Wat is de maximale snelheid van een 802.11n wifi netwerk op 2.4 ghz? Ik krijg hem niet hoger dan 20mbit/s en vind dit erg weinig. Welke instellingen moet ik doen om minimaal 100 mbit/s over een 802.11n 2.4 ghz (20 of 40 mhz) wifi netwerk te krijgen?
We hebben wat meer informatie nodig. Waarschijnlijk zitten sowieso je buren te etteren op de 2.4ghz band. Probeer dus naar 5ghz te schakelen.
Het ligt er ook maar net aan hoeveel antennes je gebruikt want hoge snelheden ga je waarschijnlijk alleen bereiken met MIMO (zie ook Wikipedia: IEEE 802.11 ).
Het ligt er ook maar net aan hoeveel antennes je gebruikt want hoge snelheden ga je waarschijnlijk alleen bereiken met MIMO (zie ook Wikipedia: IEEE 802.11 ).
Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
WPA2 AES, 40 MHz, afstand met router niet te groot en idealiter aan alle buren vragen of ze hun router uit kunnen zetten. Om welk device en welke client gaat het? Alternatief zoals hierboven is om de 5 GHz band te gebruiken, deze heeft een lager penetratievermogen maar (daardoor) wel een hogere doorvoersnelheid.Ferra schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 09:55:
Wat is de maximale snelheid van een 802.11n wifi netwerk op 2.4 GHz? Ik krijg hem niet hoger dan 20Mbit/s en vind dit erg weinig. Welke instellingen moet ik doen om minimaal 100 Mbit/s over een 802.11n 2.4 ghz (20 of 40 mhz) wifi netwerk te krijgen?
Eerst het probleem, dan de oplossing
Ik heb een linksys e4200 router (v1). Ik heb mijn netwerk draaien op kanaal 11.
Wpa2 staat aan. En er zijn genoeg routers in de buurt (lees buren).
Wpa2 staat aan. En er zijn genoeg routers in de buurt (lees buren).
Ik neem aan dat je kanaal 11 bewust hebt gekozen? Anders even met (bijvoorbeeld) inSSIDer kijken naar het minst drukke kanaal voor jou. Welke firmware versie heb je op de Linksys draaien? Ik heb gelezen dat er veel verschillen in ervaring zijn met deze router, afhankelijk van de versie.
Misschien ook eens goed (voor zover je dat nog niet gedaan hebt) om in het dedicated topic over deze router te kijken, daar kan je allicht ook een hoop tips vinden: Ervaringen Linksys E4200 Wireless-N Router
Misschien ook eens goed (voor zover je dat nog niet gedaan hebt) om in het dedicated topic over deze router te kijken, daar kan je allicht ook een hoop tips vinden: Ervaringen Linksys E4200 Wireless-N Router
Vergeet niet dat je laptop/of pc ook die 100mbit moet ondersteunen. Met een goedkope antenne van 54mbit kom je ook niet boven de 20mbit uit.
Het is een macbook pro 2012 die ook 5ghz ondersteunt. Dus antenne is nieuw genoeg.
Hop, naar de 5ghz band!
Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
Niet zo kort door de bocht met 40Mhz...lier schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 10:17:
[...]
WPA2 AES, 40 MHz, afstand met router niet te groot en idealiter aan alle buren vragen of ze hun router uit kunnen zetten. Om welk device en welke client gaat het? Alternatief zoals hierboven is om de 5 GHz band te gebruiken, deze heeft een lager penetratievermogen maar (daardoor) wel een hogere doorvoersnelheid.
Als je geluk hebt en er daadwerkelijk kanalen vrij zijn zonder interferentie dan wil je daar zeker 25% snelheid mee - maar het is erg zeldzaam dat je daadwerkelijk 40MHz vrij hebt. Heb je wel last van interferentie en gooi je het toch op 40MHz, dan kan het daadwerkelijk trager zijn dan 20MHz, namelijk op moment dat storing in het ene kanaal van 20MHz beide kanalen in een significant lager modulatieprofiel dwingt. Idem mbt stabiliteit, als ene kanaal goed is maar in ander kanaal packetloss optreedt, ben je je paketjes toch kwijt.
Daarom ben ik gestopt met 40MHz aan te raden in de 2.4GHz-band, te meer omdat het je buren aanspoort tot wapenwedloop waarmee je allemaal slechter uit bent. Als je 40MHz wilt en sowieso als je hoge snelheden wilt met WiFi, ga dan naar 5GHz
Dat is in dit geval sowieso beste oplossing, die MacBook Pros hebben middelmatige WiFI chips, maar zeer goede antennes, en dat weegt veel zwaarder. Heb met een 2013 MacBook Pro en een Asus RT-AC66U daadwerkelijk 298Mbps gehaald in 5GHz-band met 802.11n (de router zegt ac te ondersteunen, maar de Mac doet dat niet - grap is dat dat niet uitmaakt, met een 802.11pre-ac dongle haal ik minder, "slechts" 250Mbps, doordat die dongle veel minder goede antennes heeft dan de MacBook Pro). Met een iets oudere Macbook Pro en een aanzienlijk mindere router ga je dat niet halen, maar >100Mbps in dezelfde ruimte en >50Mbps overal op zelfde verdieping zou zeker haalbaar moeten zijn.
Oslik blyat! Oslik!
Nadeel van 5ghz vind ik het bereik. Op de 1e verdieping ben ik het bereik al kwijt. En draden trekken met een access point is helaas geen optie. Iemand nog tips hoe ik de range kan vergroten van mn 5 ghz netwerk?
Je hebt (uiteraard) hartstikke gelijk, maximale snelheden kunnen alleen onder ideale omstandigheden bereikt worden (waarvoor dual channel een optie is)dion_b schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 12:29:
Niet zo kort door de bocht met 40Mhz...
Met een range extender (oid) kan je je bereik vergroten, maar dat gaat wederom ten koste van de snelheid. Ik denk dat je tegen de (algemene) beperkingen van WiFi aan loopt...Ferra schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 13:17:
Nadeel van 5ghz vind ik het bereik. Op de 1e verdieping ben ik het bereik al kwijt. En draden trekken met een access point is helaas geen optie. Iemand nog tips hoe ik de range kan vergroten van mn 5 ghz netwerk?
Ja, een draad trekkenFerra schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 13:17:
Als je 20Mbps niet snel genoeg vindt zul je gewoon naar meerdere AP's toe moeten. En als je significant hoger wil dan 20Mbps vallen ook dingen zoals Powerline af (laat staan repeaters
Enig alternatief voor goede Cat5E Ethernet is MoCA (Ethernet over coaxkabel), maar die is dan weer relatief duur en is nog altijd afhankelijk van aanwezigheid van coaxkabels.
Voor een dubbeltje kun je niet op de eerste rij staan, en in een huis zonder enige netwerkbekabeling moet je niet verwachten overal goede WiFi te hebben
Oslik blyat! Oslik!
Net tijdens de lunch mijn Belkin Gigabyte HD's vervangen door 2 * ZyXEL PLA4201 Powerline.dion_b schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 14:37:
[...]
Als je 20Mbps niet snel genoeg vindt zul je gewoon naar meerdere AP's toe moeten. En als je significant hoger wil dan 20Mbps vallen ook dingen zoals Powerline af (laat staan repeaters).
100 Mbps over een afstand van 25 Meter (de Belkin's +/_40 Mbps)
(Nu zal dit per situatie sterk kunnen verschillen maar ik geloof niet dat mijn apartement goede bedrading heeft)
Ik denk juist wel dat jouw appartement goede bedrading heeft, iig goede, rechte lijn tussen die twee punten, en weinig apparaten met spoeltjes erin ertussen. Hoe heb je dat trouwens gemeten?
Oslik blyat! Oslik!
Transfer van mijn NAS naar de HTPC, Windows taskmanager netwerk 95% load.
Aangenaam verrast, zeker omdat het setje slechts 30 Euro kost.
Aangenaam verrast, zeker omdat het setje slechts 30 Euro kost.
Pagina: 1