GTX Titan powersupply & lag

Pagina: 1
Acties:

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:38
Hallo tweakers,

Ik ben sinds gister in bezit van een Asus GTX Titan.
Nadat ik mijn ati drivers & software heb verwijderd/uninstalled / reboot, heb ik de Titan geinstalleerd en met een 6 en een 8 pin aangesloten op de voeding Silverstone Gold 850w.

Daarna heb ik de laatste Nvidia driver 3.20.49 zijn geinstalleerd.

De GTX Titan heb ik gekocht om de komende tijd te experimenteren met Vray RT Gpu rendering.
Vandaag heb ik een paar testen gedaan en kan constateren dat bij 100% GPU & 11% CPU load mijn computer onhandelbaar wordt. ( Internet scrollen gaat al bijna niet) Daarnaast al 2x de melding gehad dat mijn display adapter gestopt is met werken.

Gezien de handleiding bij deze dure kaart uit welgeteld 2 pagina's bestaat kan ik niet achterhalen waar ik wellicht een fout heb gemaakt en of ik iets over het hoofd zie.

Mijn vraag is of ik onderstaand goed heb gedaan?
* Mijn voeding heeft blauwe aansluitingen & zwarte aansluitingen; Ik heb de blauwe aansluiting gepakt met een PCI 6pin Express en een PCI 6+2pin Express.
* Ik gebruik 2 x 24inch scherm aangesloten met de displayport en de andere met een DVI aansluiting.

Ik heb dus niet veel verstand van computers ;) en vraag me dus af hoe ik het systeem goed kan laten functioneren.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik denk eigenlijk niet dat het probleem bij je PSU zit.

Vray "normaal" op de cpu renderen trekt soms ook al je pc helemaal vast is mijn ervaring. (als je niet de thread prority lager hebt staan )

Je zou ook nog andere drivers kunnen proberen, je hebt best kans dat daar wat mis gaat. Of dat is zeker want af en toe stopt je driver, maar misschien helpt een andere niet..

Ok even gefatsoeneerd:

- Heb je ook al eens op de chaosgroup forums gekeken of er meer mensen zijn met deze issues en RT?
- Zet "low thread priority" eens aan in Vray RT?
- En wat voor scene is het?
- Render je uit max of een andere app?
- Is het een zware scene?
- Gebeurt het met lichte scenes ook?
- Als je het uit MAX doet, doet ie ook raar als je de active shade window aan hebt staan en bijv. de camera beweegt?

[ Voor 45% gewijzigd door maratropa op 24-07-2013 17:35 ]

specs

Verwijderd

Welke hardware heb je nog meer? Mogelijk geeft je CPU een bottleneck of is je Windows brak. Probeer de kabels ook is opnieuw aan te sluiten idd daar kan het ook fout gaan. Maar als eerste zou ik je BIOS is updaten om mogelijk betere communicatie tussen PCI en kaart te krijgen. Test ook altijd een aantal drivers mogelijk is deze minder geschikt voor jouw doel..

• Plint
Vanmiddag heb ik op Chaos een topic aangemaakt met de vraag of dit normaal is.
Ik ga er eigenlijk vanuit dat dit niet normaal is.De toolbars en buttons van 3D studi max verdwijnen en hiermee ook de mogelijkheid om materialen /lichten aan te passen waar het juist voor bedoeld is :).

Ik had gister wat twijfels bij de aansluiting van de voeding vandaar dat ik het hier ook even post.
Met CPU kan je inderdaad makkelijk de affiniteit instellen, bij GPU kan ik dat niet vinden.

edit larsiano;
specs; i7 3930K @ 3.9Ghz / SSD 256GB / P9x79 Mobo / 24 GB / GTX Titan

Mijn bios zou ik eens na kunnen kijken. Is dit gewoon een kwestie van de laatste beschikbare bios downloaden en updaten?

drivers kan ik ook eens proberen, en wellciht nog conflicten met de vorige drivers/instellingen.

• maratropa
  • Niet online
Heb jij trouwens ook dat bij activeshade render je RT alleen op "CPU" kan zetten ipv op CUDA? Bij normale render mode kan ik wel voor CUDA of OpenCL kiezen..

Maar bij de normale rendermodus kun je helemaal onderaan wel "low thread priority" kiezen. Al is dat misschien voor de cpu die de gpu ondersteund..

Maar ik zou nou niet meteen als eerste je bios updaten. (Al is dat niet zo moeilijk met dat moederbord.)
Je videokaart zit in het blauwe pci e slot het meest dicht bij de cpu?

Ik zou eerst een simpele scene pakken, niet te leip zwaar, en dan daar eens mee testen. Ik zou ook even met maar 1 scherm testen wie weet. En dan even kijken of een andere gpu driver uitmaakt.

specs

• Plint
* Bij ActiveShade engine kan ik kiezen; CPU, CUDA (single kernel), OpenCL (single kernel). Daar heb ik CUDA aanstaan.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met Normale rendermodus --> production rendermode? waar kan je dat dan kiezen?

*low thread staat aan, maar is volgens mij alleen voor cpu.

*Bios updaten ben ik ook een beetje huiverig voor. De laatste keer dat ik dat deed, kon ik mijn computer opnieuw instaleren. Hij draait op 2004 en de huidige is 4005. Zo als ik het nu zie moet ik dan de CAP converten naar .rom bestand en dan via de usb updaten.

* Ik ga nog een paar tests doen.

Thanks so far.

• maratropa
  • Niet online
Ja precies dat verschil, tussen production en activeshade. Maar dan is er bij mij wat mis, ik denk misschien wel mn firewall ofzo.. Maar dat terzijde.

Ik zou sowieso eerste even de notes van de bios updates bekijken of het misschien zin heeft. Als er iets over de Titan bij staan lijkt me het wel handig :) Ik heb hetzelfde moederbord, het updaten vond ik wel redelijk goed geregeld. Maar ik zou eerst andere dingen uitsluiten, drivers enzo.

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 24-07-2013 18:39 ]

specs

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:51

Nemesizz

Untouchable

Nadat ik mijn ati drivers & software heb verwijderd/uninstalled / reboot
Gewoon via uninstall wil er nog regelmatig een boel 'zooi' achterblijven. Ik zou er nog even een keer met een drivercleaner eroverheen gaan (zelf een keer van nVidia naar Ati gegaan, was niet voorruit te branden, en na een driver cleaner deed de kaart wel naar behoren).

Wel in veilige modus starten en dan de driver cleaner gebruiken.

• Plint
Ik kan geen notes vinden bij de bios updates. Behalve; improve system stability.

Dit probleem kom ik wel tegen op internet; http://1pcent.com/?p=257
"I realized quickly that the TITAN runs at PCIe 2.0 by default on X79 (despite my P9X79 mobo BIOS being set to “GEN3″

Een update van het mobo wil ik me uiteindelijk wel aan wagen. Gezien jij hetzelfde mobo hebt; kan jij eens kijken via AIsuite --> Asus update --> update BIOS from file, watvoor file extensie deze heeft? .Rom of Cap?

@ Nemesizz; ik ga een kijken.

• maratropa
  • Niet online
Ik heb toen gewoon gedaan wat hier stond:

http://event.asus.com/2012/mb/USB_BIOS_Flashback_GUIDE/

vanaf v2004 zou ie CAP moeten ondersteunen. (4005 is cap)

Ai suite enzo zou ik afblijven. Gewoon handmatige downloaden en op een stickie zetten.

Maar heb je de issues nou ook met maar 1 scherm en met een lichte scene? Al dan niet met de vorige driver dan de nieuwste?

[ Voor 13% gewijzigd door maratropa op 24-07-2013 19:42 ]

specs

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
AiSuite moet je niet installeren hoor, dat is echt een brak stuk software.

• Plint
Thanks for the tips!
AISuite is idd ook zwaar traag.

@maratropa; ik doe morgen nog even een test met 1 scherm. Vanmiddag nog een test gedaan maar vrij snel een foutmelding en crash van vray & 3ds max..
Morgen zal ik eerst de drivercleaner uitvoeren en daarna zal ik kijken of ik morgen het bios ga updaten of even een week wacht i.v.m. deadline.

Via het Chaos forum krijg ik te horen dat je gpu load kan verlagen met het aantal "rays per pixel".

• maratropa
  • Niet online
Niets is zo naar als je computer vernielen terwijl je een deadline hebt :P

specs

• Plint
Driver cleaner uitgevoerd, Ati restanten verwijderd, Nvidia drivers opnieuw geïnstalleerd (oudere).
Op 1 scherm een nieuwe test gedaan met hetzelfde resultaat. Onhandelbare computer, buttons en toolbars die verdwijnen..

^ ik ontkom er trouwens niet aan dat windows bij opstarten meteen de de standaard vga-beeldscherm adapter installeert.

Ik heb inmiddels een backup van mijn windows gemaakt en ga me voorbereiden op een Biosupdate volgens bovenstaande link.

• Galeton
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-08-2023
Als ik dit allemaal lees, inclusief de mogelijke oplossingen die al dan niet werken, dan bevestigd dit mijn eerste reactie; je pc trekt het niet. Die titan op zich dan wel trekken, en je andere hardware wellicht ook, maar over het kan de combinatie zijn die voor een bottleneck zorgt.

Maar even een vraag in het algemeen; wordt een computer niet altijd onhandelbaar bij het renderen van (zwaar) grafisch werk? Ik weet nog dat ik tijdens mijn opleiding wat kleine modelletjes moest renderen en dat mijn pc dan sowieso onhandelbaar werd.
Plint stelt hier dat je de capaciteit van je Titan op 100% hebt staan tijdens renderen, nogal wiedes dat zelfs internet pagina's dan niet meer willen laden, die 0,1% van je gpu die de website nodig heeft om te kunnen renderen heb je niet meer. Misschien een simpele oplossing om de capaciteit voor het renderen te beteugelen tot (ik noem maar iets) 90%?

Dit zou wel moeten kunnen, in ieder geval binnen Maya was hier een optie voor...

Ik denk echt dat dit de meest simpele en realistische optie is.

• Jaapoes
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-02 14:02
Ik zou het eerlijk gezegd zoeken bij Windows. Overstappen van ATi naar Nvidia kan hardnekkig zijn, ook al gebruik je driversweeper in safe mode etc. Ook omdat je zij dat je de melding kreeg 'display adapter stopped working', ook een oud bekende driver issue.

Heb je de mogelijkheid om een schone windows install op een partitie te doen?

EDIT: haha zelfde tijd en zelfde opmerking. The force is strong in this topic }:O

[ Voor 11% gewijzigd door Jaapoes op 25-07-2013 11:36 ]

[Gigabyte X670 gaming X][Ryzen 7800X3D][Kraken X62][32GB Corsair][Zotac 5080 Solid][Samsung 980 PRO][NZXT H7 FLOW][Evnia 34M2C8600]

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:27
Ik zou toch voor een schone installatie voor Windows gaan.

(dubbel) ;-)

Maar wel een signaal voor de TS.... :)

[ Voor 33% gewijzigd door utbone op 25-07-2013 11:35 ]

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Plint
Bios update is gedaan.

Het is voor mij nu vooral de vraag of het ligt aan de 100% GPU load, of een niet goed werkende windows drivers issue. Wat Galeton zegt klinkt natuurlijk ook wel logisch. Als ik 100% cpu render wordt mijn windows ook traag. Het probleem is alleen dat ik niet makkelijk de max gpu load kan bepalen.
Mijn verwachting kan natuurlijk ook te hoog liggen. De Titan zou de partij moeten zijn om RT te renderen, dit gaat ook rete snel, maar vervolgens kan ik niks realtime aanpassen, waardoor eigenlijk de functie verloren gaat van het RT renderen.

Op het Chaos forum hebben ze als mogelijk oplossing dat je ook een 2de kaart erin kan zetten en die kan excluden van het renderen.

Het blijft alleen de vraag of mijn kaart gewoon goed functioneerd of niet :)
Ik doe een paar tests vandaag, waaronder 3DMark, Prime95, En RT render tests.

En windows opnieuw installeren is niet een heel slecht idee, is het niet dat ik net vorige week al mijn software met alle plugins heb geupdate... :)

• maratropa
  • Niet online
Welke max versie en met alle service packs? Welke vray versie?

Ik heb een quadro 4000 op een 3930k en een i7 860 met een geforce 670 en daar heb ik allebij niet het issue dat de boel niet vetraagd als ik hem laat gpu renderen. Dus ik denk niet dat het inherent een issue moet zijn, en dat er dus ergens een probleem is.

Gebeurd het dus bij production render op de GPU -en- als je de realtime activeshade window aan heb staan?

[ Voor 12% gewijzigd door maratropa op 25-07-2013 12:17 ]

specs

• Galeton
maratropa schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 12:15:
Welke max versie en met alle service packs? Welke vray versie?

Ik heb een quadro 4000 op een 3930k en een i7 860 met een geforce 670 en daar heb ik allebij niet het issue dat de boel niet vetraagd als ik hem laat gpu renderen. Dus ik denk niet dat het inherent een issue moet zijn, en dat er dus ergens een probleem is.

Gebeurd het dus bij production render op de GPU -en- als je de realtime activeshade window aan heb staan?
Mijn punt klopt nog steeds, een aantal programma's (de meeste) beladen de kaart nooit 100%, de CPU ook niet, juist omdat je dan verder niets meer kunt.

Kan dit niet gewoon via nvidia control panel? Of anders afterburner ofzo?

edit: Je kan ervan uit gaan dat je kaart gewoon goed werkt. Als je buiten het renderen om geen problemen ervaart is het dus niet de kaart op zichzelf. Wel moet je natuurlijk voorzichtig zijn, lange perioden een kaart 100% belasten is nooit goed voor welke apparatuur dan ook.

[ Voor 15% gewijzigd door Galeton op 25-07-2013 12:29 ]

• Plint
3ds max 2014 SP1 & Vray 2.40.04
Zowel bij Activeshade & production.

3dmark score voor de liefhebber; 137535 Ice Storm / 26455 Cloud Gate / 8847 Fire Strike

Met afterburner kan ik het één en ander instellen, maar als noob zou ik niet weten welke sliders ik zou moeten gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door Plint op 25-07-2013 13:35 ]

• maratropa
  • Niet online
Ik merk nu wel dat met bijv. de activeshade renderen aan en hij is continu bezig, dan staat de het GPU gebruik op 99% in afterburner. Dan merk je wel in je interface en ook in bijv. je browser dat de boel trager gaat. Ik had net ook een Vray RT crash met rays per pixel op 32, en ray bundle size op 256.
Ray bundle size op 128 en rays per pixel op bijv. 4 is heel merkbaar en dan loopt alles beter.

Als je 128 / 4 gebruikt doet ie dan nog steeds raar? Of nog lager? En heb je een oudere driver getest?

specs

• Galeton
Als het een probleem blijft en je wilt alleen nog verder internetten e.d. tijdens het renderen, prik er een kaart bij die je gebruikt specifiek voor basis functies tijdens render processen.

In dat geval ben je letterlijk met 25 euro klaar. Exact die kaart heb ik pasgeleden ook gehaald toen mijn videokaart stuk was, en ik heb er zelfs nog wat simpele games op kunnen spelen (op lage resolutie met 30fps in LoL).

• Plint
Op het Chaos forum wordt dat ook aangeraden, Ray bundle 128 / Rpp 4.
Ik moet duidelijk gewoon nog wat meer testjes doen om een goede balans te vinden. Gister een nog simpelere test gedaan met een auto en wat gras en dat ging allemaal super.

313.93 heb ik nu geïnstalleerd.

Een tweede kaart is zeker een optie, maar ik zal het eerst even aankijken.
Thanks iig!

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

Het zou ook nog eventueel door een te hoge temperatuur veroorzaakt kunnen worden, om de temperaturen te meten van je computeronderdelen, kan je hwinfo gebruiken.

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

• maratropa
  • Niet online
Die kaarten kunnen in princiepe behoorlijk wat hebben qua hitte hoor. En de titan is ook afgeleid van de Tesla, die zijn ook bedoelt om lang aan te staan op 100% gebruik.

Mijn quadro is fabrieksmatig ingesteld dat de fan pas harder gaat lopen bij 85 graden. Hij wordt dus gewoon goed warm maar dat is voor de werking geen issue.

Plint, waarom heb je touwens meteen een Titan gekocht? Wist je zeker dat je ook echt die 6GB nodig had?

specs

• Plint
Hitte is niet het probleem idd.

De reden is dat ik een Ati v7900 had en ik niet tevreden was over de viewport snelheid.
Ik heb toen gekeken naar de GTX serie en wou in eerste instantie de 780 kopen. De Titan was maar 200 E duurder en had 2x zoveel Ram wat het interessant maakt voor RT. En om nu terug te komen op jouw vraag; ja :)
Ik werk in de Archviz en werk met highres modellen waar de scene's vaak meer de 10 Gig in gebruik nemen.

Daarnaast wil ik nu alvast experimenteren met RT om te kijken of ik dit in mijn toekomstige workflow kan gebruiken. Met 6GB begint dat eigenlijk pas een beetje.

• maratropa
  • Niet online
Dan is het wel zinvol ja. Ik doe ook wel eens archvis werk, maar ik heb nog weinig ge-expirimenteerd met RT.

Met 3DS MAX is de pech dat voor je viewport snelheid een quadro wel zinvol is, maar dat die erg duur zijn als je veel wil gaan gpu renderen. En een tesla ook, dan is een titan wel een goeie deal idd. Voor zover ik begrijp zijn er issues met een quadro en een gamekaart samen, omdat je dan de quadro optimalisaties niet hebt ivm driver gedoe.. Maar bevalt de viewport snelheid je nu?

specs

• Plint
Ten opzichte van de V7900 zeer zeker!
Maar gezien ik de kaart nog geen week heb, heb ik nog niet heel veel verschillende scenes getest.
Pagina: 1