ook ik wil upgraden

Pagina: 1
Acties:

• M009
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-06-2023
Ik wil ook mijn pc upgraden, hieronder mijn huidige pc:

mobo: MSI P55-CD53
proc: I5-750
geheugen: 4gb 1333
GPU: hd5850
voeding: OCZ 550W Fatal1ty
HDD: 500gb

Nu wil ik beginnen met het upgraden van mijn HDD. Alle zooi op mijn pc gaat er af en ik installeer opnieuw windows 7 op mijn pc. windows zet ik dan op een SSD kaart (128gb) en foto's + films enz. op de aanwezige hdd.

Nu mijn vraag:
Zouden jullie beginnen met een upgrade van mobo en cpu. (aangezien ik zelf op dit moment niet veel games speel). De bedoeling is om wat meer games te gaan spelen.
Ook heeft mijn mobo een sata 300 aansluiting en de SSD kaart een sata600, is dit functioneel of niet?

Mijn cpu draait nu constant op 3,9 ghz.

Welke mobo met cpu hebben dezelfde snelheid als mijn overklokte i5.

Ik wil graag dat een mobo en cpu makkelijk een overklok aankunnen (niet overdreven,maar voor later)

• P. Herz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-02 23:28
Misschien je budget even melden en waarvoor je wilt upgrade. Wat wil je met je upgrade berijken qua games? Bf3? fc3? En moet hij future proof zijn?

[ Voor 20% gewijzigd door P. Herz op 23-07-2013 23:31 ]

• JoSoFijn
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-02 09:43
sata 300 kan gewoon op 600. Hij haalt alleen niet zijn volledige snelheid. Maar het is nog steeds sneller dan een HDD.
Voor de rest is een budget nodig om een goed advies te geven.
Maar kijk eens hier reviews: Desktop Best Buy Guide: juli 2013

Is het nu binnenste buiten, of buitenste binnen?

• M009
Natuurlijk,

Zonder budget kom je er niet. Het ligt er natuurlijk aan in welke stappen ik het aan wil pakken.
Hier en daar rondgekeken naar de prijzen, SSD 128gb voor ong 80 euro. Denk een leuke en juiste eerste stap.

Hierna een budget van ong. 300 euro voor componenten als mobo, geheugen en cpu.

Blijft een gpu over... misschien hier dan even mee wachten en later voor een iets betere gaan.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

als je puur de gameprestaties omhoog wil krikken zou je het beste die 5850 eruit kunnen mikken en er een nieuwe GPU in proppen, die i5 is nog zeker niet het traagste jongetje van de klas, zeker met overklok moet je hier nog best een spelletje op kunnen spelen.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Uit dit hele verhaal begrijp ik, dat je een office/internet pc wil. En dus eigenlijk nooit gamed. Klopt dat?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:16
Je processor is nog prima.
De SSD zal alle internet/office taken verbeteren.
Als je de game prestaties omhoog wilt zou ik een nieuwe videokaart kopen.
Als je heel veel multitasked kun je er eventueel nog 4GB geheugen bij plaatsen.

• Galeton
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-08-2023
De goedkoopste oplossing voor performance naast de SSD is inderdaad het geheugen. Kost in principe geen drol (relatief) maar is wel een zekere prestatie verhoging. Ik zou voor 8 of 16 gig gaan pricewatch: Corsair Vengeance CMZ8GX3M4X1600C9

Dat is een goed begin. En het upgraden van je videokaart hoeft ook niet zo'n groot probleem te zijn. Aangezien je niet diehard wil gaan gamen kun je met gemak een tweedehands 580 / 670 halen voor een kleine prijs. Kijk eens bij de V&A van tweakers. Zelf heb ik nu bijvoorbeeld een 580 op staan voor 155 euro (veiling). Ik heb eigenlijk 0 problemen met de games zelfs op hoge resolutie. Dus dat zou nog altijd mooi zijn.

Overigens, als je dus iets meer wil gaan gamen is het misschien niet het slechtste idee om de SSD op 256GB te zetten zodat je ook wat spellen op de SSD kunt installeren (verhoogt snelheid ook best wel). Dat zou dan de prijs omhoog brengen naar ~150 (deze bijvoorbeeld)

Even een rekensommetje dan;

8 GB geheugen = €60
128 GB SSD = €80
videokaart = €175

Voor de duurdere versie;
16 GB geheugen = €120
256 GB SSD = €150
videokaart = €175

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:16
8GB erbij (12 totaal) lijkt me behoorlijk overkill, 20 in totaal is echt onnodig.
(ik draai zelf nog met 4GB totaal, en dat gaat eigenlijk prima als je niet teveel op de achtergrond draait tijdens het gamen)

4GB 1333MHz = 35 euro
256GB SSD = 145
5850 verkopen = -70
GTX 760 = 240 (uiteraard kun je hier op besparen of juist meer uitgeven)

Mocht je gaan kijken naar een videokaart die 'ontzettend' veel verbruikt (580/6970/7970 etc) dan zou ik nog even extra controleren of je voeding voldoet.

• Galeton
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-08-2023
ik ging ervan uit dat het geheugen beter af was door het in zijn geheel te vervangen; die 8 of 16 is dus ook het totaal in dit geval.

• M009
Jullie allen bedankt,

Ik speel op dit moment geen games, maar wil wel een goede prestatie/beeldkwaliteit houden wanneer ik een game speel.

Op dit moment heb ik 4gb (2x2gb).
Dit verhogen naar 8gb totaal, een SSD en een nieuwere vdkaart zal dus voldoende zijn om weer even mee te kunnen.
Dus zonder aanpassing van mobo en cpu? die zijn nog niet "verouderd"

Mijn cpu draait (wanneer pc aan staat op 3,9ghz. continu.

Ik zal jullie aanbevelingen in de pricewatch bekijken en samenstellen
Pagina: 1