Hoi
Ik doe momenteel vakantiewerk in een bedrijf en heb als opdracht gekregen een backup plan / systeem te zoeken/samen te stellen.
Huidige situatie:
1 hp server die backupt naar een NAS (Qnap).
- Op deze nas worden versies bijgehouden van hun data (elke dag een uitbreiding op de vorige dag)
- Ook wordt er een wekelijkse (full backup) gemaakt van de data (en deze wordt ook op de NAS geplaatst)
- De backup nas staat op dezelfde locatie dan de server
Totaal: 1,5TB data
Internet naar buiten: 10mbps
Ze vragen aan mij of dit een degelijk backupplan is en of wat er beter zou kunnen.
Ikzelf zou dit anders aanpakken. Ik zou
- De NAS al niet op dezelfde plaats zetten als de server
- de wekelijkse full backup doorsturen naar een externe harde netwerkschijf (en deze portable maken, dat die dus 1 keer per week uit een kluis komt en deze dan inplugt in het netwerk om te backuppen)
Mijn voorgestelde oplossing lijkt nog niet zo veilig.
Maar er is momenteel geen (heel weinig) geld beschikbaar om een degelijk backup systeem te kopen.
Dit ook omdat ze binnen 1,5 jaar hun backup data 'in the cloud' gaan zetten, bij hun moederbedrijf.
Wat denken jullie? Hebben jullie betere voorstellen?
Groeten
Ik doe momenteel vakantiewerk in een bedrijf en heb als opdracht gekregen een backup plan / systeem te zoeken/samen te stellen.
Huidige situatie:
1 hp server die backupt naar een NAS (Qnap).
- Op deze nas worden versies bijgehouden van hun data (elke dag een uitbreiding op de vorige dag)
- Ook wordt er een wekelijkse (full backup) gemaakt van de data (en deze wordt ook op de NAS geplaatst)
- De backup nas staat op dezelfde locatie dan de server
Totaal: 1,5TB data
Internet naar buiten: 10mbps
Ze vragen aan mij of dit een degelijk backupplan is en of wat er beter zou kunnen.
Ikzelf zou dit anders aanpakken. Ik zou
- De NAS al niet op dezelfde plaats zetten als de server
- de wekelijkse full backup doorsturen naar een externe harde netwerkschijf (en deze portable maken, dat die dus 1 keer per week uit een kluis komt en deze dan inplugt in het netwerk om te backuppen)
Mijn voorgestelde oplossing lijkt nog niet zo veilig.
Maar er is momenteel geen (heel weinig) geld beschikbaar om een degelijk backup systeem te kopen.
Dit ook omdat ze binnen 1,5 jaar hun backup data 'in the cloud' gaan zetten, bij hun moederbedrijf.
Wat denken jullie? Hebben jullie betere voorstellen?
Groeten
[ Voor 2% gewijzigd door jordy-maes op 25-07-2013 08:48 . Reden: Extra Info ]