ssd boot instellen in asus r700j laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• extremezz
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-02-2024
Hallo
Ik heb nu al ene paar dagen een asus laptop r700j en ik heb er een ssd schijf ingestoken,ik heb er windows op geinstalleerd en de eerste keer boote hij via de ssd en zag ik ook de dvd in de bios staan.
Ik heb toen zitten opzoeken hoe ik de boot in bios moet instellen,ik dacht oa secure boot ofzo uitschakelen enzo maar zie in de bios (k45m v230) alleen 1 boot staan van de Hitachi hd,die kan ik wel disablen,ik zie ook dat ik boots kan aanmaken maar moet de dvd en ssd er niet automatisch instaan?
Als ik een boot maak,kan ik wel de hd schijf kiezen en presies andere partities ofzo,ook staat de ssd er tussen,als ik die boot wil aanmaken met ssd waar win ook opstaat dan moet ik een bootnaam opgeven en ook de filepath ofzo en weet niet welke dat is van ssd.
Ik heb de ssd gewoon in het lege slot gestoken of moest ik die op de hdd plaats steken en de hd in leeg slot steken of speelt dat geen rol de plaats?
Groeten
k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technattic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-10 20:30
Haal eerst de spelfouten eens uit je tekst. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• extremezz
Technattic schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 14:42:
Haal eerst de spelfouten eens uit je tekst. :-)
Waarom zou ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:41

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het gebruik van juiste punctuatie, leestekens en hoofdletters verhoogd de leesbaarheid van je post. Een duidelijke post maakt het beter te begrijpen. Nu kunnen we er geen touw aan vastknopen, het is een grote lange brij van woorden.
Onduidelijke posts worden genegeerd en dat is niet wat je wilt. Graag dus verduidelijken. Het geeft niet als je dyslectisch bent, maar probeer zo duidelijk mogelijk je stappen te omschrijven wat je hebt gedaan en wat je probleem is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• extremezz
Ok ik zal het korter maken :)
Ik wil op mijn asusr700vj win8 booten van op mijn ssd,in de bios kan ik alleen boot van mijn hdd kiezen en niet van ssd.De eerste keer lukt mij het wel en heb ik op de ssd win8 kunnen installeren,
Ik kan in de bios wel boot opties maken en dan de ssd aanduiden(geen dvd),dan moet ik create,de ssd aanduiden,een naam geven en de file naam ofzo in typen waarvan hij moet booten:)

Dus is het normaal dat er alleen hdd als boot in staat,en zo ja hoe maak ik een boot van ssd in de bios ?

Ja sorry,simpelder kan ik het niet uitleggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Als je boot vanaf de installatiecd kun je tijdens de installatie toch gewoon een disk selecteren om op te installeren? Krijg je dan een error? Misschien ook even de bios resetten naar defaults en dan rebooten. En dan opnieuw proberen?

[ Voor 7% gewijzigd door Turdie op 24-07-2013 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

In het BIOS wordt geen onderscheid gemaakt tussen SSD en HDD. Het is voor het BIOS hetzelfde.

Bij het toevoegen, weet je welk bestand je moet opgeven? Zoniet, het gaat om het EFI boot bestand op de zogenoemde ESP, welke zou moeten zijn op /EFI/BOOT/MICROSOFT/windows.efi oid. Deze zou tijdens installatie al toegevoegd moeten zijn. Misschien moet je de hard drive prioriteit aanpassen of ze fysiek omdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• extremezz
Ik heb dus een boot in de bios toegevoegd en ssd als eerste boot gekozen en dit " /EFI/BOOT/MICROSOFT/windows.efi oid" ingevuld maar hij start terug van de hdd windows:/ .In deze win is de schijf letter E zie ik op deze computer.
Dus wat nu :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
UEFI gebaseerde machines vereisen een beetje een speciale procedure om Windows opnieuw te installeren. Maar dat staat hier mooi beschreven:
Installing Windows on UEFI Systems

Ik denk dat je alleen het eerste hoofdstuk hoeft te volgen: Installing the Operating System by Using Windows Setup

[ Voor 42% gewijzigd door Turdie op 24-07-2013 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• extremezz
shadowman12 schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 17:37:
UEFI gebaseerde machines vereisen een beetje een speciale procedure om Windows opnieuw te installeren. Maar dat staat hier mooi beschreven:

Ik denk dat je alleen het eerste hoofdstuk hoeft te volgen: Using Windows Setup with UEFI Systems
Ok ik zal dat eens proberen,vroeger moest je gewoon in boot ene keuze maken en nu is het allemaal zo ingewikkeld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• extremezz
extremezz schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 17:40:
[...]

Ok ik zal dat eens proberen,vroeger moest je gewoon in boot ene keuze maken en nu is het allemaal zo ingewikkeld....
Ik heb die doc eens gelezen,je moet en een computertechnicus om dat klaar te spelen:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Valt wel mee. Kan je nog een nieuwe installatie maken? Zoja, dan kan je dat doen om zo je hele UEFI configuratie op de SSD goed te krijgen. Desnoods haal je de HDD eruit. Je moet wel alle partities verwijderen op de SSD als er geen speciale ESP (EFI) partitie aanwezig is. Anders staat de EFI loader voor Windows op de HDD, vanwaar je 't ook dan uitvoeren btw, zonder een herinstall te moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• extremezz
Hero of Time schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 21:18:
Valt wel mee. Kan je nog een nieuwe installatie maken? Zoja, dan kan je dat doen om zo je hele UEFI configuratie op de SSD goed te krijgen. Desnoods haal je de HDD eruit. Je moet wel alle partities verwijderen op de SSD als er geen speciale ESP (EFI) partitie aanwezig is. Anders staat de EFI loader voor Windows op de HDD, vanwaar je 't ook dan uitvoeren btw, zonder een herinstall te moeten doen.
Hoe bedoel je kan je nog een nieuwe installatie maken,is dat aantal beperkt hehe ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik bedoel of je nog niet zo ver bent, dat je liever geen nieuwe installatie wilt doen ivm benodigde tijd e.d. om op je huidige config uit te komen. Als dat niet uitmaakt, kan je een nieuwe installatie doen en dan alle partities van de SSD verwijderen, zodat de installatie alle partities zelf aanmaakt voor EFI boot. Dit is makkelijker dan nagaan of de EFI boot configuratie op de HDD staat en daar wat mee te doen; ik begrijp namelijk dat je niet zo heel handig bent met computers om dit zelf te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• extremezz
shadowman12 schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 17:37:

Ik denk dat je alleen het eerste hoofdstuk hoeft te volgen: Installing the Operating System by Using Windows Setup
Op pag 4 en 5 staat er een grote tekst in dos,moet ik die dan ook intypen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Diskpart stukje, ja. Dat andere, grote stuk, staat duidelijk waar 't voor is (To automate Windows Setup...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• extremezz
Hero of Time schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 18:29:
Diskpart stukje, ja. Dat andere, grote stuk, staat duidelijk waar 't voor is (To automate Windows Setup...).
Ik heb nu eerst geprobeerd de hdd eruit te nemen en de lege ssd erin gestoken en daarop win8 proberen te installeren.De ssd is dus gpt ,maar bij het installeren van win8 komt er te staan er is geen systeempartitie gevonden en kan niet worden geinstalleerd pfffff.dacht al dit gaat te simpel :)
Hoe maak je dan een systeempartitieop een lege ssd?
Ik heb de laptop nu een week en nog geen ssd erin gekregen |:( 8)7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maak een nieuwe partitie aan tijdens installatie. Het zou dan de rest zelf moeten maken, ESP, System en het OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• extremezz
Hero of Time schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 21:33:
Maak een nieuwe partitie aan tijdens installatie. Het zou dan de rest zelf moeten maken, ESP, System en het OS.
Hoe doe ik dat,ik kan win8 starten van op de hdd,er zit ook een ssd schijf in?Moet ik de hdd eruit halen of ?
Ja sorry :),stap per stap moet het wel lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tijdens installatie kan je de partities verwijderen ;). En anders kan je altijd nog een guide zoeken hoe je Windows 8 handmatig installeerd. Je zou de partitie handleiding kunnen nemen die wordt genoemd in howto's voor Windows 8 EFI op MacBooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• extremezz
Hero of Time schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 22:11:
Tijdens installatie kan je de partities verwijderen ;). En anders kan je altijd nog een guide zoeken hoe je Windows 8 handmatig installeerd. Je zou de partitie handleiding kunnen nemen die wordt genoemd in howto's voor Windows 8 EFI op MacBooks.
Hey ,het is dus gelukt gewoon in installatie de schijf verwijderen .
Alvast bedankt ;)
Pagina: 1