Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er Tweakers die als Premier Field Engineer werken bij Microsoft of ooit aan de sollicitatieprocedure hebben doorlopen?

Ik ben eerder deze week gecontacteerd geweest door een recruiter bij Microsoft en na er flink over nagedacht te hebben, zou dit wel een carriere-move zijn die ik zou zien zitten.

Nu ben ik op zoek naar mensen in een dergelijke positie die wat meer inzicht zouden kunnen verschaffen over de jobinhoud en eventueel tips kunnen geven ter voorbereiding van de sollicitatieprocedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 18:24
Waarschijnlijk heb je dit wel gedaan, maar de volgende links heb ik gelezen (aangezien ik de term ook nog nooit gehoord had):

http://blogs.technet.com/...r-field-engineer-pfe.aspx

http://blogs.msdn.com/b/g...gineer-pfe-do-anyway.aspx

Staat redelijk wat info in. Veel schijnt wel af te hangen van het type PFE (platform, exchange, etc) dus dat is misschien iets om goed naar te kijken. De sollicitatiegesprekken schijnen in het begin voornamelijk over je technisch niveau te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toasterlabs
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-09 15:49
Hey KerberosX,

Ik ben nu werkzaam als PFE bij MS. De 2 links gepost door Mythio zijn goed maar als je enige inhoudelijke vragen hebt wil ik ze gerust beantwoorden.

Ikzelf werk als PFE Messaging (Exchange!!) in de Western Europe region. Wat we doen is vrij simple en redelijk uitgebreid te stellen. De basis is dat we zowel proactief en reactief werk doen. We leiden workshops, doen health assessments, chalk & talks (korte een daagse sessies met een klant over een bepaald product of functie), coaching op langere termijn door vaste dagen bij een klant ingeboekt te zijn en break/fix "engagements".

Normaal zijn dit alleen Premier klanten (dus niet iedereen kan een pfe inboeken) maar als je jezelf een beetje profileert kan je ook partners gaan trainen, presentaties op tech days geven, etc. Maar hier raken we wel op de key point. Profileren. Dat is zowat het sleutel word voor de rol en de werken bij MS in het algemeen.

Je bent de deep technical (je kent de component van je product quasi uit het hoofd), vervult een "trusted advisor" rol (je geeft meer advise dan enkel op je product, bent eerlijk en hebt geen moeite de moeilijke vraagstukken & risicos bloot te leggen) en helpt de interne organisatie te verbeteren.
Je focus ligt dus niet enkel op een product (of 2 :)) erg goed te beheersen maar ook op people skills. Dat laatste is zelfs belangrijker dan het eerste daar je regelmatig gesprekken hebt gaande van een user niveau to CEO niveau.

Uiteraard heb je toegang tot al de goodies, training op producten die nog niet uit zijn, interne documentatie maar het belangrijkste is dat je zelf verantwoordelijk bent voor je cariere. Dat betekent zelf invulling geven aan je training, kennis en relaties met de account managers zodat je bij de klanten terecht komt.

Een hele boterham en wss gigantisch veel typos (Ik zit in Ireland met een UK spellcheck :)) maar als je nog vragen hebt of een Skype gesprek wilt ping je me maar even!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelwaterman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-08-2020
Hoi,

Ik dus, nu al 6+ jaar werkzaam bij Microsoft Nederland. De laatste 2,5 jaar als senior PFE, daarvoor als consultant bij MCS. Stuur me gerust even een mail als je nog meer wilt weten dan mijn collega hierboven al heeft aangegeven. Solliciteer je bij de Nederlandse onderneming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Mythio: Die links was ik inderdaad ook al tegengekomen :)

@Marc,Michael: Leuk om te horen dat er hier ook PFE's meelezen en reeds bedankt voor jullie feedback. Ik heb nog veel vragen, hopelijk kunnen jullie er nog een aantal beantwoorden.

Zelf heb ik het klassieke pad van helpdesk naar server engineer doorlopen. Vooral de laatste 3/4 jaar ben ik redelijk diep in Windows Server gedoken (mede door mijn job bij een groot bedrijf waar ik mee het uitgebreide Windows server park beheer). Ik ga dan ook solliciteren voor de "Platform" functie (in België).

Momenteel probeer ik me een zo goed mogelijk beeld te scheppen van de jobinhoud van een PFE. Waar ligt nu echt het zwaartepunt? Wat me in de eerste plaats vooral zou aanspreken is me helemaal kunnen uitleven in mijn expertise en heel moeilijke problemen proberen op te lossen.

Kunnen jullie mogelijk eens kort een willekeure werkweek schetsen? (ook al zal die wellicht elke week anders zijn)

Verder heb ik al gelezen dat een PFE ofwel een aantal vaste klanten bedient ofwel elke week elders werkt (dedicated <> transactional). Is dit een keuze die je zelf maakt of is dit eerder Microsoft die naargelang de noden daarin beslissingen neemt?

Hoe wordt het werk geografisch verdeeld? De recruiter zei dat in piekmomenten er tot 60% van de tijd moet gereisd worden. Klopt deze statement? Is dat dan binnen je eigen land/regio of ook ver daarbuiten?

Werken jullie meestal zelfstandig of wordt er regelmatig samengewerkt met andere PFE's? Hoeveel zijn er zo in de lage landen?

Betreffende de sollicitatieprocedure: de job op zich vereist een grote expertise in je vakgebied. Maar in hoeverre verwacht Microsoft dat je al die grote expert bent wanneer je solliciteert? Ik weet best al wel veel, maar er zijn ongetwijfeld vragen die ik niet zal kunnen beantwoorden (Windows server en zijn core services zijn best uitgebreid). Ik ben gewoon bang dat ik te licht zal bevonden worden, ook al heb ik al heel wat ervaring.

Misschien nog een praktische vraag: lopen jullie elke dag in maatpak rond? Ik ben daar niet zo'n grote fan van (voor mezelf dan) :)

PS: Mijn DM staat altijd open mocht dit een meer geschikt medium zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 22:48:
Zijn er Tweakers die als Premier Field Engineer werken bij Microsoft of ooit aan de sollicitatieprocedure hebben doorlopen?

Ik ben eerder deze week gecontacteerd geweest door een recruiter bij Microsoft en na er flink over nagedacht te hebben, zou dit wel een carriere-move zijn die ik zou zien zitten.

Nu ben ik op zoek naar mensen in een dergelijke positie die wat meer inzicht zouden kunnen verschaffen over de jobinhoud en eventueel tips kunnen geven ter voorbereiding van de sollicitatieprocedure.
Ik zit nu in de sollicitatieprocedure voor PFE. Heb een paar weken geleden mijn eerste gesprek gehad met de "hiring manager". Was een best pittig interview, maar heb wel een goed gevoel. De hiring manager zei dat ze geen obstakels zag :)

[ Voor 7% gewijzigd door Turdie op 25-07-2013 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:18

Qwerty-273

Meukposter

Trouwens hoe vaak zit je ergens anders dan "thuis op je eigen werkplek". Ik heb des tijds nog gesoliciteerd op een PFE messaging rol bij MS in Warschau waar men aangaf dat je kan verwachten ongeveer 75% van de tijd op pad bent bij klanten (en dan voornamelijk door Europa dus niet echt dicht in de buurt). Dit heeft toch een behoorlijke impact op je sociale leven (als je single bent is het natuurlijk een stuk makkelijker en intressanter :) ). Interviews waren inderdaad leuk op technisch vlak, wordt je tenminste eens goed aan de tand gevoelt over je technische kennis op bepaalde vlakken (itt andere gesprekken die ik had met andere werkgevers).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toasterlabs
Hey Kerberos,

Transactional en dedicated bestaan in theorie niet meer. Het is de bedoeling dat iedereen een mix van de 2 doet om onze "work life" balance in orde te houden. Dat is dan ook onmiddellijk een belangrijk punt. Je mag "nee" zeggen tegen een engagement, maar moet wel je calendar goed inplannen. bv door een "local only" blocker in je calendar te plaatsen na een week in het buitenland gezeten te hebben. Het is niet makkelijk en vraagt wat moeite maar je manager (ik ken haar vrij goed) helpt je zeker daarbij als je enige vragen hebt. Persoonlijk is zij een van de betere managers waar ik ooit mee gewerkt hebt.

Je uitleven in je technische expertise is zeker wat je mag gaan doen, hou er rekening mee dat, zolang je geen interne certifiering hebt break/fix wss het enigste is wat je doet. idealieter haal je dingen zoals de risk and health management, workshops, etc waardoor je breed in zet baar word. PFE is meer proactief
werken en coachen van klanten dan dingen maken, maar geloof me, dat is een pak moeilijker.

Een willekeurige workweek?? Is een maandje ook goed? :)
Week 1: Naar het buitenland om bij een klant een Risk and health assessment van hun exchange te doen. Hierbij geef je op het einde een leuke presentatie aan alle stake holders
Week 2: Een private Exchange 2010 administration en troubleshooting workshop geven aan een klant op 10 minute van men deur.
Week 3: Op naar een klant om een migratie traject naar exchange 2013 te begeleiden
Week 4: Vanuit de zetel een remote workshop geven

Niet elke engagement is 5 dagen, het is de bedoeling dat je een bepaald percentage van het jaar bij de klant zit en de rest heb je voor training/vakantie/etc.

Samenwerken met andere PFEs hangt van de klant af. We zijn niet de goedkoopste en vaak zal je alleen bij een klant zitten. Wij doen namelijk ook geen direct werk op de servers (technisch gezien adviseren we alleen en moet de klant op enter drukken als we een commando intypen)! Het is allemaal een beetje wennen zo'n virtueel team maar de mensen in je team zijn meestal wel een stapel toffe peren. Specifiek voor de groep in Belgie ken ik er redelijk wat en ze zijn zeker behulpzaam :).

Je hoeft niet in maatpak rond te lopen (we zijn geen MCS!), de meeste pfes zul je quasi altijd in jeans en T-Shirt zien. Het hangt wat van je klant af natuurlijk maar ik ging vroeger regelmatig in jeans, t-shirt en sneakers naar men klant. Tegenwoordig drag ik maatpakken gezien ik dat zelf leuker vind...

Technische kennis bij recruitering is belangrijk maar zeker niet alles alles. Veel belangrijker is je attitude, al de rest kan aangeleerd worden. Hou er wel rekening mee dat er veel van je verwacht word binnen PFE en van een klant uit. Zoals de Belgische PFE manager ooit tegen me zei: "De reden dat klanten een PFE laten komen ipv een 3rd party consultant is niet omdat ze weten hoe ze iets moeten opzoeken maar het al weten. Dat is de added value van een PFE". Persoonlijk voeg ik daar nog de no bullshit attitude van de meeste PFEs aan toe en de toegang tot een uitgebreid network in de hele wereld. Het is onmogelijk alles te weten, maar binnen jouw gekozen technology zijn er maar weinig mensen die er meer van kennen (buiten MS :P)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toasterlabs
Qwerty-273 schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 10:43:
Trouwens hoe vaak zit je ergens anders dan "thuis op je eigen werkplek". Ik heb des tijds nog gesoliciteerd op een PFE messaging rol bij MS in Warschau waar men aangaf dat je kan verwachten ongeveer 75% van de tijd op pad bent bij klanten (en dan voornamelijk door Europa dus niet echt dicht in de buurt). Dit heeft toch een behoorlijke impact op je sociale leven (als je single bent is het natuurlijk een stuk makkelijker en intressanter :) ). Interviews waren inderdaad leuk op technisch vlak, wordt je tenminste eens goed aan de tand gevoelt over je technische kennis op bepaalde vlakken (itt andere gesprekken die ik had met andere werkgevers).
Zoals ik in men vorige post zei, dat hangt van het land en jezelf af. Sommige landen zijn echte export landen waar je redelijk veel reist. Andere moeten meer PFEs importeren... Het is een redelijke druk op je sociale leven, dat is waar, maar je word PFE uit liefde voor het product en de kansen die je erdoor krijgt :)

@Guido: Welke technologie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Marc: bedankt voor je uitgebreide antwoord. Hier heb ik veel aan. Maandag heb ik mijn eerste interview, wish me luck :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
Succes, en vergeet niet te laten weten hoe het ging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toasterlabs
Veel geluk KerberosX! Soms kan er wat tijd tussen het interview en resultaat zitten dus maak je daar alvast geen zorgen over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
marc.dekeyser schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 09:46:
[...]

Zoals ik in men vorige post zei, dat hangt van het land en jezelf af. Sommige landen zijn echte export landen waar je redelijk veel reist. Andere moeten meer PFEs importeren... Het is een redelijke druk op je sociale leven, dat is waar, maar je word PFE uit liefde voor het product en de kansen die je erdoor krijgt :)

@Guido: Welke technologie? :)
System Center (met focus op Operations Manager zover ik weet). Bij mij zit er behoorlijk wat tijd al tussen het eerste en tweede gesprek(technical interview met toekomstige collega).Maar dat werd netjes aangegeven tijdens het eerste gesprek.

[ Voor 19% gewijzigd door Turdie op 26-07-2013 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toasterlabs
Nice. System Center heeft wel wat leuke tracks :). De tijd tussen interviews is idd een beetje raar maar goed. Zo werkt het recruiting process nou eenmaal :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:31
Willen ze zeker testen of je echt wilt en niet al vergevorderd bent met andere sollicitaties

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Metaalhoofd schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 18:49:
Willen ze zeker testen of je echt wilt en niet al vergevorderd bent met andere sollicitaties
Ik denk dat is omdat ze over hetl algemeen veel/heel veel kandidaten hebben waaruit toch een goede keuze gemaakt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toasterlabs
Het is een combinatie van beiden... Veel kanidaten voor een positive, ben je echt interested en dan daarvoven op nog is de hoeveelheid interviews (HR, manager, technisch, de sub, dieper technisch, presentatie skills,...).

Het is niet uitzonderlijk dat het gehele sollicitatie traject verscheidene maanden duurt :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
Enne KerberosX, hoe is het gegaan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Feedback komt later ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2013 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Ik heb een weekje geleden te horen gekregen dat ik het niet ben geworden na het 2de gesprek. Heeft wel in totaal 5 maanden geduurd.
Andere kandidaten hadden meer skills/ervaring op het gebied van System Center (er zatten 30 man in procedure), en ook meer ervaring met reactieve/proactieve engaments.
Ik ben ook niet aan het techical interview toe gekomen, want het tweede gesprek was een gesprek met een staffing consultant.

[ Voor 52% gewijzigd door Turdie op 15-09-2013 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier nog steeds ongoing... van zodra alles achter de rug is zal ik een volledig verslag geven.
Pagina: 1