IPTV en internetsignaal over één UTP-kabel. Tips over switch

Pagina: 1
Acties:

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
Ik heb een vraagje over switches en hoe ik die in moet stellen. De situatie is als volgt:

Ik heb al mijn aansluitingen in de meterkast zitten. Er loopt 1 UTP-kabel (cat 6) naar de woonkamer. Op dit moment hangt deze kabel tussen mijn router en mijn mediaspeler. Ik wil ook mijn TV en receiver nog aan gaan sluiten.

Binnenkort wordt er in huis een glasvezelaansluiting gerealiseerd en wil ik het signaal dat van het glasvezelmodem naar de IPTV-box gaat lopen ook over deze UTP kabel laten lopen. Het blijkt namelijk niet mogelijk te zijn om een tweede UTP-kabel te trekken. Alles geprobeerd met verschillende trekveren, maar er door cement of een verkeerd gelegde PVC-buis lukt het niet.

Nu had ik begrepen dat het mogelijk moet zijn om meerdere VLAN’s over één UTP-kabel te laten lopen. Dus een switch in de meterkast waar het IPTV-signaal (signaal 1) ingaat alsook het internetsignaal (signaal 2)vanaf de router, UTP-kabel naar de woonkamer, en dan in de woonkamer een switch waaruit één kabel naar de IPTV-box gaat (met signaal 1) en dan nog drie kabels die de verschillende apparatuur verbinden (met signaal 2).

Of zou het beter zijn om in de meterkast voor elk apparaat dat ik wil aansluiten een aparte kabel naar de switch te sturen, zodat ik een switch met 4 poorten nodig heb in de meterkast?

Nu klinkt dit allemaal redelijk eenvoudig, maar als ik ga zoeken op internet dan lijkt het toch allemaal een stuk ingewikkelder dan het lijkt. Heeft iemand een tip wat voor switches ik het beste kan gebruiken en hoe het zit met de bandbreedte als ik bijvoorbeeld IPTV gebruik met een HD-stream en tegelijkertijd gebruik maken van andere apparaten met internetverbinding die over dezelfde UTP-kabel verbonden zijn?

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Bandbreedte hoef je je niet zo druk over te maken, IPTV gebruikt niet zoveel.

VLAN switches zoals de Netgear GS108T bijvoorbeeld (ken ik uit mijn hoofd, disclaimer: ik werk voor die mensen) kunnen dat prima.

Wat je wilt is een switch met genoeg Gigabit poorten, VLANs, en een webinterface om het in te stellen.

• Hoppa!
Kompaan schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 15:51:
Bandbreedte hoef je je niet zo druk over te maken, IPTV gebruikt niet zoveel.

VLAN switches zoals de Netgear GS108T bijvoorbeeld (ken ik uit mijn hoofd, disclaimer: ik werk voor die mensen) kunnen dat prima.

Wat je wilt is een switch met genoeg Gigabit poorten, VLANs, en een webinterface om het in te stellen.
8 poorten is wel wat veel. Voor de switch in de meterkast heb ik in principe maar 2 poorten nodig, tenzij ik elk apparaat in de woonkamer een aparte poort in mijn router wil geven, maar dat lijkt me niet nodig? Als ik gewoon een kabel van de router naar de switch in de meterkast stuur is dat toch genoeg?

In de woonkamer zou ik dan een switch met zo'n 5 poorten nodig hebben. Is het belangrijk om aan weerszijden dezelfde switch te gebruiken, of hetzelfde merk, of maakt het geen drol uit welke switches je combineert?

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-12 16:03
Waar je op moet letten is dat je 2 managed switches neemt welke beide VLAN's ondersteunen.
2x hetzelfde merk/type maakt de configuratie alleen wat eenvoudiger.
Maar je kan gerust diverse merken mixen. Zelf draai ik bijv. thuis met een HP Procurve en een Cisco, werkt gewoon goed alleen je zit met verschillende configuratie's.

Netgear heeft tevens een 5 poorts managed switch (Dacht de GS105T ofzo) waar je gewoon VLAN's op kunt instellen. Enige nadeel: Je bent een Windows machine nodig met een speciaal software pakketje voor die netgear. Maar zodra je het ingesteld hebt draait het.

En wat trouwens ook belangrijk is: Bij XS4all bijv. heb ik gemerkt dat ze op poort 1 op de CPE internet zetten op VLAN 4 tagged, en op poort 2 TV zetten op VLAN 6 tagged!
Dus dat is misschien wel iets waar je even mee moet op letten. (Tagged VLAN's kan je over 1 kabel heen laten lopen i.c.m. 1 untagged, alleen 2x tagged van de CPE moet je mogelijk met 2 kabels naar je switch brengen en beide poorten tagged op 2 verschillende VLAN's zetten!)

[ Voor 7% gewijzigd door richardboer op 23-07-2013 16:32 ]

Richard

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-11 11:52
Ik heb het (redelijk simpel) aan de gang gekregen met managed switches van Netgear.
http://www.wanonzin.nl/2013/01/08/glasvezel-is-100-werkend/

Ik had in het begin een beetje last met het instellen van de VLANs, betreft Tagged en Untagged maar ik ben er uit. In het verhaal staan wat tips hier over en screenshots van de instellingen van de switches. Wellicht heb je er iets aan.

Nog met dank aan jbouwh , uit zijn review heb ik nuttige info kunnen halen: productreview: Netgear Prosafe GS105E review door jbouwh

[ Voor 64% gewijzigd door Petje72 op 23-07-2013 16:55 ]

• Hoppa!
Petje72 schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 16:46:
Ik heb het (redelijk simpel) aan de gang gekregen met managed switches van Netgear.
http://www.wanonzin.nl/2013/01/08/glasvezel-is-100-werkend/

Ik had in het begin een beetje last met het instellen van de VLANs, betreft Tagged en Untagged maar ik ben er uit. In het verhaal staan wat tips hier over en screenshots van de instellingen van de switches. Wellicht heb je er iets aan.

Nog met dank aan jbouwh , uit zijn review heb ik nuttige info kunnen halen: productreview: Netgear Prosafe GS105E review door jbouwh
Kijk eens. Hiermee moet het zelfs voor een netwerknoob als ik een klein kunstje mee zijn. Super, precies wat ik zocht. Is er trouwens een specifieke reden waarom je je Nas niet rechtstreeks aan de router hebt gehangen, maar aan de switch?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Heb gister in het KPN-topic een soortgelijke vraag gesteld, alleen daar werd gezegd dat het voor de moderne Experiaboxen niet nodig is.

Gunner in "[KPN] Glasvezel"

Maar het was me niet duidelijk welke provider je gaat gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door Gunner op 23-07-2013 18:59 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-11 11:52
Hoppa! schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 18:50:
[...]

Kijk eens. Hiermee moet het zelfs voor een netwerknoob als ik een klein kunstje mee zijn. Super, precies wat ik zocht. Is er trouwens een specifieke reden waarom je je Nas niet rechtstreeks aan de router hebt gehangen, maar aan de switch?
NAS hangt aan switch omdat de router een stuk verder hangt, kwam niet mooi uit met de kabels. In principe maakt t geen bal uit waar je hem aan hangt. Succes met je installatie straks.

• Hoppa!
Gunner schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 18:59:
Heb gister in het KPN-topic een soortgelijke vraag gesteld, alleen daar werd gezegd dat het voor de moderne Experiaboxen niet nodig is.

Gunner in "[KPN] Glasvezel"

Maar het was me niet duidelijk welke provider je gaat gebruiken.
Vodafone krijg ik. Ik ga ook pas knutselen als de boel er helemaal in hangt en precies weet wat ik nodig heb....
Pagina: 1