Toon posts:

Intel i7-4770K of i7-4770 i.v.m. virtualisatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een nieuwe PC gaan bouwen en zit te twijfelen tussen twee processors. Het gaat om de i7-4770K en de i7-4770.

De K is unlocked en kan je dus makkelijker overklokken. De andere heeft weer wat andere features.
De verschillen zijn als volgt:

De K heeft een clockspeed van 3.5 Ghz, De 4770 heeft 3,4 Ghz.

De 4770 heeft Intel® Virtualization Technology for Directed I/O (VT-d) en Intel® Trusted Execution Technology. De K-versie heeft dit niet.

Nu heb ik begrepen dat dit handig kan zijn als je wilt virtualizeren. Maar in hoeverre is dit echt nodig? Ik wil wel VMWare Workstation gaan draaien en daar wat servers op hosten etc. Dit i.v.m. wat cursussen voor mijn werk wat ik dan als thuisstudie kan gaan doen.

Kan dit ook met de 4770K of krijg ik dan ergens problemen mee? Ik heb wel al wat gezocht op internet maar de een zegt dat voor virtualisatie de 4770 geadviseerd is, en de ander zegt dat het ook prima met de 4770K kan.

Heeft iemand ervaringen met virtualiseren en unlocked Intel processors? Wat raden jullie aan?

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:16
VT-d helpt redelijk veel ivm virtualisatie. Tevens zou ik een esxi of een hyper-v machine niet overklokken.

Voor pci-e passthrough heb je enkel vt-x nodig.

meer info:
http://software.intel.com...n-your-virtualized-system

Als je enkel vmware workstation gaat gebruiken om domain controller op te zetten voor testen etc zou ik geen vt-d kopen fyi al is het voor het stroomverbruik.

[ Voor 20% gewijzigd door Icekiller2k6 op 24-07-2013 16:39 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Verwijderd

Het zou opzich geen probleem moeten zijn om hier een VM aan te hangen. "opzich" er zijn namelijk toch wel wat configuraties die problemen geven bij het gebruik van een 4770k in tegenstelling tot een 4770. Wat ik zelf kan vinden op t internet is dat de een wel problemen ondervind, en de ander niet. Trial and Error zeg ik dan maar. haal die 4770K werkt het niet, RMA aanvragen en informeren of je hem niet kan ruilen voor een 4770. Ik weet in ieder geval dat wij hier niet moeilijk over doen bij ons in de winkel.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2013 16:41 . Reden: Spelfoutje ]

Verwijderd

Waar heb je die informatie vandaan want dit klopt niet helemaal. De 4770K heeft ook VT aanboort? De keuze is dus simpel!

http://ark.intel.com/products/75123/
http://ark.intel.com/products/75122/

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-02 18:18
Icekiller2k6 schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 16:38:
VT-d helpt redelijk veel ivm virtualisatie. Tevens zou ik een esxi of een hyper-v machine niet overklokken.

Voor pci-e passthrough heb je enkel vt-x nodig.

meer info:
http://software.intel.com...n-your-virtualized-system

Als je enkel vmware workstation gaat gebruiken om domain controller op te zetten voor testen etc zou ik geen vt-d kopen fyi al is het voor het stroomverbruik.
voor pcie passthrough heb je net vt-d wel nodig!

Verwijderd

@larsiano het ging om de VT-d en die word niet ondersteund

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:16
ItsValium schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 16:41:
[...]

voor pcie passthrough heb je net vt-d wel nodig!
Really? volgens docs die ik net gelezen had was het niet verplicht. heb je een bron ervan..?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-02 11:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Icekiller2k6 schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 16:43:
[...]

Really? volgens docs die ik net gelezen had was het niet verplicht. heb je een bron ervan..?
Zoeken op "vt-d" geeft al een nuttig resultaat: Wikipedia: x86 virtualization

En ik wil ook best bevestigen dat het remappen van addressen, interrupts en DMAs, nodig voor het (ruw) koppelen van devices aan specifieke VMs, zodat die er directe controle over hebben, juist een IOMMU feature is.
En dat is wat Intel VT-d noemt en AMD AMD-Vi, en beide ook wel bekend als "PCI Passthrough".

@TS: Voor virtualizatie is VT-d niet nodig. Voor de performance wil je VT-x support (hardware memory mappings e.d.) hebben en die zit vrijwel overal in tegenwoordig.
Als je echter specifieke hardware echt aan een VM wilt koppelen, dan heb je VT-d nodig. Denk aan het direct doorgeven van een videokaart, disk controller of andere hardware die aan de chipset hangt, aan een VM. Zodat die VM die kaart ook "echt" onder controle heeft.
Bijvoorbeeld voor VMs die berekeningen op de videokaart moeten doen, of een file server direct controle geven over een eventuele PCIe SAS controller zodat deze daar de controle over heeft ipv door virtualisatie lagen heen te gaan.

Je kunt dus best zonder, maar het hangt een beetje van je plannen en verwachtigen af of je VT-d nodig hebt ja/nee. Als jij zeker weet dat jij geen hardware ruw aan een VM wilt doorgeven, dan heb je het niet nodig.

Voor het draaien van een aantal willekeurige VMs die niets bijzonders nodig hebben qua hardware heb je het niet nodig. Zelf heb ik het dan ook op mijn werkbak nooit echt benut, alleen een keer getest.

Denk er ook aan deze features in het BIOS in te schakelen. Voorheen defaulten veel moederbord naar het uitschakelen van de virtualisatie extenties, mogelijk is dat nog steeds zo. Controleren dus.

[ Voor 48% gewijzigd door Ultraman op 24-07-2013 17:07 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviessubfora.

Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie adviezen! Ik ga dan denk ik toch voor de i7-4770 zodat ik zeker weet dat ik met virtuele machines aan de slag kan.

Momenteel ben ik bezig met Windows Server 2012 cursussen dus dan is het handig als ik thuis het e.e.a. kan nabootsen d.m.v. virtuele machines.

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-02 18:18
Verwijderd schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 21:11:
Bedankt voor jullie adviezen! Ik ga dan denk ik toch voor de i7-4770 zodat ik zeker weet dat ik met virtuele machines aan de slag kan.

Momenteel ben ik bezig met Windows Server 2012 cursussen dus dan is het handig als ik thuis het e.e.a. kan nabootsen d.m.v. virtuele machines.
Heb je de uitleg van Ultraman wel gelezen?

Vt-d heb je enkel nodig als je specifieke hardware wil doorlussen naar je VM, wil enkel wat test VM's draaien voor je cursussen dan heb je Vt-d niet nodig.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kleine kick:
Als je met VMWare gaat virtualiseren, dan kan je beter een i5 CPU pakken. Sowieso is een i7 in heel veel gevallen overrated, zo ook voor virtualisatie. VMWare adviseert namelijk om géén hyperthreading te gaan gebruiken, omdat daarmee de performance in VMWare achteruit gaat, ipv vooruit.Hoe dit voor andere hypervisors geldt weet ik niet, ik draai zelf ESX namelijk en met mijn i5 3570 heb ik voor mijn thuisgebruik ook teveel power / performance over. ;)

Ook kan je kijken in Zuinige ESXi Server en eventueel in [Ervaringen] hardware voor VMware ESXi*.

[ Voor 29% gewijzigd door CH4OS op 03-08-2013 10:41 ]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:36
Heb je hier ook een bron van?

Dit komt namelijk uit de vSphere 5.0 best practises guide:
Hyper-Threading
Hyper-threading technology (sometimes also called simultaneous multithreading, or SMT) allows a
single physical processor core to behave like two logical processors, essentially allowing two independent threads to run simultaneously. Unlike having twice as many processor cores—that can roughly double performance—hyper-threading can provide anywhere from a slight to a significant increase in system performance by keeping the processor pipeline busier.

If the hardware and BIOS support hyper-threading, ESXi automatically makes use of it. For the best
performance we recommend that you enable hyper-threading, which can be accomplished as follows:

a Ensure that your system supports hyper-threading technology. It is not enough that the processors
support hyper-threading—the BIOS must support it as well. Consult your system documentation to
see if the BIOS includes support for hyper-threading.

b Enable hyper-threading in the system BIOS. Some manufacturers label this option Logical Processor
while others label it Enable Hyper-threading.
Pagina: 1