HTPC Aanschaf & Project

Pagina: 1
Acties:

• The Fops
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:51
Beste Tweakers,

Over een paar maanden ga ik samenwonen met m'n vriendin.
Op dat moment wil ik een HTPC gaan samenstellen om zo m'n films te downloaden en te bekijken.

De wensen die ik heb voor de HTPC:
- 1080p Video's vloeiend afspelen, hoeft geen 3D te kunnen kijken. Ga geen games spelen.
- Stille HTPC met een mooi uiterlijk (dat is persoonlijk, I know..)
- Zowel SSD (voor OS) en een HDD (gebruik geen NAS).
- Kast moet groot genoeg zijn om later 1 o 2 tv-tuners in te zetten. (wil, als alles werkt, ook proberen via de HTPC tv te gaan kijken en tegelijkertijd op te nemen).
- Ruimte voor Blu-Ray of DVD Speler.
Ik heb al een aantal topics doorgelezen en ben tot

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 82,90€ 82,90
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 56,60€ 56,60
1Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 104,67€ 104,67
1Epsilon EC-HTPC-1€ 47,90€ 47,90
1Scythe Shuriken Rev. B€ 23,80€ 23,80
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 67,90€ 67,90
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,40€ 31,40
1Samsung 840 series 120GB€ 79,-€ 79,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 494,17

Nu heb ik een aantal vragen m.b.t. bovenstaande opstelling.
- Heb ik goede componenten uitgekozen?
- Past in de behuizing zowel een SSD als een HDD? In de specificaties staat dat er maar 1 bay is, maar ik dacht ergens te lezen dat je de SSD er wel in kan plaatsen middels vastplakken met tape. Iemand ervaring mee? Of moet ik de pricewatch: Silverstone Milo ML03B gebruiken?
- Ik heb gekozen voor een 120Gb SSD van Samsung. Is deze kwa prestaties vergelijkbaar met pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB ? Of kan ik beter laatstgenoemde nemen? (weet dat 64Gb ook genoeg is)
- Is de HDD een goede HDD?
- Past er in deze kast nog 1 of 2 TV-tuners?
- Wat is een goede DVD speler of Blu-Ray speler? Waar moet ik dan op letten?
- Wat is handig voor een afstandsbediening? Ik hoorde dat je d.m.v. een CEC-module met de afstandsbediening van je TV de HTPC kan aansturen. Past deze module in de kast?

Daarnaast zou ik graag nog wat informatie krijgen over het instellen van (Interactieve) TV op de HTPC, welke benodigdheden je daarvoor nodig hebt en welke providers het beste zijn. Ik heb wel wat topics gezien maar kon daar door de bomen het bos niet meer zien.

Overigens moet ik ook alle randapparatuur (HT en TV) nog kopen, dus misschien hebben jullie hier ook advies voor hoe ik de HTPC het beste op deze 2 kan aansluiten en waar ik bij de koop op moet letten.

Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen!

Groeten,
Niels

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die kast beschikt over 1 3.5" en 1 5.25" bay. Daar kun je dus wel een SSD en HDD in kwijt, maar als je die in de bays schroeft dan past er geen optical meer bij. Waarschijnlijk is er wel ergens een plekje voor die SSD, die dingen kun je in principe overal wel inschuiven. Warm worden ze toch niet echt en je hoeft ze ook niet trillingsvrij op te hangen.

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-02 11:50

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Je praat over een "paar maanden", ik zou nog even wachten met kopen dan;) Vandaag gekocht = morgen oud. Wellicht volstaat de hardware over een paar maanden nog prima, maar dan heb je waarschijnlijk teveel betaald omdat de prijzen zakken:)

Ik zou zelf de HTPC via HDMI op een Receiver aansluiten, en hierop weer met HDMI de TV. Waar je precies op moet letten durf ik zo niet te zeggen.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
gezien dat je er 2 tuners in wilt gaan plaatsen lijkt het me handig om eerst even te kijken op welke manier je dat wilt gaan doen. Dat begint dus al met de vraag wat voor signaal je wilt gaan gebruiken (DVB-C, DVB-T, DVB-S, IPTV of analoog), en vervolgens zul je daar tuners en eventueel een CAM bij moeten gaan zoeken. Je zou voor een USB-based oplossing kunnen kiezen, maar netter is uiteraard om alles in de case weg te werken.
Zelf gebruik ik voor een Ziggo-aansluiting een Technisat CableStar HD2 op PCI (is ook op USB verkrijgbaar) icm een AlphaCrypt CAM, maar je zou ook voor een Anysee-oplossing kunnen kiezen waardoor je geen losse CAM nodig hebt. Gegeven dat de tuner(s) en CAM toch wel vaak wat ruimte verbruiken zou ik, als het mogelijk is, voor een wat ruimere case kiezen. Dit bevordert ook de airflow waardoor je weer met wat grotere fans (en mogelijk wat minder fans) kan gaan werken waarmee je systeem stiller wordt. O.a SilverStone bieden hele mooie cases voor dit soort builds. Kies je voor USB-based tuners, dan speelt dit uiteraard niet.

Je maakt in deze setup gebruik van een A8, maar je zou ook al prima met een A6 kunnen volstaan mocht je wat krap in budget komen.
Vrijwel alle setups in dergelijke builds maken gebruik van een (My)SQL-database. Deze heeft baat bij snelle storage (wat je met de SSD al prima geregeld hebt) en veel geheugen. 4GB is voldoende, maar je zou 8GB kunnen overwegen. Kan je net dat beetje extra geven als je de naast een XBMC-database en een database voor je tuners er nog wat aan wilt toevoegen.

Wat betreft CEC bestaan daar inderdaad modules voor (zie www.pulse-eight.com) die, net zoals bijvoorbeeld bij de Raspberry Pi het geval is, je de mogelijkheid bieden de remote van je TV toe te passen. . Helaas dat dit vrijwel altijd een externe module is; er zijn maar een handje vol Intel-borden die de interne CEC-adapter van PulseEight ondersteunen. Dat zal dan dus waarschijnlijk wel extern worden, of je moet de hele build over hoop gaan halen (Intel ondersteund logischerwijs geen AMD APU’s).

De logische manier van aansluiten van je hardware zal inderdaad dus worden met HDMI
HTCP  Receiver  TV
waarbij je bij CEC dan dus de remote van receiver gebruikt om zowel de HTPC als de TV mee te bedienen, en doordat de boel met HDMI aan elkaar hangt is overdracht van beeld en geluid op de hoogste kwaliteit gewoon mogelijk. Let bij aanschaf van een receiver dus wel op de inputs en outputs die beschikbaar zijn (maar vrijwel alle moderne receivers ondersteunen dit wel).

iRacing Profiel

• The Fops
De pricewatch: Silverstone Milo ML03B is dan een betere keus als ik er ook 2 TV Kaarten en een CAM module in wil hangen?

Waarschijnlijk ga ik voor Ziggo (dus DVB-C?) of KPN/UPC (IPTV?).
Wat voor keus moet ik dan maken?

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:31
het aansluiten via hdmi in versterker en dan naar tv is geweldig handig. en dan met die cec adapter is het nog beter. werkt hier erg prettig moet ik zeggen.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
The Fops schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 20:34:
De pricewatch: Silverstone Milo ML03B is dan een betere keus als ik er ook 2 TV Kaarten en een CAM module in wil hangen?

Waarschijnlijk ga ik voor Ziggo (dus DVB-C?) of KPN/UPC (IPTV?).
Wat voor keus moet ik dan maken?
de ML03B is een prima case inderdaad, maar ook deze is mogelijk nog te krap als je de tuners niet op SFF kan verkrijgen. Ik zou dan eerder voor een pricewatch: Silverstone Legacy LC10-E (of een van de variaties op deze case) kiezen. Hierin ga je zeker genoeg ruimte hebben voor je tuners e.d. netjes in weg te werken. Volgens mij wil IPTV nog niet helemaal lekker functioneren, dus zou de keuze voor Ziggo (DVB-C) daarmee logisch zijn. Weet je al welke tunercard(s) je wilt gaan gebruiken?

iRacing Profiel

• The Fops
pricewatch: MS-Tech MC-380 dan een goede optie?

Ik heb nog geen tijd gehad om me te verdiepen in tunercards, hoop ik in het weekend te doen..
Pagina: 1