[Backup] Backup systeem gezocht voor bedrijf

Pagina: 1
Acties:

• jordy-maes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-01 19:55

jordy-maes

We Photograph Your Journey

Topicstarter
Hoi

Ik doe momenteel vakantiewerk in een bedrijf en heb als opdracht gekregen een backup plan / systeem te zoeken/samen te stellen.

Huidige situatie:
1 hp server die backupt naar een NAS (Qnap).
- Op deze nas worden versies bijgehouden van hun data (elke dag een uitbreiding op de vorige dag)
- Ook wordt er een wekelijkse (full backup) gemaakt van de data (en deze wordt ook op de NAS geplaatst)
- De backup nas staat op dezelfde locatie dan de server

Totaal: 1,5TB data
Internet naar buiten: 10mbps

Ze vragen aan mij of dit een degelijk backupplan is en of wat er beter zou kunnen.

Ikzelf zou dit anders aanpakken. Ik zou
- De NAS al niet op dezelfde plaats zetten als de server
- de wekelijkse full backup doorsturen naar een externe harde netwerkschijf (en deze portable maken, dat die dus 1 keer per week uit een kluis komt en deze dan inplugt in het netwerk om te backuppen)

Mijn voorgestelde oplossing lijkt nog niet zo veilig.
Maar er is momenteel geen (heel weinig) geld beschikbaar om een degelijk backup systeem te kopen.
Dit ook omdat ze binnen 1,5 jaar hun backup data 'in the cloud' gaan zetten, bij hun moederbedrijf.

Wat denken jullie? Hebben jullie betere voorstellen?

Groeten

[ Voor 2% gewijzigd door jordy-maes op 25-07-2013 08:48 . Reden: Extra Info ]

Beyond Photographs | Flickr | 500px

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:48

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Als er geen geld beschikbaar is voor backup dan is die data niet belangrijk en dan zou ik eigenlijk er niet te moeilijk over doen, wat je ook doet, het is goed genoeg. No offence maar ik vind het tekenend dat ze een vakantiewerker (no offence naar jou) dit laten opknappen.

Je hebt al wat goede ideeen. Mogelijk met wat handwerk en wat grote USB disks kun je ook wat off-site doen, of koop crashplan / backblaze voor backup in de cloud.

Om hoeveel data gaat het en hoe snel is hun internet pijp?

[ Voor 12% gewijzigd door Q op 24-07-2013 22:12 ]

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-01 12:01
Wat ook belangrijk is: Uit hoeveel data bestaat de dagelijkse incremental en wekelijkse full backup?

• jordy-maes

jordy-maes

Topicstarter
De belangrijkste data staat al op een server in Duitsland.
De data van vb. temperatuur, opslag in tanks etc. staat nog lokaal omdat deze blijkbaar niet naar die server mag/kan gaan.

Het gaat om 1,5TB data die ze lokaal hebben staan
Ze beschikken over een 10mbps lijn naar buiten toe, dus in the cloud zetten lijkt me onmogelijk.

@Uncle, de 1,5TB is van de full backup, van incremental moet ik even navragen.
Denk het goedkoopste om 2 keer een pricewatch: Western Digital My Book Live 2TB te kopen en dan deze aan het netwerk hangen en de server dan automatisch wekelijks da backup doorsturen naar daar.
1 meenemen naar huis en de andere altijd daar laten staan.

Lijkt me het goedkoopste

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:17

Nakebod

Nope.

Ik zou niet zeggen dat het volgende de beste oplossing is, en gezien er geen geld voor over is, zal onderstaande ook vast wel te duur zijn.
Koop 1 of meerdere QNAP's, en gooi die bij de baas/chef/hoofd neer, en laat de QNAP's onderling synchroniseren. Neem aan dat QNAP dat ook kan tenminste.
Dan heb je altijd 1 (of meerdere) off-site backups staan, en gezien er al versiebeheer is, staan extern ook oudere versies van de documenten.

Afhankelijk van het type QNAP die je dan zou nemen, 1 bay, 2 bay etc, kan je inclusief HDD's, voor zo een 350-400 euro klaar zijn schat ik zo.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• jordy-maes

jordy-maes

Topicstarter
Zou inderdaad een goede oplossing zijn, maar over een 10mpbs lijn een backupje gaan trekken (ook al is het met rsync, lijkt me nog altijd vrij traag te gaan ;)

Maar kan het inderdaad voorstellen.

• imoul
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:09
De meeste QNAPs hebben ook gewoon een OneTouchCopy functie. Hoef je enkel een externe schijf op aan te sluiten.
Zet de QNAP op een andere locatie in het pand. Vervolgens 2 externe HDD's aanschaffen en om de dag met 1 een kopie naar de externe HDD maken en door iemand laten meenemen.

Is in principe het goedkoopste.

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:17

Nakebod

Nope.

jordy-maes schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 08:48:
Zou inderdaad een goede oplossing zijn, maar over een 10mpbs lijn een backupje gaan trekken (ook al is het met rsync, lijkt me nog altijd vrij traag te gaan ;)

Maar kan het inderdaad voorstellen.
Hmm, had even die 1.5TB full backup over het hoofd gezien. Dat ga je als ik het goed heb niet eens redden in een week. 24/7 met 10mbit upload kom je op iets meer dan 100 GB per dag.
Voor de niet-full backups zou het moeten kunnen werken.
Instellen op locatie, oftewel via lokaal netwerk, en daarna synchroniseert hij misschien nog maar 1GB per dag.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• jordy-maes

jordy-maes

Topicstarter
Merci voor al het advies.
We gaan 1 van volgende opties kiezen:
2x Netwerkschijf (1 blijft altijd in het bedrijf, 1 wordt dagelijks meegenomen)
ofwel
1 Synology RackStation NAS (nadeel is wel dat deze niet meeneembaar is)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:48

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Prima toch? Als het maar geregeld wordt. Als je hier toch mee bezig bent en je vind het leuk kun je het ook een beetje opleuken door het te automatiseren (back-up) een schema op te zetten en de resultaten van de backup dagelijks te laten mailen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:58
Bij Crashplan kun je volgens mij ook je eerste volledige backup op USB schijf aanleveren. De incrementele backups kunnen dan wel via de 10Mbps lijn, als je niet al teveel gewijzigde bestanden hebt.

• jordy-maes

jordy-maes

Topicstarter
Ik dank jullie nogmaals voor al het advies.

Ze gaan overleggen welke van de twee opties het haalbaarste is.
Via Crashplan had idd ook gewerkt, maar die 10mbps lijn moet er ook voor zorgen dat de werknemers aan hun files kunnen (omdat deze in verbinding staat met Duitsland) en die belasten ze niet graag.
+ Dit is maar een tijdelijke oplossing voor een jaartje - 1,5 jaar max.

Mijn vakantiewerk zit er daar op dus ik zal niet kunnen zeggen wat de oplossing geworden is, aangezien dit nog wel x aantal weken kan duren.

Mag op slot en merci!

Pagina: 1