Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-06 23:00
Beste Tweakers,

na wat zoeken ben ik uitgekomen op de volgende 2 E-readers,Qua specificaties komen beide E-readers erg overeen, maar wat ik graag zou willen weten is het verschil in features tussen Kobo en Amazon...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Er zijn uitgebreide ervaringentopics voor beide readers, en vele reviews online en op het forum. Wat heb je zelf al uitgezocht? Want nu komt het wel erg passief (lui) over, dit is goed zelf op te zoeken :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:12

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Hier een simpele vergelijking:
http://versus.com/nl/kobo-glo-vs-amazon-kindle-paperwhite-3g

Op deze pagina staan de bestandsformaten die ze ondersteunen (en meer):
http://e-readers.findtheb...-Amazon-Kindle-Paperwhite

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
De apparaten zijn voor mij gelijkwaardig. Het gaat mij meer over de features die Amazon en Kobo zelf leveren en niet zozeer over de features van de E-readers an-sich.

Zo schijnt het zo te zijn dat Amazon de feature heeft om een e-book naar een email adres te sturen waardoor het gelijk beschikbaar wordt op je devices. Dit soort features heb ik niet gelijk terug kunnen vinden op de site van amazon of Kobo.

Kobo aan de andere kant schijnt weer de mogelijkheid te bieden voor het lenen van e-books uit de bibliotheek.
Maar hoe en of het werkt wordt verder nergens vermeld.

Het gaat mij dan ook meer over het verschil in features tussen de verschillende stores dan tussen de apparaten zelf.
Hier staat bijvoorbeeld weer als + bij de kindle dat je daarmee e-books kan lenen uit de bieb in tegenstelling tot de GLo. Echter adverteerd Kobo juist met deze feature en amazon niet...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-06 13:24
Ik ben zelf een Kindle gebruiker en kan zeggen, als je Engels talig leest is het ideaal. Zolang Wifi aanstaat op je e-reader, komt elke aankoop gelijk op je apparaat terecht zonder dat je wat ervoor hoeft te doen. En verwijder je het boek kun je het altijd weer downloaden uit je archief.
Echter, er is ook een nadeel, dit werkt alleen voor Amazon aankopen (alleen hun winkel is geintegreerd). Lenen in Bibliotheken werkt ook alleen als Amazon daar een deal mee heeft, en dat is alleen in de VS bij mijn weten (ik gebruik die feature niet).
Een ander nadeel, aankopen uit andere E-book winkels zijn niet zonder meer leesbaar op een Kindle, maar moet je converteren met een applicatie zoals Calibre. De rest van de wereld gebruikt namelijk Epub als formaat in hun ebook winkels.
Met de Kobo heb je dus de vrijheid om aankopen uit zo'n beetje alle winkels te gebruiken (waaronder alle Nederlandse winkels), maar moet je de aankopen van Amazon converteren met Calibre. Echter een nadeel van de Kobo is dat de meeste winkels niet geintegreerd zijn, dus je moet downloaden op een PC/Laptop en overzetten naar je apparaat. Verder zijn veel Epubs beveiligd met Adobe DRM en moet je daarvoor een account hebben.
Een nadeel van veel Ebook Winkels, ze bewaren je aankopen niet langere tijd voor opnieuw downloaden (zoals Amazon dat wel doet, bol.com is bijvoorbeeld maar 2 weken te downloaden na aankoop, google books is echter een epub leverancier die wel langere tijd de boeken in je account laat).

Mijn advies zou zijn, als je Engelstalig leest en voor gemak gaat, neem de Kindle.

Ben je iemand die de zaken voorbereid (of hoofdzakelijk Nederlandstalig leest), kun je willekeurig een van beide devices nemen en wat je aankoopt tevoren synchroniseren met je apparaat (en eventueel formaat ombouwen met Calibre naar wat je wenst), maar de Kobo is dan eenvoudiger omdat die het Epub formaat ondersteund en je dan niet de DRM er af hoeft te slopen tijdens conversie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
Dank swhnld, daar kan ik wat mee :)
Gisteren ook nog even langs de saturn gelopen om een paar e-readers te bekijken, en aangezien het toch wel belangrijk wordt ook makkelijk externe e-books te lezen gaat het toch de Kobo Glo worden...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redkuul
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-06 20:46
Hier op in hakend, is het mogelijk om op een van beide een krant (bijv. Volkskrant, geen nu.nl zoals de man van de mediamarkt voorstelde) te lezen? Ik las dat een Kobo wel pdfs kan lezen, maar niet optimaal.
Zo nee, bestaat er een ereader waar dit wel gemakkelijk op kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-06 13:24
Veel e-readers hebben wel een webbrowser in zich, maar zijn niet echt snel en renderen veel pagina's niet goed.
Een alternatief kan een tablet zijn met een e-reader scherm, maar daar heb ik geen ervaring mee:
http://www.automatisering...t-tablet-met-e-ink-online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Zijn e-readers handig om kranten mee te lezen? Is het verkrijgen van de krant op een e-reader veel werk of zijn daar handige manieren voor? Ik vraag me af of een tablet misschien handiger is. Die is ook wat goedkoper en heeft groter beeld. Al heb je dan wel nog steeds een soort lampje in je handen, terwijl een e-reader mooi zacht leest.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Luxicon schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 22:57:
Zijn e-readers handig om kranten mee te lezen? Is het verkrijgen van de krant op een e-reader veel werk of zijn daar handige manieren voor? Ik vraag me af of een tablet misschien handiger is. Die is ook wat goedkoper en heeft groter beeld. Al heb je dan wel nog steeds een soort lampje in je handen, terwijl een e-reader mooi zacht leest.
Het NRC (http://digitaal.nrc.nl/ereader_nrc.php) is te krijgen in PDF (niet handig op de meeste e-readers), ePub en mobi. Die laatste twee formaten zijn speciaal bedoeld voor e-readers; mobi is voor de Kindle en ePub voor de meeste andere readers. Andere kranten: geen idee.

Het is een kwestie van bestand kopieren naar de e-reader via usb (bij de Kindle kun je ook e-mailen en dan komt ie automatisch op de Kindle terecht als wifi of 3G aan staat)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Dankje, per mail lijkt me een prima manier. Via usb zou de overdracht misschien omslachtig werken. Althans in 2014. Een familielid wil graag niet afhankelijk zijn van de laptop om de digitale krant te kunnen lezen.

Het voorbeeld op de NRC pagina ziet er netjes uit, maar ik vraag me af of dat op een e-reader niet te klein wordt qua tekst. Een tablet is misschien handiger wat dat betreft, maar het lijkt me leuk om voor een e-reader te zorgen die de krant goed kan weergeven,

Zijn de artikelen goed te lezen en worden foto's ook goed weergegeven, of is de ervaring dat je een krant leest bijna verdwenen? Om het simpel te houden kan ik een tablet kopen, maar een e-reader heeft wel meer klasse / betere leeservaring vind ik.

...

Pagina: 1