Mobo met optimale technische levensduur?

Pagina: 1
Acties:

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Hoioi,

Ik vroeg me af of er een hardware fabrikant is die bekend staat om zijn degelijke hardware, met name mobo's.

Ikzelf heb niet zo veel ervaring op dit gebied, maar ik weet wel dat Asus het in ieder geval niet is.

Ik vroeg me af of (los van marketing termen als militairy class en Tuff) bijvoorbeeld kale intel, ecs of biostar bordjes het gemiddeld langer uithouden dan een fancy Asus met alles er op en eraan.
Of is het op dat gebied eigelijk allemaal een pot nat?

Aangezien ik en diegenen voor wie ik pc's samenstel/bouw minimaal 5 jaar met de basis willen doen (CPU/Mobo/Ram/voeding) is technische levensduur belangrijk. Mijn Asus p8p67 is in 2,5 jaar tijd 2 keer geRMA-t, onlangs zijn (garantieperiode is natuurlijk voorbij) de sata-6 poorten overleden en dan zit ik nu pas op de helft van de gewenste technische levensduur.

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen of me naar een goed onderzoek kan verwijzen? (bijv return-rate?)

Kan ik beter voor zo'n kaal mogelijk bordje gaan van merk X, want minder features betekend minder kans op defecten (3310 vs smartphone)of juist de driedubbele features van merk Y zodat ik bij dode poorten of slots voldoende redundantie heb?

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-02 21:11

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Hoe minder opties, hoe minder er stuk kan gaan. Jij hebt gewoon pech met dit Asus board. Ik heb al vele jaren (denk aan 20) diverse moederborden gehad van Asus en nooit problemen gehad. 1slechte ervaring maakt het nog geen slecht merk.

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Out of the blue had ik juist Asus als meest betrouwbaar genoemd. Bij mij zijn MSI (2x DOA) en Gigabyte (1x DOA) juist de mindere goden.

Verwijderd

Als je een keuze maakt dan zou het tussen MSI, Asus, even eventueel Gigabyte moeten zijn.

Intel is prima als je geen Gamer bent gezien hun moederborden meer gebaseerd zijn op de zakelijke markt en daar door niet veel luxe feature sets bevatten.

5 jaar is misschien te optimistisch, maar met goed onderhoud, en één goed geëvalueerd moederbord met veel gebruiker recensies zou 3 of langer haalbaar moeten zijn, maar zeker weten kun je het nooit. Ook in de zakelijke markt zijn service contracten het gene wat echte zekerheid biedt.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Op duurzaamheid gerichte series van Supermicro, Intel, Fujitsu? Alhoewel dat ook met beschikbarheid van vervangende onderdelen te maken heeft natuurlijk.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het zou eruit zien als het gemiddelde moederbord minder dan 5 jaar meegaat.

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:32
Hoezo asus niet? Ik heb mijn asus bordje momenteel zo'n 6 jaar en heb hem flink mishandelt (audiochip opgeblazen bv, mijn fout overigens) Hij doet het nog perfect.
Ik kijk zelf meestal naar asus/gigabyte

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

El_jay,

Laten we vooral niet vergeten te vertellen dat je ook graag af en toe iets overclocked meen ik (correct me if i'm wrong).. Dan mag je toch niet over een standaard levensduur praten, al zouden bordjes er we tegen moeten kunnen.

Ik heb zelf de beste ervaring met Asus, maar MSI doet het de laatste tijd ook goed, en ten tijde van 1366 was EVGA ook een zeer goede speler met de classified reeks. Dit zijn echter wel de extreemste moederborden. die gemaakt zijn voor een subzero OC.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Verwijderd

Jammer genoeg kan ik hier niet echt een concluderende uitspraak over doen. Ieder MoBo word natuurlijk gemaakt met de juiste intenties, maar soms kan een fabricage fout het verpesten voor mensen, ik ben zelf van mening dat ASRock zeer degelijke moederborden levert die ook gemaakt zijn om een stootje te kunnen hebben. Maar nogmaals ik kan hier geen "goed" antwoord op geven.

productie processen en fabricage hebben hier namelijk een te grote rol in. het gaat allemaal net om de zwakste schakel.
Ik zeg: Koop een MoBo waar je je goed bij voelt en een met een degelijke garantie periode. want ieder moederbord kan kapot.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat levensduur betreft heb ik nog steeds de beste ervaringen met Gigabyteborden. Het er meer dan genoeg die het al flink wat jaartjes uithouden.
MSI was vroeger niet al te best, maar sinds hun P35/P45 borden zijn ze wel aanzienlijk beter geworden.

Asus heb ik altijd al ellende mee gehad, als ik kijk naar wat er tegen mijn muur hangt, dan is een groot deel Asus dat vrij vlot is doodgegaan. Nu zijn 200 moederborden op zich geen graadmeter, maar het viel me wel altijd op dat Asusborden er vaak zat gewoon de brui aangeven op vage manier. De reden dat ik al heel lang geen Asus meer heb, maar sinds de latere Socket A borden enkel nog Gigabyte en recentelijk weer wat MSIspul heb. Nu kan 't ook wel iets uitmaken dat ik van dichtbij heb gezien hoe de quality control van Gigabyte gedaan wordt in de fabiek, en die is uitermate netjes. Dat heb ik bij andere fabrikanten (helaas) nog niet gezien.

Een kaal bordje is natuurlijk interessanter, omdat er minder op zit dat stuk kan gaan. Iedere chip op het bord is een potentieel punt waarop iets stuk kan gaan.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je optimale technische levensduur wilt, bedoel je hoge MTBF. Als dat belangrijkste eis is zou ik sowieso wegblijven van consumentenborden, in ieder geval van consumentenborden met hoge bling-factor en features die op OC gericht zijn, niet stabiliteit.

Ik deel Terw_Dan's dubieuze ervaringen met Asus. Asus heeft afgelopen 15 jaar steeds bewezen de grootste marketingbudgetten te hebben, maar hun reputatie voor stabiliteit danken ze aan borden als de P2B-F uit 1998, sindsdien zijn ze bovenal kieskeurig en hebben ze last van nogal wat proprieatary afwijkende meuk.

Waar dan wel naar kijken? Zoals begintmeta zegt, kijk naar fabrikanten die MTBF opgeven, dus idd Tyan, Supermicro, Fujitsu en Intel. Zij verkopen naast high-end serverborden ook 'gewone' moederborden voor 'gewone' PCs. Je ziet ze zelden terug omdat ze qua features nogal grijze muizen zijn en vaak tikje meer kosten dan hun Asus/Gigabyte collega's, maar voor deze toepassing is grijze muis juist een pre.

Oh en Trips-kun, als je (semi-)bedrijfsmatig systemen levert weet je dat TCO (Total Cost of Ownership) een stuk belangrijker is dan stuksprijs, en dat garantieafhandeling leuk is, maar minder storingen veel beter en goedkoper. Ieder bord wat kapot gaat levert je een service call op, levert je een RMA-poging op, levert je een boze klant op. Stuk voor stuk kost dat je tijd, geld en goodwill. Dat wil je zakelijk gezien missen als kiespijn :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 17:23:

Waar dan wel naar kijken? Zoals begintmeta zegt, kijk naar fabrikanten die MTBF opgeven, dus idd Tyan, Supermicro, Fujitsu en Intel. Zij verkopen naast high-end serverborden ook 'gewone' moederborden voor 'gewone' PCs. Je ziet ze zelden terug omdat ze qua features nogal grijze muizen zijn en vaak tikje meer kosten dan hun Asus/Gigabyte collega's, maar voor deze toepassing is grijze muis juist een pre.
en het aanbod is niet geweldig gezien betrouwbaarheid belangrijker is in de server markt. MSI behoort ook tot de selectie gezien hun military grade moederborden ook TUV gecertificeerd zijn.

Verwijderd

Zelf heb ik juist heel goede ervaringen met MSI:

Oude MSI kt4 Ultra (socket A) gaat hier al meer dan 10 jaar mee (al wordt deze PC al 3 jaar niet meer intensief gebruikt)

MSI k8n Neo4 Platinum (socket 939) is 8 jaar meegegaan bij vrijwel dagelijks gebruik.. een maand geleden heeft de Northbridge het begeven door een los geraakt koelblok welke ik er zelf 6 jaar geleden heb opgezet vanwege een luidruchtig ventilatortje, dus is uiteindelijk mijn eigen schuld geweest dat deze kapot is gegaan.

Mijn huidige hoofd-pc met een MSI 870A-G54 socket AM3 mobo draait al 3 jaar dagelijks en werkt nog steeds 100% goed, geeft geen krimp!

Voor al deze mobo's heb ik een MSI k7t266 Pro2 a (socket A) mobo gehad welke na enkele jaren lekkende condensators had en kapot was gegaan. Vanwege deze reden gebruik ik sinds die ervaring enkel nog mobo's met goede condensatoren (zoals de Military Class mobo's).

Mijn volgende moederbord wordt gezien mijn ervaringen zeer zeker weer een MSI.

• speedydown
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-06-2025

speedydown

Icter van lik-me-vestje

ik gebruik nog een Asus K8VSE-Deluxe als mediacenter (kijk toch elke dag wel een uur of 3 naar series)

werkt na 9 jaar nog perfect, verder heeft mijn broertje nog een Asus M2N-Sli deluxe die ook al heel wat jaartjes draait.

persoonlijk denk ik dat als je een A merk koopt zoals Gigabyte Asus of Intel. dat het niet zoveel uitmaakt en dat je (wat jij heb gehad) altijd pech kunt hebben met je bord

Speedydown.nl !!!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:24
5 jaar?
Dat vind ik niet duurzaam, ik noem dat normaal. 5 jaar moet ieder merk kunnen doen. Ik heb zelf 7 jaar met een Asrock budget bordje gedaan, deze draait nu nog stabiel (Asrock SATA2GLAN AM2).

Elk modern moederbord haalt bij normaal gebruik die 5 jaar wel, in het ergste geval tref je een maandagochtend exemplaar (en dat kan met ieder merk gebeuren).

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Goede voeding lijkt me zeer nuttig.
Meeste hardware lijkt me geen probleem, asus gigabyte msi, alles gaat normaal lang mee.
Niet overclocken natuurlijk.
Warmte heel laag houden, hoge temp is zeer slecht voor de lange duur.

Je kan natuurlijk net een model kopen die problemen heeft, dan heb je pech gehad.
Enigste wat je hier aan kunt doen is oude model kopen, die al langer uit is, dan hebben ze als je geluk hebt de problemen eruit gehaald.
Zoals boven gemeld, de k7t266 Pro2 had ik ook en is nooit defect gegaan, want ik heb die gekocht toen deze al wat ouder was.
Een nvidia 8000 serie videokaart ging wel defect, maar dat had bijna iedereen.

[ Voor 18% gewijzigd door jan99999 op 25-07-2013 09:11 ]

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
Denk ook eens aan DFI.. Ze bestaan nog steeds met industriële borden. Er zijn ook diverse leveranciers in NL waar ze te krijgen zijn.
Gemaakt van net even wat kwalitatief betere componenten (en dus net even iets duurder) en long availability.

Verwijderd

Maar je kan de conclusie trekken dat je het nooit zeker kunt weten. Een TUV certificering geeft meer vertrouwen. MSI hun marketting met Militairy grade is hier op gebasseerd (Lange levensduur). Voor de gewone consument lijkt mij dit de beste keuze.

• Reepje
  • Niet online
En ik zou "military grade" alleen al om de naam niet kopen.

Bovendien denk ik dat het uitsluitend een marketing tool is. Kan in ieder geval niet zo snel vinden wat het verschil dan zou moeten zijn? Langere levensduur? Het blijven functioneren na een atoomaanval, stabiel bij -30C ? Weet ik veel, het staat er in ieder niet bij. Behalve dan dat het military grade is.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:48
Dit is wat MSI zegt:

MSI's Military Class components have been United States Department of Defense MIL-STD-810G standard certified and are exclusively available on MSI mainboards.

Even die standaard nalezen dus, en dan zou je moeten weten wat de verschillen/verbeteringen zijn.

Verwijderd

Reepje schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 10:46:
En ik zou "military grade" alleen al om de naam niet kopen.

Bovendien denk ik dat het uitsluitend een marketing tool is. Kan in ieder geval niet zo snel vinden wat het verschil dan zou moeten zijn? Langere levensduur? Het blijven functioneren na een atoomaanval, stabiel bij -30C ? Weet ik veel, het staat er in ieder niet bij. Behalve dan dat het military grade is.
Het is ook marketting, maar de certificering zit er wel op. Persoonlijk sta ik meer achter een fabrikant die mij levenslange garantie belooft. Maar de desktop markt vraagt niet om duurzaamheid. Je kan naar mijn mening beter een bordje als backup op de plank hebben liggen, dan kan je tenminste een paar jaar overbruggen als je andere onderdelen het ook lang genoeg uithouden.

• Reepje
  • Niet online
Dennism schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 11:00:
Dit is wat MSI zegt:

MSI's Military Class components have been United States Department of Defense MIL-STD-810G standard certified and are exclusively available on MSI mainboards.

Even die standaard nalezen dus, en dan zou je moeten weten wat de verschillen/verbeteringen zijn.
Ja, wat ik al dacht. 28 zaken dus. Haal er even wat handige uit:
Immersion: het apparaat kan geheel of gedeeltelijk onder water nog functioneren: handig als je waterkoeling gaat lekken
Vibration (83 paginas !), als ik het goed begrijp moet het moederbord het enkele uren in een schuddende jeep uithouden
Shock: het ding word 26 keer van een hoogte van 1 meter 20 op de grond gegooid, dan moet ie het nog doen (ik zou toch aanraden dit niet met je computer te doen)
High temperature: dat zou dan een mooie moeten zijn, maar de specificaties schrijven voor dat het apparaat moet blijven functioneren als de temperatuur 3 keer van 30c naar 49c gaat...

kortom, het heeft weinig met de levensduur te maken, misschien wel iets met de stevigheid.

Als ze nu een complete laptop zouden verkopen met "military class certified" dan zou dat wel handig zijn. Want mijn asus netbookje was duidelijk niet certified. Ding viel van de tafel en was stuk.

edit, en nu lees ik nog even wat beter: MSI zegt dus dat het gaat om de componenten, niet om het moederbord als geheel. Ze pakken dus een condensatortje, houden het even onder water, drogen het af en kijken dan of hij het nog doet.. :X

[ Voor 8% gewijzigd door Reepje op 25-07-2013 12:12 ]

• Dennism
Nee, dat doet MSI niet, MSI koopt componenten die door de US military gecertificeerd zijn voor gebruik in electonische componenten gebruikt militaire apparatuur in het veld. MSI mag deze certificering niet zelf uitvoeren. Ik denk ook dat het grotendeels marketing is hoor, al zal je denk ik niet snel de lekkende condensators e.d. zien die enkele jaren geleden nog wel eens voorkwamen bij diverse mobo fabrikanten.

Verder zou ik er niet al te veel waarde aan hechten, misschien dat ik mazzel gehad heb maar in ruim 20 jaar tijd zelf PC's bouwen en onderhouden is bij mij nog nooit een mobo stuk gegaan binnen de technische levensduur van 3 jaar die ik meestal aanhoud bij mijn systemen. Al heeft mijn vorige i7 920 systeem ruim 4.5 jaar dienst gedaan zonder defecten. De grootste defecten die ik gehad heb in 20 jaar zijn 2 schijven die ermee gekapt zijn en een Nvidia GTX8800 videokaart (die serie met slechte soldering).

• Gadgeteer
Leuk afkraken allemaal, feit blijft dat zo'n MSI bord die 5 jaar mee moet kunnen gaan en dat het absoluut nergens op gebasseerd is als je zegt dat die nieuwe socket 1150 borden van MSI of welk ander merk dan ook, niet lang mee kunnen gaan gaan (iemand hem al 5 jaar gebruikt? ;) )

Zoals ik eerder al aangaf, 5 jaar is geen uitzondering bij normaal omgaan met je computer. Hiervoor hoef je geen industrieel bord te kopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Gadgeteer op 25-07-2013 12:35 ]

• Dennism
5 jaar, 10 jaar kan makkelijk idd. Heb nu zelf ook de MSI Z87-GD65 met deze millitary class. Maar als ik eerlijk ben, het is leuk dat het er op zit. Ik zou er echter geen mobo op selecteren. Dat doe ik toch voornamelijk op andere features, zeker ook omdat ik gemiddeld denk ik, net als andere tweakers/enthousiasts een mobo/proc combinatie maar zo'n max 3 jaar heb, al is dit wel aan het afvlakken nu de ontwikkelingen op CPU gebied niet meer zo hard gaan als zeg 5-10 jaar geleden, vandaar ook dat mijn vorige systeem 4.5 jaar is meegegaan, voor mij een record als hoofd PC, terwijl vroeger er nog wel eens per jaar, 2 jaar vervangen werd.

• Gadgeteer
IDD. Ik heb een Z87-G43 en vooral omdat deze toevallig op voorraad was voor een leuke prijs.

Je ziet ook wel aan de meeste moederborden van nu, dat het er allemaal even wat beter afgewerkt uitziet als voor jaren geleden.

Ik denk dat er niet veel echt slecht spul meer gemaakt wordt, wel zal een beter zijn dan het ander. De afgelopen dagen heb ik me nogal wat ingelezen op het gebied van voedingen (kocht meestal gewoon het goedkope wat op voorraad was omdat alles mijn oude barreltje wel kon voeden. Mijn huidige PC blijkt iets meer honger te hebben).

Ik kan je dan ook adviseren wel goed op te letten wat voor voeding je aanschaft. Ik heb zelf nu een seasonic in bestelling van 620watt, gewoon omdat die wel een poosje mee zou moeten kunnen.

• NasT89
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09-2025
Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 16:47:
Jammer genoeg kan ik hier niet echt een concluderende uitspraak over doen. Ieder MoBo word natuurlijk gemaakt met de juiste intenties, maar soms kan een fabricage fout het verpesten voor mensen, ik ben zelf van mening dat ASRock zeer degelijke moederborden levert die ook gemaakt zijn om een stootje te kunnen hebben. Maar nogmaals ik kan hier geen "goed" antwoord op geven.

productie processen en fabricage hebben hier namelijk een te grote rol in. het gaat allemaal net om de zwakste schakel.
Ik zeg: Koop een MoBo waar je je goed bij voelt en een met een degelijke garantie periode. want ieder moederbord kan kapot.
Dan hebben we het wel over high end bordjes van ASRock uiteraard...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat MSI Military Class noemt noemt gigabyte Ultra Durable en Asus heeft er geloof ik ook wel weer een leuke naam voor. natuurlijk is dat een groot deel marketing.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-02 17:12

Bolletje

Moderator Harde Waren
dion_b schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 17:23:
Als je optimale technische levensduur wilt, bedoel je hoge MTBF. [...]
Waar dan wel naar kijken? Zoals begintmeta zegt, kijk naar fabrikanten die MTBF opgeven
Nee, want de MTBF is een eenheid gebruikt in de statistiek die niet op gaat voor individuele gevallen.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Uiteraard kan je niet voorspellen wat de levensduur van een bepaald toestel is, maar zeker als je een uitvaldistributie/standaardafwijking weet kan je wel iets zeggen over de te verwachten levensduur als je een MTTF kent.

Maar eventuele MTTF-waarden zijn in tegenstelling tot wat dion_b suggereert ook niet waarom ik Fujitsu, Supermicro of Intel hand genoemd, de reden daarvoor is eerder mijn subjectieve, niet met enige relevante cijfers onderbouwde, indruk van de producten van die fabrikanten. Al zal zoals hier al regelmatig is gepost een normaal moederbord hoe dan ook al snel 5 jaar of meer meegaan als het normaal gebruikt wordt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bolletje schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 14:01:
[...]

Nee, want de MTBF is een eenheid gebruikt in de statistiek die niet op gaat voor individuele gevallen.
Maar waarop is die statistiek gebaseerd? Juist, de individuele gevallen. Veel maandagmorgenexemplaren zorgen voor lage MTBF. Hoge MTBF maakt dat er relatief minder maandagmorgenexemplaren tussen gaan zitten. Is dat een garantie dat het niet mis kan gaan? Nee, ieder model heeft missers, maar je kans erop is in zo'n geval minder.

Met kansen kun je rekenen, niet gelijk iedere vorm van berekening van tafel gooien als er kans op iets is :z

Oslik blyat! Oslik!

• Dark
  • Nu online

Dark

who tweaked the light?

in 25 jaar met pc's knoeien misschien een handje vol mobo's die er veel te snel de brui aan gaven gezien... dat was -naast eigen stupide acties uiteraard- dan nog voornamelijk te danken aan de slechte electrolytische condensators of te goedkope voedingen die stukgingen(again condensators?) en daarbij het moederbord mee namen... tegenwoordig komen die natte condensators niet veel meer voor in de critsche delen van het moederbord en zijn het veelal solidstate modellen, of in iedergeval gerenomeerd goede electrolyten...

merken en types doen er weinig toe in mijn beleving, slechte onderdelen kunnen overal in eerste instantie onopgemerkt de productielijn bereiken, daar is weinig aan te doen. hoe meer er onboard zit, hoe meer er stuk kan, maar het is zeker geen regel dat luxe uitvoeringen altijd eerder stuk gaan.

bevinding: naast natuurlijk op standaard snelheden draaien een goede voeding, schone netspanning, temps onder controle en schone ruimte zodat de boel niet te veel verstoft, dat biedt de beste kansen op lange levensduur.

• eL_Jay
Dank voor de reacties.

Ik klok inderdaad over en onder met mijn 2500k, maar heb het niet te exotisch gedaan (4,5ghz @ 1,2xv en undervolt met offset van -0,18 en meer stock gedraaid dan custom, met een mugen 2 non-stop op PWR-fan aansluitng)

Verder is me niet heel veel duidelijk geworden maar wordt mijn mening over asus toch wel door sommigen bevestigd.
Nu ben ik niet extreem lief voor mijn moederbord geweest, maar de voltages waren niet extreem, geen fysieke schade, goed stofvrij gehouden, maar wel gemiddeld 6 uur gaming p.d voor 2,5 jaar. Ik had de illusie dat PC hardware vaak eerder economisch veroudert dan dat het technisch kapot gaat, maar niets blijkt minder waar ;) (een mobo loopt niet/nauwelijks fysieke schade op van dagelijks gebruik zoals bijv een notebook of gsm, hell ik heb consumenten laptops gehad die het langer uithielden dan mijn huidige moederbord)

Zat inderdaad al aan Gigabyte te denken omdat die een repair-centre in Eindhoven hebben (en duurt RMA lekker kort)

Zit nu alleen nog te twijfelen over kaal versus redundant

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
nu doe ik niet aan overklokken (want 20% extra snelheid vind ik de moeite niet), maar ik zie dus geen meerwaarde in die speciale moederborden
ze zijn soms 2x zo duur (of meer), zijn opgebouwd rond dezelfde chipset en dus op een haar na even snel en die extra features gebruik je waarschijnlijk toch nooit (ik dan toch)

ik ga er van uit dat elk moederbord minstens 4-5 jaar zal werken in normale omstandigheden en voor de prijs van 1 "beter" bord, koop je dus 2 goedkoper borden
bovendien koop je na een paar jaar gewoon een beter bord indien die stuk gaat (bv een P67 vervangen door een Z77)
tot nu toe heb ik vrij positieve ervaringen met asus, maar ik vraag mij toch af of er eigenlijk nog "slechte" borden bestaan
ik heb de indruk dat ook de budgetborden tegenwoordig zeer stabiel zijn

kan het profiel van tweakers niet uitgebreid worden zodat we ook ingebruikname van elk onderdeel kunnen ingeven en uitgebruikname + reden (defect)?
op termijn kunnen we dan misschien mooie statistieken trekken

• marco282
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-11-2025
dion_b schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 22:57:
[...]

Maar waarop is die statistiek gebaseerd? Juist, de individuele gevallen. Veel maandagmorgenexemplaren zorgen voor lage MTBF. Hoge MTBF maakt dat er relatief minder maandagmorgenexemplaren tussen gaan zitten. Is dat een garantie dat het niet mis kan gaan? Nee, ieder model heeft missers, maar je kans erop is in zo'n geval minder.

Met kansen kun je rekenen, niet gelijk iedere vorm van berekening van tafel gooien als er kans op iets is :z
Als je een bord met hogere MTBF koopt verklein je de statistische kans dat je een mobo koopt die kapot gaat. Daarnaast vergelijk je dus borden die MTBF hebben opgegeven met borden die dat niet hebben.

Het beste wat je kan doen is van een grote webshop of meerdere de webshops de RMA rate opvragen (hoeveel rma's per verkochte exemplaren.) Dit geeft je voor de consumenten een soort zelfde statistische verglijking als MTBF, echter kan je RMA rate niet met MTBF vergelijken want ja appels en peren.

Hier de RMA rates van de merken overall voor de z77 express chipset

- Gigabyte 1.70%
- ASUS 1.87%
- ASRock 1.91%
- MSI 3.57%

Besef dus ook dat hier ook budget borden in mee genomen zijn.
Hier een RMA rate van specifieke borden die t meest ge RMA'd werden.

- 5.88% ASUS Rampage IV Extreme
- 5.59% ASRock H77 Pro4/MVP
- 4.94% MSI Z77A-G45
- 4.10% ASRock 960GM/U3S3
- 4.09% ASUS P8Z68-V PRO/GEN3

Bron: Hardware.fr

Nu is haswell net nieuw dus zijn er uiteraard nog niet al teveel RMA rates beschikbaar. Maar je zou voor specifieke borden wel een voorganger kunnen vinden.

3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV

• eL_Jay
Ben voor een gigabyte gegaan. Kwam er daarnaast achter dat deze een whopping 36 maanden garantie geven.
Dus zelfs al gaat het kaduuk, dan heb je 50% langer serviceondersteuning.
(zou in mijn situatie de aanschaf van een nieuw mobo schelen.)

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-02 22:25
Je moet verder kijken dan het merk alleen. Vooral letten op de componenten die op het mobo zitten. Wat is het merk van de condensators? Kwaliteit van de mosfets? Iron chokes ipv Ferrite? Dikte van het PCB? Stroomverbruik? Goede heatsinks?

Dat zijn de belangrijkste punten. Asus en MSI zijn prima merken, maar met el cheapo elco's houden ze het niet lang uit. Tegenwoordig heeft elk mobo solid caps (al gebruiken sommige dubieuze merken) dus heb je dat probleem minder, maar toch.

Persoonlijk heb ik het meeste met Gigabyte, uitstekende ervaringen met dit merk. Mooie componenten, dik PCB, built to last. Draai al 10 jaar een P4 2.8Ghz op een 845PE chipset bijvoorbeeld. Daarnaast verschillende Ultra Durables gehad, tegenwoordig moet ik zeggen meer marketing maar UD1,2 & 3 waren toch redelijk vooruitstrevend. Tegenwoordig ziet bijna elk mobo er zo uit.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• speedydown
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-06-2025

speedydown

Icter van lik-me-vestje

eL_Jay schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 19:13:
Ben voor een gigabyte gegaan. Kwam er daarnaast achter dat deze een whopping 36 maanden garantie geven.
Dus zelfs al gaat het kaduuk, dan heb je 50% langer serviceondersteuning.
(zou in mijn situatie de aanschaf van een nieuw mobo schelen.)
Asus geeft ook 3 jaar fabrieksgarantie. als de shop dit echter niet doet heb je alsnog een probleem ;)

Speedydown.nl !!!

• Imprezzion
  • Laatst online: 07-02 02:13

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Meest betrouwbare bord wat ik ooit heb gehad is toch wel de Abit NF7-S maar ja Abit verkoopt geen borden meer O-)

Ikzelf heb ook zeer goede ervaringen met zowel ASUS als AsRock. Ik zou dus ook zo een van de twee merken aanraden.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-01 04:29

MadMan

What the....

Ik gebruik in mijn werkplaats een Asus sabertooth, dit bord is ook "milspec", er wordt van betere en duurzamere componenten gebruik gemaakt en er zit een soort coating op het bord.
Dat alles zegt natuurlijk niet heel veel, maar dat systeem staat nu al ruim een jaar 24/7 aan in die ruimte. In de winter word het er net zo koud als buiten en in de zomer wordt het veel heter dan buiten. Verder wordt in de directe nabijheid van dat systeem vrijwel dagelijks gelast en geslepen, wat een hoop metallisch fijnstof veroorzaakt.

Een en ander is natuurlijk afhankelijk van meerdere factoren, maar dit is het eerste moederbord dat het daar überhaupt langer dan een half jaar heeft volgehouden.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Typisch, eerst een stabiel lang levend moederbord willen en vervolgens met een overclock komen aanzetten. Zoek je heil in het workstation segment, supermicro die richting.

Verwijderd

Ik heb vooral positieve ervaring met gigabyte en nu asus.

Aangezien pc's er hier meestal met een jaar tot anderhalf jaar uitgaan merk ik niet zoveel van uitval.

Uitval ontstaat als je gaat kloten. Dan verleg je de grenzen namelijk voor wat het gemaakt is. Een CPU kan technisch 10 tot 15 jaar mee op stock snelheden. Ga je oc'en verlaag je ook de levensduur, electromigratie enz. Hetzelfde geldt voor chipsets en fysieke onderdelen zoals condensatoren om maar even wat te noemen.

Echt spullen opgeblazen heb ik niet, maar er is best een lijst met hardware wat ik naar de eeuwige hemel heb geholpen omwille die paar extra MHz. Een GPU contest met een evap op de core en 2.15V spanning :9 Dat ging goed voor net 2 benches en toen was het voorbij. Vooral geheugen wil snel stuk gaan als stroom instabiel is, CPU's die bezwijken door verwijderen van IHS enzo.

Wil je de top notch wat echt mee kan blijven gaan > de naam Supermicro is al gevallen. Er zijn geheugenfabrikanten die levenslang meegeven, zoals kingston. Je hebt ook harde schijven die industrieel bedoeld zijn met een veel hogere MBTF. PSU's met duurdere en stevige componenten enz.... Het is maar net hoe ruim je budget voor dit alles is. :)

• visblegamer
  • Laatst online: 01-02 10:35
Heb hier ook een asus wat een k@t kwaliteit

Sata poorten die afbreken pci express poorten die je met gemak kapot trekt

Wel stabiel
Pagina: 1