Hey Kerberos,
Transactional en dedicated bestaan in theorie niet meer. Het is de bedoeling dat iedereen een mix van de 2 doet om onze "work life" balance in orde te houden. Dat is dan ook onmiddellijk een belangrijk punt. Je mag "nee" zeggen tegen een engagement, maar moet wel je calendar goed inplannen. bv door een "local only" blocker in je calendar te plaatsen na een week in het buitenland gezeten te hebben. Het is niet makkelijk en vraagt wat moeite maar je manager (ik ken haar vrij goed) helpt je zeker daarbij als je enige vragen hebt. Persoonlijk is zij een van de betere managers waar ik ooit mee gewerkt hebt.
Je uitleven in je technische expertise is zeker wat je mag gaan doen, hou er rekening mee dat, zolang je geen interne certifiering hebt break/fix wss het enigste is wat je doet. idealieter haal je dingen zoals de risk and health management, workshops, etc waardoor je breed in zet baar word. PFE is meer proactief
werken en coachen van klanten dan dingen maken, maar geloof me, dat is een pak moeilijker.
Een willekeurige workweek?? Is een maandje ook goed?
Week 1: Naar het buitenland om bij een klant een Risk and health assessment van hun exchange te doen. Hierbij geef je op het einde een leuke presentatie aan alle stake holders
Week 2: Een private Exchange 2010 administration en troubleshooting workshop geven aan een klant op 10 minute van men deur.
Week 3: Op naar een klant om een migratie traject naar exchange 2013 te begeleiden
Week 4: Vanuit de zetel een remote workshop geven
Niet elke engagement is 5 dagen, het is de bedoeling dat je een bepaald percentage van het jaar bij de klant zit en de rest heb je voor training/vakantie/etc.
Samenwerken met andere PFEs hangt van de klant af. We zijn niet de goedkoopste en vaak zal je alleen bij een klant zitten. Wij doen namelijk ook geen direct werk op de servers (technisch gezien adviseren we alleen en moet de klant op enter drukken als we een commando intypen)! Het is allemaal een beetje wennen zo'n virtueel team maar de mensen in je team zijn meestal wel een stapel toffe peren. Specifiek voor de groep in Belgie ken ik er redelijk wat en ze zijn zeker behulpzaam

.
Je hoeft niet in maatpak rond te lopen (we zijn geen MCS!), de meeste pfes zul je quasi altijd in jeans en T-Shirt zien. Het hangt wat van je klant af natuurlijk maar ik ging vroeger regelmatig in jeans, t-shirt en sneakers naar men klant. Tegenwoordig drag ik maatpakken gezien ik dat zelf leuker vind...
Technische kennis bij recruitering is belangrijk maar zeker niet alles alles. Veel belangrijker is je attitude, al de rest kan aangeleerd worden. Hou er wel rekening mee dat er veel van je verwacht word binnen PFE en van een klant uit. Zoals de Belgische PFE manager ooit tegen me zei: "De reden dat klanten een PFE laten komen ipv een 3rd party consultant is niet omdat ze weten hoe ze iets moeten opzoeken maar het al weten.
Dat is de added value van een PFE". Persoonlijk voeg ik daar nog de no bullshit attitude van de meeste PFEs aan toe en de toegang tot een uitgebreid network in de hele wereld. Het is onmogelijk alles te weten, maar binnen jouw gekozen technology zijn er maar weinig mensen die er meer van kennen (buiten MS

)!