witte foto met daarop heel duidelijk de stofdeeltjes (of niet) Ook kan je daarna gelijk testen of de sensor reiniging heeft geholpen.

Als ik je foto zo zie lijkt het wel alsof je er een stofzuiger op hebt gezet en hem vol hebt gezogen met stof.
Bedankt voor je reactie Wouter. Ik heb net de optie gebruikt.
Een keer heb ik hem in het donker bij een lamp gehouden. Toen kwamen er inderdaad wat stofdeeltjes aan het licht op de witte foto.
Daarna heb ik nog een keer een stofalarm foto gemaakt, alleen dan in een goedverlichte ruimte op een egale achtergrond. Daar was niks op te zien. ik ga het morgen even proberen bij daglicht. Ik laat nog weten wat er wel of niet te zien is.

Ik heb bijna 6 jaar met Nikon gefotografeerd, dagelijks gewisseld en zelfs in stoffige bussen en vrachtwagens in het buitenland. Ik heb nog nooit zichtbaar stof op de sensor van mijn D300 en D90 gehad. Het is ook niet zo dat ik er 5 minuten over doe een objectief te wisselen. Dus ik ben bang dat er iets anders aan de hand is!

Ik zal het morgen nog eens proberen die stofalarm foto te maken! :) Bedankt voor jullie input.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:43

sapphire

Die-hard pruts0r

Nou ik wil niet veel zeggen hoor maar dit lijkt wel heel duidelijk gewoon simpel stof hoor.

Niks om je zorgen over te maken, gebeurt nou eenmaal bij de ene body sneller dan bij de andere. Gewoon ff laten schoonmaken in een winkel dan :)

Gabriël AM5

Pagina: 1