De
HTC One en de
Samsung Galaxy S4 ontlopen elkaar op niet zo heel veel punten. Er zitten wel enkele verschillen tussen de telefoons, maar ze zijn absoluut aan elkaar gewaagd. Qua specificaties zijn ze op de meeste punten vergelijkbaar, ze zijn ongeveer even duur en ze draaien beide Android. Dit laatste is een voordeel als je al een aantal apps hebt gekocht, die kan je dan meenemen naar je nieuwe telefoon.
Mocht je tussen deze twijfelen, bekijk ze dan eens in het echt. Wellicht dat de looks de doorslag kunnen geven. Dit was voor mij wel de reden om voor de HTC One te gaan. Ik vond die toch meer een premium uiterlijk hebben, de S4 was toch wel erg "plastic fantastic". Een ander nadeel van de S4 vond ik, maar dat is misschien persoonlijk, dat er wel veel software-snufjes opzitten die alleen voor de marketing leuk zijn, maar waar je niets meet zult doen.
De
iPhone 5 draait iOs, een totaal ander besturingssysteem. Je kunt zelf minder aanpassen dan bij Android en volgens sommigen enigszins verouderd. Het werkt echter wel (meer dan) prima en je bent lang verzekerd van ondersteuning door Apple, dat terwijl andere fabrikanten hun vorig-jaar-top-model nog wel eens lijken te zijn vergeten. Verder is de iPhone 5 ook beduidend handzamer dan de (toch wel wat lompe) HTC en Samsung. Een ander ding wat mij altijd opvalt aan Apple-producten is dat alles gewoon werkt en ook nog eens prima samenwerkt. Een voordeel dus als je andere dingen van Apple in huis hebt (bijv. iPad/Apple TV). Bij Android werkten apparaten toch net iets minder makkelijk samen.
De drie door jou genoemde toestellen zijn de absolute toppers van dit moment. Qua prijs van de telefoons bij abonnementen ontlopen ze elkaar niet erg, waarbij de iPhone wel consequent de duurdere is. Deze telefoons zijn alleen "gratis" bij de duurdere abonnementen, waarbij de nieuwe abonnementen van KPN en Vodafone met een goede hoeveelheid data al (ruim) over de € 50,-- per maand gaan. Andere providers zijn mogelijk goedkoper, bijvoorbeeld Telfort, Hollands Nieuwe etc. Let bij de virtuele providers wel op de snelheid van het internet, dat kan daar nog wel eens tegenvallen.
Misschien dat het een optie is om genoegen te nemen met een iets minder toestel om de prijs te drukken? In dat geval zou je ook kunnen kijken naar de topmodellen van vorig jaar (HTC One X, Samsung Galaxy S3 en de iPhone 4s). Die hebben allemaal zeker nog niet afgedaan. Vergeet trouwens niet dat het vaak ook kan lonen om de telefoon los te kopen en een sim-only abonnement af te sluiten. Je moet dan wel in een keer je telefoon betalen, maar bent meestal in het totaal aanzienlijk minder kwijt.
Andere opties zijn inderdaad de al genoemde Chinese toestellen, de Nexus 4 of een LG/Sony uit het hogere segment. Tussen de Chinese toestellen zitten vast wel een aantal interessante modellen, maar dan moet je wel goed kijken welke je wilt hebben en wat de ervaringen er mee zijn. De Chinese telefoons krijg je trouwens niet bij een contract en moet je dus los kopen. Veel mensen hebben er goede ervaringen mee, ik echter absoluut niet. De bouwkwaliteit is niet altijd in orde, de ondersteuning/garantie is vaak lastig en meer. Als je weet wat je doet, dan is het een goede optie. Zo niet, dan zou ik ze voorlopig nog links laten liggen.
Misschien ook nog leuk leesvoer voor je:
reviews: Titanenstrijd: Galaxy S4 vs HTC One vs Sony Xperia Z
[
Voor 37% gewijzigd door
DarkFly op 23-07-2013 23:08
]