Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Chromebook vs Surface RT - Universiteit

Pagina: 1
Acties:

• Andreazzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-11 11:58

Andreazzz

You owe me a buck

Topicstarter
Hallo allemaal,

Zoals meerderen ben ik nu op zoek naar een klein apparaat om aantekeningen te gaan maken als ik straks naar de universiteit ga. Mijn budget is echter zeer beperkt en ik houd dan ook een max. van 300 euro aan.
Mijn oog is gevallen op meerdere, verschillende apparaten, en ik kan me niet bedenken welke meer geschikt is. Misschien dat eventuele studenten mij hiermee kunnen helpen.

Ik heb voor de middelbare school een 7" tablet uit China met een toetsenbord hardcover gekocht, het formaat was prima, het toetsenbord alleen om te huilen. Daardoor nooit gebruikt.

Nu twijfel ik tussen een Surface RT die ik met korting kan krijgen als student (met touch cover denk ik), een Samsung Chromebook (de goedkope met Exynos dc) of een HP Chromebook.
Uiteraard moet ie makkelijk mee te nemen zijn en op tafels e.d. kunnen passen (volgens mij zijn niet alle collegezaaltafels even groot).
Een Nexus 7/10 of Point of View tablet met toetsenbord zou ook een optie kunnen zijn, wat vinden jullie daarvan?

Een tweede punt is, dat ik graag mijn Flac-/Ape-muziekcollectie vanaf mijn externe HDD (USB 3!) via een externe (USB) geluidskaart wil kunnen afspelen. Dit is dus een lastig punt, omdat ik absoluut niet weet of deze USB geluidskaart wordt herkend door de tablets.

Weg met Chrome OS!
Ik ben niet van plan op een Chromebook Chrome OS te laten staan. Kali Linux (BackTrack) en/of OpenSUSE zou ik er graag voor in de plaats zetten. Een ander OS op de RT wordt lastig volgens mij, en Kali kan ook op een Nexus zover ik weet, maar dat is niet per se nodig. Omdat VLC en de geluidskaart naar mijn ervaring prima werken onder alle Linux distro's (ook ARM) die ik gebruikt heb, neem ik aan dat die op een Chromebook met Linux ook zullen werken.

Prestatieverschil?
Een moeilijke zoektocht: Het verschil in snelheid tussen de twee Chromebooks (vooral onder Linux) en de RT (Nexus en Point of View daarbuiten gelaten). Een Intel Atom is nooit snel geweest, maar de nieuwe generatie is de oude niet, en daarbij: x86 blijft x86, en is dus volgens mij nog steeds -in theorie- sneller dan de Exynos ARM van de Samsung. Vooral omdat mijn PIV 2.8 GHz me onder Linux niet altijd bevalt, is het wel fijn als de nieuwe laptop sneller is!

Schermgrootte, bouwkwaliteit en toetsenbord
Hier kunnen de studenten mij het beste mee helpen: Wat is het juiste formaat scherm? Ik ben zelf bang dat de 14 inch HP te groot is, maar dat kan ik mis hebben. Het zou ook handig zijn als het apparaat een schooltas overleeft (niet al te lage bouwkwaliteit). Omdat hij vooral gebruikt wordt voor notities e.d. onderweg en op school, moet het toetsenbord van goede kwaliteit zijn. Valt daar wat over te zeggen? Volgens mij is dat bij alle apparaten in orde.

En oja, mijn HP notebook met PIV 2.8 GHz en 776 MB RAM is een verschrikking onder Linux LXDE (multitasken? wat is dat?), en mijn Toshiba met een Pentium dc van 1.7 GHz met 1 GB RAM is ook geen pretje, maar wel te doen. Graag zou ik minimaal de prestaties van de Toshiba hebben.

Hartelijk dank voor het lezen!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 22:23
Ik weet dat MS de surface met korting aanbiedt in de VS. Is dat in NL ook wel zo? Anders valt deze immers inclusief touchcover ook buiten je budget.

Mijn mening is dat beide apparaten minder geschikt zijn voor een student. Je wil een goed werkende laptop om documenten uit te wisselen met mede studenten. Je legt hier de basis voor de toekomst. Als geld een issue is, zou je evt. kunnen kijken wat er via DUO mogelijk is vwb de financiering. Lijkt me niet verstandig om hier op te besparen.

• Andreazzz

Andreazzz

You owe me a buck

Topicstarter
Via de VU kan ik de Surface RT gewoon met de korting krijgen (vanaf morgen).

Waarom meen je dat de apparaten niet helemaal geschikt zijn? Voor thuis heb ik prima pc's, het is dus alleen voor notities, vooral eigenlijk meer. Ik ben verschrikkelijk rommelig en heb op het VWO enorm veel toetsen slechter gemaakt dan zou moeten omdat ik de aantekeningen op papier niet kon vinden. Ik neem aan dat documenten wisselen prima gaat via WiFi in de VU en USB-sticks.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11 21:37

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Je kan de surface RT nu al bij surfspot bestellen.
prijzen zijn:
RT: 210 euro
touch cover 260 euro
type cover 300 euro

de surface RT incl. touch cover is m.i. de beste deal.
De kleuren van de touchcover zijn: wit, zwart, cyaan (blauw-groen)

[ Voor 34% gewijzigd door Frozen op 24-07-2013 15:38 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Andreazzz

Andreazzz

You owe me a buck

Topicstarter
Ah, dat had ik niet door! Merci. Waarschijnlijk is mijn account morgen dan pas actief.
Dat maakt de RT alleen wel net zo duur als de Samsung Chromebook (bijna dan), maar: mijn HP laptop die ik nu gebruik voor muziek en Kali kan bij de Samsung wél verkocht worden, waardoor die dik goedkoper wordt.
Mits, wat dus belangrijk is, de Exynos dc wel (nou ja) minstens zo snel is als de P IV.

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Bovendien zit er gratis MS office RT op de surface RT :)

• Andreazzz

Andreazzz

You owe me a buck

Topicstarter
Dat is waar, maar zelf heb ik thuis ook een CD liggen van Office 2003 (werkt nog prima) en het liefste gebruik ik Libre Office, dus dat is, helaas, geen geweldig argument ;)
Daar wil ik bij blijven benadrukken dat het echt alleen voor aantekeningen is! Werkstukken en verslagen, presentaties e.d. maak ik het liefste achter een normale pc.

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:17
het mooie van een chromebook is dat je er ook gewoon linux op kan zetten ;). en dan heb je een goed laptop voor niet veel geld, al heb je dan niet veel storage/

• Andreazzz

Andreazzz

You owe me a buck

Topicstarter
Dat is dus ook precies wat ik met een Chromebook zou willen. 16GB is zat voor tekstdocumenten, en er zal ook wel een SD-kaartje inkomen (in het geval van een Chromebook).

Maar: Wel of geen Chromebook? Zo'n Surface, tja. Waarom een Microsoft tablet die ik als laptop ga gebruiken, waarom dan geen echte laptop?
Natuurlijk is de RT wel duurder (450 EUR), zonder korting, maar ik neem aan dat ze ze niet met verlies verkopen aan studenten.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 15:51

JT

VETAK y0

Vergeet niet dat de Surface RT met tobo-cover maar op 1 stand rechtop kan staan. Als dat te schuin is of niet schuin genoeg dan heb je een probleem. Op schoot is bijvoorbeeld best problematisch met dat ding. Echt een ergonomische blunder van jewelste en voor mij de reden om zo een ding niet te halen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-11 17:33
Studenten kunnen via Surfspot de surface bestellen, alleen moet je hiervoor wel een account hebben bij jouw onderwijsinstelling. De prijzen gaan dan van ~200 euro tot ~300 euro voor de Surface RT.

Edit: Oh is al bekend hier :)

[ Voor 11% gewijzigd door ItMeAedri op 24-07-2013 18:12 ]

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
JT schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 17:42:
Vergeet niet dat de Surface RT met tobo-cover maar op 1 stand rechtop kan staan. Als dat te schuin is of niet schuin genoeg dan heb je een probleem. Op schoot is bijvoorbeeld best problematisch met dat ding. Echt een ergonomische blunder van jewelste en voor mij de reden om zo een ding niet te halen.
Heb vanmiddag even bij Dixons met een Surface RT staan spelen en dat viel mij ook op en is ook wel een nadeel, met bepaalde lichtinval of ondergrond is hij dus niet goed te gebruiken/neer te zetten.

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

niekvandermeer schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 13:33:
[...]

Heb vanmiddag even bij Dixons met een Surface RT staan spelen en dat viel mij ook op en is ook wel een nadeel, met bepaalde lichtinval of ondergrond is hij dus niet goed te gebruiken/neer te zetten.
Als je hem op tafel zet, en je zit aan die tafel is hij redelijk goed te gebruiken.

• Andreazzz

Andreazzz

You owe me a buck

Topicstarter
Ik denk dat de Samsung Chromebook 'm gaat worden. Die kan je tenminste in de trein makkelijk op je schoot houden.

Heeft iemand enig idee hoe ´snel´ die Exynos is? Zal ie in de buurt komen van de PIV 2.8?

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Hier zijn een paar benchmarks, de 2e link is het meest uitgebreid en gaat specifiek over Ubuntu op een Chromebook.

http://gigaom.com/2012/10...ebook-performance-battle/

http://www.phoronix.com/s...=samsung_chrome_a15&num=1

Verwijderd

Zie http://www.anandtech.com/...testing-arms-cortex-a15/6. De exynos 5 is een stuk sneller dan aan atom N570.

Ik weet niet wat voor pentium 4 model jij hebt, maar de exynos zal zo'n 50% sneller zijn. Een pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBT2MMH) daartegen is meer dan 2x zo snel als de exynos.
Pagina: 1