AMD A10 6800K: videokaartadapterdriver zorgt voor geflikker

Pagina: 1
Acties:

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-02 10:56
Beste Tweakers,

Hieronder mijn specs

1 St AMD A10-6800K HD8670D 4100 FM2 BOX
1 St SSD 250GB 250/540 840 Basic SA3 SAM
1 St LIAN LI PC-Q03A sr ITX
1 St D3 8GB 2133-11 RipjawsX K2 GSK
1 St Seasonic G-Series G-360 360W ATX23
1 St LG GH24NS 24x SA bk B
1 St Asro FM2A75M-ITX A75 RG SI
1 St MS Windows 8 64bit NL

De standaard beeldschermadapter driver werkt perfect.
Het probleem is dat daardoor de interne gpu niet tot zijn recht komt.

Daarom installeerde ik de nieuwe driver van amd 13.4 (laatste niet-beta drivers).
http://support.amd.com/us...es/radeonaiw_win8-64.aspx
Dit zorgt voor random geflikker op mijn scherm. (aangesloten via vga)
Ook de 13.6 beta2 drivers heb ik geprobeerd maar helaas...
Ook bij deze driver flikkert het scherm.
Ik heb ook even getest of een ander scherm wel lukt maar hetzelfde probleem...
De standaarddriver van windows 8 lukt wel maar dan zijn de prestaties te laag om eens een spelletje te spelen.

Iemand enig idee hoe ik dit kan fixe?

Alvast veeeeeeeel dank!

Verwijderd

Dus als ik het goed begrijp, werkt de onboard VGA van je moederbord wel, maar als je de GPU van je CPU wilt gebruiken dan geeft ie problemen zelfs met de nieuwste AMD drivers?

Ik ga nu de aanname maken dat dit het geval is, en dan zeg ik:
Ga in de BIOS naar de advanced opties, en kijk of je graphics op PEG of IGD staan. staat het op PEG, zet het naar IGD en zet het de optie voor de gereserveerde RAM op 256MB. mocht je hier niet uitkomen dan hoor ik het wel.

edit:
PEG is voor PCIe Graphics, en IGD staat voor Internal Graphics Device (als ik me niet vergis in me acronymen) IGD is in ieder geval voor je GPU/CPU, en PEG is voor al het andere :).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2013 13:31 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 13:29:
Dus als ik het goed begrijp, werkt de onboard VGA van je moederbord wel, maar als je de GPU van je CPU wilt gebruiken dan geeft ie problemen zelfs met de nieuwste AMD drivers?
Ja sorry hoor trips, maar moederborden worden al eeuwen niet meer met een onboard vga geleverd.

@gerre1, ik zou niet weten waar het probleem zit. Ik zou de instellingen van de catalyst eens goed nalopen. Heb geen ervaring hoe deze met je apu omgaat.

Verwijderd

@Reepje, ik weet dat dit met Intel tegenwoordig waar is, maar AMD moederborden worden in sommige gevallen nog steeds met een onboard geleverd... ik bouw ze nog geregeld weg namelijk in de "Basic"/"Budget" versies van onze OEM PC's. En het type mobo dat hij beschrijft is wel degelijk nog met een onboard. google: Asro FM2A75M-ITX A75 RG SI

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2013 14:01 ]

• Reepje
  • Niet online
oh, dan snap ik het niet.
Altijd gedacht dat in de A series amd processors een APU zat. Maar die kan dus ook op het moederbord zitten :? .

Er zou dan een conflikt kunnen bestaan tussen de APU op de processor (HD8670D) en de APU op het moederbord ( Volgens Asrock op dit bord: Integrated AMD Radeon HD 7000 series graphics in A-series APU).

Wat dan wellicht kan helpen, een bios update.

edit

En mijn verwarring werd even nog groter als ik bij de specs van het moederbord lees:
Some of AMD CPU (i.e AMD Athlon/Sempron family CPU) does not have integrated graphics processor. When this kind of CPU is installed, a discrete VGA card is required.

Dus....wel meer mensen door de war dan ik? In ieder geval volgens Asrock zelf heeft dit bord dus geen onboard graka.

[ Voor 32% gewijzigd door Reepje op 24-07-2013 14:15 ]

Verwijderd

En mijn verwarring werd even nog groter als ik bij de specs van het moederbord lees:
Some of AMD CPU (i.e AMD Athlon/Sempron family CPU) does not have integrated graphics processor. When this kind of CPU is installed, a discrete VGA card is required.

Dus....wel meer mensen door de war dan ik? In ieder geval volgens Asrock zelf heeft dit bord dus geen onboard graka.
Ik zit het nu zelf ook door te lezen, en kom uiteindelijk toch weer terug op mijn eerste post.
Kijk hier even naar, ik maak het namelijk geregeld mee dat dit een probleem met de integriteit van de GPU oplevert als dit niet goed staat.

Anders even terugkoppelen, en dan kan ik weer verder kijken. Maar zonder terugkoppeling zit ik eigenlijk alleen maar aannames te maken, en dat doe ik liever niet :).

• Reepje
  • Niet online
Ik zou zeggen, controleer je bios versie, als die te oud is een nieuwe erop.
En probeer de vga driver die bij het moederbord hoort, dat is versie 12.102 maar je weet maar nooit.

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
GPU zit alleen in de CPU; de mobo-specs refereren naar de GPU vd APU.
Op een doosje van een Athlon X4 750K staat bv dat een aparte GPU (=videokaart) nodig is
aangezien de 750K en A55/75/85 mobo's geen GPU on board hebben.

Ultra 7 265K / GB Z890 AORUS ELITE / RTX 5070 Ti Gaming OC

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je GPU zit weliswaar in de CPU geintegreerd, maar toch is dit een vraag voor Videokaarten en Beeldschermen.

Move PMG -> VB

Oslik blyat! Oslik!

• gerre1
Goed, ik heb die vga drivers 12.102 geprobeerd. Helaas zelfde resultaat.
http://www.asrock.com/mb/...X/?cat=Download&os=Win864

Net in BIOS gekeken. Daar heb ik de optie graphics van PCI op onboard gezet. (waren de enige 2 opties).
En gereserveerde RAM staat op 256 mb maar dit alles heeft nog altijd geen effect.
Mijn scherm vliegt nog om de 2 sec uit dan weer 2 sec aan :) zeer frustrerend.

Nog enige tips?

• gerre1
Enkele weken verder: moederbord was defect => nieuwe gekregen & bios is ondertussen ook geupdate.
Alles werkt perfect.
Pagina: 1