[Win 7] RAM en swapdisk tbv Virtualbox

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Hoi :)

Ik heb een i7 8GB RAM 256 SSD laptop met win 7 pro 64 bit. Hierop draai ik VM's met Virtualbox. Gaat op zich goed, alleen moet ik binnenkort een training geven. Voor die training moet ik een VM met de ERP suite draaien, maar gelijktijdig ook een windows VM waarop max 8 maar iig 4 simultane RDP sessies gedraaid kunnen worden die elk max ook een kleine GB aan RAM zullen vreten. Host zelf vreet ook nog iets van 2a3 GB RAM Dus dat past niet :P

Kan ik simpelweg de swap van mijn win 7 host naar zeg 12 GB zette en het dan redden? Fysiek RAM uitbreiden is een nogo helaas. Sowieso kan de CPU dat niet aan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-10 13:38
VMs wil je echt niet overboeken op RAM, dit zorgt er namelijk voor dat ze per direct zo traag als dikke stront door een trechter gaan :P Welke CPU heb je eigenlijk? Want bij mijn weten moeten vrijwel alle i7 CPU's gewoon vrolijk 16GB doen.

EDIT: Wat je nog kunt overwegen is een extra SSD aansluiten op een USB3 poort oid en daar je swap file op zetten. Maar ik ben bang dat je daarmee nog steeds hele trage RDP sessies gaat krijgen...

[ Voor 29% gewijzigd door Xudonax op 23-07-2013 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Topicstarter
Ik meen dat ik een i7-720QM heb, maar dat weet ik niet zeker. Punt is: al zou het al kunnen dan nog krijg ik dat niet op tijd geregeld. Zakelijke laptop en veel te traag approval proces ;)

Een beetje traagheid is niet erg, zolang het werkbaar blijft. Ik kan ook kiezen voor een zwik XP VM's als het echt moet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zodra je gaat overcommitten ga je pagen en je disks hebben waarschijnlijk al genoeg IO te doen zo ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:41

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

VirtualBox zal weigeren om een nieuwe VM te starten als je RAM vol is. Gaan pagen zal dus ook niet werken. Het beste wat je kan doen, is je Host op dieet gooien. Als het allemaal lichtgewicht moet zijn om zo veel mogelijk VMs te kunnen draaien: VMWare ESXi of XenServer. Andere optie is om een light gewicht Linux distro te pakken en daar VB op gaan draaien. Desnoods doe je alles headless om geen overhead van een GUI te hebben.

Je hebt dus twee keuzes: RAM uitbreiden (wat je niet kan/wil), of je OS op dieet gooien. Als het overigens niet boeit wat de RDP client is, kan je ook een ThinOS gebruiken in je VM. Kan je met 128 MB RAM al uit de voeten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Topicstarter
Hm, ik was al bang dat het zoiets zou worden met Vbox...
Host op dieet gaat hem niet worden, het is een zakelijke laptop die in een corporate domein hangt. En die RDP sessies hebben ook Windows nodig om specifieke tooling te draaien.

Ik heb nog een andere laptop met 8gb die ik in zou kunnen zetten als server, maar die zit dichtgespijkerd. Dan zou ik een safeboot disk moeten imagen en later op hoop van zegen terugzetten...zit ik ook niet echt op te wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:41

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Spare harde schijf die erin kan?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:49
The Eagle schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 19:47:
Hoi :)

Ik heb een i7 8GB RAM 256 SSD laptop met win 7 pro 64 bit. Hierop draai ik VM's met Virtualbox. Gaat op zich goed, alleen moet ik binnenkort een training geven. Voor die training moet ik een VM met de ERP suite draaien, maar gelijktijdig ook een windows VM waarop max 8 maar iig 4 simultane RDP sessies gedraaid kunnen worden die elk max ook een kleine GB aan RAM zullen vreten. Host zelf vreet ook nog iets van 2a3 GB RAM Dus dat past niet :P

Kan ik simpelweg de swap van mijn win 7 host naar zeg 12 GB zette en het dan redden? Fysiek RAM uitbreiden is een nogo helaas. Sowieso kan de CPU dat niet aan.
De Windows VM met 4-8 RDP sessies gaat eigenlijk alleen goed lukken als je een server edititie gebruikt en daarop de Remote Desktop rol installeert : reguliere clientversies van Windows ondersteunen maar 1 RDP sessie, servers zonder RDP rol maar max 2 (met RDP rol zit hier niet echt een beperking op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Topicstarter
Aantal RDP sessies in Windows server was beperkt, dat weet ik. Maar daar was een regtweak voor volgens mij :)
Laat onverlet dat dat ding het niet echt gaat trekken ben ik bang :/

Ik dacht dat een flinke hoeveelheid swap op de host (op SSD uiteraard) voldoende zou zijn om die shitload aan extra RAM te kunnen gebruiken. Maar lijkt er niet echt op dus.

Pagina: 1