• DarkMatter
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-11-2025
Beste tweakers,

Voordat ik begin met de beschrijving van het probleem hier een kort overzicht van mijn computer specificaties:
Gigabyte GA-Z68X-UD7-B3
Intel Core i7 2600K
Scythe Mugen 3
Corsair Vengeance 16 GB DDR3-1600 CL9
MSI R7970 Lightning Radeon HD 7970 3GB
OCZ Agility 3 120GB
Samsung 830 Series 512GB
Western Digital Red WD30EFRX, 3TB
Cooler Master Silent Pro M700
Cooler Master HAFX

Iiyama E2473HDS
Microsoft Windows 8 Pro

Sinds 2 dagen heb ik te maken met crashes wanneer de gpu zwaar wordt belast. Na enige tijd ingame crashed de computer resulterend in een zwart scherm, waarbij de monitor aangeeft dat hij geen signaal meer ontvangt en het laatste geluid dat werd afgespeeld vervalt in een loop. Op dit punt helpt enkel nog een harde reset, de pc reageert op geen enkele input meer van muis en/of toetsenbord.

Ik vond een filmpje van iemand die exact hetzelfde probleem lijkt te hebben.
YouTube: Msi 7970 Lightning crash . Pls help

Ik speelde zelf vooral L4D2 (zonder vsync) en heb vele uren probleemloos kunnen spelen. Zonder wijzigingen te hebben aangebracht in drivers of andere software begonnen de crashes. Ik heb vervolgens geformatteerd en windows 8 pro opnieuw geinstalleerd en de laatste drivers (catalyst 13.4).

Vervolgens een aantal programma's om te testen. MSI Afterburner heb ik ook geïnstalleerd om de temperaturen en snelheden van de kaart te kunnen bekijken. Alles loopt op standaard snelheden en ik heb nooit een overklok uitgevoerd. In idle is de core temperatuur rond de 39-40 graden, het geheugen 33 en de VRM 34 graden.

Furmark: binnen 2 seconden zie ik de temperatuur van de core 20 graden omhoog schieten en na die 2 seconden direct een crash.
MSI Kombuster: Stress test draaide 15 minuten zonder problemen. De temperatuur van de core klom naar zo/n 73 graden en bleef daar stabiel. Geheugen en VRM rond de 40 graden. Voer ik echter de Kombuster GPU Burn-In test uit, dan crashed het systeem net als in furmark binnen 2 seconden.
Unigine Heaven: De temperatuur klimt snel richting de 70 graden en binnen ongeveer 10 seconden resulterend in een crash.
OCCT: Cpu stress test levert geen problemen op, maar zodra ik de GPU of de PSU test uitvoer, direct weer een crash. Soms een paar seconden, soms net iets langer.

Ik heb geprobeerd de gpu snelheden terug te brengen naar die van een standaard 7970. 925 core, 1375 geheugen. Dit bracht geen enkele verandering, de crashes bleven zich voordoen op dezelfde momenten.

Ik heb geprobeerd de tests uit te voeren met verschillende drivers.

Op het internet vond ik verschillende gevallen van mensen die problemen lijken te hebben met 7970 Black screens of death, maar een werkbare oplossing heb ik niet kunnen vinden.

vb.
http://www.tomshardware.c...70-crashing-furmark-games
http://www.tomshardware.c...white-noise-plays-headset

Drivers, underclock, pci slot wisselen... het lijkt niet te helpen.

[ Voor 5% gewijzigd door DarkMatter op 30-07-2013 16:18 ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 15:03
Het is nu natuurlijk warmer dan twee weken geleden, dus het kan gewoon zijn dat je altijd al tegen de max aanzat, en nu er net overheen.

Spanningen meten is een goed plan, even kijken hoe die er uitziet tijdens belasting.
Reageren de fans op de verschillende belastingen?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• DarkMatter
De fans van de gpu reageren op de toename in belasting, maar niet natuurlijk als het systeem binnen 2 seconden crashed. Met Kombuster bijvoorbeeld heb ik 15 minuten gedraaid waarbij de fansnelheid langzaam werd opgeschroefd van 30 naar 60% om vervolgens de temperatuur van de core op 73 te houden, wat geen verkeerde temperatuur is. En er zijn eerder warme dagen geweest waarbij het systeem prima functioneerde onder zware belasting.

Spanningen onder stress:
VDDC: 0,85 idle, 1,17 stress
Vcore cpu : 1,2
5V: 4,96-4,98
12V: 12,22 (min. 11,87 max. 12,27V)
Alles loopt op fabriekssnelheden.

• Tens
5 en 12 V zijn eigenlijk net te laag, maar niet zo laag dat je acuut problemen zou moeten krijgen.
je Vcore moet je zelf even opzoeken of dat voor jouw kaart afdoende is.

je kunt in afterburner je fanspeed aanpassen, zet hier de laagste snelheid eens wat omhoog.

http://event.msi.com/vga/afterburner/01.htm

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• DarkMatter
Ik heb al geprobeerd de fansnelheid op 80% te zetten. Furmark crashed nog steeds binnen twee seconden en unigine ongeveer na 10 seconden.

• Tens
Kom een review tegen met de volgende waardes (bij 22 graden omgevings temp)

idle: 31 graden
Furmark 70 graden.

jouw 40 graden idle is wrs voor het grootste deel te verklaren door de hogere ruimte temp.
en je max temp betekent dat je koeling werkt.
Het is best wel een grootverbruiker, van idle maar max is een verschil van 300Watt, mss heeft de voeding daar problemen mee.
Je zou eens kunnen kijken of je een dip in de spanning krijgt bij de start van de furmarktest.
(Eigenlijk heb je een scope nodig, het kan best zijn dat je die dip met een gewone meter niet ziet)

edit: zie dat het ook gebeurt na een tijdje spelen, dus bovenstaande is het probleem wrs niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Tens op 24-07-2013 18:00 ]

Pagina: 1