Photoshop PC, budget 400 euro

Pagina: 1
Acties:

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-04 13:11
Hallo,

Ik ben op zoek naar een PC om te kunnen Photoshoppen. Helaas heb ik echt een klein budget, met nauwelijks rek. Het grootste deel heb ik wel uitgedacht: veel RAM is belangrijk, en een SSD heeft ook erg veel voordeel. Ik zit dan ook na te denken om het Basissysteem van de BBG te pakken met 8GB RAM (reviews: Desktop Best Buy Guide: juli 2013).

Nu zit ik alleen in dubio over de processor. De aangeraden A8 van AMD doet het erg goed op GPU-niveau, maar stelt qua CPU teleur. Nu weet ik dat Photoshop de GPU echter ook kan gebruiken. Ik vind het alleen moeilijk voor te stellen in hoeverre dit uitmaakt. Is het verstandig om voor deze A8 of evt. A10 te gaan of kan ik beter voor een i3 gaan en een moederbord met ingebouwde GPU? Er gaat NIET meer gegamed worden, echt alleen Photoshop en inDesign.

Verder gaat dit alleen om de kast, en heb ik eigenlijk nauwelijks eisen. Ik ben op zoek naar de beste combinatie voor 400 euro voor Photoshop en inDesign.

• Nazlive
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-03 15:28
Heb je met de SSD wel voldoende opslag? Ik zou denk ik een a10 pakken als dat binnen je budget zit, je kan dan nog extra ram, de a10, en misschien nog een hdd plaatsen.

Kijk overigens even op hardware info, daar staan veel benchmarks en andere resultaten in de reviews.

[ Voor 23% gewijzigd door Nazlive op 24-07-2013 17:22 ]

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

ik zou een (budget) gpu zeker overwegen; recente photoshop maakt het mogelijk om ook die rekenkracht te gebruiken. ssd is ideaal voor OS + photoshop en (tijdelijke) bestanden, opslag van je files doe je natuurlijk op andere disk.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• MrKhalid
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 31-01-2024
Misschien is dit wel iets voor jou. Wel zonder SDD maar met A10 APU + 8GB DDR3-2133.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-6800K Boxed€ 128,90€ 128,90
1MSI FM2-A85XMA-P33€ 50,32€ 50,32
1Western Digital Blue WD10EZEX, 1TB€ 55,88€ 55,88
1Corsair Carbide 200R€ 48,29€ 48,29
1Scythe Shuriken Rev. B€ 22,99€ 22,99
1Kingston HyperX Beast KHX21C11T3K2/8X€ 63,74€ 63,74
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,20€ 31,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 401,32

Verwijderd

himlims_ schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 17:23:
ik zou een (budget) gpu zeker overwegen; recente photoshop maakt het mogelijk om ook die rekenkracht te gebruiken. ssd is ideaal voor OS + photoshop en (tijdelijke) bestanden, opslag van je files doe je natuurlijk op andere disk.
Ik zou eerder een goede cpu,ssd en veel ram nemen dan geld uitgeven aan een gpu. Over het algemeen zijn het de wat duurdere gpu's 650ti> die dit ondersteunen en dat word met dit budget wat moeilijk aangezien de prijs van deze gpu's.

Ik zou iets in de trand hiervan nemen. Ik ga iets over het budget heen maar 20e moet wel op te hoesten zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 163,-€ 163,-
1ASRock B85M-HDS€ 59,30€ 59,30
1Fractal Design Core 1000€ 27,80€ 27,80
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 58,90€ 58,90
1Samsung 840 series 120GB€ 79,-€ 79,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 419,20

Je kan ook voor amd kiezen maar (dit is gebaseerd op mijn eigen ervaringen en niet op feitelijke tests) volgensmij presteert adobe software beter op intel proccesoren. Bovendien is intel zuiniger.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:00
Er zijn maar een beperkt aantal functies in PS die gebruik kunnen maken van de gpu.
Cpu kracht is belangrijker. Een i5 is daarin een stuk sneller dan een A10: http://nl.hardware.info/r...-igpu-adobe-photoshop-cs6

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
ja duh! totaal niet vergelijkbaar! een ferari is ook sneller dan een Opel...

een GPU doet erg weinig voor PS, kost een hoop voor weinig taken die het echt ondersteunen.
de sterkere AMDs hebben geen IGP dus die zijn geen optie, losse GPU wordt te duur.

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Photoshop maakt bij de volgende handeling gebruik van de gpu om de boel te versnellen:

Photoshop CS6 - New GPU Features

1. Adaptive Wide Angle Filter
2. Liquify - (video card with 512MB VRAM min., GPU mode unavailable on Windows XP)
3. Warp and Puppet Warp - (GPU mode unavailable on Windows XP)
4. Oil Paint
5. Field Blur - (accelerated by video card supporting OpenCL, GPU mode unavailable on Windows XP)
6. Tilt/Shift - (accelerated by video card supporting OpenCL, GPU mode unavailable on Windows XP)
7. Iris Blur - (accelerated by video card supporting OpenCL, GPU mode unavailable on Windows XP)
8. Lighting Effects Gallery - (video card required with 512MB VRAM min, unavailable on Windows XP)
9. New 3D enhancements - (3D features a video card with 512MB VRAM, unavailable on Windows XP)

Draggable Shadows
Ground plane reflections
Roughness
On-canvas UI controls
Ground plane
Light widgets on edge of canvas
IBL (image based light) controller

Photoshop - GPU features
Scrubby Zoom. See Zoom continuously.
Heads Up Display (HUD) color picker. See Choose a color while painting.
Color sampling ring. Choose colors with the Eyedropper tool.
Brush dynamic resize and hardness control. See Resize or change hardness of cursors by dragging.
Bristle Brush tip previews. Bristle tip shape options.
Rule of thirds crop grid overlay. Crop images.
Zoom enhancements. Smooth display at all zoom levels and temporary zoom. See Zoom continuously
Temporarily zoom an image.
Animated transitions for one-stop zoom.
Flick-panning.
Rotate the canvas. Use the Rotate View tool
View nonsquare pixel images. Adjust pixel aspect ratio
Pixel grid. Hide the pixel grid.
Adobe Color Engine (ACE).
Draw Brush tip cursors. Resize or change hardness of cursors by dragging

bron

Met een goedkope gpu of met een ingebouwde gpu kun je prima uit de voeten:

Afbeeldingslocatie: http://images.pugetsystems.com/images/pic_disp.php?id=21533&width=601
bron

en een SSD heeft ook erg veel voordeel

Makkelijk voor het snel opstarten, afsluiten, saven. Maar geen noodzaak. Met een snelle HDD kom je ook voorruit.

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-04 13:11
Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 20:29:
[...]

Ik zou eerder een goede cpu,ssd en veel ram nemen dan geld uitgeven aan een gpu. Over het algemeen zijn het de wat duurdere gpu's 650ti> die dit ondersteunen en dat word met dit budget wat moeilijk aangezien de prijs van deze gpu's.

Ik zou iets in de trand hiervan nemen. Ik ga iets over het budget heen maar 20e moet wel op te hoesten zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 163,-€ 163,-
1ASRock B85M-HDS€ 59,30€ 59,30
1Fractal Design Core 1000€ 27,80€ 27,80
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 58,90€ 58,90
1Samsung 840 series 120GB€ 79,-€ 79,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 419,20

Je kan ook voor amd kiezen maar (dit is gebaseerd op mijn eigen ervaringen en niet op feitelijke tests) volgensmij presteert adobe software beter op intel proccesoren. Bovendien is intel zuiniger.
Dat ziet er inderdaad goed uit. En even voor de zekerheid, deze CPU heeft geen GPU erop, maar er zit wel onboard iets op dit moederbord wat voldoende is om een monitor aan te sturen toch?

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 13:04

amas

Law of Nature: Chaos

--Christiaan-- schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 15:51:
[...]
Dat ziet er inderdaad goed uit. En even voor de zekerheid, deze CPU heeft geen GPU erop, maar er zit wel onboard iets op dit moederbord wat voldoende is om een monitor aan te sturen toch?
De CPU heeft een ingebouwde GPU. Namelijk de Intel HD4000 van het grafiekje van mirp. Op het moederbord zitten dan aansluitingen om de monitor aan te sluiten.

Ik weet trouwens niet of je met hele grote/veel bestanden werkt, maar je kan ook makkelijk uit de voeten met een i3. Scheelt best veel geld en het is ook prima te doen. M'n vader gebruikt z'n PC ook voornamelijk voor PS en heeft nog geen spijt gehad dat hij een i3 ipv i5 heeft genomen.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-04 22:17

Liveshort

Certified Crazy Person

Voor photoshop zou ik zeggen dat van de bovenstaande systemen een i5 het beste uit de bus komt, die is gewoon sneller.

Een i3 zou echter een miskoop zijn. In dat geval kun je namelijk beter een A8 van AMD nemen, die presteert ongeveer gelijk, maar is veel goedkoper. De winst van een A10 tov een A8 zit hem op grafisch gebied, en dat verschil ga je niet enorm merken tijdens het photoshoppen. Neem daarbij een A75 bord (die heeft ook genoeg features) en je bent een euro of 60-80 goedkoper uit.

Het hangt puur af van hoeveel je ermee bezig gaat zijn. Als je echt vaak aan de gang gaat biedt die i5 wel winst, maar als het een paar keer per week is zou je kunnen overwegen om gewoon voor een A8 te gaan.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

TheAmassama schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 16:22:
[...]

De CPU heeft een ingebouwde GPU. Namelijk de Intel HD4000 van het grafiekje van mirp. Op het moederbord zitten dan aansluitingen om de monitor aan te sluiten.

Ik weet trouwens niet of je met hele grote/veel bestanden werkt, maar je kan ook makkelijk uit de voeten met een i3. Scheelt best veel geld en het is ook prima te doen. M'n vader gebruikt z'n PC ook voornamelijk voor PS en heeft nog geen spijt gehad dat hij een i3 ipv i5 heeft genomen.
Een Haswell heeft geen hd4000, de nieuwe iGPU is veel sneller, hoewel de hd8770d nog altijd sneller is. Bedenk bij de i5 setup dat je deze uiteindelijk nog kan uitbreiden met meer geheugen als je een iets duurder moederbord neemt.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Verwijderd

--Christiaan-- schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 15:51:
[...]
Deze cpu heeft intel grapics 4600. Deze geeft je adequate perstaties voor normaal gebruik 1080p video kijken enz..
Pagina: 1