*advies gevraagd* Videokaart bij nieuwe systeem

Pagina: 1
Acties:

• Hookoha
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-07-2024
Hoi mede tweakers,

Ik heb enige tijd geleden een bescheiden nieuw systeem aangeschaft, echter 'hoopte' ik nog redelijk vooruit te kunnen met mijn oude videokaart ( HD6950 geflasht @HD6970 ) - dit gaat 'prima' als ik game op 1 scherm (1920x1200) met alle toeters en bellen aan, echter heb ik momenteel 3 schermen en moeten mijn settings ver omlaag om nog te kunnen spelen met een acceptabele framerate op 5760x1200.

Mijn huidige specs zijn alsvolgt:
  • Monitoren: Dell U2412M 24" x3
  • Geheugen: Corsair 2x8GB, DDR3, PC12800
  • Koeling: Corsair Water Koeler Hydro H100i
  • Moederbord: Gigabyte GA-Z87X-OC iZ87
  • Processor: Intel Haswell Core i7 4770K 3.50GHz @ 4.8GHZ
  • Voeding: Seasonic Voeding X-650 V2 650W
  • Case: NZXT Big Tower Phantom 630
  • Videokaart: Sapphire HD6950 2GB Dirt 3 Edition @ HD6970 ( + max CCC OC )
Ik realiseer me inderdaad dat de videokaart echt een bottleneck is in dit systeem om op 5760x1200 te kunnen gamen... Vandaar dat ik ook opzoek ben naar advies. Ik ben niet helemaal thuis op het gebied van eyefinity of surround gamen, weliswaar heb ik begrepen dat het aantal GB aan memory op de kaart een grote rol speelt bij hogere resoluties.

Mijn budget is ongeveer 500 euro, meer mag mits onderbouwd, minder mag altijd.
Ik heb geen specifieke voorkeur voor NVIDIA of ATI, SLI of Crossfire voorstellen zijn ook altijd welkom, echter neig ik wel meer naar het kopen van 1 goeie 'dure' kaart nu ( bijv. een GTX780 ) en een jaar later er een extra bij te plaatsen. Echter zou een GTX760 in SLI ( money value wise ) ook een uitstekende optie kunnen zijn.

Ik speel voornamelijke MMO's en FPS games: FFXIV ARR, BF3, Elderscrolls Online, BF4, ik vermeld het maar mocht het nog invloed hebben op het advies.

Wie zou mij kunnen helpen?

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-02 10:36
Lees ik op de site van Gigabyte nu dat je moederbord beschikt over: "Premium 4-way CrossFire™ support"?

Dan lijkt een SLI opstelling niet zo'n goed idee?? 8)7
Weet je zelf wel goed wat je systeem wel of niet ondersteunt? 2 leuke nVidia kaartjes lijkt mij een beetje zinloos.

Misschien loop ik wel ver achter de feiten aan en kan een mobo tegenwoordig zowel SLI als CF ondersteunen maar dat vermoed ik nog steeds niet.

Je kunt je volgens mij dus beter richten op ATI als je meerdere kaarten wilt plaatsen.

[ Voor 6% gewijzigd door Gadgeteer op 24-07-2013 15:24 ]

Verwijderd

Even een vraagje: wil je games op ultra gaan spelen? Want dan heb je een flinke videokaart(lees meerdere) nodig met zo'n resolutie. In dit artikel wordt de gtx760 sli reviewed, zoals je ziet haalt deze 45 fps in battlefield 3 (resolutie net wat minder dan jouw beeldscherm), dus battlefield 4 zal nog wat minder fps halen. Om een je systeem een beetje future proof te maken zou ik minimaal gaan voor een gtx770 in sli.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2013 15:35 ]

• Hookoha
Gadgeteer schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 15:23:
Lees ik op de site van Gigabyte nu dat je moederbord beschikt over: "Premium 4-way CrossFire™ support"?

Dan lijkt een SLI opstelling niet zo'n goed idee?? 8)7
Weet je zelf wel goed wat je systeem wel of niet ondersteunt? 2 leuke nVidia kaartjes lijkt mij een beetje zinloos.

Misschien loop ik wel ver achter de feiten aan en kan een mobo tegenwoordig zowel SLI als CF ondersteunen maar dat vermoed ik nog steeds niet.

Je kunt je volgens mij dus beter richten op ATI als je meerdere kaarten wilt plaatsen.
4 way in crossfire 2 way in SLI

Ik heb zelf geen ervaring met Crossfire en SLI, heb wel al een aantal maal gelezen dat crossfire meer last lijkt te hebben van microstuttering in crossfire modus tegenover SLI

• Hookoha
Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 15:34:
Even een vraagje: wil je games op ultra gaan spelen? Want dan heb je een flinke videokaart(lees meerdere) nodig met zo'n resolutie. In dit artikel wordt de gtx760 sli reviewed, zoals je ziet haalt deze 45 fps in battlefield 3 (resolutie net wat minder dan jouw beeldscherm), dus battlefield 4 zal nog wat minder fps halen. Om een je systeem een beetje future proof te maken zou ik minimaal gaan voor een gtx770 in sli.
De bedoeling van de videokaart upgrade is idd om in 5760x1200 met alle toeters en bellen ( lees ultra settings ) te kunnen spelen.

Voor een GTX760 SLI zou ik zelf kiezen voor een MSI GeForce GTX760 Twin Frozr OC setup, zijn ongeveer 240 euro de stuk, en met 480 euro totaal nog ruim onder budget.

De GTX770 daarentegen voor vergelijkingsgemak even uitgaande van een MSI kaart, zit rond de 370 euro per kaart, in totaal toch een dikke 740 euro, zo een 240 euro boven m'n budget van 500 euro.

Dit is natuurlijk wel even appels met peren vergelijken omdat ik ATI hier buiten beschouwing laat. Wat mij eigenlijk wel serieus doet afvragen of het wel zo reëel is om op 5760x1200 voor rond de 500 euro toch 'ultra' goed te kunnen gamen - zeker idd met uitzicht straks op BF4.

In het artikel staat 5760x1080 @ 45,62 FPS op ultra settings als gemiddelde FPS in een GTX760 SLI opstelling dit is natuurlijk acceptabel, echter vrees ik met in acht neming van jouw opmerking over de future proofheid, anders is het straks in BF4 gelijk uit met de pret.

[ Voor 9% gewijzigd door Hookoha op 24-07-2013 16:02 ]

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Ik denk dat je je verwachting enigszins moet bijstellen. Met een single kaart op die resolutie op ultra te willen gamen kan niet.Met een beetje goed zoeken kan je 2 7970 aanschaffen voor zo'n 300 euro p/s. Dit is nog wel boven je budget, maar maakt gamen op die resolutie wel een stuk realistischer. Wel klopt het dat AMD meer last heeft van microstuttering, al geeft AMD aan dat zij druk aan het werk zijn dit te verhelpen. Of ze dit waar kunnen maken is een ander verhaal.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Hookoha
millman schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 16:04:
Ik denk dat je je verwachting enigszins moet bijstellen. Met een single kaart op die resolutie op ultra te willen gamen kan niet.Met een beetje goed zoeken kan je 2 7970 aanschaffen voor zo'n 300 euro p/s. Dit is nog wel boven je budget, maar maakt gamen op die resolutie wel een stuk realistischer. Wel klopt het dat AMD meer last heeft van microstuttering, al geeft AMD aan dat zij druk aan het werk zijn dit te verhelpen. Of ze dit waar kunnen maken is een ander verhaal.
100 euro meer of minder maakt op zo een bedrag niet zoveel uit, ik zal me eens even in gaan lezen op de XFIRE performance van de 7970 en de benchmarks, ik kom hier op terug, dank voor de tip.

• P. Herz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-02 23:28
ik zou 2x 7970 doen, @ marktplaats staat iemand die er 2 voor 500 weg doet. misschien dat je hem tot 425/450 voor beide kan krijgen

• miyazakiman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-08-2025
Gamen op 3x 1440p zal erg veel reken kracht kosten en een GTX 780 is hier niet echt genoeg voor ''Ultra'' op 3 schermen. De stap van 1080p naar 1440p klinkt misschien niet zoveel maar het aantal berekening nodig om een goede framerate neer te zetten is behoorlijk meer. Ik game zelf op een 1440p scherm met een 1080p scherm wat ik altijd wel iets anders op heb draaien zoals een Twitch stream. Ben er zelf net achter gekomen dat een 770 al niet genoeg is in deze situatie als je ook daadwerkelijk op 45 fps wilt spelen (speel zelf Skyrim, SCII, WoW, BOII, Bioshock, en met steamsale Hitman gescoord) en je dus voor iets beters zal moeten zoeken voor BF4 op Ultra voor 5760x1200.

Ik zou je aanraden een van de volgende 2 dingen te doen:

1x een 780 Kopen en dan misschien iets minder FPS maar wel een mooie kaart en minder stroom kosten etc. Je hebt toch zeker wat geheugen nodig voor het gamen op een hoge resolutie en de 3gb die erbij komt is genoeg.

Je kan ook 2x 770 GTX SLI opstelling doen. De extra geheugen snelheid van deze kaart zul je zeker terug zien en in SLI komt de performance toch een goed stuk hoger te liggen dan de gt 780. Je kan bijv met 1 beginnen en er later een bij kopen. Ik zou wel de 4gb versie kopen want als je in SLI gaat werken word het geheugen van de 2 kaarten niet bij elkaar opgeteld en 4gb VRAM is zeker geen luxe op 5760x1200.

Hopelijk helpt dit je!

• Hookoha
miyazakiman schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 18:15:
Gamen op 3x 1440p zal erg veel reken kracht kosten en een GTX 780 is hier niet echt genoeg voor ''Ultra'' op 3 schermen. De stap van 1080p naar 1440p klinkt misschien niet zoveel maar het aantal berekening nodig om een goede framerate neer te zetten is behoorlijk meer. Ik game zelf op een 1440p scherm met een 1080p scherm wat ik altijd wel iets anders op heb draaien zoals een Twitch stream. Ben er zelf net achter gekomen dat een 770 al niet genoeg is in deze situatie als je ook daadwerkelijk op 45 fps wilt spelen (speel zelf Skyrim, SCII, WoW, BOII, Bioshock, en met steamsale Hitman gescoord) en je dus voor iets beters zal moeten zoeken voor BF4 op Ultra voor 5760x1200.

Ik zou je aanraden een van de volgende 2 dingen te doen:

1x een 780 Kopen en dan misschien iets minder FPS maar wel een mooie kaart en minder stroom kosten etc. Je hebt toch zeker wat geheugen nodig voor het gamen op een hoge resolutie en de 3gb die erbij komt is genoeg.

Je kan ook 2x 770 GTX SLI opstelling doen. De extra geheugen snelheid van deze kaart zul je zeker terug zien en in SLI komt de performance toch een goed stuk hoger te liggen dan de gt 780. Je kan bijv met 1 beginnen en er later een bij kopen. Ik zou wel de 4gb versie kopen want als je in SLI gaat werken word het geheugen van de 2 kaarten niet bij elkaar opgeteld en 4gb VRAM is zeker geen luxe op 5760x1200.

Hopelijk helpt dit je!
Bedankt voor de informatie.

Ik neig inderdaad om gewoon voor 1x GTX780 te gaan, en over een aantal maanden hier een 2de bij te zetten.

Ik zou dan zelf kiezen voor de Gigabyte GV-N780OC-3GD 74 euro boven budget, maar dat zou ik er voor over hebben.

Tenzij iemand nog een ander advies heeft?

• Hookoha
P. Herz schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 16:52:
ik zou 2x 7970 doen, @ marktplaats staat iemand die er 2 voor 500 weg doet. misschien dat je hem tot 425/450 voor beide kan krijgen
Ik ben helaas niet echt van het 2de hands computer spul kopen :'( vind het altijd redelijk eng als het om zulke bedragen gaat en kleine elektronica zeker op MP.
Pagina: 1