MacBook schijf voorziet en wist op de hardeschijf spookdata

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-08 15:18
Hi, mijn MB Air Late 2010 vertoont al een tijd wat kuren. Er wordt "spookdata" geplaatst en gewist op mijn hardeschijf lijkt 't.

De ene keer bij reboot is er 13GB vrij, en dan heb ik Safari, Chrome, SublimeText en Sketch open staan voor een uurtje of 2, is er nog maar 4GB vrij uit het niets.
Ook lastig met het kijken van een film, dan heeft die daarvoor 10GB vrij, gaat de film na een tijdje wat stotteren en wordt er gezegd dat er te weinig schijfruimte op de opstart schijf zit.

Dus ik ben vandaag eens dat Schijfhulpprogramma gaan draaien met dit als uitkomst: https://www.dropbox.com/s/tyb3yv7xa5scmg2/mba.png
Daarom dus reboot gedaan met CMD+R. Zelfde gedaan, maar toen was er opeens niks aan de hand met de schijven.
Lastig om zoiets soortgelijks te vinden via Google. Iemand die hier ervaring mee heeft?

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:24

SambalBij

We're all MAD here

Kijk op het moment dat je ineens veel ruimte kwijt bent eens via Activity Monitor hoeveel swap de machine in gebruik heeft?
Los van de mogelijke beschadigingen die je op de partitie ziet, klinkt de rest als te weinig geheugen; Als je langere tijd bezig bent met programma's die veel geheugen (kunnen) gebruiken kan het zijn dat het OS zaken naar de swapfile gaat schrijven die daardoor groter wordt.

Je kunt dit zien door in Activity Monitor onderaan op System Memory te klikken, en dan te kijken wat er achter 'Swap used:' staat :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/T9lw9kUA0CjCnhHL5mqOPRYU/full.png

(Mag je zelf even naar het nederlands vertalen; mijn OS staat op engels en weet niet exact hoe apple dit heeft vertaald; de strekking zal echter duidelijk zijn :))

Je kunt eventueel ook vanuit de terminal zien hoe groot de swapfile is met het commando 'du -h /private/var/vm/*'

code:
1
2
3
$ du -h /private/var/vm/*
4.0G    /private/var/vm/sleepimage
 64M    /private/var/vm/swapfile0

[ Voor 17% gewijzigd door SambalBij op 23-07-2013 21:03 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-08 15:18
Tsja, ik heb inderdaad maar 4GB in m'n MB ^^.
code:
1
2
3
4
4,0G    /private/var/vm/sleepimage
 64M    /private/var/vm/swapfile0
 64M    /private/var/vm/swapfile1
128M    /private/var/vm/swapfile2

[ Voor 3% gewijzigd door repsaj op 23-07-2013 21:12 ]

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-10 10:01
en daarnaast een sleepimage: ook die slokt veel weg.
http://osxdaily.com/2010/10/11/sleepimage-mac/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Was je mail ook open? Ik heb de laatste tijd problemen met Mail, bij bepaalde mails krijg ik een memory leak en dan maakt Mail een tot 32 GB Swap file aan. Niet prettig op een 128 GB ssd. Heb er al een bug report voor gemaakt bij Apple.

"That was left handed..." - JJH