• manmetdehamer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:12
Bij mijn d3200 zie ik haartjes in beeld als ik door de zoeker kijk.
Op de liveview of de foto zijn deze niet terug te zien.

Ik kan op de buitenkant van de zoeker geen haartjes ontdekken.
Met mijn airrocket heb ik ook al flink op de zoeker zitten blazen maar tot nu toe geen oplossing.

Heeft iemand een idee waar ze kunnen zitten?

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05-2025
misschien op de spiegel?

• manmetdehamer
Hmm het lijkt er op dat het op prisma zit.
ik zou kunnen proberen het met de air rocket te doen of gewoon laten zitten.

Wat zouden jullie doen?

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-01 21:39
Je kan proberen om de haartjes uit de camera te blazen. Niet direct in de camera blazen, want dan blaas je de rommel dieper de camera in. In plaats daarvan haal je de lens van de camera, lens mount naar beneden wijzen en dan met de blaasbalg horizontaal onder de camera door blazen. Door het venturie effect worden de stofdeeltjes uit de behuizing gezogen.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• manmetdehamer
vandijk schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 18:17:
Je kan proberen om de haartjes uit de camera te blazen. Niet direct in de camera blazen, want dan blaas je de rommel dieper de camera in. In plaats daarvan haal je de lens van de camera, lens mount naar beneden wijzen en dan met de blaasbalg horizontaal onder de camera door blazen. Door het venturie effect worden de stofdeeltjes uit de behuizing gezogen.
Ik heb deze methode geprobeerd, helaas blijven de haartjes lekker zitten waar ze zitten.
Misschien kan ik ze beter laten zitten. als ze op de sensor uitkomen ben ik natuurlijk verder van huis....

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-01 21:39
Zolang de sluiter dicht zit, is de kans op haren op de sensor niet zo heel groot. Zachtjes in de richting van het pentraprisma blazen kan het haartje misschien wel loskrijgen.
Je beschrijft niet hoe groot het haartje is. Ik heb al eens een haar van onze rode kater in ijn sluiter gehad. Die zag ik wel op de foto. Die heb ik er met een pincet uit moeten plukken.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• manmetdehamer
vandijk schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 18:32:
Zolang de sluiter dicht zit, is de kans op haren op de sensor niet zo heel groot. Zachtjes in de richting van het pentraprisma blazen kan het haartje misschien wel loskrijgen.
Je beschrijft niet hoe groot het haartje is. Ik heb al eens een haar van onze rode kater in ijn sluiter gehad. Die zag ik wel op de foto. Die heb ik er met een pincet uit moeten plukken.
Het haarje lijkt op een har van een wimper ofzo, niet heel groot maar in de zoeker goed zichtbaar. Zojuist een foto gemaakt van een wit vel papier en hierop kon ik ze niet terugvinden.

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:51
Heb je alleen richting de spiegel geblazen?
Het kan ook dat het haartje op het focus screen zit wat bovenin zit als je de camera zonder lens voor je hebt.
Het beste kun je de camera zoals hierboven ook al aangegeven is, met de mount naar beneden richten zodat je minder snel het haartje en eventueel ander spul verder de camera in blaast.
Als het niet heel storend is zou ik er niet te veel mee prutsen, het kan zijn dat je het dan alleen maar erger maakt.
Zolang het niet op de sensor zit en dus niet zichtbaar is op de foto, kun je het misschien beter zo laten.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01 15:07

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Denk dat de troep en haren op je matglas zit. Blaasbalgje met filter gebruiken, camera met mount naar beneden zoals AdmiralSnipe al aangaf, en je matglas schoonblazen. Zit in het 'plafond' van je zoekerhuis.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Grote kans dat je het nog verder je camera inblaast. In mijn camera's zie ik ook van alles in de zoeker. Ik negeer het, op de foto's heb je daar geen last van.
Matglas is ook erg kwetsbaar, dus je kunt gemakkelijk veel schade aanrichten.

This footer is intentionally left blank

Pagina: 1