Mastering audio [producing]

Pagina: 1
Acties:

• the tempter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-01 08:37
Hi guys,

Ik vroeg me af of ik met deze vraag in dit forum terecht kan:
Ik produceer muziek en loop altijd tegen hetzelfde probleem aan:

Als het af is, na mixen en voorzover ikzelf kan, masteren, is het volume van het bestand zo ontzettend laag. Ik heb al tal van mastering tutorials gekeken en ben op de hoogte van mulitband compressie en maximizers maar nog steeds blijft het volume laag.

Als ik muziek van andere in de auto luister staat het volume van de radio op max 10, terwijl ik, als ik me eigen muziek luister, het volume op 28 moet zetten.

Ik kan me niet voorstellen dat dit alleen met de mastering van de muziek te maken heeft, en ik heb ook apps gezien als mp3gain ect.

Heeft iemand een tip voor me hoe ik dit kan oplossen?
En als er apps zijn die dit oplossen, hoe profesioneel zijn ze dan?

Alvast bedankt voor de reacties.

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-01 18:49
Ik weet niet precies hoe je een track moet masteren, maar kan wel vertellen dat het veel meer inhoud dan een paar appjes / vst's eroverheen gooien. 99 v/d 100 producers masteren hun tracks ook niet zelf, omdat iemand anders veel beter hoort wat er aan moet gebeuren en zo dynamiek in een track weet te brengen.

Het feit dat het in de auto te zacht klinkt:

Als je je track afspeelt in je DAW, zul je je master channel zo ver mogelijk op moeten schroeven naar de 0db, zonder dat het gaat clippen. Vaak krijg je dan nog veel volume verschillen. Dat is puur werken aan je mixdown en compressie etc.

• the tempter
Hey bedankt voor je feedback.

Dat klopt, ik weet dat mastering ook een vak apart is en er erg dure randapparatuur voor gebruikt wordt.
Maar als ik mijn track render met 0db op de masteroutput en een maximizer, is het volume nog steeds erg laag. En dat punt snapt ik niet.

Heeft het te maken met het renderproces dan?

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-01 18:49
Nee daar heeft het renderproces niks mee te maken. Doordat elke speaker verschillend klinkt, zal je track dus ook op elk systeem verschillend klinken.

Bekijk tutorials over hoe je jouw mixdown verbeterd en hoe je juist compressie toe past. Als je deze zaken verbeterd hebt, zou het al een heel stuk beter moeten gaan.

• ajpohv
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:41
Er zijn verschillende tools die je kunt gebruiken.
Zelf gebruik ik Pro Tools 11 als DAW (in combinatie met PreSonus en M-Audio hardware). Voordat ik een song bounce, zorg ik ervoor dat op de 'master' een eenvoudige compressor zit. Deze compressor is enkel om het geheel een klein beetje 'op te pompen'.
Vervolgens open ik de wav-file in Adobe Audition. Daar doe ik een eerst een normalize naar -0.1db. Harder moet je niet gaan, want dat gaat kraken etc.
In Audition zit ook een fijne multiband compressor. De broadcast preset is behoorlijk drastisch, maar wel een startpunt om het te gaan fine tune.
Na deze acties kun je je song wel gewoon op standje 10 ipv 28 draaien.

Mastering is een vak apart. Ik beheers het niet (althans, niet professioneel). Als iets goed moet stuur ik 't naar Amsterdam Mastering (engineer: Darius van Helfteren). Dat kost dan wel wat, maar is het meeeeeer dan waard!

It's a beautiful day!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Aangezien dit niet Mac-specifiek is, past dit topic beter in Audio & HiFi :)

MS > AUD

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• the tempter
okay thanks ajpohv,

ik had al eens naar audition gekeken, geen goedkoop programma.
En ik weet dat je het best kan masteren door een engineer, echter is het genre waar ik in produceer niet echt commercieel ( crossbreed ) en zal als het label de mix goed het label de master verzorgen.
Of laat jij wel je track eerst masteren voordat je hem stuurt naar labels voor demo ofzo?
Maar wat je in veel commerciele platen hoort is dat -0,1db niet hetzelfde is. Maar veel harder.
En dat is wat ik zoek. Maar ik check die masterings engineer uit a`dam wel eens.

thanks

En als iemand hier nog over wil discussieren, graag!

Verwijderd

Het hele punt is dat mastering een relatief breed begrip is. Dat maakt het uitleggen ervan ook behoorlijk lastig. Het gros van de mensen denkt dat betekent dat je een eindmix harder maakt. Maar de beste beschrijving die in de buurt komt volgens mij is zorgen dat een mix afgemaakt wordt zodat hij gedistribueerd kan worden en overal zoveel mogelijk gelijk klinkt. (CD,Vinyl,Streamen etc.)

Wat techniek betreft hoef je niet het fijne van alles te weten maar een basis niveau heb je sowieso nodig en alles wat je meer weet is meegenomen. Qua spullen is vaak belangrijker dat alles wat je gebruikt je ook maximaal kan gebruiken. Hoe meer ervaring je hebt hoe minder snel je voor nare verrassingen komt te staan.

Zelf geef ik wel eens een cursus hierin maar dat is elke keer weer uniek want het hangt per persoon af welke kennisoverdracht van belang is. Vaak blijkt dan ook dat die kennis heel goed kan helpen bij het verbeteren van de mix. Daar zit meestal de meeste potentiële winst.

Als je het zelf wilt doen dan kan je beginnen met een eenvoudige opstelling van een: mastering compressor, mastering EQ en een mastering limiter. (In deze context betekend 'mastering' transparant.) Als je het dan nog niet goed krijgt betekent 99 van de 100 keer dat je mix nog niet klopt.
Wil je toch meer en denk je dat persé een multi-band nodig hebt dan is het belangrijk om je te realiseren dat als je geen goede al dan niet briljante eindmix kan maken de kans om een goede master te maken niet zo erg groot is. Dat leerproces is een kwestie van veel meters maken en kan als je het als vak wil leren jaren duren.

Wat professionals betreft zitten die overal wel verspreid. Keuze mag moeilijk lijken maar het is vaak een kwestie van tijd investeren om iemand te vinden die bij je aansluit en samen voor het beste resultaat te gaan. Soms gaat die klik in een keer goed en soms moet je even verder zoeken. Uiteindelijk kost dus geld maar dat kun je dan eigenlijk als investering zien.

• the tempter
Hey Wouter,

Thnx voor je uitleg. Ik heb ozone5 en heb ook een zeer uitgebreide tutorial gekeken van zon 3,5 uur.
De basis principes snap ik denk ik wel, maar het genre waarin ik zit vraagt gewoon om een snoeiharde master. Ik weet dat het musicale en het dynamische dan minder wordt maar in de track zit al een overload aan distortion.....dus dat maakt iets minder uit.
Als hij maar luid klinkt....

Verwijderd

Door Ozone5 te downloaden en een tutorial te bekijken lukt het niet?
De software is (goed) gereedschap, maar als je de kennis ontbreekt om er goed mee om te gaan zul je er weinig aan hebben. Reken maar dat het maanden zo niet jaren zal duren om er goed te leren om mee om te gaan. Dan nog zal het resultaat bijna altijd slechter zijn als je een professioneel benaderd om het werk uit te voeren.

Verwijderd

Je wilt dus met het masteren het volume omhoog brengen? Dat lijkt mij de verkeerde weg. Met nadruk op mij.
Als je echt luid wilt zijn dan zal je oorspronklelijke bestand al hard moeten zijn want met masteren zorg je m.i er alleen voor dat bepaalde frequenties in de muziek niet teveel overheersen. Nogmaals m.i.
Ik denk dat je moet kijken naar de oorspronkelijk tracks. Ik denk dat je niet alleen de gezamenlijke tracks moet comprimeren, maar ook tracks afzonderlijk. En in sommige gevallen je ze zelfs comprimeert to hell. Wel in de gaten blijven houden hoe ze zich verhouden tot de rest van de muziek. Dus niet alleen een track 1 keer comprimeren maar misschien zelfs 2 of 3 maal ( of meer).

Een ander stuk sw waar je naar zou kunnen kijken is t-racks

Verwijderd

Dat gaat ook niet helpen. T-racks is navenant hetzelfde als Ozone. Nja, vroeger was het eerder 'kinderspeelgoed' maar die nieuwste versie is tegenwoordig redelijk goed. Wat dat betreft is Ozone toch een stapje completer.
Wat dat betreft kan je het vergelijken met een sportwagen. Als je niet getraind bent kan je er nooit het maximale uit halen.

• UtopiaM
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik kan je via de zaak hierin helpen, en adviseer je de mastering altijd te laten doen. Na uren lang zweten in de mix is het overzicht vaak verloren. Tevens is het altijd handig dat een engineer je track even nakijkt, frisse oren en kennis (+gear) maken een hoop goed :)

Hierbij een demotje:

[Soundcloud: http://soundcloud.com/utopia-mastering/jack-rovaro-lion-um-before-and]

Ook crossbreed is geen probleem uiteraard. Ik kan je helaas geen privebericht sturen, vandaar dat ik het via hier uit.

[ Voor 13% gewijzigd door UtopiaM op 26-07-2013 20:54 ]

• the tempter
Hoi,

Tja ik weet dat een mastering engineer dat uiteraard beter kan, daar heeft hij voor geleerd.
Alleen mijn budget is nogal nihil :-( heb laatst ook weer een duur pakket aangeschaft.
Maar hoe kom ik in contact met je? Ik ben toch wel benieuwd....
Heb je een website of zo?

• UtopiaM
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-10-2024
www.utopiamastering.com, mailen op info@utopiamastering.com

[ Voor 43% gewijzigd door UtopiaM op 27-07-2013 12:00 ]

• leroywesley
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-04-2023
Mastering is zoals velen hierboven al noemde een apart vak, ik heb zelf na 3 jaar audio engineering op school te hebben gehad bij lange na nog niet de ervaring mijn eigen tracks te masteren.. het mixen zelf ontbreekt zelfs de nodige ervaring aan.
De gouden tip die ik ooit heb gekregen, leer je Plug-ins kennen, iedere compressor klinkt en doet iets heel anders.
Zelf heb ik eigenlijk het meest van mixen zelf en masteren geleerd door simpelweg te doen, verschillende plug-ins gebruiken en iedere dag weer een uurtje te gaan zitten.

Lang verhaal terug naar de conclusie, wat ik zelf meestal doe is een EQ pakken van SSL puur voorkeur, compressor van API of wederom SSL en dan een eindlimiter daar ga ik eerst is mee aan de gang als ik t idee heb dat het wat is ga ik pas weer verder kijken naar andere plug-ins als Trasient designer etc.
Als je wil en je er natuurlijk niks op tegen hebt lijkt het me leuk is een "master" voor je te maken ik ben altijd op zoek naar ervaring :)
genre maakt niets uit :)
Als het je wat lijkt kan je mailen naar leroywesley@live.nl of hier op tweakers even een berichtje sturen
Pagina: 1