Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Stille en koele laptop gezocht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allen,

Voor mijn bedrijf zoek ik een laptop die niet (te) warm wordt en acceptabel stil is.
Reden dat ik dit vraag op het Tweakers forum is omdat ik nogal een slechte ervaring heb met HP laptops die oververhit raken. In de winter als het super koud is al, maar natuurlijk helemaal met de hitte van nu.
Ik begrijp dat MacBooks erg koel blijven, maar ik werk op Windows en wil dat zo houden, dus geen MacOs.
Verder belangrijk een 17 inch scherm en i5 of i7 processor en evt. 6 of 8 GB geheugen.

Maar ben dus voornamelijk erg benieuwd naar tips voor welke computermerken wél laptops bouwen die niet warm worden van buiten en enigszins stil zijn.

Alvast hartelijk dank!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:15
er zijn diverse laptopbouwers die je een fatsoenlijke laptop kunnen leveren die niet al te warm wordt.

Maar kun je je eisen wat verder specificeren.
Accu duur belangrijk of niet?
Gewicht? (ondanks dat je al aangeeft dat het een 17 inch zal gaan worden)
Grafische kaart? (onboard kaartje of heb je een zwaardere kaart nodig voor grafische werkzaamheden)
SSD?
Budget?

...

Verwijderd

Wat voor werk doe je precies met de laptop? We hebben meer informatie nodig om iets te kunnen adviseren.

Wanneer je een laptop aanschaft waarvan de CPU, GPU, RAM en opslag veel beter zijn dan dat je werkelijk nodig gaat hebben wordt de laptop niet erg warm. Als je dus zegt dat je een i5 of een i7 nodig hebt en 6GB of 8GB RAM, zou ik dus een i7 en 8GB RAM kiezen.

Verder kan ik een MacBook sterk aanbeleven. Mac OS is heel gebruiksvriendelijk en het is ook mogelijk om Windows 7, 8 (eigenlijk welk besturingssysteem je maar wilt) te draaien op een MacBook zonder in te leveren op prestaties. Gebruik je BootCamp, een programma waarmee je Windows kunt draaien, dan zal je MacBook opnieuw op moeten starten en dan in Windows gaan draaien. Er zijn ook programma's waarbij je Windows in een venster laat draaien, maar hier lever je wel in op de prestaties. De prestaties met BootCamp zijn het zelfde als elke andere laptop en zal draaien alsof het gewoon een Windows laptop is, heel soepel dus.

Persoonlijk raad ik dus een MacBook, maar ook deze laptop is een overweging waard: Acer Aspire V3-771G-73638G50Maii

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties.

Ik ben grafisch webdeveloper en werk ook met video. Dus voornamelijk zal ik gebruik maken van Adobe pakketten, browsers en een lokale server (op de laptop. WAMP) in combinatie met een IDE om te programmeren.

AUDIO
Als ik echt audio ga editen doe ik dat extern via USB, dus geluidskwaliteit van interne audio is niet het belangrijkste, maar wel weer wenselijk als ik 'op locatie' werk of demos geef. Is dus zeker wel een plus.

GEWICHT
Het gewicht is niet echt een issue. Ik gebruik de laptop als desktop, dus deze plaats ik toch altijd op een bureau.

HARDDISC/SSD
Ik wil wel Windows op SSD gaan draaien. Ik heb dit zelf nog niet gebruikt, maar begrijp en lees overal dat dat erg veel snelheid scheelt.
De schijfruimte hoeft niet supergroot te zijn, gezien webprojecten niet veel ruimte in beslag nemen. Wellicht een tweede interne schijf (niet SSD?) om projecten in op te slaan (500GB minimum).
Meer is zeker plus. Als ik met video werk gebruik ik externe schijven. Maar dit zal voor m'n webwerkzaamheden vermoedelijk niet veel tot niet voorkomen.

ACCU
Graag natuurlijk een lange accuduur. Toch is dat geen prioriteit, omdat ik de laptop als desktop zal gebruiken en altijd op plaatsen zal werken waar stroomvoorziening is. Accuduur is wel weer erg wenselijk bij het voeren van overleggen etc. in ruimtes waar geen 220V is. Lange levensduur is dus wel een plus.

GRAFISCHE KAART
Grafische kaart is wel erg relevant. Ik werk veel met Adobe pakketten en mijn werk draait om grafische animaties. In de toekomst zal ik ook gebruik gaan maken van WebGL (3D op het web) en dat maakt vermoedelijk gebruik van hardware acceleratoren op 3D vlak. Kortom, grafische kaart incl. grafisch geheugen zijn voor mij zeker belangrijk. Advies is natuurlijk welkom.

GEHEUGEN
Op dit moment draai ik thuis met een 4GB RAM op Windows7. Dat is kwa snelheid behoorlijk, maar ik wil graag wat extra ruimte. Ik merk dat dat geen overbodige luxe is in pakketten als Adobe AfterFX. Daarom denk ik aan 6GB. Maar ik kan niet inschatten hoe Windows8 draait, al schat ik in dat dat niet veel zal verschillen van Windows7. Advies is welkom.

BESTURINGSSYSTEEM
Supertevreden met Windows7, maar ik wil graag over op Windows8 om compatible en bij te blijven.

MACBOOK
Zelf heb ik ook het gevoel dat een MacBook een goede keus is, maar mijn twijfel zit 'm in dat ik een echte Windows-man ben en dus zeker niet wil overstappen op MacOS. In hoeverre is het draaien van Windows8 binnen BootCamp vergelijkbaar met Windows op een 'pc'? Zijn er compromissen? Is het echt een simulatie, of is het tegenwoordig allemaal hetzelfde (ik zie dat Mac ook i7 processoren gebruiken)? Ik heb daar totaal geen kijk op en laat me graag adviseren.
In hoeverre blijft een MacBook koel en stil?

@RandomTweaker: goede recensie van die Acer laptop. Ik heb altijd gedacht dat Acer een soort van B-merk was. Heb ik dat mis?

BUDGET
Niet vast omlijnd. Als het een Mac wordt zal de uitgave groter zijn. Als het geen Mac wordt reken ik op rond de 800/900 euro, maar het is natuurlijk een kostenoverweging en bepalend hoe lang de laptop mee zal gaan (met z'n tijd). Kortom: een degelijker laptop met betere presentaties en levensduur zijn voor mij belangrijke punten voor een groter budget.

TOETSENBORD
Een numeriek toetsenbordgedeelte is erg gewenst voor tijdens het programmeren. Verder een toetsenbord wat goed werkbaar is, gezien ik er veel snel code op moet kunnen typen en vaak werk met toetsen als 'del', 'home', 'end' etc. Maar ik geloof niet dat dat tegenwoordig nog een issue is op laptops.

Performance, warmte en weinig fan-geluid zijn dus prioriteit.
Nogmaals dank voor de reacties. Ben erg benieuwd waar jullie mee komen en ga zelf natuurlijk ook op onderzoek uit.

Alvast hartelijk dank!

Verwijderd

Er is maar 1 keuze: iets uit deze selectie: http://tweakers.net/categ...FFliTlKVtFKhmaGJkqxtbW1AA

Ik zie nergens iets staan over gaming. Dan blijven er precies 2 laptops over: de asus N56 en inspiron 15R SE. De N56 is beter gebouwd, is stiller, en heeft een stuk langere accuduur. de inspiron is dan weer €100-150 goedkoper met de juiste kortingsbonnen.

Volgens http://www.pugetsystems.c...CS6-GPU-Acceleration-161/ is het bij photoshop vooral belangrijk dat je een grafische kaart hebt, niet hoe snel deze is.

Verwijderd

Topicstarter
Alright, het gaat er naaruit zien dat het een MacBook Pro 15 met retina scherm gaat worden. Briljant ding!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Haha, nice keuze man! Moet je vooral doen. Mac OS X is de eerste paar dagen wennen, maar als je eenmaal gewend bent wil je nooit meer terug naar dat windows ;) Mac OS X is geweldig!

Verwijderd

De MBPr maakt wel erg veel herrie en wordt wel weg warm voor iemand die primair een 'stille en koele laptop' zoekt. In hetzelfde prijssegment als de MBPr doen de latitude's of thinkpads dat een stuk beter.

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 20:58:
Alright, het gaat er naaruit zien dat het een MacBook Pro 15 met retina scherm gaat worden. Briljant ding!
Slechte keuze...

Een macbook retina is juist een laptop die ontzettend luidruchtig en erg heet word. Dat is iets wat bijna elke algemene laptop van Apple heeft. De kwaliteit volle thermische afvoer is teleurstellend genoeg nooit een puntje van aandacht geweest bij Apple.

Voor hetzelfde geld haal je een goddamn Vaio Duo 13...
Dat is pas echt koel en stil... (Niet dat het voor de rest een goede keuze vanwege je eisen en de overdreven prijs van de Duo)
http://www.notebookcheck....le-Ultrabook.97628.0.html

Een beter alternatief:
pricewatch: Sony Vaio SVS1513M1E
Waarom: Goede koeling, licht gewicht, prima specs, makkelijke upgradeble, Full HD IPS display en redelijke accu.
Waarom niet?: Boven je windows budget... (Vreemd dat je voor een Apple logo wel meer wil uitgeven?)

pricewatch: Asus N56VB-S4060H
Waarom: Goede bouwkwaliteit, fijne ergonomie, betere specs, prijs, stil,
Waarom niet?: Zwaar, TN kwaliteit scherm, warmte productie...

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie nuttige feedback. Het overwegen waard!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2013 17:39 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 09:18:
MACBOOK
Zelf heb ik ook het gevoel dat een MacBook een goede keus is, maar mijn twijfel zit 'm in dat ik een echte Windows-man ben en dus zeker niet wil overstappen op MacOS. In hoeverre is het draaien van Windows8 binnen BootCamp vergelijkbaar met Windows op een 'pc'? Zijn er compromissen? Is het echt een simulatie, of is het tegenwoordig allemaal hetzelfde (ik zie dat Mac ook i7 processoren gebruiken)? Ik heb daar totaal geen kijk op en laat me graag adviseren.
In hoeverre blijft een MacBook koel en stil?

@RandomTweaker: goede recensie van die Acer laptop. Ik heb altijd gedacht dat Acer een soort van B-merk was. Heb ik dat mis?
Windows 8 draait precies even goed op een MacBook als op een PC met dezelfde specificaties. Je bent nergens in gelimiteerd tegenover een laptop die juist alleen op Windows 8 draait. Zo lang je BootCamp gebruikt heb je dus precies hetzelfde als een 'echte' Windows 8 laptop. Alleen een ander/beter uiterlijk en design van de laptop zelf natuurlijk. MacBooks zijn natuurlijk super goede laptops, alleen iets duurder.

Ik ben verschrikkelijk tevreden met mijn pricewatch: Acer Aspire V3 571-53216G50Makk (en dat is licht uitgedrukt). Ik heb nog nooit een probleem gehad, niet eens een klein probleempje en de laptop zelf voelt ook heel goed aan. Prijs/kwaliteit is heel goed.

Ik heb mijn pricewatch: Acer Aspire V3 571-53216G50Makk (i5, 6GB RAM, 500GB HDD, Intel HD 4000) een klein jaar geleden gekocht voor rond de €550,- gekocht, terwijl de pricewatch: Apple MacBook Pro 2012 13.3" Ci5 3210M, 4GB, 500GB (i5, 4GB RAM, 500GB HDD, Intel HD 4000) op dit moment €1178 kost. Mindere specs, voor meer dan het dubbele.

Het beeld dat Acer een B-merk is begrijp ik wel. Acer gebruikte tot een jaar of 5 geleden goedkopere onderdelen en had als doel om zo goedkoop mogelijk een massa aan laptops te produceren, maar daar zijn ze nu al een tijdje van af gestapt. Ik kan iedereen een Acer adviseren en wil echt benadrukken dat het echt een top-merk is.
Pagina: 1