xUpgrade systeem

Pagina: 1
Acties:

• Zug
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-07-2025
Dag beste tweakers,

enige tijd zit ik er aan te denken om mijn systeem een upgrade te geven. Het systeem is nu ongeveer 3 jaar oud en bestaat uit de volgende onderdelen:

Voeding // Antec Earth Watts 650W 4 SATA PFC 80 plus certified
Geheugen // Kingston DDR3 4GB 1333 CLG (2 stuks) + 1 bankje van 4GB , dus totaal 8GB
HDD // Samsung Spinpoint HD103SJ 1TB
SSD // Samsung 840 120 GB
Videokaart // XFX HD5850 1GB GDDR5
Moederbord // MSI P55-GD65
Processor // Intel Core i5 750 @ 2.67GHz

Ik moet gewoon heel eerlijk zeggen dat ik de trends niet echt volg en zoek onpartijdig advies. De SSD heb ik een maand geleden aangeschaft.

Ik wil lekker kunnen gamen en op dit moment beginnen de nieuwste games (Bioshock 3 o.a.) moeilijker te draaien.

Mijn budget is redelijk, ik zit zelf te denken aan max 300 voor de videokaart, en heb daarnaast nog ruimte voor eventuele vervanging van onderdelen mocht dat nodig zijn (~ 500). Ik heb echter zelf het gevoel dat bepaalde onderdelen echt nog wel meegaan maar heb geen idee of bij bijvoorbeeld de aanschaf van alleen een videokaart, een ander onderdeel een bottleneck gaat worden.

Hoop dat ik voldoende informatie heb gegeven en op het juiste forum zit. Ik kijk regelmatig op jullie website maar moet toegeven dat ik de drempel om bij jullie op het forum deze vraag te stellen, best wel hoog vond.

Alvast bedankt!

- Zug

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:21
De processor kan imo nog wel even mee, zeker als je die kunt overklokken (eventueel met een aftermarket koelertje).

Ik zou zeggen, vervang de videokaart en zet er 4GB geheugen bij (zodat het in dual channel draait), dan moet je de nieuwste games voorlopig wel weer kunnen draaien.
Je zou de 2x2GB dan kunnen verkopen, omdat 8GB meer dan voldoende is, het draait nu echter in single channel wat in sommige gevallen performance verlies zou kunnen betekenen.

De drempel lijkt misschien hoog te liggen, maar dat komt omdat we zoveel mogelijk informatie willen om degelijk advies te kunnen geven. Als je het beleid volgt zit je altijd goed, jouw startpost is prima.

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
mitsumark schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 18:12:
De processor kan imo nog wel even mee, zeker als je die kunt overklokken (eventueel met een aftermarket koelertje).

Ik zou zeggen, vervang de videokaart en zet er 4GB geheugen bij (zodat het in dual channel draait), dan moet je de nieuwste games voorlopig wel weer kunnen draaien.
Je zou de 2x2GB dan kunnen verkopen, omdat 8GB meer dan voldoende is, het draait nu echter in single channel wat in sommige gevallen performance verlies zou kunnen betekenen.

De drempel lijkt misschien hoog te liggen, maar dat komt omdat we zoveel mogelijk informatie willen om degelijk advies te kunnen geven. Als je het beleid volgt zit je altijd goed, jouw startpost is prima.
Ik denk toch echt niet dat dat zal helpen.

Je systeem is nog redelijk, de core i5 is wel een beetje oud aan het worden, je zou die kunnen upgraden, maar belangrijker voor games is de videokaart. Een gtx 760 zal het redelijk doen in games zoals bioshock, maar als je een tijdje vooruit wilt neem dan een amd radeon 7970 of een gtx 770, ik zou gaan voor de laatstgenoemde die wat recenter is, bovendoen gaat amd snel uitkomen met een nieuwe serie. Daar zou je ook op kunnen wachten.

• Zug
Heb inderdaad veel positiefs gelezen over de gtx 770 en voor een prijs van 380, wel wat boven mijn budget maar dan kan ik wel weer een mooie tijd vooruit.

Verder over processor en moederbord, daar heb ik altijd snel zoiets bij van: whatever, dat zal allemaal wel en leken mij nooit de belangrijkste onderdelen. Draagt mijn moederbord de huidige processoren van vandaag de dag nog?

Het geheugen kan ik wel even vervangen zoals door mitsumark aangegeven.

Ben tevens ook toe aan een nieuwe behuizing, maar die staan altijd wel op best buy.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Zug schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 20:41:
Draagt mijn moederbord de huidige processoren van vandaag de dag nog?
Jouw processor heeft de LGA 1156 socket. Begin 2011 kwamen de nieuwe processoren op een LGA 1155 socket. En dan tenslotte zijn vorige maand de 4e generatie processors uitgekomen, die de LGA 1150 gebruiken.

Dus je vraag kan beantwoord worden met: nee, way out.

• Zug
Bedankt allen voor de reacties, ik denk dat ik voor een "tijdelijke" oplossing ga:
- Palit GeForce GTX 760 (best buy guide, goede prijs voor mij)
- geheugen vervangen met strip van 4GB

Dan ga ik doorsparen voor volgend jaar een schone kast met nieuw mobo en processor. Voor mij hoeven games niet op ultra te lopen, ik heb geen gigantisch gaming beeldscherm. Dan moet het systeem toch wel weer even mee kunnen?

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Met een overklok kom je wel een heel end.

Johann Sebastian Bach

• Zug
Ik ben nog niet zo zeker van het overklokken, heb in deze kast wel eens wat koelingsproblemen gehad, moet ook eerlijk zeggen dat de kast minder begint te worden: kleine onderdelen beginnen af te breken e.d. (Antec van ~7 jaar oud).

Misschien trek ik ook wel de stoute schoenen aan en haal ik gewoon een nieuw systeem ala best buy guide: ik ben er gewoon nog niet helemaal over uit. Maar even een nachtje nog over slapen en een babbel met de vrouw =P
Pagina: 1